Oficiální fórum Czech Airlines Virtual.
By oupa
#62341
Vážení piloti, dovolte mi abych vám představil první veřejnou verzi nového programu ČSAV Šemík. Jeho úkolem je nahradit současný program FSACARS pro reporting letů. V některých ohledech je jednodušší a přímočařejší, v jiných naopak bohatší na možnosti, které poskytuje. Hlavními výhodami jsou přímá integrace se systémem ČSAV, úplnější soubor dat, která o letu Šemík poskytuje a jejich možnost kontroly a tím výuky pilotů.

Podrobnější informace najdete v samostatném článku v sekci Software pro piloty.

Jako vždy prosím - diskuzi zde, bugreporty na e-mail (uvedený v readme nebo v kontaktech na webu). Vzhledem k tomu, že blízkém čase nebudu mít mnoho času na vývoj, pokuste se krotit svoje nápady na další funkce :).
Uživatelský avatar
By tmx
#62348
Třikrát hurá!! :)
Btw, Šemík nikdy nespadnul, telka je super feature, automatické natažení letového plánu z vatsimu, oproti fsacars je to pokrok minimálně o 10 let kupředu. :)
By rc_czech
#62349
[quote="tmx"]Třikrát hurá!! :)
Btw, Šemík nikdy nespadnul, telka je super feature, automatické natažení letového plánu z vatsimu, oproti fsacars je to pokrok minimálně o 10 let kupředu. :)[/quote]
Nezapomeň na IVA!!! Bez něj si už let nedokážu představit.. lol
By DngrsKuzle
#62353
[quote="tmx"]Třikrát hurá!! :)
Btw, Šemík nikdy nespadnul, telka je super feature, automatické natažení letového plánu z vatsimu, oproti fsacars je to pokrok minimálně o 10 let kupředu. :)[/quote]
Souhlasim. Hlavne odesila report automaticky hned po zaparkovani. U FS Acars jsem casto acceptnul flight, ale zapomnel odeslat. Sledovaci funkce taky vitam. Jak mam pocit, ze jsem pod dozorem, vic se snazim :D
Uživatelský avatar
By tmx
#62355
No hlavně se všichni dívají na tvoje přistání a můžou tě zdrbat, obvzlášť když ti to třeba sklouzne mimo dráhu! :D
By radbrad4
#62372
Wooow tak to je supr! To myslim nema zadna jina ceska aerolinka :). BTW dobrej nazev :D.
EDIT:
Jeste jsem se chtel zeptat- Kdyz to nekoho nascreenuje jak udelal nejakej pruser, co z toho pak?
Uživatelský avatar
By tmx
#62374
Nic, pokud to není při zkouškách, kde se teď povinně létá s telkou.
By oupa
#62375
Jedna věc je průběžné vysílání, to je čistě pro zábavu.

Druhá věc jsou incidenty, které Šemík hlídá, kde slouží obrázek jako důkaz, případně možnost kontroly. Samotné incidenty zatím neimplikují žádné sankce nebo tresty, ale mají zatím působit výchovně - stylem \"víme, že se problém stal, dávej si na to příště pozor\". Reporty z incidentů chodí denně na e-mail instruktorům, takže vědí, kdo kde zaznamenal SinkRate nebo přistál mimo runway (ano, již se stalo :))
By kratochj
#62380
Diky za skvelou aplikaci - je skutecne spickova.

[quote="oupa"]přistál mimo runway (ano, již se stalo :))[/quote]
Me se hned prvni let se Semikem povedlo po pristani sjet z RWY - A hned se mi to objevilo ve vypisu letu - musim byt opatrnejsi :-)
Uživatelský avatar
By Stanislav Pour
#62381
no dneska jsem otestoval.... a musím říct, že je to moc pěkné :D
Jak říká Vláďa hlídá to chyby pilotů - u mě např. při T/O zahlásilo čumák víc než 10stupňů. Téměř reálnou situaci navozují i hlášky stevarda z kabiny a integrovaná TV je tady fajn :)
Jinak dotaz: má nějaký vliv poslání obrázků (oné integrované televize) na výkon počítače?

Kluci dík, budu testovat dál.
By oupa
#62383
[quote="Stanislav Pour"]Jinak dotaz: má nějaký vliv poslání obrázků (oné integrované televize) na výkon počítače? [/quote]

Vliv to má každopádně, otázka je u jakého počítače ten vliv poznáš. Na pomalejším PC je možnost to vypnout a případně snížit frekvenci snímání.
Uživatelský avatar
By Pavel
#62531
Dotaz je, jak s palivem. Kolik jsou firemní minima po přistání? Chtěl bych to vědět, většinou to je hodnota, která v nádržích po přistání musí být ať se děje co se děje, jinak jde pilot na kobereček. Kolik?

Sednul jsem s 6 tunama na palubě a už mi šemík nadával za příliš velké rezervy. Plánoval jsem tak, že firemní minima jsou 4 tuny, takže přistát se 6 je podle mě uplně ideální, ne?
By oupa
#62533
Pavle, napiš mi pak prosím jak se ti podařilo to, co se ti tam podařilo :) Měls nějaký problém s připojením či co?

K palivu, když si otevřeš FDR k tomu letu, tak u incidentu je připsána v poznámce kalkulace, jak se k tomu došlo. Vychází se ze záložního letiště, průměrné spotřeby a počítá se čas. Konkrétně u tvého letu ta kalkulace vypadá takto:

calculated average comsumption : 2315 kg/h
> minutes remaining : 158 min
> minutes to alternate airport : 15 min (počítáno při TAS * 0.6) (15 minut je minimum)
> calculated required reserve : 45 min (alternate + 30 minut hold)
>> ReserveFuelHigh (comparing to 147 min) (tzn. vezme se 3 x required reserve + 10 minut za každou hodinu letu (měřeno od BlockOff do BlockOn a s tím se porovnává tvoje výsledná rezerva)

Jinak FuelReserveHigh je spíš incident typu ekonomického, nikoli bezpečnostního, takže za to se na kobereček nechodí, s výjimkou nějakých extrémních případů. A je to v procesu, uvidím jestli ještě neupravit kalkulaci, či to úplně nevyhodit.

Kalkulace výše je platná i pro FuelReserveLow - tzn. hodnota nižší než calculated required reserve implikuje incident tohoto typu.
By oupa
#62626
[quote="Stanislav Pour"]Možná jen na okraj - co ten šemík všechno hlídá, resp. na co si dávat pozor. Zatím jsem jenom koukal že to hlídá stoupání do 10st. při vzletu, víc mi to zatím nehlásilo :)[/quote]

Seznam je součástí readme, kontrétně zatím toto:

* Paused
* SimRateChange
* Slewed
* Refueling
jasné...

* SinkRate (-1500 ft / min pod 1000 AGL)
* AbnormalLanding (více jak -1000 ft / min při TD)
* LandingOffRunway (jasné)
* UnsafeSurface
jasné, totéž ale při pojíždění (toto je potřeba kontrolovat, protože chyby v některých scenérkách to vyhodí i v místech, která jsou OK)
* TakeOffOverweight
* LandingOverweight
* TakeOffOverRotate
* PositivePitchLimit
* NegativePitchLimit
* BankLimit
Vše jasné,konkrétní parametry jsou odvislá od konkrétního letadla.

* FuelReserveLow
* FuelReserveHigh
Viz předchozí příspěvek.
Uživatelský avatar
By amalka
#62627
G load fska dává taky. Jaká je sample rate šemíka? Šlo by vytáhnout i tohle, jako max. hodnotu v nějakém časovém rozmezí při touchdownu?
Uživatelský avatar
By PavelS
#62628
tam jde spíše o to, jakou sample rate má Gmetr v FSce. V realu meří cca analogiově (continualne) a ještě si pamatuje max/min hodnotu (z té se to dovozuje pak).
Myslím, že v tom je zakopaný principiální pes, a nemusí to fachat korektně, i kdyby Šemík pracoval rychle.
By oupa
#62630
Já když studoval dokumentaci, tak jsem to tam nenašel, nicméně teď jsem se znova podíval a zrychlení ve svislé ose tam opravdu je. Udělám pár pokusů. Sample rate Šemíka se mění průběžně podle letového režimu, ve fázi přistání je to aktuálně 5 Hz. Není to moc, ale výrazně vyšší sample rate mi bohužel subjektivně zvyšovala zátěž, než to přes FSUIPC probublá, tak ta režie tam je už velká.
Interně to bude určitě minimálně rovno FPS, případně jeho násobku.
By DngrsKuzle
#62635
Proc vlastne Semik? Nazev se mi libi, ale divim se, ze to neni spise Sojka :D
Uživatelský avatar
By amalka
#62639
FSka má \"sample rate\" (lze-li to tak nazvat) rovnou aktuálním FPS, protože vše dělá v rámci jednoho průchodu (včetně vykreslování). Tzn. těch 12 samplů je sice nic moc, ale pro účely demonstrující drsnost přistání by to stačit mělo.

Z toho plyne i hodnota přetížení, tu FSka ukazuje a počítá úplně stejně. Ukazuje samozřejmě \"aktuální hodnotu\". Minimum a maximum si Šemík musí zaseknout sám. Ale určitě to jde, i pro FS2004 existují gauges (typicky v nějakém akrobatickém Zlínu), které ukazují Gload a mají \"zasekávací ručičky\" na +-, takže je možné na nich tu max. hodnotu vidět.
By oupa
#62642
Jak říkám, udělám pokusy, jaké hodnoty to bude ukazovat.

Šemík je skromná česká alternativa pro Paegasus, což je pro změnu software, který používají BAv.
Uživatelský avatar
By Jindra
#62645
Já našel tohle:
Offset: Name: Type:
34D0 G_FORCE_MAXIMUM FLOAT64
34D8 G_FORCE_MINIMUM FLOAT64

Ale je to z \"additional PANELS variables for FS2000\". Nevím jestli z toho něco vyškrábeš.
Uživatelský avatar
By Pavel
#62646
Btw, unsafe surface při pojíždění bych vyhodil uplně, třeba ve LKKV scenérce se to podle mě nedá, tam vždycky musím s airbusem jezdit tak na 50% N1 aby se to letadlo vůbec pohnulo.

Naopak, imho by šlo přidat hlídání aktuvace parkovací brzdy při nenulové groundspeed (jako to maj FSPax).
Uživatelský avatar
By Filip
#62676
Tak jsem otestoval Šemíka a musím říct, že je to velice povedený software. Asi nejvíce mě zaujaly asi hlášky stevardů. :D
:)
Jen bych měl otázku k diskuzi nahoře:
1. Co je to negative a pozitive pitch limit? Jak jsou kritéria? Případně v jakých fázích letu se to projevuje...
2. Z jakého důvodu se nedá nastavit kratší interval než 10s pro odesílání printscreanů pro csav tv? Zátěž serveru, či něco podobného?
3. Jaká akce aktivuje tu hlášku, která informuje cestující, že se letadlo nachází těsně před přistáním?

Díky,
By rc_czech
#62678
[quote="Filip"]
3. Jaká akce aktivuje tu hlášku, která informuje cestující, že se letadlo nachází těsně před přistáním?[/quote]
Ivos se podiva z okna :D

Spis bych mel poznamku k oznameni "Kratce pred vzletem" - tato hlaska je aktivovana rozsvecenim T/O svetel. Jenze pokud uz stojim na RWY, dostanu povoleni k T/O, readbackuju, zapinam svetla, rozjizdim se a nez to Ivos dokeca, tak uz jsem nahore. Navazal bych to spis rozsveceni STOBE, tzn. pri vstupu na RWY
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16