Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#128061
Obrázek

Spolu s CtP westbound největší každoroční event na VATSIMu je opět zde. Již tuto sobotu se poletí z Ameriky do Evropy. Oficiální letiště pro tento event jsou:

Odlet:
Boston (KBOS)
New York JFK (KFJK)
Miami (KMIA)
Dallas Fort-Worth (KDFW)

Přílet:
London Heathrow (EGLL)
Zurich (LSZH)
Amsterdam (EHAM)
Hamburg (EDDH)

Volné sloty v booking systému již dávno nejsou (obvykle zmizí bezprostředně po otevření bookingů), nicméně samozřejmě se dá letět "na vlastní pěst". Podle mne je ideální odletět z jednoho z eventových letišť a letět na nějaké non-eventové, klidně LKPR.

Briefingy pro eventová letiště odletu jsou po přihlášení na stránce http://ctp.vatsim.net/. Kdo poletíte, určitě si je prostudujte.
Oficiální diskuzní vlákno k eventu je na VATSIM fóru. Zde také budou zveřejněny v den eventu všechny NATy a vyznačeny ty, které jsou dostupné pro nebookované lety. Prostor nad Atlantikem bude jako pokaždé extrémně zatížen, takže je bezpodmínečně nutné letět po správném (tzn ten den platném) NATu, který je vyhrazen pro nebookované lety.

Letové postupy pro prostor NAT jsou například u CSAv.

Já na 90% poletím KJFK - LKPR, odlet cca v poledne našeho času. Kdyby někdo chtěl třeba poprvé v životě letět a nebyl si jistý ohledně plánování letu, NATu, ETOPS, paliva apod - klidně se může ozvat, ideálně v tomto vlákně.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 22 říj 2016, 17:53, celkem upraveno 1 x.
#128084
Tak hlásím, že jsem úspěšně ve vzduchu, v cestovní hladině, so far so good. Letím jako CSA5055 KJFK-LKPR, B77L.
EOBT jsem si sám sobě určil na 1045UTC, event měl oficiálně začít v 11UTC. K VATSIMu jsem se připojil cca v 0945UTC, v klidu si zabral stand 24. V JFK kromě mne bylo asi tak 15 letadel, žádná velká tlačenice o stání. V klidu jsem si připravil letadlo, a cca v 1030UTC se naráz připojili všichni ATC.
Oproti minulým eventům je supr krok kupředu simulace odletového povolení přes datalink, tzv PDC (pre departure clearence). V prostředí VATSIMu to přijde automaticky chatem od řídícího v čase EOBT - 10min. Na freq DEL tedy není vůbec potřeba ladit a volat, PDC se nikde nepotvrzuje, jen se naťuká do FMC, nastaví squawk a je to. V PDC je také napsáno na jakou freq se ozvat pro push. Na DEL volá jen ten, komu PDC nepřijde, nebo má nějaký dotaz. Zdržení s vyřizováním povolení tedy nulové.
Groundy byly v JFK tři, když jsem se ozval tak jsem dostal push ihned bez zdržení, v čase EOBT. Na pojezdovce jsem byl druhý, za KLM B744. Ground si nás odpojízděl k nejbližší křitovatce a předal na další ground. Tam jsme s KLM asi 5 minut čekali, a pak pojížděli. KLM byl pořadí 4 na vzlet, já 5, oba dva z 31L. Mezitím letadla z druhého konce letiště odlétala z 31R, paralelní odlety. Po vykřižování 22R jsme předáni na TWR (monitor TWR...), pomalu pojíždíme na vyčkávací, věž si vyvolává vždy jen první letadlo v pořadí, lineup, vzlet, po vzletu ladí na DEP. Celkové zdržení při pojíždění cca 15 minut od push ke vzletu, na freq ticho, pohoda, vše funguje. Před vzletem se přihnala přeháňka (dost intenzivní), nicméně vítr v ose, vzlet, RNAV odletovka SKORR3.YNKEE, voláme DEP, stoupat 7000ft a rychlost 250. Tuhle hladinu držím asi 5 minut, pak po schodech téměř plynulé stoupání až do cestovní. Spousta spousta sektorů DEP online, na každém jsem tak 3-5 minut zároveň s cca 5 dalšími letadly, opět frekvence v pohodě zvládá. Předání na Boston, zrušení speed controlu, na frekvenci se téměř nic neděje, piloti reagují. Nyní jsem před hranicemi Kanady a za půl hodiny budu volat o Oceanic clearence. Zatím nejpohodovější odlet z východního pobřeží, který jsem ve srovnání s předchozími CtP zažil.

PB
Přílohy
8-climb,sunrise.PNG
8-climb,sunrise.PNG (1.05 MiB) Zobrazeno 1437 x
7-radar.PNG
7-radar.PNG (1.24 MiB) Zobrazeno 1438 x
6-ready.PNG
6-ready.PNG (1.03 MiB) Zobrazeno 1441 x
5-ready.PNG
5-ready.PNG (54.09 KiB) Zobrazeno 1445 x
4-hp.PNG
4-hp.PNG (508.82 KiB) Zobrazeno 1442 x
3-kg_short_a.PNG
3-kg_short_a.PNG (641.96 KiB) Zobrazeno 1440 x
2-PDC.PNG
2-PDC.PNG (1.4 MiB) Zobrazeno 1445 x
1.PNG
1.PNG (415.64 KiB) Zobrazeno 1445 x
#128085
Paráda, díky za report. Pavle mohl by jsi pro nás, zvědavé udělat třebas video kde by jsi rozvedl(nebo bylo dobře vidět)
Oproti minulým eventům je supr krok kupředu simulace odletového povolení přes datalink, tzv PDC (pre departure clearence). V prostředí VATSIMu to přijde automaticky chatem od řídícího v čase EOBT - 10min. Na freq DEL tedy není vůbec potřeba ladit a volat, PDC se nikde nepotvrzuje, jen se naťuká do FMC, nastaví squawk a je to.
? Zní to zajímavě, jako každá letecká technologie, kterou ještě neznám :-) P.S.: Možná to pak poustnout na VaccWiki :-) BOC407 8)
#128086
Mno, PDC nijak konkretne nesouvisi s CTP eventem ;-) Akorat se ve Spojenych statech lisi okrsek od okrsku jak moc a jestli ho pouzivaji (New York a Los Angeles jsou asi nejvetsimi uzivateli).

Pro pilota je primo v PDC uplne vsechno napsane, takze si ho opravdu staci jen precist :-)

Mimochodem, treba ve Spojenem kralovstvi obcas zkousi ACARS PDC, ktere vam prijde primo do FMC. Ale vyzaduje to dalsi pomocny software (https://www.vatsim-uk.co.uk/pdc-for-beginners/).

Je to zkratka takovy Vatsim style :-)

Ale zacatek CTP moc pekny:

Obrázek
Naposledy upravil(a) vinil dne 22 říj 2016, 15:32, celkem upraveno 1 x.
#128087
Přesně jak píše VL - k PDC nic nepotřebuješ, prostě pošleš FPL, připojíš se a počkáš až ti přijde. V ní je napsaná odletovka, i jak dále postupovat (koho zavolat).
Tohle externí FMC jsem instaloval, ale bohužel ho dnes nikdo z ATC nepoužívá. Ideální by to bylo na position reporty - nemuselo by se mluvit na frekvenci. Nyní jsem v polovině Gander oceanic sektoru, technika všem stále funguje (až na jeden kompletní pád serverů kdy ještě v době mého letu nad Kanadou najednou vypadli úplně všichni řídící na minutu), ale frekvence je tady dost vytížená. Vloni mi připadlo, že měli víc Oceanic frekvencí, a nás ne-bookované hnali dále od ostatních (víc na jih). Letos letíme NAT Y těsně vedle bookovaných tratí, je to všechno na jedné frekvenci a prakticky nonstop si tu někdo skáče do řeci. Už se těším na Shanwick, menší sektor, snad méně lidí.

Jinak si letím 2NM SLOP, 60 uzlů tailwind a pohoda.

Jen prozradím, že v reálu se implementace datalinku (vč. PDC) připravuje i v LKPR, zatím to vypadá na jaro 2017 - stay tuned. Samozřejmě pokud se to v reálu implementuje, tak to okamžitě začneme používat také.

PB
Přílohy
11-slop.PNG
11-slop.PNG (1.95 MiB) Zobrazeno 1422 x
10-nat.PNG
10-nat.PNG (134.79 KiB) Zobrazeno 1426 x
10_traffic.PNG
10_traffic.PNG (1.5 MiB) Zobrazeno 1421 x
9-canada.PNG
9-canada.PNG (49.65 KiB) Zobrazeno 1428 x
Naposledy upravil(a) Pavel dne 22 říj 2016, 16:31, celkem upraveno 1 x.
#128088
Tak konečně v Shannonu, radar contact. Hned po vylétnutí z NATu stepclimb do FL370, a za dvě hodiny sedám v PRG.

PB
Přílohy
15-radar contact, stepclimb.PNG
15-radar contact, stepclimb.PNG (1.74 MiB) Zobrazeno 1419 x
14-traffic.PNG
14-traffic.PNG (137.08 KiB) Zobrazeno 1419 x
13-wing.PNG
13-wing.PNG (677.72 KiB) Zobrazeno 1418 x
12-creuise.PNG
12-creuise.PNG (624.76 KiB) Zobrazeno 1418 x
#128092
Nevim, nemám statistiku reálu. Nicméně Heathrow mělo okolo 230 příletů ve vzduchu v jednu chvíli, not bad.

Já jsem už v LKPR, stand 3. Díky JK a PK na ACC/APP jsem měl gate to gate pokrytí během celého sedmihodinového letu, luxus. Ještě nad Irsko a Anglii to byl šrumec a spousta letadel na frekvenci, ale od Bruselu dál to bylo v klidu bez provozu, takže pohodové přiblížení a přistání v Praze.

Za mě s eventem spokojenost a těším se na jarní westbound. Statistiky pohybů nemám, ale v peak hour bylo na VATSIMu cca 1300-1400 uživatelů online, což velmi přesně odpovídá loňské peak hour při CtP eastbound, takže provoz nejspíš ani nevzrostl, ani nezeslábl.

PB
Přílohy
20-shutdown.PNG
20-shutdown.PNG (749.25 KiB) Zobrazeno 1415 x
19-lkpr.PNG
19-lkpr.PNG (391.89 KiB) Zobrazeno 1413 x
18-belgium.PNG
18-belgium.PNG (1000.69 KiB) Zobrazeno 1411 x
17-sunset.PNG
17-sunset.PNG (385.22 KiB) Zobrazeno 1411 x
16-anglie.PNG
16-anglie.PNG (1.47 MiB) Zobrazeno 1412 x
#128095
Taky přidám pár screenu z letu KMIA-EGLL.  :)
Z Miami jsem překvapivě odletěl jen zhruba se 30 minutovým zpožděním a to i přes to, že jsem neměl booknutej slot. Horší to bylo pak v Londýně, kde jsem holdoval asi 50 minut.
Přílohy
10.png
10.png (694.35 KiB) Zobrazeno 1401 x
8.png
8.png (949.93 KiB) Zobrazeno 1401 x
7.png
7.png (1.45 MiB) Zobrazeno 1401 x
6.png
6.png (1.06 MiB) Zobrazeno 1401 x
5.png
5.png (1.39 MiB) Zobrazeno 1401 x
4.png
4.png (1.57 MiB) Zobrazeno 1401 x
3.png
3.png (1.13 MiB) Zobrazeno 1401 x
1.png
1.png (1.54 MiB) Zobrazeno 1401 x