Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#129324
Zdravím,
tímto mířím především na řídící, kteří měli onen osudný večer službu. (23 APRIL 2017. Konal se zároveň i přelet LKPR-EPWA)

Je mi jasné, že jsem udělal hromadu chyb. O mnohých vím, ale jsem si jist, že jsem jich udělal víc. A proto se ptám vás - řídících, kteří na své frekvenci potkali onen Travel Service z Prahy do Brna. Co vše jsem udělal špatně? Co bylo nejhorší? Co vás nejvíc otravovalo?  :D

Samozřejmě, že pokud bylo pro někoho dalšího setkání se mnou natolik otravné, traumatizující, znechucující, že jsem mu utkvěl v paměti, může mě taky poučit. :D

Díky,
Tomáš Janovský
#129327
Díky za vlídná slova. Ale tos mě neslyšel na začátku letu. :D
Readback letovýho povolení - první problém, míchání angličtiny a češtiny, blbý pořadí... Pak trochu válčení s FMC při pojíždění na odlet. Pak zjišťuju, že za mnou čekají 3 další letadla, takže opravování FMC vzdávám. Pak si uvědomuju, že musím GND nahlásit, že čekám u dráhy. Takže po dlouhý době hlásím "TVS6A at holding point runway 24." Předal mě věži.
Tahle část byla v pohodě, protože mám ty konverzace naposlouchaný z rádia, když spotteřím na Ruzyni. :D
Vzlet jakž takž OK, jen trochu válčím s autopilotem, který mi nastoupal nad přidělenou výšku. Neměl jsem totiž čas v TOPCATu počítat de-rate motorů, tak to stoupalo jak raketa... Samozřejmě jsem zapomněl ve 4000 přeladit na LKAA_CTR (nebo kam vlastně...). Takže mi píše do chatu. Naladím, hlásím se a nic. „Čím to? Jo aha, ono je to XXX,12 a ne XXX,10.“ Konečně se tedy ohlásím.
"TVS6A climb FL270.“ ... "Unable FL270, TVS6A." Jak jsem totiž zjistil... to, že letadlo zvládlo mezi Ostravou a prahou FL280, neznamená, že zvládne mezi Prahou a Brnem něco podobného (FMC před odletem o tom psalo. Ale nevěděl jsem, jestli podat nový letový plán, nebo žádat o změnu. A pokud, tak jak? :D). Byl jsem tedy dotázán, kam chci stoupat. Šel jsem na jistotu. "FL180 for TVS6A!" hrdě hlásím. Pak si uvědomuji, že letím na východ. "Correction, FL170 for TVS6A," hlásím a cítím se trapně.
Pak chvíle letu v pohodě. Nakonec zjišťuji, že se mi PTT tlačítko ve vPilot hádá s přiřazením klávesy v simulátoru. Přenastavím tedy PTT ve vPilot. Samozřejmě na to zapomenu. A řídícímu odpovídám se stisknutým mezerníkem. Volá znova. "On mě neslyšel? Jo aha, jiný tlačítko. Okay." Znovu odříkám pracně připravenou větu. Do toho zapomínám klesat. Což se při přílet do Brna jeví jako problém.
"TVS6A, točte doprava kurz 240."... "To jako chce, abych udělal 360 otočku? No, asi jo. Jsem vysoko." Mezitím s vysunutým podvozkem a rate of descent asi 4000 fpm nějak vysvětluji autopilotovi, aby udělal 360° otočku. Mezitím ale stihnu vyklesat. Dostávám tedy instrukci točit doleva na kurz 220 a povolení ILS 27.
"Aspoň něco zvládnu," říkám si. Hrdě vytočím na MCP kurz 220 a stisknu VOR LOC tlačítko. Na FMA vidím, že se letadlo chytlo. APP mode. Super, všechno funguje. A chystám se na konverzaci, kterou mám opět naposlouchanou z Ruzyně. :D (A vím, že se spíš říká "Established ILS" a ne "localizer"... ale to už je jen detail).
Přistání v pohodě. Moje obligátní vyplavání už mě nerozhodí. Dosednutí, reverse, brždění, opustit dráhu. Rychle zkonzultovat s plánem letiště, co to vlastně je. A vzpomenout si, co říct teď... A dál už to znáš :D

...můj první online let v kostce... :D
#129328
Hele z toho co píšeš je jasný, že tomu rozumíš víc, než kdejaký rus, ukrajinec nebo tihle specialisti, kterým nejde rozumět.. a pokud bych si teda měl vybrat já, tak než chlapíka, se kterým se nemůžu domluvit protože drmolí, má blbej mikrák a já z něj nedokážu vymámit ani readback, raději komunikujícího pilota, kterého budu klidně celou cestu vektorovat...
#129333
Čau, tak to jsme se slyšeli - já byl ten netrpělivý oblastník, právě jsem nechápal proč někdy reaguješ hned a někdy mlčíš, a tys měl problém s push to talk  :D Takže poznámku "nemlčet" zase škrtám.

Za mě k tvým poznámkám:

... Neměl jsem totiž čas v TOPCATu počítat de-rate motorů... - to se dělá ještě na stojánce, s vypnutými motory, třeba když nakládáš cestující - pak už na to není čas. Takže hezky v klidu před letem

Cestovní hladina: po ČR se vnitrostátní lety létají jen ve spodním vzdušném prostoru, tzn max FL230/240. Ale zrovna na B738 je do Brna většinou optimum tak FL170-190, pak se to už blbě klesá - navíc když fouká od západu.

Ad vektorování v Brně - dával jsem ti doprava tuším kurz 190, a pak rovnou 240 a do ILS - tak nevím, z čeho jsi vydedukoval orbit? Tys to tam nějak přetočil, místo 240 jsi točil na nějakých odhadem 310, proto jsem tě pak musel ohnout ostře do leva na 220 aby ti to vyšlo

Jinak na první let dobrý, mluvil, reagoval, tak co.

PB
#129336
Ahoj Pavle,
o tom TOPCATu vím, úplně jsem na to zapomněl, jak jsem byl nervózní z představy toho, co mě čeká. :D
Letová hladina je moje neznalost. Za to se omlouvám, příště napravím.

A k těm vektorům v Brně... Já byl nervózní z toho, že nestihnu vyklesat, takže jsem se zuby nehty snažil skoro až spadnout do těch 3000. I ten podvozek jsem vysunul, abych měl větší odpor vzduchu. No a vlivem tý nervozity jsem byl trochu dezorientovanej a myslel jsem si, že je kurz 190/240/220 a nevim, co ještě, nalevo ode mě. (viz. nákres) Takže jsem trochu zazmatkoval. Pak když jsem dostal doleva 220, už jsem pochopil, co se po mě chce, zatočil jsem ostře vlevo. Chudáci cestující. Pak už jsem jen znova zapnul autopilota a naletěl do ILSu.

Ještě jednou se omlouvám za chyby. Doufám, že teď po vysvětlení už nejsem ve tvých očích ten neschopnej Travel Service, ale jen nervózní nováček. :D

A ještě jednou díky všem, kteří mi dělali řídící. Byli jste skvělí!

EDIT: už vím, proč. Já měl na MCP nastavenej heading něco kolem 190-200. Zapomněl jsem to "synchronizovat" s kurzem, kterej jsem zrovna letěl. A tím, že jsem měl zaplý LNAV jsem to vůbec nepoznal. Do chvíle, než jsem měl točit. A místo kompasu jsem kouknul jen na MCP.
Já vím, začátečnická chyba. :D
Přílohy
nakres.png
nakres.png (10.27 KiB) Zobrazeno 1785 x
#129338
Hele a co máš s tím ozváním se po vzletu ve 4000ft? V LKPR se máš po vzletu ozvat na DEP (není-li tak APP, není-li tak ACC), ale o 4000 nikde ani slovo. V reálu kde se létá ve dvou není problém, aby se letadlo ozvalo klidně ve 2000ft altitude. Takže jakmile to máš po vzletu stabilní, autopilot, kola nahoře, tak volat. Naopak čekat na 4000 je nevhodné pro tebe, protože ve 4200ft děláš akceleraci z V2+něco na 250kt a tím pádem i zasouváš klapky, takže relativně hodně práce

Jinak k tomu reportu ve druhém vlákně - při pojíždění se na GND nemusíš připomínat, že se blížíš k vyčkávacímu místu - GND tě má sledovat a na TWR ladit z vlastní vůle včas. Tedy pokud na tě zapomene, tak se samozřejmě ozvi že jsi ready, ale jinak počítej s tím, že oni ví kde jsi, a kam tě ladit.

PB
#129339
No, on můj táta je taky nadšenec do letectví. Kdysi sám lítával na VATSIMu, ale hlavně VFR. Nicméně i tak mi většinu letu stál za zádama, koukal a snažil se radit. Mimo jiné i s těma 4000ft... Ono mi to i docela dávalo smysl, protože jsem nedostal (nebo neslyšel) žádnou instrukci jako "after departure contact..." Příště už budu vědět, že se mám ozvat hned.

No, mně se právě u tý dráhy celkem dlouho neozval. Tak jsem se radši ozval já, protože jsem se bál, jestli ti chudáci, co čekali za mnou nejsou otrávení, že musí čekat. :D


TJ
#129340
Ono to ladění po vzletu je vždycky někde popsané, pokud se aplikuje.

V LKPR:
Na VATSIMu máme zde https://www.vacc-cz.org/airports/lkpr v sekci Ostatní dokumenty LKPR - Pilot SOP kde to je shrnuté právě pro virtuální piloty
V reálu to můžeš najít v AIPu (AD 2-LKPR-42 tabulka 2.22.8 ) případně aerolinky v příslušné mapové dokumentaci (například LIDO, nebo Jeppesen) napsané.
Cizincům kteří znějí tak, že to neznají, občas "after departure contact..." opakujeme preventivně - u českých pilotů se to nedělá, protože to umí

Na ostatních letištích v ČR:
nenajdeš nikde nic napsané, tzn zůstáváš na frekvenci TWR po vzletu, a TWR si tě odladí ve vzduchu

V zahraničí:
výše popsané postupy jsou jak kde... někde se ladíš sám, někde tě budou ladit - většinou to je popsané v mapách nebo v textovém popisu SIDu, nebo to mají v ATISu (příkald EDDF). Když nevíš tak se buď zeptat, nebo když zůstaneš na TWR a ohlásíš se po vzletu na TWR (passing xxxx ft), tak tě přeladí.

Jinak tvého tátu pamatujeme online - jestli to byl tedy ten učitel (fyzikář?), co kdysi pořádal nějakou výuku pro své studenty a v rámci vyučování létali VFR okruhy v Sazené... To je nějakých cca 9 let zpátky.

PB
#129341
Jj, moje chyba. Já asi moc koukám na zahraniční videa z VATSIMu. Tam často říká věž, na koho přeladit, tak jsem nějak podvědomě čekal, že to bude stejný. S těma tabulkama jsem to podcenil. Úplně jsem přeskočil ty strany, kde je jen text. Nějak jsem naivně věřil, že stačí ty "obrázkový." :D Přidám si to na seznam povinné četby. :D

Přesně tak, to byl on.

TJ
#129342
Ahoj všem,
jo byl jsem to já, kdo kdysi spískal školní projekt na LKSZ :)

Náš Tom se poprvé stkal s Vatsimem, když mi kdysi dělal tady na VAtsimu navigátora při VFR navigační soutěži "pohár generála Svobody" v roce 2010  https://forum.vacc-cz.org/http://forum2 ... ic.php?t=0
a teď jsem ho konečně přesvědčil, že on sám má zkusit lítat online Vatsim.

Tak na něj buďte hodní :)

MJ
Naposledy upravil(a) jam dne 24 dub 2017, 07:34, celkem upraveno 1 x.
#129343
Teď jsem si po letech prošel vlákno Poháru gen. Svobody a Radek Ruban dostává bludišťáka za vizionářství:
[quote="Radek Ruban"]
Počkej pár let... až se to obrátí, až neudržíš knipl a moč, a začneš dělat navigátora Ty mladší generaci. :P
[/quote]
Sice knipl a moč bych ještě udržel, ale střídání bylo zahájeno!  :D
#129350
[quote="Eduard Horak"]
Jazykova hlídka (na tento email neodpovídejte, byl generován automaticky)
[quote="Pavel Brodský"]
(...) ale jinak počítej s tím, že oni kde jsi, (...)
[/quote]
v mnoznem cisle jen a pouze vědí
[/quote]

Tak záleží na regionu ;)
#129357
[quote="Eduard Horak"]
Jazykova hlídka (na tento email neodpovídejte, byl generován automaticky)
[quote="Petra Ondráčková"]
Vijou  8)
[/quote]
Vyjou, treba tam u vas s vlky 8) ;D
[/quote]

Nikoli, u nás vlci nevyjou. Když chceš s vlky býti, musíš s nimi výti. U nás zásadně dávají lišky dobrou noc.

Jinak já už bych přestala plevelit chudákovi TVS6A jeho výsostné vlákno.