Jaký hardware je dobrý pro FSku, jaký joystick, grafika, procesor, prodám, koupím...
Uživatelský avatar
By Pavel
#128624
Obrázek


Ahoj,
jak již mnozí z vás soukromě ví, pustili jsem se s partou kamarádů do rekonstrukce simulátoru L410. Samozřejmě vše začalo - kde jinde - zde na VACC-CZ fóru. Jak jsem zde v roce 2013 avizoval, byl k prodeji tento zchátralý simulátor. No, boží mlýny, až v lednu 2016 se začaly pořádně hýbat ledy. Nejprve jsem pracoval na snaze umístit to někam na vlastní pěst (prostory byly buď drahé, nebo daleko, nebo malé), pak byla snaha o spolupráci s akademickou půdou, až to nakonec skončilo v létě tím, že jsme založili firmu inAero s.r.o. a tento zázrak zakoupili. Trochu štěstí, že to tam ty 3 roky vydrželo neprodané, ale upřímně - tohle by přece koupil jen úplný magor  8)

Takže od léta byla 410 kousek za Prahou u našich známých na zahradě, kde jsme vyndali všechny zbylé panely a vybavení interiéru až zůstal jen samotný duralový kokpit na pohyblivé platformě. Platforma byla jednak kompletně rezavá (rekonstrukce prý dražší, než nová), a druhak strašně nešikovně navržená (to se tenkrát Rudý Letov moc neukázal), takže jsme jí dali sešrotovat. Samotný kokpit je nyní ve skladu u Příbrami a panely doma postupně opravujeme.

Cíl? Postavit to v aktuální verzi L410 UVP-E20 s glass cockpit avionikou Universal Avionics EFI-890R, Garmin GTN 650+750, na moderní 6-DOF plně elektrické pohyblivé platformě a certifikovat pro výcvik. Z flightsim hlediska X-Plane 11, Arduino, Ethernet + CAN Bus. Panely původní, motorové přístroje nové analogové (nikoliv promítání na monitor), glass cockpit vlastní SW, Garminy od Reality-XP. Takže to jednak rekonstruujeme ze zchátralého stavu (rozebíráme to do poslední dělitelné součástky, všetně všech spínačů a tlačítek - tam jdeme až do roznýtování spínačů a nové povrchové úpravě všech pružinek a kontaktů uvnitř) - aby to vypadalo jako opravdu nové letadlo, a zároveň to předěláváme z původní verze L410 UVP na nejnovější UVP-E20.

Prozatím se zapojilo již docela dost vatsimáků, za což všem zúčastněným patří obrovský dík. Nyní nás čeká o víkendu transport do finální lokace v centru Prahy, a až to tam dáme do trochu přístupného stavu, tak tam někdy na jaře můžeme dát případně sraz a nakouknout pod poklíčku. Prozatím jsme dnes založili facebookovou stránku kam postupně přidáváme vybrané fotografie a videa.

Pro nepřátele facebooku je zde veřejný odkaz na fotoalbum, který by měl chodit komukoliv. Web je zatím v přípravě, ale nejspíš bude prozatím většina aktivity na facebooku.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 26 led 2017, 01:06, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Pavel
#128853
Vlevo původní stav po zakoupení simu, vpravo stav k tomutu týdnu - mechanicky je to hotové, teď začíná elektronická část. Každá věc byla rozebrána na elementární díly, a vše bylo pískováno na holý materiál, tmeleno, lakováno v nejvyšší možné kvalitě, případně znovu pokoveno. Měnili jsme jen spotřební materiál - pružinky, šroubky, podložky - vše ostatní se povedlo zachránit, pouze jedno táhlo reverzu jsme nechávali soustružit znovu. Štítky jsou nové s anglickými popisky.

PB
Přílohy
compare.png
compare.png (5.7 MiB) Zobrazeno 4339 x
Uživatelský avatar
By Pavel
#129499
Sledujte aktualizace na facebooku nebo na www.inaero.cz  8)

Jinak to máme skoro dokončené zvenku, a teď děláme řízení (na obrázku rozebrané pedály před cestou do lakovny).

PB
Přílohy
18492290_10209234464642525_736134326_n.jpg
18492290_10209234464642525_736134326_n.jpg (86.58 KiB) Zobrazeno 4270 x
18194869_289456001510649_697780505564203984_n.jpg
18194869_289456001510649_697780505564203984_n.jpg (80.41 KiB) Zobrazeno 4270 x
Uživatelský avatar
By Pavel
#130403
Ahoj,
koukám, že jsem sem již dlouho pro zaryté odpůrce facebooku nic nenapsal. Takže jak na tom jsme:
Teď jsme se trochu zdrželi, 2 měsíce nám trvala rekonsturkce haly kde to bude. Bylo tam hrozně moc práce a spousta peněz, ale hala je hotová, nové podlahy, stěny, strop, zbrusu nový kancl v patře, elektro rozvody, topení - kdo někdy rekonstruoval barák ze stavu ruiny do stavu novostavby tak ví, co s tím je za vopruz. Dnes tam dodělali nátěr podlahy, zbývají drobnosti (osadit zásuvky, vypínače, kování na dveře...).
Letadlo: throttle quadrant/pedestal = hotovo, naprogramováno, plně funkční s X-Plane (část logiky která nebyla v XPL simulována dopsána vlastní)
            overhead = většina hotovo, naprogramováno. Mechanicky potřebujeme jen osadit štítky s popiskama. Důležité funkce fungují, část logiky dodělána. Zbývající detaily až bude složené celé letadlo.
            berany + pedály = mechanicky hotovo, během týdne až dvou dojde k montáži do letadla, a mechanickému propojení s jednotkami simulujícími síly v řízení (které jsou u dodavatele na míru hotové).
            motorové přístroje = work in progress
            palubky s EFIS: záložní EFIS hotový SW, potřeba dodělat HW. Hlavní EFIS cca 40% software hotovo, ještě tak 2 týdny práce do použitelné verze SW, pak HW. Pak složit palubky a šup do letadla
            Mechanické celky letadla: trup komplet nalakován, a všechny mechanické opravy hotové. Sedačky pilotů 100% hotové, stačí zacvaknout do kolejniček. Čalounení sedaček zbrusu nové (pravá kůže + pevnostní tkaniny). Sedačky pro cestující (bude osazena první řada, konfigurace sedaček 1 + 2) sehnány originální nové nikdy nepoužité, po menší úpravě podpěr budou ready na motnáž do trupu
            Boční palubní desky (testovací systémy, topení/větrání, odmrazování, výhřevy, elektro, a pojistky: mechanicky cca 80% hotovo, tak do týdne budou poskládané a připravené na interfacing a programování
            Projekce: nosný rám projenčího systému (4m průměr, svařovaný hliník) hotový, tuto neděli bude osazen projekčním plátnem. Projektory ještě potřeba zakoupit, osadit, a nastavit vizualizaci z X-Plane. Nosný rám je zkonstruován tak, aby vydržel bez deformací a pružení i plnou dynamiku budoucí šestiosé pohyblivé platformy.
          Glareshield: zatím 0%, asi bude až na konec. Respektive máme většinu vybavení do něj, ale nemáme plechařinu, lakování, montáž komponentů, zapojení, programování. Asi bude jako jeden z posledních celků.
          Aft pedestal: zatím 0%, ale nakoupili jsme komplet avioniku z USA (real). V naší verzi to jsou prakticky jen 2x ADF, 2x audio panel, cockpit voice recorder a nějaké drobnosti. Tedy věci, bez kterých se dá létat, než je doděláme. Proto to má prioritu úplně poslední - respektive osadíme to do letadla nezapojené, a doděláme až za provozu. Všechny důležité věci jsou vestavěné v EFISu a GTNkách (rádia, odpovídače, radar).

Zbývá tedy především udělat motorové přístroje (dělá kolega), dodělat EFIS (dělám já), glareshield (všichni), a pak to celé poskládat. Do vánoc to asi nebude, ale už se to fakt blíží. Tlačíme to teď to to jde, běžně práce okolo 12hod/den/člověk, rekord jsem měl když jsem tam byl a kromě přestávky na oběd pracoval 16 hodin denně (což se ale dlouhodobě v kombinaci s "civilním" zaměstnáním fyzicky vydržet nedá). Kromě vlastní práce na letadle je to hrozně moc neletecké práce i okolo (web, e-shop, finance, úřady, dodavatelské firmy, grafika, marketing, poptávky, business, stavební věci, nákupy, zjišťování informací - předpisů/norem), takže sice jsme v týmu 4, ale reálně na letadle v jeden okamžik dělají maximálně 2...

Takže sledujte www.inaero.cz, choďte na návštěvy mrknout se, a držte palce  8)

Kdyby snad někomu tento projekt byl sympatický a chtěl pomoci, tak dobrovolníky brigádníky vítáme :) Máme práci pro každého - od čistě domovních věcí (uklidit a vybílit chodbu, umýt okna, vylepit okna novým těsněním, přes mechanické letecké práce (umýt a uklidit vnitřek letadla, čistit jednotlivé přístroje a díly, sestavovat nové části), až po elektro věci (zapojit k arduinu do matice spoustu spoustu vstupů od pojistek, pájet, pájet, pájet, a případně malinko programovat), či strojařinu (Autodesk Inventor - klikat, klikat, klikat). Nebo v týdnu budeme dost nutně potřebovat stěhovat nábytek z Palmovky k nám, dodávku máme, prakticky jen naházet to z výtahu do auta - stoly, skříně...) - nic extra těžkého, tak 3 cesty dodávkou.

Konkrétně teď tam budeme celý víkend, sobota i neděle mít takovou větší brigádu (transport letadla z dílny do nové místnosti a usazování projekčního rámu), jinak tam jsme téměř denně, alespoň někdo z nás. Dobrovolníkům nemůžeme nabídnout nic hmotného, jsme dost limitování rozpočtem už tak (ty přístroje jsou dražší, než jsme původně plánovali), leda tak volné létání až to bude hotové, nebo nějaké to pivko, náš vděk a jméno v závěrečných titulkách  :) Tak kdyby někdo neměl na víkend (nebo jakýkoliv jiný den) plány, dejte vědět, moc rádi vás uvidíme u nás na Václaváku.

PB
Přílohy
hala.jpg
hala.jpg (204.17 KiB) Zobrazeno 4229 x
Naposledy upravil(a) Pavel dne 22 lis 2017, 23:10, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Eda
#130408
[quote="Pavel Brodský"]
koukám, že jsem sem již dlouho pro zaryté odpůrce facebooku nic nenapsal. Takže jak na tom jsme:
[/quote]
Dik :D
Uživatelský avatar
By Eda
#130409
Hele a je v poradku, ze na tom webu vidim jen pulku napisu a pak jen takovy velky cerny? :)
Přílohy
inaero.png
inaero.png (36.32 KiB) Zobrazeno 4223 x
Uživatelský avatar
By Pavel
#130410
Je to naprosto v pořádku. Zbytek totiž je iframe s naším facebookem, který ty, předpokládám, blokuješ. Nemáme zatím kapacitu na to, udělat nějaký konvenční web. Vše bude, ale časem ;)

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#130416
[quote="Bedřich Schindler"]
Dotaz. Můžu se stavit a něco vám zapájet?  ::)
[/quote]

Určitě ano! Máme postavený box pojistek, potřebujeme je pospojovat do matice a připojit na kabel, který povede do arduina...

PB
Uživatelský avatar
By Jindřich
#130422
Tak v týhle fázi už jsme sháněli MiGa :) No a tenhle týden to vypadá, že bude první, co se DC-9 vůbec nedotknu (krom soboty, ale to jde o instruktáž a možná zítra něco dám na VATSIMu). Tak nějak to letadlo funguje (zaklepávám do dřevěného stolu) :)
Jinak okna necháte starý hnusný?
Uživatelský avatar
By Pavel
#130426
Okna letadla jsou již zbrusu nový, bez jedinýho škrábance. Okna baráku budou buď kompletně repas (dělali jsme v kanclu), nebo nový. Uvidíme na jaře. Teď přes zimu necháme starý hnusný, protože to už nejde vysadit a nechat přes noc bez okna - pouze je umyjeme).

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#130555
Opět něco pro anti-facebookáře - konsturkce projekční plochy, zavěšená projekční plocha, a když budou ty vánoce, tak rozsvícený vánoční stromeček :)

PB
Přílohy
lights.jpg
lights.jpg (112.77 KiB) Zobrazeno 4162 x
hala.jpg
hala.jpg (62.84 KiB) Zobrazeno 4161 x
sim.jpg
sim.jpg (72.17 KiB) Zobrazeno 4162 x
Uživatelský avatar
By Eda
#130557
A nemelo to byt hotovy uz v lete, nejpozdeji pak na zacatku prosince?  :D (jinak samozrejme palec za dalsi pokrok, uz se tesim na testovani :) )

(a drobna korektura)
[quote="Pavel Brodský"]
když budou ty vánoce
[/quote]
Vánoce
Uživatelský avatar
By JKol
#130560
[quote=" VATSIM CODE OF CONDUCT A1"] Members should, at all times, be courteous and respectful to one another.[/quote]
Speciální na pravopis bohužel není  :(  :D
Uživatelský avatar
By Pavel
#131030
Ahoj,
tak včera jsme měli poměrně zásadní milestone, první let  Projekce běží, force feedback v úplně první iteraci taky. Očkekáváme, že tak do měsíce by to mělo být v létatelném stavu (tedy všechny důležité věci v provozu). Video ze včerejška: https://www.facebook.com/L410simulator/ ... Ir-X-8uJno (přístupné i pro neuživatele facebooku).

Jinak v současné době jsme tedy ve stavu: projekční plátno hotové, projektory zatím na dočasných držákách. Force feedback řízení mechanicky hotový, softwarově ještě zbývá dodělat některé funkce. Overhead kompletně softwarově i hardwarově hotový, stačí zašroubovat do letadla. Throttle quadrant softwarově i hardwarově hotový, stačí zašroubovat do letadla. Palubky před piloty téměř hotové, EFIS naprogramovaný. Motorové přístroje rozpracované, zatím na úrovni hardware. Glareshield tak 50%. Zadní (Aft) pedestal zatím 0% (jsou tam ADF, audio panely, CVR a pár drobností - přijde asi jako poslední, lze bez něj létat).

Kdo by chtěl vyzkoušet, tak vouchery už máme v předprodeji za akční cenu od 800 Kč/60 min čistého času letu, vhodné i jako dárek  ;) Vlastní spuštění simulátoru, tedy i využitelnost voucheru cca za měsíc.

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#131182
Takže: throttle quadrant/pedestal uvnitř, zapojený, funkční. Většina důležitých zařízení v bočních palubkách taky v letadle. Overhead půjde dovnitř během týdne. Prostřední palubka z větší části osazena motorovými přístroji. EFISy půjdou dovnitř během týdne. Už to bude!

PB
Přílohy
3.jpg
3.jpg (83.48 KiB) Zobrazeno 4045 x
2.jpg
2.jpg (81.93 KiB) Zobrazeno 4043 x
1.jpg
1.jpg (87.38 KiB) Zobrazeno 4045 x
Uživatelský avatar
By Pavel
#131230
Tak jsme to poprvé tak nějak složili...

EFIS už běží (každý efis má své Raspbery Pi + jedno Arduino, Raspíčko po Ethernetu komunikuje s X-Plane). Ještě nemáme zapojený kabel od efis control panelu do Arduina, ale naprogramované už to celkem je. Na prostřední palubce je tak polovina přístrojů, ty jsou připojené, zbývající ještě děláme. Pedestal a overhead jsou v provozu, řízení v provozu, projekce v provozu.

Když si člověk sedne dovnitř za tu palubku, tak je to teda super pocit  :P

Obrázek

Obrázek

PB