Vše o simulátoru X-Plane.
#127500
Jsou na svete mista -- jako treba Evropa -- kde se letani snazi rozdelit jen na 2 typy: VFR a P-RNAV. Jake jsou moznosti v X-Plane, pokud chcete letet IFR, ale vase letadlo nema plnohodnotny FMC?


Vektory a spol
Muzete si vyplnit patricny equipment suffix nebo dokonce nejakou poznamku do flightplanu. Coz skoro nikdo necte, takze si stale musite rikat o nejake vektorovani nebo VOR nebo neco. V malem provozu nevadi, ale kdyz takhle priletite do velkeho eventu, bude vas hodne lidi nemit rado.

(CIVA INS je bezva! (vazne :-), ale ATC obvykle nechytne, ze letadlu s B-RNAV nemuze pridelit GNSS transition a jeste k tomu 2 minuty pred prvnim bodem. Takze B-RNAV obvykle stejne vede na vektory a skripani zubu.)

Standardni vybava X-Plane
V X-Plane je k dispozici "stara" FMS, ktera umi jen jednoduchou navigaci od bodu k bodu. Nastesti umi take ulozeni a hlavne nacteni pripraveneho planu, takze si jej muzete pripravit napriklad v nejakem planovaci. To vam ale neumoznuje trat jednoduse menit behem letu.

"Nove" je k dispozici take GNS 430/530, ktera umi (krom vizualizace prostoru) procedury pro approach. To je trochu lepsi, ale SID, STAR a AIRWAYS to neresi.

Programatory standardni FMS
Standardni FMS sice nic neumi, ale je zase jednoduche ji  nasypat predpripravene trate. Toho vyuzivaji ruzne "programatory" (napr. FMC Programmer, AXX Toolkit, apod.), ktere nekdy zvladnou i AIRWAYS, SID a STAR. Pro pripravu letu dostacujici. Resit zmeny behem letu je dost neprakticke.

FMC pluginy
Existuji samostatne pluginy, ktere se snazi byt co nejlepsi sobestacnou FMC. Nektere jsou placene (UFMC), nektere zdarma (X-FMC, drive i vasFMC). Zni to dobre, ale casto s sebou prinasi problemy:

- casto nejsou naprogramovany dostatcne opatrne/kvalitne a snizuji vykon simulatoru (zejmena bojuji o jedno jadro procesoru s ostatnimi pluginy)
- casto je nezbytne je instalovat jako globalni pluginy a tedy jeste zhorsuji problemy kompatibility ruznych pluginu
- potrebuji konfiguraci pro konkretni letadla
- cim vice pouziva letadlo vlastni ovladaci logiku (plugin), tim mene s nim tento FMC bude fungovat (bez specifickych uprav)

Lehci "GPS" pluginy
Protoze potrebujeme vyresit hlavne lateralni navigaci, staci nam vlastne jen chytra GPSka:

- dobra (a pro starsi/mensi letadla take VHODNA) gps KLN-90B neni samostatne udrzovana a tak ji nezkombinujete s novymi SASL.sec letadly (trochu oprasena je tusim v ramci Tu-154 ...?)
- a pak jsou tu ruzne kompromisy. Jeden z nich se jmenuje SimpleFMC a ukazal bych jeho pouziti v praxi. Je to vlastne takovy lehky programator standardni FMS, ale s pseudo FMC rozhranim, ktere vam umozni s trati pracovat i behem letu a to ve stylu plnych FMC:


SimpleFMC najdete na:

http://forums.x-plane.org/index.php?/fi ... simplefmc/

a predvedeme si jej na letu z Brna do Prahy.

Najdeme si vhodny stroj... napr. krasnou 727-100:

Obrázek

resp. jeho X-Plane provedeni:

Obrázek

Vyplnime odkud-kam:

Obrázek

Route neni komplikovana:

Obrázek

SID:

Obrázek

STAR+APP:

Obrázek

Kontrola a jsme ready!

Obrázek

A nakonec se do te Maticky Stovezate...

Obrázek

... nejak dostaneme:

Obrázek

SimpleFMC pouziva navigacni data z X-Planiho "Custom Data," takze pokud si aktualizujete airac pro zakladni X-Plane (stejne jako napr. pro FF 767), tak uz mate vse pripraveno.
Naposledy upravil(a) vinil dne 18 bře 2017, 15:56, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Pavel
#127501
Díky za informace, SimpleFMC určitě vyzkouším.

Jinak do kategorie Lehci GPS pluginy ještě rozhodně patří toto: http://forum.vacc-cz.org/http://forum2. ... ic.php?t=2 - jedná se o freeware způsob jak do X-Plane naroubovat Garmin trainer ke GNS 530W. Obrovskou výhodou je že ta simulace je prakticky 100% reálná jelikož to běží na skutečné Garmin logice, jde to ve všech letadlech, umí se to připojit k autopilotovi (nutno kliknout na tlačítko v Plugins, nestačí jen na CDI na GPSce). Databáze se dá aktualizovat tak, že Garmin ve svých součašných trainerech (především GTN series) používá stejný formát databáze a v těchto freeware trainerech tuto databázi aktualizuje cca 4x do roka - takže stačí po několika měsících stáhnout nový trainer ke GTN z garmin webu, a worldwide.bin překopírovat do X-plane GNSky.
Nevýhodou je, že to běží jen ve 32bit x-plane, a že to neumí hýbat s xplane přístroji (indikace CDI, například). Ale komu stačí elektronická CDI na obrazovce GNSky, ten je v pohodě. Navzdory ne uplně příjemné instalaci to potom funguje vážně dobře a patří to podle mne k nejlepším GPSkám pro flightsim létání napříč platformami. Jinak, vyšlo to dokonce jako opensource, takže kdo by chtěl hýbání CDI břevnem a připínání autopilota tlačítkem udělat a umí v Cčku tak má možnost.

Další zajímavé řešení může být naroubování RealityXP GNS430 a 530 do X-Plane (http://www.reality-xp.com/store/index.html). Tento addon je ten samý Garmin trainer jako výše, ale tentokrát od již nefungující společnosti RealityXP naroubovaný do X-Plane. To samé dělali pro FSX, a bylo to a stále je jedním z vůbec nejhodnotnějších addonů, které lze získat. Pro X-Plane to bohužel vyšlo jen pro verzi 9, do 10 to nikdy nebylo publikováno. Ale co se dá zjistit, tak lze tento senzační addon koupit, nainstalovat do falešného X-Plane 9 (např. jen prázdná složka s falešným xplane9.exe, nebo volně dostupné XPL9 demo!), a následně překopírovat do X-Plane 10. Také to poběží jen ve 32bit verzi X-Plane, ale oproti výše uvedené free alternativě je to lépe integrované (hýbá to CDI...), a je možnost mít obě dvě jednotky zároveň v jednom letadle. Osobně jsem nezkoušel, zatím. /stojí 50 USD každá/ Aktualizace databáze taktéž z nových GTN trainerů není problém.

Osobně když letím s defaultní "novou" X-Plane GNS430/530, tak pro SID/STAR využívám vRoute. V něm lze jedním kliknutím SID/STAR vybrat, rychle vyexportovat letový plán do xplane a v GNSce na FPL II stránce loadnout. Jde to tak rychle, že není problém to při letu při změně dráhy pro přílet změnit. Ale není to ono, to jasně.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 10 srp 2016, 13:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By vinil
#127503
Ahoj,

no prave zavislost na 32bitove verzi X-Plane obou reseni je dnes velmi limitujici. Skoro vsechna nova letadla jsou 64bit only.

V podstate jsi nakousl kategorii -- ktere jsem se takticky snazil vyhnout :-) -- a to je propojeni X-Plane s externi navigaci. Ta potom obvykle skrz nejaky svuj plugin ovlada bud primo autopilota nebo elementarni funkce zakladni FMS. Napr.:

- zminovana realna GPS/FMC, pripadne jeji emulator
- planovaci a provadeci aplikace (napr. Plan-G)
- samostatna aplikace pro FMC (napr. AirFMC, iFMS)

Pouzitelnost je ale ruzna, prave podle stavu patricnych pluginu, podpory ruznych zarizeni a platforem. Dobrou vlastnosti tohoto reseni je, ze vlastni aplikace primo nezpomaluje X-Plane -- casto bezi i na jinem pocitaci.
Uživatelský avatar
By Pavel
#127783
Za zvuku fanfár a výbuchů ohňostroje:

Reality-XP je zpět ve hře! Platforma FSX/P3D měla v oblasti reálných GNS posledních několik let podle mne silně navrch díky Flight1, kteří integrovali GTN650/750 trainer (pro neznalé doplňuji, že se jedná o nejmodernější Garmin navigaci, dotykový displej, atd - nástupce starých dobrých 430/530). Nyní se staly dvě velmi neočekávané věci: Reality-XP (RXP), firma která kdysi udělala legendární 430/530 trainery do XPL/FSX a následně byla několik let totálně mrtvá bez jakékoliv aktivity, opět ožila. Vyšla Garmin GTN 650 + 750 pro X-Plane 9/10!

http://www.reality-xp.com/index.html

Obrázek

Technicky: zatím jsem nekoupil, jen jsem četl manuál. Funguje to pouze ve 32bit xplane (což se dalo čekat - omezení všech Garmin trainerů). Instaluje se jako plugin do XPL, takže to lze spustit v libovolném letadle. Není to "gauge" která by se namapovala do 3D kokpitu letadla, je to samostatné okno které lze posouvat po monitoru. Defaultní XPL GPSku to nijak nevnímá, veškerá navigace beží čistě uvnitř GTN. Umí se to připojit k XPL autopilotovi, HSI, odpovídači, audio panelu, gear/flaps/fuel senzorům.

A navíc: ve vývoji mají integraci G500/G600 do XPL (jedná se o glasscockpit - PFD a ND). Kdyby to vyšlo, bylo by to první mne známé řešení pro jakýkoliv desktop simulátor s plnohodnotným synthetic vision (3D terén namísto horizontu v PFD). Tento G500/G600 samozřejmě nativně spolupracuje s GTN navigacemi.

Nemít rozpracovaný jistý větší hardwarový projekt L410 tak bych nyní seriózně uvažoval o provozu XPL na dvou počítačích - jeden hlavní na létání (64bit xplane), a druhý s dotykovým monitorem na avioniku (32bit xplane).

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#129015
Třikrát sláva! RealityXP vydali nový release GNS 430/530 pro X-Plane 10/11 ve 32/64bit edici.
http://www.reality-xp.com/store/index.html

Takže momentálně máme pro XPL9/10/11 GNS430/530 a GTN650/750 všechny dostupné.
A navíc to jde integrovat do 3D kokpitu, například takto (PMDG DC6):


PB
Přílohy
73o9nqN.jpg
73o9nqN.jpg (285.26 KiB) Zobrazeno 6261 x
Uživatelský avatar
By penickao
#129017
[quote="Pavel Brodský"]
Třikrát sláva! RealityXP vydali nový release GNS 430/530 pro X-Plane 10/11 ve 32/64bit edici.
http://www.reality-xp.com/store/index.html

Takže momentálně máme pro XPL9/10/11 GNS430/530 a GTN650/750 všechny dostupné.
A navíc to jde integrovat do 3D kokpitu, například takto (PMDG DC6):


PB
[/quote]

Pavle a da se to pouzit i do nativni C172 v xpl11 nevis?
Uživatelský avatar
By Pavel
#129022
Ondro, principielně to jde použít ve všem, co už nějakou (třeba defaultni) GPS ma. Ale konkrétní instrukce jsou na RealityXP fóru, nemám osobní zkusenost protože to nemám čas zkoušet.
Výhledově to ale budu řešit do naší L410 (profi licence).

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#129024
[quote="Vladimir Linek"]
Nejen ze mi krades vlakno "rnav pro CHUDE"  :-) ale stale windows only :-(
[/quote]

Já myslím, že to (novému ;-)) názvu vlákna odpovídá.

Jinak pro případné zájemce - co jsem to velmi stručně pročetl na fóru, tak je trochu problém s AIRAC pro GNS 430/530 - Garmin přestal vydávat trainery v tomto formátu, takže z nich nejde 4x do roka vykrádat AIRAC jako doposud - poslední dostupný je něco v létě 2016 snad. Pro GTN 650/750 je to v pohodě, tyto trainery stále vychází (avšak v novém formátu, který není kompatibilní se staršími GNS), takže je lze cca 4x do roka bezplatně aktualizovat. Snad jsem to pochopil správně.

PB