Oficiální fórum Czech Air Force Virtual.
Uživatelský avatar
By Gelba
#124421
Všeobecně je známo, že pokud se potřebují stíhací stroje rychle a bezpečně dostat na zem, přistávají pomocí procedury Overhead/Flameout. Ovšem jak je to s vojenskými potažmo i civilními dopravními letouny, které létají do válečných zón?

„Létáme i do takových míst, jako je například afghánský Kábul, kde musíme uplatnit určitou taktiku, abychom minimalizovali nebezpečí zasažení střelou ze země. Vzlet z takovéhoto místa proto provádíme s využitím maximálního tahu s tím, že po vzletu držíme stroj zhruba v deseti metrech nad zemí, zavíráme veškerou mechanizaci a teprve když dosáhneme co nejvyšší rychlosti, zahajujeme strmé stoupání do výšky alespoň 10 000 ft. Při taktickém přistání se naopak snažíme přiblížit až k letišti s dostatečným převýšení, poté letoun odbrzdíme a jakýmsi řízeným polozvratem prudce sklesáme až do výšky zhruba 300 ft a poté urychleně přistáváme“ (kpt. Karel Vašíček, cpt A319 CJ)


TACTICAL APPROACH


Principielně jde o proceduru, která má zajistit minimální dobu pobytu ve výšce, kde by hrozilo ohrožení palbou ručních palných zbraní a protiletadlových raketových kompletů krátkého dosahu. Avšak vzhledem k různosti provozních postupů na jednotlivých transportních letounech, ale také různorodých situací do kterých letoun přistává, má tato procedura mnoho podob, které se liší případ od případu. V zásadě rozlišujeme tyto druhy přiblížení:

Random steep/shallow

Pilot zahájí sestup tak, aby přilétl nad letiště v ještě bezpečné výšce (od 5000 ft AGL do FL200). V této fázi (záleží na typu) uvede letoun do přistávací konfigurace a vstoupí do klesání ve spirále.
Pokud se pilot pohybuje v nízké výšce (do 500/1000 ft AGL) je procedura nazývána Random shallow.

Jedná se o velmi často používanou variantu, proto se můžete setkat s mnoha jejími názvy - crockscrew landing, fast-descent spiral, spiral app. Je vhodná spíše pro letouny, které si ať už kvuli nákladu nebo samotným provozním omezením letounu nemohou dovolit klesat strmě, střemhlav na letiště za použití reverzů. Asi nejznámějším místem, kde toto přiblížení používají i civilní letouny, je Baghdád, a to zejména po sestřelu A300 DHL v roce 2003. Mimojiné také v Afghanistánu na vojenské základně v Bagramu a Kábulu, kde také přistávají letouny našich vzdušných sil.

Frazeo:

Pardubice approach, CEF002, request random steep runway 27.
  CEF002, cleared for left base random steep runway 27 and contact TWR 120,15 .
Pardubice tower, CEF002 with gear down and locked for left base random steep runway 27.
  CEF002, wind 250 deg 2 kts, runway 27 cleard to land.


https://www.youtube.com/watch?v=wjUGyFxoFRE
https://www.youtube.com/watch?v=Wb7_55mdVQ0
https://www.youtube.com/watch?v=lV1b5on ... _L8pva-v9Q
https://www.youtube.com/watch?v=IkeuJsd ... 9Q&index=3

Low/steep straight-in

Pilot strmě klesá přímo na finále, většinou za použití reverzů a vysuntué mechanizace. V praxi je můžeme spatřit spíš u vrtulových letounů jako je C-130/Spartan/CASA.

Frazeo:

Pardubice approach, CEF002, request steep straight-in runway 27.
  CEF002, cleared for steep straight-in runway 27 and contact TWR 120,15 .
Pardubice tower, CEF002 final 27 with gear down and locked.
  CEF002, wind 250 deg 2 kts, runway 27 cleard to land.


Tear drop

Většina letounů má však problém urbrzdit letoun na finále tak, aby mohl rovnou přistát. V takové případě se nabízí použít overhead - musíte si ale však uvědomit, že overhead se létá skutečně utažený, na velkém přetížení a pro transportní a dopravní letouny není vhodný.
Proto vznikl Tear drop, který se velmi podobá circling approach (avšak pouze opticky, protože se jedná o vizuální proceduru). Pilot tedy strmě klesá na opačnou dráhu a pravou/levou zatáčkou se zařadí do polohy po větru kde vysune veškerou mechanizaci a přistane.

Frazeo:

Pardubice approach, CEF002, request tear drop runway 27.
  CEF002, cleared for left base tear drop runway 27 and contact TWR 120,15 .
Pardubice tower, CEF002 with gear down and locked left base for tear drop runway 27.
  CEF002, wind 250 deg 2 kts, runway 27 cleard to land.


High key (Flameout)

Poslední variantou je High key, kdy pilot přivede letoun nad letiště a provede přistání jednou sestupnou spirálou - jedná se tedy prakticky o Flameout.

Frazeo:

Pardubice approach, CEF002, request high key runway 27.
  CEF002, cleared for left high key runway 27 and contact TWR 120,15 .
Pardubice tower, CEF002 on high key runway 27.
  CEF002, report low key with gear down and locked
Low key with gear down and locked, CEF002
  CEF002, wind 250 deg 2 kts, runway 27 cleard to land.


https://www.youtube.com/watch?v=lUUU-C-7o98

Obrázek


TACTICAL DEPARTURE


Logicky stejné nebezpečí hrozí i při vzletu. V zásadě se používají tyto dvě varianty:

Spiral up departure

Jedná se o ekvivalent random steep, avšak s tím podstatným rozdílem, že pilot ihned po vzletu zahajuje stoupání ve spirále do bezpečné letové hladiny a až poté nasazuje na trať.

Frazeo:

Pardubice tower, CEF002, request spiral up on departure 27.


Accel departure

Zde pilot postupuje opačně, po vzletu pokračuje kurzem dráhy (popřípadě jiným) v nízké výšce, zatahuje veškerou mechanizaci a poté zahájí strmé stoupání do letové hladiny.

Frazeo:

Pardubice tower, CEF002, request accel departure 27.



CHECKLIST


Pro ukázku checklist C-17 pro random steep.

Random Steep Approach
a.
Limitations
i.
Do not exceed 45º of bank
ii.
Minimum weather is VFR
iii.
Maximum speed is 200 KIAS
iv.
Minimum speed is 140 KIAS (No flap) or 130 KIAS (Approach flaps)
b.
Procedures
From any planned direction, fly towards airfield at 5000 feet AGL, 200 KIAS. Plan
to arrive overhead the airfield at 180 KIAS. (See Figure E-1.) Overhead the field,
select flaps approach, gear down/landing checklist, maintain level flight and
continue circling. At 140 KIAS, select flaps full down and begin a spiraling
descent (plan to lose approximately 1000 feet for every 90° of turn). Continue
descent with 150 KIAS maximum, 140 KIAS minimum until rolling out on final.
Do not exceed 15° nose low. Plan to arrive on a normal glidepath picture at 1/2
mile final approximately 150 feet AGL.
c.
Curvilinear Approach
A curvilinear approach is a curving approach flown from any position other than a
normal straight-in or downwind (see Figure E-2). Altitude, configuration, and


1.
Crew briefing-"Complete" (P) Review airspeed, altitude, threat locations, aircraft
configuration, and approach requirements.
2.
Survival Equipment-"Secured" (P, CP) Ensure flight gloves, flak vests/armor, chemical
defense ensemble and oxygen are immediately available as required. (If protective equipment is
to be worn, don at this time.)
3.
Internal and External Lights-"Set" (CP) Set interior lighting to a minimum and turn off
all nonessential exterior lights.
4.
IFF-"Set" (CP) As required.
5.
Radios-"Set" (CP) Turn off all nonessential radios to reduce emissions.
6.
Radar-"Set" (CP) Turn off radar if not required to reduce emissions.
7.
Radio Altimeter-"Set" (P).
8.
Loose Items-"Secured" (P, CP).
9.
Observers-"Clear to Position" (P).