Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
By heri2
#53686
Ahoj
Kde se pls. dají stáhnout letové plány?
Jsem Z takže ještě se v tom moc neorjentuju.
Díky
Uživatelský avatar
By PavelS
#53694
Upřesním.

Pro VATSIM jsou tři možnosti , jak naplánovat let :

a) najít FPL v hotové databázi FPLs, která je veřejně přístupná . Typicky jsou cca 3 pro nás použitelné:
- vRoute - obsahuje databázi plánků aktuálních (jen placené) a neaktuálních, ale validních dle Eurocontrolu - v podstatě jsou tolerovány všechny možnosti.
- VATRoute (http://www.vatroute.net/ ) , spravované hlavně SAGem, tam je rovněž směs neaktuálních i aktuálních tratí, opět naprostá většina je tolerovatelných
- EUroute (odkaz na českou část EUroute je v menu vlevo na titulní stránce www.vacc-cz.org - EUroute), obsahuje vesměs již nevalidní tratě, ale lepší než nic.

b) Naplánovat trať pomocí nějakého online validačního softwaru a tuto pak použít. Takto se rovněž vyrábějí FPLs pro výše uvedené databáze. Existuje několik plánovačů, které trať mezi dvěma letišyi sestavují a podle zvolených omezení ji postupně upravují, až vyhoví všem omezením, typ. RouterFinder. Má zásadní nevýhodu, že vyžaduje znalosti, jaká omezení použít, protože jinak plánuje absolutní hovadinu. Pro ATC je potřeba plánovat mezi dvěma body aspoň trošku obvyklé směrování , což RouteFinder neudělá, dokud nezadáte přesně požadovaná omezení - bez nich plánuje tak, že pro ATC je výhodnější vás vektorovat, než by řešil vaši trať z pohledu konfliktů (trať je např. konfliktní se všemi okolními).

c) Trať sestavit ručně podle mapy, RAD a podobných dokumentůa tuto zvalidovat v EUROCONTROLU a ručně přepsat do FPL. tento způsob je extrémně náročný na znalosti, materiály i čas, ale naučíte se reálně plánovat.

Vzhledem ke všemu silně doporučuji používat jen FPL z databází v bodu a) a mapy.
Pro pokročilé a kratší tratě bych navrhl zkusit si variantu c)
Nejvíce problémové je asi použití routefinderu.
Uživatelský avatar
By Filipos
#53716
Pavle, co je podle tebe ale nejlepší volba, když pro trasu, kterou chceš letět, není v databázích žádná trať? Setkal jsem se s tím v poslední době dost často. Někdy trať sice existovala, ale kvůli změnám v poslední době nešla nabušit do FMC s nejnovějším AIRACem. Co je nejlepší volba? Plánovat ručně se mi upřímně moc nechce, protože ani v reálu piloti toto dělat nemusí a nemám ani tolik času.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#53718
- ještě bych přidal možnost nechat si vyblejt citypár na vataware a mrknout kdo poslední takový let letěl.
- čsav, pokud vím, má bookovadlo v něm tratě, jak validní netuším
- Air Prague má také svoji databázi tratí (a taky třeba EET časů), momentálně ve stavu 100% validity.
Uživatelský avatar
By amalka
#53719
Ty tratě není nutné na vatsimu hrotit. Protože je vatsim \"zadarmo\", tak je bez problémů možné létat i s posledním free airacem ke kterému tratě dostupné jsou. Pokud už si někdo hraje na validní airac, tak dobrý postup u naprosto neznámé tratě je nejprve vygenerovat paskvil v routefinderu včetně omezení RAD, pak si vzít platné odletové a příletové tratě obou letišť a zkontrolovat nebo upravit začátek a konec tratě (tam většinou routefinder generuje právě hovadiny) ručně dle mapy (ev. s pomocí enroute map příslušného firu) a výsledek nabušit do vroute a nechat zkontrolovat Eurocontrolem. Tohle imho zvládá TMX, od něj má většinu validních tratí i AP.

Na můj vkus je to ale už moc sraní se zanedbatelným efektem, ale zase to působí profesionálněji a člověk má lepší pocit.

Co mě trohu sere je, že dřív, pokud se nepletu si člověk koupil airac a mohl si ho nacpat kam chtěl (typ addonu, vroute atd). Kdežto dneska se myslím platí i za jeden konkrétní airac pro jiný typ letadla / vroute. Což nepodporuju...
Uživatelský avatar
By PavelS
#53821
[quote="Filipos"]Pavle, co je podle tebe ale nejlepší volba, když pro trasu, kterou chceš letět, není v databázích žádná trať? [/quote]

Záleží kam trať vede.

a) Pokud je to exotika, tak bych použil tu část tratě, která vede nad obydleným (ATC pokrytým) územím, z jiného FPL, který je +/- validní a na tuto část "nějak" navázal zbytek,

b) Pokud je to bývalá evropská validní trať, změněná AIRCem, tak bych se snažil navázat na původní tra\'t tak, aby co největší část tratě byla validní a vznikl jeden můstek, který je nevalidní ( - NĚCO - ODOMO - LOMKI , kde mezi ~ NĚCO - ODOMO je nevalidní můstek),

c) Pokud je to nová trať, určitě bych vynaložil úsilí ji zvalidovat, třeba okopírováním z vataware apod, jak doporučuje AP.

Cílem je, aby ty části tratě, které lze očekávat pokryté ATC, byly dle místního RADU a nebo dle VATSIMovských zvyklostí ( tj. lze najit plánky do podobných míst a ty by měly vést podobně). Jiný význam, než odlehčení ATC validace dle reálu nemá, ale přesto si myslím, že je důležité to používat.
Uživatelský avatar
By Filip
#53822
A jak probíhá validace tratě řídícím na Vatsimu (někde to tu bylo, ale nedaří se mi to najít)? LKPR-LKTB si to ještě dovedu představit, ale pokud se jedná o nějakou exotiku, tak ATC nemá jak ověřit zda je nějaký kousek tratě támhle ve východní Asii validní. Takže povolení dostanu vždy, když nemám chybu už v LKAA? K tomu mne napadá, že pokud dostanu povolení tak by ta trať měla být validní, což asi na Vatsimu neplatí...
Uživatelský avatar
By PavelS
#53823
Ne, řídící to nijak nekontroluje, za to je odpovědný pilot a za validnost EUROCONTROL.

Na VATSIMu TWR jen kontroluje návaznost SIDu na trať a podle toho mění SID nebo trať , ale vše ostatní je jen iniciativa navíc.

Nejde tu o nějakou kontrolu jako formu buserace, jde o ryze praktickou věc, že i na VATSIMu je provoz hodně standardizovaný a jsou pro něj vytvořeny navazující pravidla (LOAS, apod.) . když pak někdo letí mimo zaběhané koleje, je to hodně práce navíc, jednak se vše koordinuje ( LOAS odbourává koordinaci) a jednak vytváří opakujícící se konflikty ( tj. je v hladině, která koliduje s jinou tratí apod. ).

Proto píšu, že pokud bude kus tratě ve východní Asii nevalidní, v podstatě to nevadí, leč pokud bude blbě přílet z Mnichova (přes TABEM a ne přes GOSEK), vyvolá to obecný zmatek.
Uživatelský avatar
By Filip
#53824
[quote="PavelS"]....Nejde tu o nějakou kontrolu jako formu buserace, jde o ryze praktickou věc, že i na VATSIMu je provoz hodně standardizovaný a jsou pro něj vytvořeny navazující pravidla (LOAS, apod.) . když pak někdo letí mimo zaběhané koleje, je to hodně práce navíc, jednak se vše koordinuje ( LOAS odbourává koordinaci) a jednak vytváří opakujícící se konflikty ( tj. je v hladině, která koliduje s jinou tratí apod. ).

Proto píšu, že pokud bude kus tratě ve východní Asii nevalidní, v podstatě to nevadí, leč pokud bude blbě přílet z Mnichova (přes TABEM a ne přes GOSEK), vyvolá to obecný zmatek.[/quote]
Jasně díky. O buseraci vubec řeč nebyla, ja jsem pro, čím reálnější, tím lepší, s tím si také plánuji své tratě. Jen mne zajímalo zda se to ATC pokouší nějak validovat. :)
Uživatelský avatar
By Filipos
#53831
Dovolte mi uvést jeden konkrétní příklad. Mám trať do Düsseldorfu, která je víceméně validní a jak Pavle říkáš \"zaběhnutá\", ale začíná na bodě DONAD, kam není z Prahy žádná odletová. Je tedy správný postup, že mrknu do mapy, který bod je DONADu nejblíž (BALTU) a tento pak spojím s prvním bodem letového plánku nějakou tratí? Takže například BALTU L984 DONAD etc... ?
Uživatelský avatar
By torpy68
#53832
Ja myslím,že ano.Ja som tak plánoval odlety do Londýna,ale po DONAD nesmieš vystúpať nad FL240.
Uživatelský avatar
By PavelS
#53835
No, uvedený příklad mi upřímně přijde natolik triviální, že jsem ho nepovažoval za vzorový.

Nicméně áno, uvedené řešení je přímo doporoučeno někde výše v instrukcích a pochopitelně je to tak správné.

Pozor, podle mne se nesmí stoupat PŘED DONAD, a ne PO DONAD (L984 <FL250)), po DONAD už býva UL984, či jiná \"vysoká trať\", podle toho, co validace pustí.

Obecně se \"po DONAD\" vyskytuje omezení <=FL280 kvuliva koordinaci se sousedi, ne z důvodů RADu.

Obecně mi šlo spíše o případy, kdy celý úsek tratě stane se býti nevalidním, nebo přestane existovat a nikoliv různé \"drobné změny\" v návaznostech tratě na SIDy a STARy.
By ASG29
#54156
Mohu poprosit - pokud někdo má - o vysvětlení (manuál) ke kolonkám ve \"validátoru\" v EUROCONTROLU? Co se kam píše. Kdysi jsem to měl, ale nemohu to najít.
Děkuji.

EDIT: Už jsem to našel :)
By Pusajin
#126997
Ahoj.Mám dotaz ohledně plánování tras.Jak moc se můžu spolehnout na PFPX  od Aerosoftu s aktuálnín Airacem?Když si totiž vygeneruju trasu-např.z Prahy do Splitu a dám ji zkontrolovat ještě do vRoute s totožným Airacem, tak to vypíše spoustu omezení. Trasa co je ve vRoute už vytvořená je jen tuším do FL240.Když jsem potom s tou trasou z PFPX letěl, dostal jsem sice DCT někam, ale ten bod v mém plánu není, ale je právě v tom z vRoute do FL240.Z čeho teda vycházet, aby mě pak řídící neřekl, že nemám aktuální Airac, jako se mě to stalo jednou v Germánsku? Díky.Zbyněk
Uživatelský avatar
By Pavel
#126999
Ahoj,
PFPX je supr plánovací tool na palivo, tvorbu FPL, export do letadla, počasí, podávání FPL na VATSIM, počítání ETOPS, apod. Na to ho používám velmi rád. Ale na hledání route je to bída podobná, jako routefinder (ignorace spousty dodatečných podmínek, někdy to neřeší návaznost na SID/STAR, atd). Já to dělám tak, že zásadně beru route z vRoute, do PFPX si jí překopíruju namísto abych klikal na Find route, a letím podle toho.

PB
By Pusajin
#127005
Když ten plán na vRoute je, tak to dělàm taky tak. (80% případù).Jde ale o dobu, než se potřebný plán na vRoute po novém Airacu objeví.Občas si zkopíruju něčí FP na Vatspy a zkusím ho.Někdy je to OK.Zb.
Uživatelský avatar
By Pavel
#127014
Jo tak. Když to ve vRoute není, tak se to snažím sehnat svépomocí - buď přes rfinder, nebo přes vataware najít kudy to letěl někdo přede mnou - tohle nacpat do vroute, čímž to jednak zvaliduji (zaručím 100% přesnost), a druhak to je jako příspěvek do vRoute databáze. No a výslednou trať pak copy-paste do PFPX.

PB
Uživatelský avatar
By CSA075
#127020
Ja upravuji trat dle PFPX tak jak ji naplanuje, pokud je tam error, menim v PFPX dany usek dokud neni usek validni.
Uživatelský avatar
By marenadl3
#127021
Ahoj, s vRoutem spolupracuji celkem často (jsem tam dokonce nějaký Old Hat member :D - za počet nějakých přidaných letových plánků), a taky mám občas problém, že i FPL z reálu není validní z vRoutem (když ho tam například přidávám).
Občas se tam vyskytnou omezení, která jsou nesmyslná. Nemůžu tam nadatlovat například omezení, že na tom bodě budu v jiné letové hladině, než fyzicky zadám, že je validní. :) Takže občas pomůže, ale občas taky nesmyslně. :)
Co jsem zatím slyšel, tak hodně lidí používá PFPX a vůbec si nestěžuje. :)
Uživatelský avatar
By Hosak
#128799
Ahojte mam otazku vRoute na mna vyplul trat N0350F230 NIT R23 MEBAN/N0450F290+ M985 KOTEK M866 LOGD vsetkemu by som rozumel  az na ten zaciatok a teda to N0350F230 . Nejak nechapem k commu sa to viaze. Ak by to bolo NIT/N0350F230  ok chapem ale takto bez / nerozumiem kde mam mat tych 350k a FL230. Viete mi poradit? A este teda predpokladam ze  to + za MEBAN/N0450F290+ znamena FL290 a viac. A tak ma napadlo jak donutit FMC aby som nad MEBAN mal 450 TAS? IAS tam viem nastavit ale TAS nie teda za predpokladu ze som cital spravne a udaj je udavany v TAS. Dakujem.
Naposledy upravil(a) Hosak dne 19 úno 2017, 11:34, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Pavel
#128800
V reálu se před route v AFTN formátu zprávy letového plánu píše rychlost a hladina, no a tady to asi nekdo nesikovně nakopíroval do vRoute i s tím. Pro vatsim použití to smaž, my na TAS a FL máme samostatné kolonky.
Co se rychlosti týče, tak si samozřejmě můžeš dat libovolnou jinou, dle tvého letadla, cost indexu, atd.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 19 úno 2017, 13:40, celkem upraveno 1 x.