Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
By Momo
#9917
Zdravím, tak si říkám, je na čase to tu trošku oživit něčím, u čeho se všichni pobaví a možná to bude mít i charakter poučný :) (brouzdal jsem totiž po disku a narazil jsem na svuj report bezprostredne napsany po 1. letu online) a tak me napadlo ze bychom se o tyhle zazitky mohli navzajem podelit.

Zde na tomto místě tedy žádám všechny piloty aby si zavzpomínali a napsali pár řádek o jejich vůbec historicky prvním letu online, o všech možných trablech, záludnostech i zajímavostech vymykajících se normálu, popř. o nějakých midair collisions. :D



tak já začnu:

...Bylo to 14.3.2006 a asi po dvou týdnech neustálého studování materíálů pro online létání , jsem se konečně rozhodl, pro svůj první let.

Dle návodu na netu, jsem si přes CSAV vytvořil letový plán. Konkrétně se jednalo o let z LKMT do LKPR, letounem ATR 42-500 (nějaký freeware model z netu ) pozn. značky OK-MOM pod volacím znakem CSA014.

První nesnáze začaly už před připojením, za boha se mi nedařilo zprovoznit FS acars, který slouží k vytváření logů pro čsav. No tak první let nebude evidován, říkám si :)

Spouštím hru a připojuju se, po dlouhém (slovy dlouhém) váhání konečně pronesu ono osudné: Praha radar good evening CSA 014 (kurna to byly nervy :) ). ozve semi ať chvili počkám že teď řeší něco jiného, pak se ale ozve se svým „go ahead“a začíná diskuse :.. Let do Ruzyně je mi povolen sice, ale dal mi odletovou trať přes NDB Třebovou !!!! ….no říkám si, řeknu mu že mám naplánovanou trať přes Holešov, ale pak sem si řekl třeba tam má nějaký provoz nebo něco a tak mě schválně posílá přes třebovou (jojo tehda jsem jeste bezmezne veril v ridici :D )… Jenže to byl problem, pac tuhle trať jsem ještě vůbec nezkoušel !!!
Třebová ma pouze NDB a zadny VOR, zadne DME !!! o ou :) :)

Dalsi perlicka: Taxi jsem dostal k 04 po Foxtrot Echo, jenze ja z NOTAMu vedel, ze Echo je zavrena, no tak jsem bez jakekoliv pripominky pekne jel svou po F, Delta k RWY (ridici na to nic, tak asi dobry :) )….prijedu k RWY a dlouuuho nervozne připravuji letoun k odlepeni, Squawk, autopilot, vyska, heading, VOR a ladim i NDB TBV ….dostavam povoleni k odletu a startuji, takovéto vysněné krásné pomalé pojíždění , kochání se krajinou a ukázkový start se mění v nepřesné pojíždění a zběsilý start !!! mimo osu RWY :D No nic odlepuji se a stoupám, ve výšce cca 2000 feet zapínám autopilota, jenže ten aby se srovnal a pak začal stoupat, tak prudce klesá :o a já to musím převzít, a tady začíná to velke nestíhání, nestíhám zavřít klapky, nestíhám se hlásit v jaké sem výšce a ještě si hlídat vzdálenost od VOR OTA, kterou samozrejme zrovna ted z mapy nedokazu vyčíst !!! no nic hlásím se asi po minutě lětu zároven tocím a ridici mi odpovída, nerozumím všemu , tak zadam \"say again\" on opakuje, ja si zapijusu, readbackuju, ale přetočím kurs…no proste Hrůza :D
pak zhruba plus minus letim, ale kontroluji si to s mapou v FS protoze jsem totalne rozhozeny a neverim uz ani v boha v tu chvili - natoz nejakemu VOR ukazateli :D

No ale nakonec se tak nejak dostavam nad TBV.
Chvilka klidneho letu, z ktere me probudi nefunkcni rychlomer! :o aha to je zajimave, hlavne aby po me ridici nechtel vedet rychlost. Cim to jen muze byt?.mackam vsim moznym i nemoznym na overhead panelu, ale nic. No tak ja tu rychlost vlastne nepotrebuju plynovou paku posunuju nekam do 3/4 moznosti a dokud to leti tak dobre :D

Po chvili dostavam hlaseni o STARu BODAL 1T a ILS pristani na RWY 06, a klesani jenze zase nerozumim vsemu, a zadam o again (ten vecer byl docela husty provoz, pokud si pamatuji byly tam i nejake CAF, a tak ) No tak mi to pise do chatovaciho radku, jenze zacnu odpovídat na první hlaseni, ctu to, ale on tam pise další věci, které to prepisuji, a další radek, zase nestiham, konecne to vsechno odreadbackuju ale to uz sem mel davno klesat a tocit !!!...uz sem preletl BODAL, rychle naladit VOR vozice, a kurs radialu , kouknout do mapy, na vzdalenosti a nasledujici kursy a vysky jake bych mel mit, stahuju plyn a uz dostavam další hlaseni zase nerozumim, tak uz mi to pak vsechno pise do radku…tak tak to vůbec stiham readbackovat , a uz jsem za IAF Ratis a vyska 3500 a neustale dostavam další instrukce na toceni, tak tak stiham tocit a cumet do mapy , byl sem vůbec rad, když jsem naladil ILS RWY 06, proste desny fofr, a pak mi ještě říká at přeladím na LKPR TWR, no tak rychle na radio, kurna staci se mi kurs leadla, vyrovnat, autopilota na appr mode sem nestihl dat vubec, abych si s tim hral, tak jsem to vzal pevne do svých rukou, rychle preladim kurna jak se to ohlasovalo na to pristani, jo established , kurna jak se ten radar menoval, ground, ne, approach, ne, byl to tower, jo tak se rychle hlasim, mezitím vysouvam klapky a podvozek, stihnu jen zaregistrovat ze uz jsem jen 8 NM od RWY vyska 3500 vůbec nevnimam body jako FAF OM MM , uz jsem jen 1500feet !! dostavam hlaseni o povoleni k pristani, hura konecne!...readbackuju a uz se soustředím jen a jen na to dosednout co nejlepe, no bez rychloměru to nebude to prave orechove aspon ze mi jede GroundSpeed,tak se ridim podle toho. Kurs, chce to vice do prava, a vyska, jsem pod zestupovou hladinou ...pritahnout, ještě ubrat plyn a uz prelitavam pocatek drahy, sedam řekl bych docela v dobrem miste, ale trosku tvrdsi to dosednuti bylo, ale dobry jeste me to sice staci doleva, sem mirne(teda dost) vyoseny, ale co uz......teda hjooo to je ostuda !! ! :) ale za chvili stojim na stojance, parking brake. uuuf hotovo.

Ted uz jen vymenit tricko, a jit hledat proc mi nesel ten rychlomer. (PS jak jsem byl nasledne poucen bylo to nezapnutym pitot heat)

Ted bych jeste dodal: Uz jsem parkrat navstivil zahranicni destinace a ten pocit, panove ten POCIT, to je neco lepsiho jak orgasmus :)))) ty skvostne scenerie, ti ridici, ten provoz, kdyz zaparkujete u rukavu a nalevo Lufthansa, napravo British Airways a mezi nima Czech Airlines, to je proste naaadhera....Nechapu jak jsem bez toho mohl drive zit :) hawgh :)
#10068
Je to super nápad, podelit sa o prve skusenosti z on-line lietania. Ja sa uz dva mesiace presviedcam, ze to urcite zvladnem, ale furt som nenabral odvahu. Ale mozno este dva-tri taketo clanky a prekonam strach. Ako sa tak pozeram na tie clanky hore, tak mi hadam nikto neodtrhne hlavu, ked to nebude tip-top.
Prajem vela zdaru,

Peter
#10070
Jojo, nestesti druheho vzdycky potesi :D :D :D

Muj prvni let byl celkem v pohode. Akorat vim, ze jsem si tezce netroufnul hned na voice... sice jsem poslouchal a kdyz mi nekdo neco rekl hlasem, tak jsem vetsinou byl schopen zareagovat... ale nez jsem si sam troufl na hlas, to byly asi 3 lety.
Kazdopadne jsem pri prvnim letu... stejne tak pri prvnim voice letu byl uplne dokonale vyklepany... adrenalin maximalni, tep infarktovy... ale doletel jsem :D

Ale nejen prvni let byva zajimavy... http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=525
;)

Kazdopadne, Peter, drzim palce s prvnim letem aaa... nepresvedcuj se, proste to udelej :D
Hlavu Ti nikdo opravdu neodtrhne, navic kazdy novy pilot je vitan a hyckan :)
Staci si do poznamek napsat neco jako \"first flight\".

Rada
#15167
Takze, vcera som sa o deviatej vecer rozhodol, ze uz je cas posunut sa do \"vyssieho levelu\" a ze by som si mohol dat taky cvicny let, hlavne kvoli tomu, aby som zistil, ci mam vsetko spravne nastavene a ci sa mi vobec podari pripojit. Preinstaloval som komplet FS04, doinstaloval som iba SB3, PMDG-cko, LKPR2004, LZIB2004 (umyselne som tam neinstaloval nic naviac, ziadne ortofoto, meshe, letiska,...). Za pomoci Servinfo som pockal, az sa LKPR vycisti od pripadnych ucastnikov kolizii so mnou :D, postavil som sa na stojanku 6 a hybaj lietat. A tam zacalo moje trapenie, ktore skoncilo dnes rano o 03.30 hod. Prve pripojenie s PMDG prebehlo v pohode, ale po minute mi vyhodilo chybovu hlasku a hotovo. Skusil som to este raz s PMDG a vsetko sa zopakovalo. Kedze som vedel, ze pre spravny chod FS-ky s PMDG sa odporuca nalogovat sa s defaultom a potom... vsak viete, tak som to nebral tak tragicky, postavil som sa s Cesnou k starej vezi a pripojil sa. Lenze vsetko sa zopakovalo. Este raz - a znova ma to vykoplo. Tak som vybehol na forum a po 10-tich minutach som tam objavil niekoho s rovnakym problemom (a chvalabohu aj s riesenim... :D), takze o druhej rano (toto moje trapenie som veeelmi skratil, o vyplnani LP tu radsej nebudem ani pisat...) som slavnostne vzlietol a po nejakej hodinke som pristal na LZIB. Vzhladom na neskoru (alebo skor velmi skoru) hodinu samozrejme let prebiehal bez kontaktu s ATC, ale to nebolo prioritou tohto letu. Dnes mozno skusim aj toho ATC (ak ma zena dovtedy nezabije :/), ale najprv potrebujem dospat to, co som vcera zameskal, takze si beriem v robote volno a vecer sa mozno s niektorymi budem vidiet/pocut... Ja by som mal teda zatial len tolko.

P.
#15171
A keby si este jednou vetou dopisal, ze co sposobovalo to padanie a ake je riesenie, tak by nas to velmi potesilo a do buducna mozno aj niekomu pomohlo ;)

Ale inak super, ze si sa odvazil a este lepsie to bude, az sa odvazis aj s ATC. Doporucujem Ti stvrtok, kde (aspon to tak propaguju) sa zaciatocnikom budu ATC radi venovat a pomahat.

Cheers,
B.
#15180
[quote="BrandonSk"]A keby si este jednou vetou dopisal, ze co sposobovalo to padanie a ake je riesenie, tak by nas to velmi potesilo a do buducna mozno aj niekomu pomohlo ;)[/quote]
Najprv som skontroloval, ci to nerobi firewall, ale tam bola FS-ka povolena (bola v zozname vynimiek). Ale pomohlo, ked som v NOD32 zastavil modul IMON, ktory kontroluje postu. Neviem ako, ale pomohlo to. A dalsia vec, ktora ma milo prekvapila (a ktorej som sa dost obaval vzhladom na konfiguraciu compu) bolo FPS. Vcera som mal pri odlete z LKPR v max. detailoch okolo 25-35 FPS (to som ale frajer, co? Max.detaily "nicoho" = nic... :D). Ale to bolo asi tym "vytazenim" :D vzdusneho priestoru a prazdnotou v "Addon scenery". Ale pokial vidim letisko, tak mi to na lietanie zatial postacuje. Postupne budem FS-ku ladovat addonmi a uvidim, co to spravi. Takze zatial tolko...
t.
P.S.: Ten stvrtok by som chcel skusit, ale mam neprijemny pocit, ze sa o mojom lete bude veeelmi dlho rozpravat... :o :D

P.P.S: Suhlasim s Davidom, na zaciatok by som bral skor nejake odlahcene letisko, aby som nezavadzal, resp. aby ostatni nazavadzali mne... ;)

P.P.P.S: Sakra, sakra, s tym IMON-om je to inak!!! Prave som sa na flightsim.cz docital, ze sa nesmie vypinat cely IMON, ale priamo v jeho nastaveniach sa to nejako nastavuje. Idem sa s tym pohrat a dam vediet... ale v inom vlakne, lebo uz zachadzam do veci, ktore nemaju s nazvom tohto vlakna nic spolocne... takze pokracovanie tu: http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic. ... 181#p15181
#15190
Já si dával první let v sobotu večer... Nejprv jsem asi hodinu tvrdnul střídavě v Brně a v Praze, následně se rozhodl, že si zkusím ten let nejdříve offline (LKTB-LKPR), jelikož jsem ho nikdy neletěl... Asi v 22:30 jsem se připojil, konfiguroval FMC, připravoval letadlo a najednou koukám, zmizel LKTB_TWR... Nějak mi nedošlo, že bych měl asi komunikovat s LKAA_CTR, takže jsem si pěkně na UNICOMu oznámil, že letím a vzlétnul... Chvíli jsem uvažoval, kdy že se to mám ohlásit Praha Radaru, když jsem dospěl k názoru, že už asi jo, připravil si, co říct, a nabral trochu odvahy, najednou cink a řídící se odpojil... Říkám si ok, aspoň si pokecám v Praze, už jsem měl připravenou frekvenci, přemýšlím, kdy že se TWR kontaktuje a když jsem inbound RASIM a už skoro ladím LKPR_TWR, i ten se odpojuje a já tak přistávám zase jen přes UNICOM... Když to tak ale vezmu, zas tolik mi nakonec ta absence hlasu nevadila... Jelikož obvykle létám se soumrakem, na řídícího v čechách jsem ještě nenarazil, a tak na první hlasový kontakt stále čekám... :)
#15214
Som trochu sklamany. Preco sa mi nezapocitali do VATSIM-ovskych statistik posledne dva lety? Stve ma to o to viac, ze tie posledne dva su zaroven aj moje jedine dva lety (ktore som dokoncil). Paradoxne su tam zaratane dva \"lety\" zo vcera a predvcera, pocas ktorych ma to vyhodilo do Windowsu (23 minut a 11 minut). Diky za odpoved
#15219
Pozor, VATSIM statistiky nejsou úplně \"online\". Updatují se 1x denně, \"zítra v poledne\" našeho času. Takže pokud jsi ty lety prováděl někdy dnes, najdeš je tam až zítra opoledne.
By CSA447
#15223
mno muj uuplne prvni let byl nekdy zacatkem rijna 06... mno pripojil jsem se a chvili tam cumakoval ( bez ATC). Pak jsem se rozhodl že poletim z brna do prahy ... tak jsem dojel na dráhu, vodstartoval ( co to je proboha unicom ?? :D:D:D) a sinul si to, dnes bych rekl dct LKPR :D:D:D ... mno samozrejme ze na ruku a to doslova s B734 nějak jsem se držel v +-10 000 ft ( v domění že jsou to metry :D:D:D) a pak prisel osudny radar :) ( LKAA_CTR)
a samozrejme ze jsem nemel poslany FP :D:D:D
Mno tak jsem ho teda volal ( bez znalosti jakekoli komunikace ) no a budíž ... kdyz jsem se blizil k praze tak jsem dostal klesani do FL80 no a tady byl kámen úrazu...
1. věc co to je FL, mno domníval jsem se ze je to jakejsi nasobek neceho :D:D:D:D:D
2. věc: jak proboha mám tomu řídícímu říct že jako jo ? :D:D:D

mno po chvilce a komunikace z jeho strany která samozrejme nikam nevedla, mě ATC laskavě požádal abych se odpojil, naučil výšky a základy komunikace, a pak se znova pripojil :)

no tak sem to udelal a uz to bylo lepsi :D ( no lepsi )
Muj druhý let byl dva dny na to a to z Prahy do Ostravy, FP jsem měl ale blbě... hladinu taky..
no tak jsem dostal vsechna povoleni a samozrejme sem mu zreadbackoval VOZ2A :D coz v te dobe jsem nemel ani potuchu co to je :D:D:D ...
no dostal jsem se do vzduchu a leťel kurzem dráhy ( newim proc ) pak jsem tedy řídícímu vysvětlil že nevím co to je VOZ2A, a dobrý.. dostal jsem dct VOZ .. po asi dvou minutach jsem se otocil a letel Vozice :)
Výborný: po VOZ jsem dostal direct HOLEŠOV - a nastala krize :D kde sakra je ten ******* holešov ??!?!?! ááá no dobrý letěl jsem nějak podle mapy.. pak přišla záchrana- vektory ....
no řídící mě dostal až někam nad Ostravu a povolil mě do ILS ( co to je ILS ?!?!?!) no to jsem nijak neresil a sel jsem na vizual :D:D:D
Pak se mi podařilo přistát, vyklízim po pojížděcí a dostal jsem pojizdeni na terminal ... a jak jsem nemel vyhled, tak jsem tam sejmul oba ty rohy mezi pojizdeckama .. pak jsem konecne vypnul motory a zapnul Parking Brake :) uffffffff ... mno ještě vnější obhlídka letounu: ááá néééé já jsem kridlem v baraku... v domeni ze si toho nikdo nevsiml sem se odpojil :D

... a omlouvam se ze je to tak neprehledne ...

EDIT: jeste jednu perlicku sem písnu: se mi na jednom z dalších letů podařilo \" naspawnovat \" pristavajicimu letadlu primo na drahu :D .. .. ten musel mit ze me radost :D:D:D:D:D
#15226
[quote="Peter Bartoš"]Som trochu sklamany. Preco sa mi nezapocitali do VATSIM-ovskych statistik posledne dva lety?...Diky za odpoved[/quote]
Jak píše th, statiky za dnešek se objeví zítra nejpozději v 8-12hodin našeho času.

Kromě případů, kdy "to celé spadne" - toto bývá řízený a předem oznámený proces - se myslím za celou dobu historie VATSIMU nestalo, že by se něco nezapočetlo/nezobrazilo. Opravdu to funguje dost spolehlivě.
#15248
Michale ja jenom verim a doufam, ze ted uz je to mnohem lepsi :D

Ale jine jsem chtel. Predpokladam, ze tohle vlakno si bude cist hodne novacku, kteri tady budou nabirat odvahu a srovnavat sve znalosti, nez to poprve \"risknou\".
Prave proto chci zduraznit jednu vec. Michaluv clanek muzem rodelit na 2 celky:
1) 1. let kdy toho vedel hodne malo (pustit FS a pripojit se :) ) -> tak to bylo opravdu brzo na on-line a chtelo to nastudovat zaklani terminologii a komunikaci
2) 2. let, kdy uz neco vedel = byl schopnej pomoci vektoru nebo direct to se dostat z bodu A do bodu B a i komunikovat.

U toho letu 2 chci zduraznit, ze kdyz nevite co je VOZ2A nebo cokoli jineho, tak to ridicimu proste reknete. Pak se vyhnete trapne otazce po 2 minutach letu v ose drahy, ze co delate nebo \"what are your intentions?\" :)

Cheers,
B.
#15259
Můj první let byl na první COD,kdy jsem k tomu byl nalákanej přátelsky laděnou propagandou od PS,že to je jak stvořený pro nováčky.Sice jsem ještě neměl v úmyslu lítat online ale když je to pro nováčky... :)
Den ze dne jsem koupil joy,stahnul a nainstalil SB,kapku naladil joy,večer vyhnal děti od kompu a kolem 20.00 se připojil - no, to byla sprcha.Všude tma,ve sluchátkách skoro jenom AJ a mlhavá představa kde vlastně na Ruzyni stojím.Měl jsem a dosud užívám def. 734,jenže s joy se ovládá docela jinak.Zkrátím to:poslal jsem FLP,kterej jsem asi 5 min. s řídícím ladil a pak jsem dostal povolení na pojíždění.Éro dělalo všechno,jen ne to co jsem potřeboval - rezignoval jsem a se slovy že pilot musí na školení jsem to odpískal.
Po tejdnu jsem to zkusil znova,říkám si-v Praze je moc frmol,poletíš z Varů.Hmm, jenže blbě vytrimovaný letadlo se odmítlo vznést...konec dráhy,páka nadoraz k sobě ale bulík maká po poli z letiště pryč....
Třetí pokus příští týden zase na COD:LKMT do Práglu už se celkem povedl,jen po vzletu jsem s hrůzou zjistil,že FS2002 nemá NDB HLV.Loudil jsem vektor na Brno,ale nakonec se trefil.Po přistání na LKPR (díky Bohu za ILS) jsem si s pulsem kolem 100 připadal jak olympijskej vítěz.
Teď už si troufám říct že jsem o něco lepší než stupeň 2 podle BrandonSK,ovšem ...taky se už stalo,že jsem hledal LKKV v Německu,nebo tak dlouho bloudil po Ruzyni,hledajíce svojí svůj gate až mi Ground povídá abych tedy zaparkoval kamkoliv jinam :)
#15263
Ospravedlnujem sa, naozaj to tam v tych statistikach pribudlo. Nevedel som, ze to tam nabieha s oneskorenim. Diky moc za odpovede.
BTW: Vcera ma rozosmiala jedna vec. Dlho som vahal poziadat o povolenie letu, lebo som si nebol isty, ci mozem hovorit po slovensky, alebo je povolene len cz/eng (predsa len su nejake rozdiely medzi sk a cz a riadiaci nemusi vsetkemu rozumiet (PavelS: chrbat = zada? :D:D:D)).Opytal som sa teda po sukromnom chate na vezi, ci mozem aj slovensky. Odpisal, ze hej a na to sa odpojil... :D:D:D. Cakal som 10 minut a nakoniec som isiel na Unicome. Pripojenie riadiaceho som zaregistroval az ked uz som bol pred BERVOU (ale to uz bol niekto iny) a nebol som si isty, ci je mozne vektorovanie nad LZBB (niekde som cital od PavlaS, ze obcas sa riadi aj LZBB, ale ze je to tak trochu \"na cierno\"), tak som do toho radsej nevrtal a pristal som sam. Tak by som sa chcel opytat na dve veci:
1. ci je riadenie let. prevadzky nad LZBB mozne len na vyziadanie, alebo tak nejak automaticky? (to by ma ale asi oslovil, nie? (contact me on ...)
2. aky je pouzitelny slovensky preklad pre \"pojizdeni\" (rolovanie?), resp. ci je problem, ak budem hovorit ceskoslovensky? :D:D:D
P.
#15269
Ahoj
1) pokud ATC poskytuje služby řízení letového provozu, měl by mít v ATISu \"extended coverage (Slovakia)\". Nicméně je možné, že toto mít napsané bude, ale silný provoz mu v tom dočasně zabrání a nebo to tam mít nebude a přesto bude službu poskytovat. Proto je dobré se ideálně po hlasu zeptat zda ani či ne (ne po chatu prosím).
2) ano pojíždění je tuším rolovanie. Nicméně jakákoliv srozumitelná mutace češtiny / slovenštiny je akceptována.

David
#15474
Po jednovešerním trápení se zalogováním se na SB (och ty hesla...) jsem se jednou z rána, po ověření, že provo (= jedno letadlo kdesi nad Karlovýma Varama a žádný ATC) není veliký, jsem se vypravil na OFF-line nacvičenou trať Holešov -> Otrokovice.
Paráda. Podle GPS vylétám z Holešova - pěkně se mně rozjasnilo - ranní rozbřesk - nádhera, letím, letím, ha vidím Otrokovice nasměruju si kurz zhruba tak abych se časem dostal do osy dráhy (podle GPS) a letím a letím a letím...
A Naráz mně někdo na Holešov hodil deku (sviňská ranní mlha) Paráda - no aspoň vídím nějaký zelený bod. Podle hrubé GPS to vypadá že jsem v ose dráhy - nalétám na zelený bod... Hergot taktak sem ten stožár minul :) S osou dráhy svírám úhel 45 stupňů. Tak nic no odletím dál a pokusím se to trefit na podruhé.
Následovalo asi desetiminutové kroužení nad trokovicema a přilehlými emiráty než někdo tu peřinu odhodil a mně se asi na patnáctý pokus podařilo nalétávat v ose dráhy.
No teda - to nalétávání bylo asi takové, že sem milého Pipera stočil do nožového letu a přitažením na doraz dostal do osy dráhy (cekem haluz) no a než sem mi podařilo dotknout se zmeně, tak sem byl ve druhé třetině poměrně kratičké Otrokovické dráhy.
No co - na další trefování nemám nervy. Piper má bržděný podvozek tak co...
V maximální rychlosti jsem poměrně měkce dosedl na zem a zároveň zarval brdy co to dalo. Samozřejmně ačkoliv mechaniku se učím třetím rokem zapomněl jsem klopivý moment vyvozený setrvačností letadla a mohutně brežděným podvozkem působícím opačně vyrovnávat přitažením výškovky. jinými slovy krom podvozkem jsem začal nechtěně brzdit i čumákem o zem abych se pak 5 metrů za drahou zapíchnul do země. (Osturohové podvozky nejsou nic moc...)
Pech no... ale co - šlo to. Přístě bude lepší ;)

No tak po hodinovém přemlouvání Windows SB MSFS a poněkud nestabilní sestavy ovládání (RC vysílač ve zvukovce - jeden daemon s toho žvýká signál do digitální podoby, druhý ten digitál převde do formy virtuálního joysticku, a nakonec si to widndows zkalibrujou a pošlou to do MSFS.) se mi podařilo dostat na dráhu.
Paráda dokonce povedený start Tak jako minule si nalétávám do osy dráhy a v tom někdo zapnul nárazový vítr. Po zkušenostech z minula pokud tu dráhu netrefim nappoprve tak zas budu kroužit nad otrokovicema. No tak sem to při boji s poryvama větru nsměroval do osy dráhy. Velmi krátké finále - už tam budu - kopýc do prava srovnám na dráhu - to dám to dám Kopýc doleva no moc nechbyělo a důvěrně jsem se seznámil s otrkoviskou věží. podivným způsobem se mi podařilo se prosmýknout mezi věží a stožárem, který teď před večerem zase provokativně zeleně svítí :D.
Hmm zase desetiminutové kroužení nad Otrokovicema, ale nakonec sem přistál pěkně. Sice zase do půlky dráhy kam jsem se dostal střemhlavým letem, ale při brždění poučen z minula stejně jak morduju brzdy morduju i výškovku takže v pohodě jsem zastavil kousek před koncem dráhy.

Jezus to sem zase stvořil blábol... Ale tak už to pošlu no. Snad mně nikdo něčím nepřetáhne...