Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#3905
Vážení piloti,

pozorováním vašich strojů nad územím ČR jsme vypozorovali několik závad, které postihují hodně pilotů. Proto prosím zkuste respektovat následující rady :

a) Nastavení PAUSE ON TASK SWITCH ve FS: tato volba MUSÍ BYT VYPNUTA (t.j. nezaškrtnuta). Nastavuje se to v menu Settings / General.
Teorie: zaškrtnutí znamená, že při přepnutí do jakékoliv jiné aplikace se FSka zastaví a tím i pohyb letadla na radaru. Protože FSka komunikuje s VATSIMem pomocí aplikací, tak pokud píšete do textové řádky v SB3, tak se vaše letadlo zastaví, což je v rozporu se vším, co chceme při simulaci. Proto prosím létejte výhradně s nastavením OFF.

b) Nastavení SQUAWKu : Při odletu dostanete obvykle přidělený Squawk při povolení. Avšak pokud odlétáte sami, nastavujete si ho rovněž sami. Většina pilotů ale nechá nastaven kod 1200 nebo 2200 - default z FSky. Doporučuji, aby piloti odlétávající z prostorů bez ATC nastavovali sami od sebe při odletu kod 2000 (ne 2200 !!)
Teorie : Nastavení squawku patří k úkonům před vzletem, proto by se tento neměl opomíjet ani když letíte bez ATC. Protože uvedený kod = 2000 bude na obrazovce ATC \"rušit\", počítejte s tím, že až narazíte na prvního ATC po cestě, změní vám ho na nějaký kod z rozsahu volných squawků pro jeho FIR. Nicméně nastavením kodu 2000 si nacvičíte ukony a vypadá to profesionálně :)

c) Stále se objevuje, že po hlášce \"Contact me on XXX.XX MHz \" piloti napíší do chatu \"RGR\" nebo podobné a pak teprve naladí požadovanou frekvenci a ohlásí se ATC. Správný postup je: nelenit, nic nechatovat, nikomu se neomlouvat , naladit požadovanou frekvecni a na této se ozvat hlasem nebo textem.
#3907
Pavle, je vím že jsme na tohle téma už jednou debatovali na periskopu, ale poté co jsem si v sobotu osahal ASRC tak mě nemůže nenapadnout jedna připomínka. Tentokrát je to jen osobní názor, takže se samozřejmě všichni piloti řiďte Pavlovými instrukcemi, ale po sobotní zkušenosti ho nemohu neříct.

- jedna z výhod ASRC proti všem ostatním klientům dostupným na síti je právě v tom, že se chová (relativně) korektně ke korelaci kódů odpovídače s letovými plány. Tím pádem vlastně simuluje řídícímu skutečnost, že letadlo, které nemá kód skorelovaný od předcházejícího řídícího musí radarově identifikovat a kód mu přiřadit - a tedy by IMHO bylo žádoucí aby opravdu všechna letadla kterým nebyl řídícím přiřazen žádný kód, nastavila příslušný group kód, namísto individuálního kódu (který by ve svém důsledku mohl vést k záměně letadel - představme si že si řídící na stanovišti A přiřadí kód 1234 k letadlu X. To odletí mimo jeho sektor, ale o minutu později přiletí do sektoru letadlo Y, které má samo od sebe nastavený stejný kód. Řídící pak uvidií volačku X namísto Y a má problém). Naopak když přiletí letadlo s group kódem, tak mu pouze přidělím odpovídač (navíc automatem) a po nastavení pilotem se mi skoreluje a jistojistě správně. Tedy zátěž mi připadá menší než pravděpodobné záměně/duplicitním squawku, protože tam následně musím znovu identifikovat a opravit všechna zůčastnéná letadla.

Na druhou stranu naprostý souhlas, kód 1200 (ten často vídám online, 2200 jsem neviděl, asi překlep) je kód pro neřízený VFR let v prostoru Spojených států, ten na tom odpovídači rozhodně nemá co dělat - spíš by se tam měl objevit kód 7000 pokud jde o neřízený VFR let, nebo 2000 pokud jde o řízený let (tady ovšem nastává diskuze co je to řízený let - je IFR let na sítí bez řídícího řízený? Posuzujeme řízenost letu podle přítomnosti řídícícho a v jeho nepřítomnosti se nám celý prostor degraduje na \"Gčko\" a nebo se vždy a za všech okolností řídíme klasifikací vzdušného prostoru? Protože odpovídače pro \"neřízený IFR\" v čechách v AIPu vypublikované nejsou, jednoduše protože v reálu v čechách IFR do neřízeného prostoru nemůže (Gčko je moc nízko).)

Na závěr jen znovu opakuju, že to je jen názor a přízpěvek od diskuze zvenčí, do daných pravidel nehodlám zasahovat ;)
#3908
[quote="PavelS"]b) Nastavení SQUAWKu : Při odletu dostanete obvykle přidělený Squawk při povolení. Avšak pokud odlétáte sami, nastavujete si ho rovněž sami. Většina pilotů má ale pak nastaveno 2200, což je ( pro nás nesmyslný ) default z FSky - čili tam prostě nechají, co je. Doporučuji, aby piloti odlétávající z destinací v LKAA nastavovali sami od sebe squawk z rozsahu 1420 - 1477, což je rozsah vyhrazený na VATSIMU pro nás.
Teorie : Nastavení squwku patří k úkonům před vzletem, proto by se tento neměl opomíjet ani když letíte bez ATC. Pokud "se na to vykašlete" a necháte 1200, pak vám ho první ATC, na kterého narazíte musí změnit, rptože na 90% budete v konfliktu s jiným takovým letadlem. Protože špatně nastavený sqwk na obrazovce ruší, zbytečně tím přiděláváte práci ATC, kteří ho musí měnit ( protože nevidí např. vaši destinaci na tagu ) . Pokud zvolíte nějaký z uvedeného rozsahu, jednak tím nacvičíte ukony a jednak je pravděpodobné, že ATC vás uvidí správně bez nutnosti přestavování - a vypadá to profesionálně :)[/quote]
To je zajímavé téma k diskuzi :) Už jsem nad tím několikrát uvažoval, ale stejně vždycky došel k závěru, že se budu chovat "neprofesionalně" a z neřízeného letiště, FIRu prostě odletím se sqw 2200.

Ano když poletím z LKPR do xxx nastavim si třeba sqw 1422, ale mám jistotu že ten můj nastavený sqw není v konfliktu s jiným letadlem, které odlétá z LKPR, nebo třeba z LKKV,LKTB, LKMT, LKPR atd?? Asi nezjistí :)

Dále, jaký mám nastavit sqw, když odlétám např. z LDSP a ATC není??
Musí pilot znát rozsahy všech sqw kodu na světě, aby mohl nastavit relativně ten správný když odlétá z neřízeného letiště?? Asi nemusí :)

Takže to řeším pro mě jako pro pilota tou nejjednoduchší cestou a to odlet z neřízeného FIRu sqw kodem 2200. Je to sice neprofesionální, ale z mého pohledu nejjednodchší :)
#3909
Ano, taky jsem pro nastavování kódu 2000 při letu bez ATC tak jak říka Filip. A pozor, je to opravdu 2000 a nikoliv 2200. Navíc tím že si pilot přiřadí sám sqwk, ASRC stále signalizuje chybu, byť ne tak patrnou, protože kód nebyl přidělen \"shora\".

Takže jak bylo řečeno výše, hlasuji pro kód 2000 pokud je to let bez ATC.

David
#3910
MarkyParky píše:Pavle, je vím že jsme na tohle téma už jednou debatovali na periskopu..
Ahoj,

Ano, diskusi jsem četl. Náhodou byla o pár dní později diskuse na podobné téma na konfeře staffu VATEURu, takže tam jsem získal ještě upřesnění pro VATSIM. Potud moje zdroje :)
Posuzujeme řízenost letu podle přítomnosti řídícícho a v jeho nepřítomnosti se nám celý prostor degraduje na "Gčko" a nebo se vždy a za všech okolností řídíme klasifikací vzdušného prostoru?
VATSIM se chová tak, že simuluje "řízenost" letu podle třídy prostoru a ne podle jejich okamžitého obsazení/neobsazení ATC. Pokud by to bylo opačně, pak by každý ATC musel všem letadlům opouštějících obsazený prostor změnit sqwk na 2000, což se neděje a patrně ještě nějakou dobu dít nebude z řady důvodů.

Pomocí této logiky jsem tedy i navrhl, aby i piloti se chovali podle tohoto schematu t.j. při odletech nastavovali kod řízeného letu - pro jednoduchost kody z rozsahu pro LKAA. (Pokud letím odněkud do LKAA, nastavuji kody také z rozsahu pro LKAA, s tím že hlavní důvod je, že jiné si nepamatuji :).

OK, pokud se tedy shodneme, že pro potřeby IFR odletů z "řízených ale aktuálně neobsazených " prostorů budou piloti bez ohledu na destinaci nastavovat SQUAWK=2000 nic proti tomu. Moje výzva směřovala spíše k tomu, aby si piloti odlétající z neobsazených prostor vůbec zvykli s ovladači odpovídače handlovat a ne tak jako třeba TG :)))

Pro VFR ( <100 ) bych se klonil jasně k 7000.

============================

Obávám se, že v pravidlech handlování se squawky nikde přesně není a proto je toto vše třeba chápat jako doporučení. V žádném případě toto pilotům nevytýkám a ani nevytkl jako chybu.
#3913
[quote="PavelS"]OK, pokud se tedy shodneme, že pro potřeby IFR odletů z "řízených ale aktuálně neobsazených " prostorů budou piloti bez ohledu na destinaci nastavovat SQUAWK=2000 nic proti tomu.[/quote]
Ok, takže se shodnem a budeme šířít pravidlo, z neřízené oblasti IFR let SQUAWK=2000, VFR=7000 ??

[quote="PavelS"]Moje výzva směřovala spíše k tomu, aby si piloti odlétající z neobsazených prostor vůbec zvykli s ovladači odpovídače handlovat a ne tak jako třeba TG :)))[/quote]
TG, checkuje podle checklistů, takže nelze zapomenout nastavit sqw :)
Výzva by spíše měla být směřovaná na to, aby se piloti učili používat checklisty ke svému letadlu.
#3916
[quote="PavelS"]VATSIM se chová tak, že simuluje "řízenost" letu podle třídy prostoru a ne podle jejich okamžitého obsazení/neobsazení ATC. Pokud by to bylo opačně, pak by každý ATC musel všem letadlům opouštějících obsazený prostor změnit sqwk na 2000, což se neděje a patrně ještě nějakou dobu dít nebude z řady důvodů.[/quote]
Dvě noticky:
1) pokud bereme že prostor kde nejsou ATC je "řízený" podle třídy prostoru, pak je to přesně to k čemu slouží kód 2000 - citui AIP "pro řízené lety, kterým ATC nebylo stanoveno jinak", což je podle tohoto výkladu právě IFR let, který nepotkal řídícího a proto nedostal žádný kód, ale chová se podle prostoru jako let řízený.
2) Letadlům opouštějící obsazený prostor určitě nemusíme nastavit zpět 2000 a to hned ze dvou důvodů:
a) - tím že my jak ATC jsme již přiřadili individuální (discrete) kód, garantujeme že je to (na určitý čas) jediné letadlo které opustí sektor s tímto kódem a tedy můžeme letadlu kód ponechat (stejně jako mu ho ponecháváme když tam řídící je) a protože současně na VATSIMu platí přidělené rozsahy, nehrozí že by do cizího sektoru vlétla dvě letadla se stejným kódem - od nás dáme kód jen nednomu a z jiných sektorů nepřilétí, protože mají jiné rozsahy.
b) - navíc nebudeme nařizovat odpovídač 2000 když nevíme jak je to se skupinovými kódy v okolních zemí - nevím jak je to u IFRu v zahraničí, tak uvedu příklad u VFR - u nás jsou neřízené VFR lety s kódem 7000, ale například v Německu pro tyto účely používají kód 0021. Pokud by podobný rozdíl byl i u groupkódů řízených letů, pak by byl nesmysl chtít po letadlech na hranicích 2000.

Praktický příklad toho uvedu opět na VFRech, kde se s pojmem řízený/neřízený setkáme snáze - představme si reálný let malé cesničky z Mošnova do Frýdlantu, tam touch and go a zpět do Mošnova na jeden letový plánek. Při odletu z Mošnova dostane cesna odpovídač a ten nastaví. Podle výše uvedeného, by musel řídící po opuštění CTR Mošnov nařídit pilotovi nastavit odpovídač 7000 - protože ale řídící z plánku ví, že se mu cesna za hoďku vrátí, a ví, že v příští hodině nebude potřebovat tenhle diskrétní kód pro jiné letadlo, klidně jí ho může ponechat, přestože je v neřízeném prostoru, a ušetřit si tak identifikaci na návratu. Nic totiž nenařizuje řídícím u letadel opouštějící jeho protor odpovědnosti tento kód měnit. Samozřejmě že ale řídící změnu může nařídít, pokud se mu to hodí a kód potřebuje pro další letadlo.
#3917
Ahoj.

Omlouvám se, že /coby zelenáč/ do toho kecám, ale toto je má zkušenost:

[quote="tgurecky"]Ano když poletím z LKPR do xxx nastavim si třeba sqw 1422, ale mám jistotu že ten můj nastavený sqw není v konfliktu s jiným letadlem, které odlétá z LKPR, nebo třeba z LKKV,LKTB, LKMT, LKPR atd?? Asi nezjistí :)[/quote]
Tohle jsem se vždycky snažil zjistit třeba přes Servinfo, ale ... ani já se samozřejmě neubráním opomenutí, a často :-) A nelze tak konflikt stejně vyloučit, protože když konečně nezapomenu já, zapomene někdo jiný :-))

Pravidlo 2000/7000 je jasné a pro všechny srozumitelné. Zavedl bych ho.

PB
#3918
Já jsem taky začátečník, ale problematiku odpovídače bych definoval trochu obšírněji. Co vím tak po 30min po vstupu do oceanic NAT MNPSA se nastavuje kód 2000, pak pro ztrátu spojení VHF/UHF 7600, pro tíseň 7700 a pro nezákonou činnost 7500, VFR 7000.Jinak pro VATSIM po ČR ? Pokud je pravidlo 2000 tak ho nastavím :)
Zrovna mě napadlo,zda je možné komunikovat pomocí Q- kodu a ještě možnost použít letovoda VFR
#3924
[quote="CSA362"]Co vím tak po 30min po vstupu do oceanic NAT MNPSA se nastavuje kód 2000, pak pro ztrátu spojení VHF/UHF 7600, pro tíseň 7700 a pro nezákonou činnost 7500, VFR 7000.Jinak pro VATSIM po ČR ? Pokud je pravidlo 2000 tak ho nastavím :)[/quote]
Je založen nový thread o kodech a použití odpovídače na síti vůbec.

Použití kodu 2000 pilotem se použije v případech, kdy není při odletu přítomen ATC, aby přidělil nějaký individuální kod platný pro danou lokalitu na VATSIMu. Nastavení 2000 lze použít i při odletu z jiné země než ČR.