Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Michal Urbánek
#12315
Pro aktuální informace navštivte wiki, kde je toto vlákno převedeno... zde již je pouze diskuze


Ahoj vsichni,
mel bych nekolik otazek:
1) Kdyz sem zkousel letet LKPR-LZKZ, tak sem si nasel trasu VOZ L984 BODAL M748 ODNEM A4 NIT A42 DEDIS. Ale kdyz si vezmu lower aispace enroute mapu(ENR 6-1-1), tak trat M748 je pouze rnav. Ale v identicke mape slovenskeho prostoru na tuto trat navazuje non-rnav trat A4. Mohu tuto trat zaletet non-rnav? a neni trochu zvlastni, ze se trat bez moznosti nekam odbocit najednou pri prechodu ze LZBB do LKAA non-rnav trat konci a pokracuje pouze rnav?

2) Podle mapy je jedina non-rnav trat v LKAA W32. Je to tak? Jestlize ano, jsem omezen na lety pouze mezi LKPR, LKTB a LKMT?

3) Da se nekde ziskat vice informaci k letani non-rnav? Prohnal sem to googlem, ale bohuzel zadne ucelene info sem nenasel. Bavi me to o dost vic nez rnav a rad bych letal korektne.

na konec bych chtel podekovat vsem za tohle forum. za pul roku, co se ucim virtualnim pilotem je tohle prvni otazka, ktera se mi nepodarila dohledat(tak doufam, ze tady opravdu neni:-))
jo a taky za to, ze tohle je jediny forum ktery sem kdy navstivil, kde se vsichni nehadaj:-)

predem dekuji za odpovedi
#12322
1) Z ODNEM pokračuje M748 dále na ERGOM, současně s ní vede i stará non-rnav A4. Tratě se velice často překrývají, takže vedou společně. I kdyby ale z ODNEM pokračovala jen A4, tak není problém, protože vše co letí rnav může bez omezení na non-rnav tratě. Rnav je vyšší stupeň navigace a proto vybavení pro rnav automaticky splňuje i požadavky non-rnav.

2) Jediná trať pro NON-RNAV je W32. Vede z BALTU, čili z LKKV, přes Prahu a Brno na HLV. Z ní se dá letět na všechna letiště v ČR. Jde letět i do Pardubic, protože Pardubické SIDy a STARY začínají a končí na W32, takže uhneš z W32 a pokračuješ po STARu, takže lze letět na jakékoliv IFR letiště.

Podrobnosti o ukázkovém naplánování letu NON RNAV v ČR jsou uvedeny zde.

3) Létání, zde označovaná jako NON-RNAV, je de facto létání IFR, které se učí v pilotním výcviku pro IR - čili létání podle přístrojů. Je to navigace VOR, ILS, NDB....

RNAV je vlastně jen označení pro vybavení letadla lepším způsobem navigace, ale pořád je to IFR. Navigační (a pilotážní) počítač u RNAV jen rozšiřuje možnosti a zvyšuje přesnost provedení letu, obvykle bez zásahu pilota.

Hodně lidí, co létají virtuálně, ve skutečnosti vůbec nic neví o IFR navigaci, a létání zvládají jen protože mají FMC. To je zásadně chybně a vždy se to nějkdy projeví. Správně je v podstatě začít defaultní Cessnou a pak postupně přidávat - viz odkazy, co Ti posílal kolega výše. Asi tak po 250 hodinách bys mohl opatrně začít experimentovat s FMC...
By Michal Urbánek
#12325
Dekuji za odpovedi. ty prvni stranku sem znal a studoval, ta druha je pro me novinka.

1) Trochu spatne sem se vyjadril. Myslel sem to spis obracene. Muzu tu trasu z LKPR do LZKZ zaletet non-rnav, jestlize je tam kousek(BNO-ODNEM) rnav trat? jestlize ne(coz predpokladam), lze se nejakym zpusobem tuto trasu zaletet non-rnav.

2) O ty Vary mi zrovna slo.:-) Sem asi slepejs, uz to na ty mape vidim.

3) Navigaci podle VOR, NDB a ILS uz trochu zvladam. Spis me zajimalo, jestli nejsou nejaky specificky pravidla pro letani non-rnav. Preci jen kdyz pozoruju provoz, tak to je drtiva vetsina rnav. Dnes sem napr. videl nekoho letet non-rnav a mel vyplneny FP stylem \"od majaku k majaku\". Tak sem znejistel, jestli vyplnuju spravne FP nebo jestli se to nema delat tak.
#12327
1) Ne. NON RNAV nelze opustit území ČR. Je nutné sklesat pod FL100 a opustit jej \"kdekoliv\", jakobys byl VFR.

3) Pravidla pro non-rnav = pravidla pro IFR lety.

Pokud plánuješ NON RNAV, tak musíš plánovat jen po non-rnav tratích. Vše ostatní je stejně nekorektní, jako zkoušet se protáhnout po rnav trati bez vybavení. Na VATSIMU není od věci podat plánek VOR to VOR s patřičnou poznámkou a nebo plánovat sice po rnav tratích, ale jen pod FL100. Tím se řeší Cessny. Pokud chceš výše, opravdu to prakticky nelze.
#12330
ad 1) NON-RNAV lze upoustit uzemí republiky pokud letíš pod FL95


ad 2 kousek předtím Pavlův příspěvek ) - Pavle, aspoň co já vím tak LKMH ještě tu certifikaci nemá, neb jsou nějaké legislativní problémy s prostorem třídy F, pro který u nás neexistují postupy. Nebo máš nějaké novější info? Protože tohle je věc která mě dóóóst zajímá...
#12350
[quote="MarkyParky"]Pavle, aspoň co já vím tak LKMH ještě tu certifikaci nemá, neb jsou nějaké legislativní problémy s prostorem třídy F, pro který u nás neexistují postupy. Nebo máš nějaké novější info? Protože tohle je věc která mě dóóóst zajímá...[/quote]
Ne nemá, jen jsem si na tohle letiště vzpomněl, když jsem tam psal, že se to chystá. Info nemám žádné, kromě obecných veřejných informací a odpovědi od DC : "Hmmm ?"
#12355
Dnes sem napr. videl nekoho letet non-rnav a mel vyplneny FP stylem "od majaku k majaku". Tak sem znejistel, jestli vyplnuju spravne FP nebo jestli se to nema delat tak.
Ja se dobrovolne priznavam k tomu FPL :)
Ale zkousel jsem "retro" flight, a byl jsem rad ze vubec letim. Po 2-hodinach neustaloho trimovani DC-3 mam letani dost tak na tyden :D Neomlouva to sice spatny FPL, ale vubec jsem neresil trasy a schvalne jsem hledal dobu a trasu kde neni velky provoz... a poznamka tam byla a FL010 limit taky.

A taky se priznavam k poruseni minimalni vysky 5000ft pri OKL, ale to fakt neslo vsechno uhlidat... Cessna, ta proti tomu lita jako BMW! Ale zazitek takovy pani, ze pristani MD11 ve vichrici se tomu nevyrovna. Vrele doporucuji.

Cheers,
B.
#57104
Jenom se zeptám, páč jsem blbé:
nonRNAV - jsou nějaké všeobecné předpisy, stanovující max. FL ?
Pokud ne, proč se nemůže letět např. z LKPR na Slovensko po M748 s tím, že pokud naplánuji FL nad 095, tak ODNEM \"proletím\" pod FL095 a na A4 se vrátím do původní hladiny? M748 lze také zaletět nonRNAV a je od 3500ft do FL245. Není W32 nonRNAV lítatelná i pro VFR (proto je 3500ft/FL090) ?
Pokud najdu a naplánuju trať, která je zalítnutelná nonRNAV a naplánuju pod FL095, nemusím se starat o omezení na \"hraničních bodech\" ?
#57105
Je to trošičku zmatené, ale zkusím to zdekodovat :

a) Generálně (jiný výraz pro \"obecně\"), není žádný vztah mezi výškovým omezením (max i min FL ) a tím, zda je trať NON-RNAV nebo RNAV. Čili jak RNAv tak NON-RNAV může být omezena, ale to není kvuli NON-RNAV/RNAV.

b) U nás v ČR je pro NON-RNAv na trati W32 omezení FL095, což platí v reálu, ale na VATSIMu jsme se dohodli, že ji můžeme použít do FL245.

c) Jediná trať, kterou lze plánovat NON-RNAV je W32, v výškách od MFA po FL245 (na VATSIMU). Pozor: pochopitelně existuje mnoho úseků jiných tratí, které lze zaletět s NON-RNAV vybavením (M748), ale tyto nelze plánovat (byrokracie). Protože ale na VATSIMU lze plánovat do FL245 i W32,lze na koncových bodech W32 dát DCT přes hranice. Správně by se mělo přes hranici proletět (kdekoliv), ale jen pod FL095 - myslím, že to na VATSIMu nebude vyžadováno, pokud trať celkově bude dávat smysl. Toto platí obecně - jen pro let třeba do NDR se musí dohodnout s EDMM_S_CTR, zda to výše povolí, nebo nechá sklesat pod nějakou jejich hladinu.

d) Jakákoliv trať je lítatelná i pro VFR. Tam se nerozlišuje žádné RNAV. Pokud chcete, můžete létat VFR po libovolné trati, ale po VFR hladinách (FL0X5).

e) Obecně (jiný výraz pro \"generálně\") pro všechny myslitelné lety po ČR stačí zmíněná W32 + navazující STARy/SIDi. Neni potřeba nic vymýšlet. Pokud na konci tratě nenavazujete na tuzemské letiště STAREM, tak, jak píši výše, je potřeba de facto sklesat pod FL095 a takto můžete opustit republiku kdekoliv i za IFR. Nicméně je to na dohodě se sousední zemí, zda to akceptuje.
#57106
Proč je tedy W32 jen do FL090 (v reále)?
A ještě: jak se to lítá ven z ČR na západ? W32 a z BALTU třeba L984? Navazuje na to taky otázka, kde zjistím (seženu, stáhnu...) povolené nonRNAV tratě, když u VACC dané země nejsou definovány?
#57108
ASG29 píše:Proč je tedy W32 jen do FL090 (v reále)?
Je to FL095, ne 090 a je to kvuli třídě prostoru (E).
A ještě: jak se to lítá ven z ČR na západ? W32 a z BALTU třeba L984?
No, vždyť to tu několikrát je napsané : NON-RNAV IFR lze v reále opustit ČR kdekoliv, ale jen pod FL100. není potřeba , aby tam byla nějaká trať, stačí typicky DCT OKG apod. Nelze plánovat (ani letět) NON RNAV IFR po jiné, než W32.
Navazuje na to taky otázka, kde zjistím (seženu, stáhnu...) povolené nonRNAV tratě, když u VACC dané země nejsou definovány?
Jsou defionovány v každé zemi a jsou na to mapy v AIPu. Myslím, že nějaké mapy pro D jsou i u nás v downloadcentru, byť staré.

Upzoorňuji, že v reále se NON-RNAV praktiockly snad už nevyskytuje, protože pro zákaldní (basic) NRNAV stačí vestavěná GPSka, což má skoro cokoliv, a proto je tato starostlivost spíše nadbytečná, pokud zrovna nemáš v hangáru originální B-25ku z války.
#57109
[quote="PavelS"]Upzoorňuji, že v reále se NON-RNAV praktiockly snad už nevyskytuje, protože pro zákaldní (basic) NRNAV stačí vestavěná GPSka, což má skoro cokoliv, a proto je tato starostlivost spíše nadbytečná, pokud zrovna nemáš v hangáru originální B-25ku z války.[/quote]
No právě, v Piperu je jen default FSková GPS ;)
#57110
No na VATSIMu je myslím, v tomto směru velká tolerance a jak říkám, protože je žádáno létat z výcvikových důvodů NON RNAV (ne podle GPS, ale podle VOR apod.), je zde běžně tolerováno letět i výše, nicméně po cca správných tratích a DCT (VOR to COR) , tj. tam, kde je radionavigační vedení.
#57118
Otázka s tím související.

Dochází se změnami v airacu pouze ke změně tratí (sekvence fixů) nebo i ke změně polohy fixů? Pak by se vestavěná GPS dala použít kdykoliv bez ohledu na airac, stačilo by si najít trať podle nového airacu, zapsat posloupnost fixů, tu nabušit a letět? (v podstatě lze stejným způsobem zaletět i SID a STAR). Ale vychází to z toho, že bod KENOK bude v každém airacu stále na stejném místě byť jako součást jiné tratě. Je to reálný nebo nesmyslný předpoklad?
#57120
No, tohle (vyhledat trať podle posledního AIRACU a \"nabušit\" ji do GPS) lze \"řešit\" třeba pomocí FSCommanderu. Jenže - nesmíš dostat DCT, potom ti je GPS v FSce k ničemu.

Ale narazil jsem na netu na informaci, že se non-RNAV trať dá poznat podle označení: A, B, G, R, H, J, V, W. Je tohle pravda?
#57127
[quote="amalka"]Otázka s tím související.
Dochází se změnami v airacu pouze ke změně tratí (sekvence fixů) nebo i ke změně polohy fixů? Je to reálný nebo nesmyslný předpoklad?[/quote]

Oboje.
Čili ano, je to nesmyslný předpoklad.
#57131
Opatrně bych připomněl, že NON-RNAV není vůbec o GPS, naopak. NON-RNAV bylo už v době, kdy v družici lítala nejvýše Lajka a nějaký vysilače polohy tam byly hudbou budoucnosti.
Takže pro NON-RNAv je použití GPS (jakehokoliv) pomocná věc only - vtip NON-RNAv tratí je v tom, že tyto lze zalétnout právě a jedině i bez GPS a i bez jakéhokoliv \"AIRACu\" - vycházejí totiž ze signálu majáků a jimi definovaných bodů. Poloha NON RNAV fixů má tu vlastnost, že i když se změní, tak je lze snadno najít pomocí standardních IFR přístrojů a popisu v mapa. (Poloha majáků se moc nemění).
#57138
[quote="ASG29"]Protože alespoň mne při zadání DCT zmizí celý fpl. :([/quote]

Nedávný příspěvek mě (rovněž simulanta RNAV pomocí kamobinace majáků a defaultní GPSky) upozornil na tento již trochu starší.

Dlouho jsem přemýšlel, jestli se mizení FP děje jenom mně a jestli by se to nemělo dát ovládat líp (dokonce i při vědomí toho, jak nedokonalé některé defaultní věci Mrkvosoft produkuje). Objevil jsem, že pokud tlačítkem CRS a listováním po FP najdete příslušný bod a zmáčknete tl. DCT (takové to D se šípkou) DVAKRÁT, nabídne při druhém zmáčknutí možnost letět leg z vašeho FP, který tímto bodem končí. Není to jasná výhra, protože NAV hold autopilota letadlo nutí konvergovat k lince, která je daná tímto legem, takže taky případně po zmáčknutí Enteru zamíříte úplně jinam, než jste měli. Částečným uspokojením je však fakt, že vám v tu chvíli GPSka prozradí, kterým kursem a jak daleko od vás daný bod je. Točíte HDG kolečkem autopilota a opravujete snos větru. Nad bodem přepnete AP z HDG holdu na NAV hold (v modu GPS) a jedete dál po FP...

...ale jestli tu objevuju Ameriku a někdo už dávno ví, jak přinutit defaultní GPSku vymazat pouze tu část FP, která je před bodem DCT, tak sem s tím, pls!

A ještě poznámka - píšu o FSX. Ačkoliv myslím, že velké rozdíly v defaultní GPSce mezi FS9 a FSX nejsou.