Autor Téma: Nejstručnější návod, jak se připojit a létat na VATSIMu.  (Přečteno 11231 krát)

Pavel Svoboda

  • PavelS
  • Sr. Member
  • Příspěvků: 3 749
  • Karma: 0


VATSIM je celosvětová Internetová síť, umožňující spojení virtuálních pilotů s virtuálními řídícími letového provozu. Piloti létají s leteckými simulátory, virtuální řídící používají simulátory radarů. Komunikace mezi piloty a řídícími probíhá podle reálných postupů v letectví - je proto nutná jejich určitá znalost i když piloti mohou létat bez jakýchkoliv zkoušek. Pilotům je na VATSIMU k dispozici řada tréninkových materiálů - vše najdete (pro každou zemi - FIR) na stránkách tzv. VACCů, čili Virtuálních Oblastních Středisek Řízení Letového Provozu (Virtual Area Control Center).

Připojení na VATSIM je bezplatné.

Tento článek ve fóru je stručný a nemusí obsahovat všechny potřebné informace. Doporučujeme číst jeho rozšířenou podobu ve WIKI.

Registrace na VATSIMu.
Každý nový účastník musí být nejsříve zaregistrován jako Pilot. Registrujtete se na centrální registrační stránce podle instrukcí tam - jako region uveďte: \"EUROPE, except UK\" a jako VACC uvedte: \"VACC-CZ, Czech Republic\". Vyplňte e-mail, na který Vám obratem přijde registrační číslo a heslo. Uvádějte výhradně Vaše reálné jméno (JMENO PRIJMENI), nejsou povoleny přezdívky. Po registraci na VATSIMu získáváte automaticky statut PILOT/OBSERVER. Základní informace a rady, co a jak s vašim účtem jsou zde.

Při registraci nikdy nepoužívejte diakritiku, vždy piště bez háčků a bez čárek

Výběr a instalace pilotního připojovacího softwaru.
Na VATSIM se nepřipojujete pomocí Multiplayeru v FS. VATSIM není hrací server! Použijete software, který si stáhnete a instalujete a připojíte FSku k síti VATSIM.

Softwary pro připojení k VATSIMu jsou následující:

SquawkBox:
Vše o SquawkBoxu najdete info na stránce VATSIMu - odkaz na stránku SquawkBoxu. Diskusní forum o provozních problémech se SB3/4 je buď zde nebo zde. Český návod na instalaci SB je zde

FSInn:
Vše o FSInn najdete na hlavní stránce VATSIMu, zde , diskuse o všem kolem FSInn: zde. Přečtěte hlavně update z 20DEC09 o aktuálním stavů různých buggů. FSInn umí více než SB4, ale je složitější. Český návod na nastavení FSInnu je zde

vPilot
vPilot je nejnovější z pilotních klientů pro VATSIM. Vznikl na jaře 2014 jako velmi jednoduchý a pohodlný klient pro uživatele FSX. Pokud tedy přicházíte do světa VATSIMu nyní, máte FSX nebo Prepar3D a chcete nejjednodušší a nejstabilnější řešení, pokračujte na stránku vPilot. Pokud jste uživatel FS2004, není zde nic pro Vás.

XSquawkBox.
Pro uživatele X-plane je k dispozici speciální druh X-SquawkBoxu, informace a odkazy najdete zde. Další informace na naší wiki

Žádný jiný software, než SquawkBox nebo FSInn+FSCoPilot, není pro připojení, ani pro komunikaci, potřeba.

Správná nastavení v FS pro online létání v Evropě.
V menu Settings FS Simulátoru je třeba zkontrolovat zda je nastaveno a nastavit :
- PAUSE ON TASK SWICH         OFF  (nezaškrtnuto)
- Jednotky                               METRIC SYSTEM, Altimeter Feet - tj výška vždy ve feetech !!!
- Indikace rychlosti                  Vybráno \"Show speed as Indicated air speed\" v Realism Settings.
- Jednotky výškoměru              hPa  (způsob zobrazení jednotek tlaku (tj. hPa a ne Hg inch) toto může záviset na panelu a na letadle)
- Building Collision (Crash)       nastaveno OFF - doporučeno, protože některé scenerie mohou obsahovat kolizní objekty !!

Připojení.
Konkrétní postupy pro připojení jsou detailně popsány v návodech na Squawkbox, FSInn a XSquawkBox na naší wiki

První let.
Vždy, při každém připojení dodržujte tato základní pravidla.

Počasí a denní doba.
Jako zdroj počasí se musí použít počasí generované VATSIMem, to je defaultně nastavené v připojovacím softwaru, mimo toho je povolen  addon \"Active Sky\", který si umí brát počasí ze zdrojů VATSIMu.
Při létání není potřeba dodržet reálný čas - můžete si nastavit denní let i když je deset večer.

Komunikace s ATC.
Na VATSIMU se pro komunikaci pilota a ATC užívají dva způsoby: textová nebo hlasová komunikace. Vždy ale musíte být  naladěni na frekvenci ATC pomocí COM1. Textovou komunikací s ATC není užití Private Chatu! Rozdíl mezi chatem a komunikací na frekvenci COM1 je, že na frekvenci vaše zprávy vidí/slyší všichni ostatní, což je pak stejné jako v reálu.
Pokud vás ATC zavolá \"Contact me on 123.45 MHz\", naladíte na COM1 udanou frekvenci a buď mu ihned napíšete nebo zavoláte ho hlasem - neodpovídáte mu nic (ani \"rgr\") privatním chatem!

Jakého oslovit ATC ?
O pozicích ATC v reálu se píše v obecném článku o \"Řízení letového provozu v ČR\". Věci tam uvedené platí  s malými odchylkami i pro síť VATSIM, aspoň pokud jde o základní rozdělení a pojmenování řídících. Protože je na VATSIMu řídících méně, platí pravidlo, že \"vyšší pozice\" automaticky vykonává i všechny činnosti určené v reálu pro pozice nižší, pokud ta není přítomna.
Př.: pokud je přítomen jen LKPR_APP, voláte od začátku jeho, i když v reálu voláte nejdříve \"Ruzyni Věž\" nebo \"Ruzyně Ground\".

UNICOM -  když žádný řídící není přítomen ?
Pokud na VATSIMU letítě v oblasti, nebo odlétáte z letiště, kde není žádný ATC přítomen ani nikdo vyšší nevykonává jeho činnosti (tzv. nepokrytá oblast), tak je dohodnuto, že se komunikují piloti vzájemně mezi sebou, jen zby se neposráželi, na takzvaném UNICOMu. UNICOM je pouze textový kanál, který naladíte frekvencí 122,800 MHz, a tam je potřeba psát zhruba a ve zkratkách základní manévry, které s letadlem děláte + vaši polohu.
Během letu v nepokryté obalsti musíte být neustále připraveni na to, že se připojí ATC a osloví vás, abyste ho zavolal na jeho frekvenci, buď textem nebo voicem. Je Vaší povinností se řídícímu okamžitě po výzvě ozvat na jeho frekvecni. Více o UNICOMu zde

Hlasová komunikace s ATC.
SB4 i FSInn 1.2 mají hlasovou komunikaci integrovanou v sobě - nestahujte žádný další software. V nastavení obouch programů je volba zvukové karty (doporučujeme ne-integrovanou) a dále volba režimu buď \"WAWE\" a nebo \"DIRECTSOUND\". Nastavte volbu \"WAVE\" a to pro příjem i vysílání.
Je nezbytné mít sluchátka s mikrofonem, ne reproduktory se stolním mikrofonem. Sluchátkový set stačí bohatě ten nejlevnější. Jako klíčovací klávesu nastavte dle návodu nejlépe \"LEVÝ Ctrl\" a i tak zkontrolujte, zda není konfliktní s klávesou pro ovládání v FSce, nebo v jiném programu, který poběží během letu. Naladění hlasového kanálu na kanál ATC proběhne samo za několik sekund poté, co naladíte na radiu frekvenci ATC (COM1).
Pro nerušenou hlasovou komunikaci určitě vypněte během letu všechny osattní aplikace , ajko hlavně ICQ, Skype, TeamSpeak, Servinfo - všechny tyto ruší a způsobují nečitelnost vaši i ATC.

Komunikace s ATC pomocí textu:
Pokud nemůžete použít hlasovou, použijete textovou komunikaci s ATC. I v tomto případě naladíte frekvenci COM1 panelu v letadle a píšete do textové řádky, podobně jako na UNICOMu. Textovou komunikaci mezi vámi a ATC musí vidět i ostatní, proto zásadně nepoužívejte CHAT neboli privátní zprávy (.msg , .chat).

Mapy.
Všechny mapy pro létání na VATSIMu jsou vždy ke stažení na lokální stránce každého VACC, pro ČR je to v sekci PILOTS. Mapy je nezbytné mít  VYTIŠTĚNÉ a umět se v nich orientovat.
O mapách je uvedeno vše podstatné zde.

Plánování  letů.
Základem je vždy vyplnit sebejednodušší letový plán. Vyplní se buď přímo v připojovacím softwaru, nebo na na stránce FPL sítě VATSIM. Z obou se vyplněný FPL odešle na síť buď před připojením, nebo hned po něm a to i když není žádný ATC v dosahu. Návod na vyplnění je např. zde.

NOTAM a ATIS
NOTAMy si VATSIM generuje vlastní, založené na reálné situaci. NOTAMY nalezenete vždy na webu VACCu, v ČR:zde. Doporučuji je před letem prostudovat, ATC s jejich znalostí počítají. Nepoužívejte reálné NOATMY z Internetu.

ATISy na VATSIMU vytváří řídící na pozici TWR (APP), nevytváří ho pozice _CTR. ATIS je vždy na své vlastní frekvenci, dostupný v textové i mluvené  podobě. ATIS naladíte tak, že na okamžik opustíte frekvenci vašeho ATC nebo UNICOM a naladíte frekvenci ATISu. Pokud ATIS není, je třeba získat informaci o letišti bud dotazem od řídícího nebo se řídit VATSIM METAREM pro dané letiště (příkaz: .metar XXXX). Nikdy nepoužívejte ATISY a METARY generované samotnou FSkou, ani reálné ATISY z webů nebo scanneru !

Studijní materiály pro piloty a pilotní diskusní forum.
I velmi zkušení virtuální, ale offline, letci by měli nastudovat níže uvedené materiály, protože rozdíl mezi offline a online simulací je nebývale výrazný.
Studijní wiki - v češtině, naprosté základy, skvěle vysvětleno.
Pilot study - studijní materiály ke stažení - pro VATSIM jsou podstatná Standard Operational Procedures!!
Forum -Problémy a dotazy k řešení, nebojte se zakládat nové thready o Vašem problému, ale většina dotazů je již zodpovězena a proto zkuste funkci \"Hledat\".

********************************************************************************************************************************

Létání u ČSAv.



Pokud si chcete zpestřit virtuální létání, pak se můžete stát registrovaným pilotem ČSAv nebo jiné virtuální aerolinky.
CSAv je oficiální virtuální obdoba společnosti ČSA, a.s. Piloti VA se obvykle snažit létat co nejvíce realisticky -  např. létají podle letového řádu ČSA a výhradně s letadly ČSA. lety se reportují a vyhodnocují.  Podrobnosti najdete na stránkách ČSAv.

Létání u ostatních VA v ČR.

V ČR jsou k dispozici i virtuální verze společností:
TravelService Virtual - TVS,
FischerAir virtual,
SkyEurope Virtual Airlines

Aerolinky se liší mírou realističnosti v napodobení reálu a přístupem k pilotům tak, že si každý vybere, co mu vyhovuje. TVS, FFR, ESK nekladou na piloty takové požadavky a jsou určeny hlavně pro volné létání registrovaných pilotů s těmito volačkami.

Pochopitelně platí, že účast v jakýchkoliv aerolinkách není povinná a můžete neomezeně kdykoliv létat sám pro sebe.
« Poslední změna: 10.08.2016 20:31:39 od Pavel Brodský »
PavelS
VACC CZ