Jaký hardware je dobrý pro FSku, jaký joystick, grafika, procesor, prodám, koupím...
By jivo
#107936
Zdravím, mám na AM2 64 X2 + FS2004 a chtělo by to pohledy do stran. Létám spíše VFR s Cesnou.
Tedy plánuji 4LCD, kdy jeden fullHD cokpit pohled vpřed, dva menší pohled do stran a jeden na panel přístrojů. Zatím jsme občas hrával na noťasu DualCore 2.2GHz +22\" a docela to šlo. Ale nemám zde vůbec představu, zda to2,5GHz starší dvoujádro utáhne. Zda nebude lepší i díky ceně DDR3 si postavit nějakou AM3 mašinu.
Další možnost je použít i ten notebook a vím, že na X-Plane i FSX existovala nějaká utilita pro rozložení grafického výkonu. Existuje to i na FS9?
Zda raději jednu lepší grafiku se 4 výstupuma nebo dvě v SLI propojení. Jaká ja potřebná na toto doporu$ená HW konfigurace. Jediná hra, co občas hraji je ta FS9. Možnost přechodu na FSX ši X-Plane nevylučuji.
Ještě mě napadlo, zda neexistuje nějaký projektor s obrazem přibližně do 160^ nebo třema čočkama. Vyrobyt si nějaké půlelipsové plátno bych nějak zvládl. Předpokládám, že mám jednoduchý požadavek, ale nic takového nemohu nalézt.
1.) Co maximálně zvládne FS9 a jaký potřebuje doporučenáý HW.
2.) Sehnat jednu lepší grafárnu se 4x digitálním výstupem (bude docela boj), nebo raději dvě propojené do sebe.
3.) Co ten projektor? Dá se něco cenově dostupnějšího sehnat?
#107939
Ahoj,
vyplň si, prosím, jméno do profilu na fóru dle pravidel, se kterými jsi při registraci souhlasil. Zrovna se tímhle zabývám docela intenzivně, tak se pokusím přihodit svých pár švestek...

Nejprve je důležité si uvědomit, FSX neumí roztáhnout žádné své jedno okno přes více obyčejně připojených monitorů v režimu rozšířené plochy windows. Většina aplikací jako internetový prohlížeč, word,... umí to, že když si k PC píchneš více monitorů, tak si okno aplikace roztáhneš jak je libo a basta. Když takhle roztáhneš FSku (jakoukoliv verzi), tak budeš mít 3D obraz jen na jednom monitoru, zbytek bude černý. Platí jak ve fullscreenu, tak v okně. Zde je výhodný X-Plane, který tohle umí nativně, takže stačí k PC jakkoliv připojit libovolný počet libovolně velkých displejů a hotovo. Uživatelé X-Plane nemusí následující řádky číst.

Řešení to má cca následující:

1) FSku pustit jen na středním monitoru, v FSce si otevřít nové okno, v něm si nastavit pohled do strany dle tvé preference a toto okno si přetáhnout na požadovaný monitor. Výhoda je, že to lze provádět asi na všech normálních grafických kartách. Nevýhoda je, že vyladit to pootočení pohledu v novém okně tak, aby horizont navazoval na další monitor a aby se rotace obrazu při náklonu prováděla kolem správného místa není zrovna jednoduché. Další nevýhoda je, že toto řešení nelze provozovat ve fullscreenu (respektive lze, ale nepodaří se ti pozice oken uložit, po restartu FSky budeš muset okna umísťovat znova). Běžný provoz v \"okně\" (windowed mode) je v pohodě, roztaháš si panely dle libosti a pak let uložíš, tím se ti uloží i pozice oken. Další nevýhoda je, že tato metoda je vázaná na konkrétní letadlo, takže pro každé letadlo si musíš okna vytvořit a roztahat (a uložit) zvlášť. Další věc kterou je potřeba brát na vědomí je, že pokud okno FSInnu nebo Squawkboxu (respektive jakékoliv další okno) umístíš přes FSku mimo ten hlavní pohled (tedy typicky na nějaký boční monitor), tak nebude platit standardní nastavení \"always on top\", a při kliknutí kamkoliv do FSky se ti FSka přenese nahoru, a Squawkbox ti zmizí vespod. Toto lze řešit nějakou utilitkou pro windows, která umí konkrétním oknům nastavit pevně priority, není to zas takový probléím, ale je to starost navíc. Při každém spuštění Squawkboxu/FSInnu jej potom musíš přes tu utilitku napevno zamknout nahoře, aby ti ho FSka nepřekryla.

2) Další možnost je využít technologii moderních výkonných karet, které umí spojit všechny tvoje monitory do jednoho velkého monitoru, takže windows nevidí 3 nezávislé monitory připojené k počítači, ale vidí jeden obrovský monitor třeba s rozlišením 5000*1080 (konkrétní čísla viz součet rozlišení tvých monitorů). U karet nVidia se tato technologie jmenuje nVidia Surround, u karet ATI se jedná o technologii Eyefinity. Pro FSku jsou důrazně doporučeny nVidie, takže do ATIny bych nešel (ačkoliv zrovna bohužel teď s tím ATI Eyefinity pracuji denně... pro jiné hry bych to klidně doporučil, ale pro FSku nejspíš ne). Nastavení správného fungování těchto režimů není úplně easy (obzvlášť to Eyefinity je docela boj), před zakoupením doporučuji důkladně prozkoumat které výstupy na grafické kartě to umí, jaké máš vstupy na monitorech, kde budeš potřebovat jaké redukce, jestli ty redukce jsou kompatibilní se Surround/Eyefinity, atd.
Zmínil jsi tady SLI/(u AMD volané CrossFire): toto nemá na počet připojitelných monitorů vůbec žádný vliv, pouze to přidá výkon. Když propojíš dvě karty aby se sčítal jejich výkon, tak na jedné z nich dojde k úplnému zablokování všech výstupů a nebude na ní možné nic připojit - bude sloužit opravdu jen jako výpočetní podpora hlavní karty. Rozhodnutí jestli koupit jednu hodně výkonnou kartu, nebo dvě méně výkonné karty a zapojit je do sebe je každého věc a týká se to jen finanční stránky, ve výsledku by to mělo být ekvivalentní (alespoň pro FSku, které grafickou kartu moc využít neumí).
Další věc je koupě dvou stejných karet, připojení obou zároveň a nepropojování vzájemně. To funguje, ale prakticky je to využitelné jen pro metodu (1) - tedy roztahávat si jednotlivá okna. Nelze vytvořit Eyefinity přes dvě karty (AMD), u nVidie jsem to osobně nezkoušel, ale mám dojem, že Surround přes dvě zařízení také nepůjde.

3) Více počítačů, každý počítač samostatný monitor a vše propojené přes WideFS a nějakou utilitku - to funguje, ale je to defakto jen roztáhnutí metody (1) přes více počítačů - stejně si na každém z nich budeš muset pracně konfigurovat okna a slaďovat pohledy. Dříve toto řešení bývalo vzhledem k nízkým výkonům počítačů velmi rozšířené, ale já jsem na tuhle metodu alergický a představa starat se o více PC, na všech udržovat provozushcopnou FSku, do všech instalovat stejné scenérky, letadla,... a ještě řešit nějakou softwarovou synchronizaci mě děsí. Sice to funguje, ale je s tím moc práce, nedoporučuji.

Osobně bych zvážil jako nejschůdnější řešení metodu (2), důkladně bych prostudoval nVidia Surround, koupil bych si 3 stejné LCD monitory(nebo ideálně projektory), postavil nový PC (cca i5, 8GB RAM, 100GB SSD disk) s grafickou kartou podporující Surround a odpovídajícím počtem výstupů, nainstaloval FSX, roztáhnul jí na šířku, a hotovo. Nejrychlejší a nejspolehlivější metoda. Když už budeš pořizovat novou grafiku, tak to rovnou chce novou základní desku a nový procesor, na Athlonu bych do toho nejspíš nešel - dnešní ceny jsou natolik příznivé, že se to dá. Raději vezmu bazarové monitory a projektory a za zbytek postavím nový PC, než ty peníze jen nastrkat do zobrazovací techniky a trápit se se starším strojem a FS9. A když nový PC pro FSku, tak Intel, a nějakou i5, poměr cena/výkon je tam super (ušetříš třeba tím, že vezmeš procesor bez grafického čipu, protože jej stejně nevyužiješ). SSD disk nutností, kdo nevyzkoušel tak říká že to není potřeba, kdo vyzkoušel, nechce jinak.

Ad monitory - doporučuju všechny stejné, dva menší do stran jsou blbost. Raději bych koupil horší monitory (bazar), ale hlavně stejné rozlišení, stejně je to pro Surround i Eyefinity požadavek, o vizuálním dojmu nemluvě. Monitor na přístroje kup jaký chceš, na něm nezáleží.

Projektor s takhle extrémně širokým úhlem neexistuje, ale mám docela dobrou zkušenost se 3 ks projektorů umístěných vedle sebe a pootočených do stran. Kruhové plátno bych ještě zvážil, tam zase musíš řešit korekci geometrie toho obrazu (což softwarově řešit lze). Podle mě je ideální mít 3 rovná plátna umístěná vedle sebe, s tím že boční budou asi o 30° pootočená, ale projektory budou umístěny tak, aby se na všechna plátna promítalo kolmo, tím pádem nebude ke zkreslení promítaného obrazu docházet. Jenom bych ta plátna asi nekupoval (ta komerční lze strašně špatně napevno ukotvit a houpou se, když kolem někdo projde), asi bych to řešil nějakou konstrukcí na zdi.

Ještě nesourodé zmatené úvahy na závěr: ATI neumí korektně vertikální synchronizaci u FSky v okně. Kdybys tedy opravdu bral ATI, je nutné FSku pouštět ve fullscreenu a ještě doufat, že to bude fungovat. NVidia neumí do Surroundu přidat více jak 3 monitory, takže pokud bys chtěl do budoucna rozšiřovat na větši počet, tak je ATI Eyefinity nutností (umí až 8). ATI Eyefinity je sice geniálně jednoduché, ale dost specifické tím, co musíš mít připojeného. Když chceš do Eyefinity připojit více než 2 monitory, musí být každý další v displayportu! I když budeš mít na ATI kartě spoustu volných DVI a HDMI výstupů, tak ti to více než na dvou nebude chodit. Displayport se dá větvit, existuje do něj hub (dost těžké najít ke koupi), pomocí kterého můžeš do Displayportu verze 1.2 a vyšší připojit více monitorů. Displayport bohužel zatím není moc rozšířen, a má ho jen malé procento monitorů, natož projektorů. Lze jej naštěstí pomocí redukcí - ale zde bacha, existují aktivní a pasivní redukce, pasivní asi za 90 Kč, aktivní tak za 600Kč. Ty pasivní sice fungují, ale nelze je využívat pro Eyefinity, tam potřebuješ tu aktivní. No, takže jsme displayport zredukovali pomocí redukce na DVI a můžeme tam vesele připojit monitor/projektor a přidat do Eyefinity. Ale ouha, pokud tvůj monitor/projektor nemá DVI vstup (ale třeba HDMI, což je dnes dost rozšířené na úkor DVI hlavně u projektorů), tak tam sice můžeš dát další redukci z DVI na HDMI, ale ty dvě redukce dohromady již budou mít takový útlum signálu, že tě čeká...ano, zesilovač HDMI signálu. Z toho plyne, že ačkoliv je to technologie velmi jednoduchá, umí se dost zkomplikovat. Pokud tedy Eyefinity, tak je potřeba mít alespoň jeden monitor/projektor s displayportem, pokud nemáš, tak alespoň s DVI a počítat s kvalitní aktivní redukcí (ideálně rovnou certifikovanou pro technologii Eyefinity). No, a proč to sem celé píšu? Protože nevím, jestli nějakým podobně pitomým zádrhelem nedisponuje i nVidia - takže než se pro nějakou z těchto dvou možností rozhodneš tak to důkladně prostuduj na netu a zjisti si, co vše budeš potřebovat. No a samozřejmě vše kupovat po internetu z nějakého zavedeného eshopu a využívat možnost vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodů, ušetří to dost starostí, peněz a času. Ještě ke čtvrtému monitoru na přístroje: na ATIně jej můžeš buď taky přidat do Eyefinity a tím pádem pouštět FSku ve fullscreenu (tím pádem se nevyhneš displayport hubu, protože budeš na 4 monitorech). Zapojení čtvrtého monitoru mimo Eyefinity by fungovat mělo, ale mě to ve druhém DVIčku na kartě zatím nechodí, řeším proč. Vždycky lze zapojit čtvrtý monitor do samostatné karty a nedávat ho do Eyefinity, ale tím pádem zase docela plýtváš tou kartou (samostatná karta pro vykreslování nějaké 2D grafiky je docela hardcore). U Nvidie nejde připojit do Surroundu víc než 3 displeje, takže si ještě prostuduj jestli vůbec lze připojit další displej do stejné karty a nezačleňovat ho do Surround - to fakt nevím a docela by mě to zajímalo.

PB
#107940
Trošku zaparazituji na tomhle tématu. Znamená to tedy, že když by si například ke mně kamarád přinesl počítač, s identickou výbavou, co se FSky týče, a spojil ho s mým přes WideFS(LAN káblík nebo Wi-fi), mohl by každý mít na svém PC SVŮJ pohled, a rozhlížet se nezásvisle na tom druhém? S tím že by oba mohli ovládat hejbátka v cockpitu? To je geniální!
#107942
WideFS neřeší přenos hejblátek. To co ty chceš je normální sdílenej kokpit a FSX to umí přes vestavěný multiplayer s defaultními letadly normálně + Fly The Maddog MD82 přes svůj externí software. Fakt ale jiné vlákno...

PB
#107973
Obrázek

(klik pro plné rozlišení)

Takhle vypadá AMD Radeon HD7800 s Eyefinity (5760*1080p) - promítáno na 3 DLP projektory a pod tím druhej stejnej Radeon normálně 1920*1080p LCD monitor na motorové přístroje. i5 3570K (3,40GHz), 4GB RAM a 100GB SSD 550/550MB/s + dva výše zmiňované radeony, a na LKPR okolo 40-50 FPS bez počasí s autogenem na Extremly Dense. Vertikální synchronizace obrazu nejde (FSka musí být v okně, aby šly uložit pozice oken), a antialiasing máme defaultní FSkovej, nikoliv z Catalystů. Závěrem - nVidia lepší. Grafárny jsou hardwarově propojeny do CrossFire, ale protože ke spodní je připojen ten monitor, tak je CrossFire softwarově vypnut.

PB