Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Norman Ramsey Briggs
#67994
Ale pokud je tím IAFem OKL, tak tam se vyčkává, to je však vedlejší, protože k němu STAR nevede. A Matěji, poněkud pleteš 5. přes 9. Když byla BODAL1A, tak ERASU ještě neexistovalo. Ale to sem nepleťme. RATEV, ERASU a tyhle zrůdy mezníky určitě jsou, pak se ale pokračuje v downwindu, protože úvodní povolení v sobě povolení do ILS či jinýho přiblížení nemá a hodling by ohrozil jiný provoz.
#67997
No, celé jsem to moc nepochopil, ale:

a) výše uvedené informace (o zkratkách) jsou popsány někde na foru a určitě také v \"Manuálu pro IFR kommunikaci\"

b) BODAL1A je podle mne (a Mateje) nejspíše odletovka z Brno.

c) OKL je IAF, a pro vyčkávání tam platí to samé, jako pro jiné IAF - tj. pokud dostanete DCT OKL a pak nic, tak tam vyčkáváte, pokud dostanete \"after OKL cld to ILS APch RWY06\" , letíte \"tu slzu\" na RWY06, bez vyčkávání.

d) Výslovně upozorňuju, že \"místní úpravou\" je v LKPR upraveno chování na IAFech RATEV, ERASU a jim pdoobných, kdy se výslovně požaduje tam nikdy nevyčkávat a naopak pokračovat v daném kursu (tj nidky ne samovolně točit někam do osy dráhy) a volat ATC. Vše tuto je mj i v LKPR SOP.
#68000
[quote="bulik4lg"][quote="JAV"]za mez ATC povolení. V takovém případě se většinou jedná o zkrácení na IAF nebo FAF nebo jiný definovaný bod na standardní příletové trati k cílovému letišti[/quote]

Nechceš mi snad tvrdit, že pokud na odletovém letišti dostanu následující letové povolení: "Povolen do Prahy Ruzyně po odletové Bodal1A, squawk 1444.", tak že zkratka na IAF (např. Erasu) je za mezí původního povolení.. že ne..? Z toho by pak totiž vyplývalo, že pokud mi ATC nepředá příletovou trať před přeletem posledního bodu plánované trati, tak že mám na tomto bodě zahájit vyčkávání - což je nesmysl.[/quote]

Matej má, zdá se, formálně pravdu v tom, co mi vytýká ( a na co Norman zcela neadekvátně reaguje, protože mluví a něčem jiném).

Letové povolení zní v Matejove příkladě z Tuřan do Ruzyně. Nicméně trať v plánku končí na VLM a odtamtud dostane pilot instukci (další povolení) pro přílet, která se odvíjí od situace v TMA, především od dráhy v užívání. Pokud tedy letadlo z nějakého důvodu ztratí spojení a nedozví se ani ATIS=dráha v užívání, ani nedostane STAR nebo jinou instrukci, má pro postup po VLM (ať už to formálně je, nebo není mez povolení) velmi ztíženou situaci. Naproti tomu, do VLM má už z ATC povolení vše jasné. To je smysl mého vysvětlení postupů při instrukcích "proceed direct to xxx".

Výklad toho, kde přesně je mez povolení a jak postupovat, pokud letadlo nedostane instrukce pro přílet nebo pro přiblížení mohou buď následovat jako další téma, anebo jsou pravděpodobně na fóru kdesi již zmíněny.
#89823
Mám jeden konkrétní dotaz: Přílet do LKMT, konkrétně IAC rwy04 - VOR/DME 04. Jak non-rnav poznám, že už jsem na fixu POLOM (a tudíž mám začít točit na 049 na nalítnutí finálního OTA radiálu...)? Pro POLOM v mapě žádný DME nevidím, ve STAR mapě je akorát 15,97nm od NDB HLV, což mi asi taky moc nepomůže. Jediný co mě napadá je prostě na cca 15 DME OTA začít točit a nalítnout ten finální radiál, ale to asi není úplně letecky korektní co :)
#89833
No právě ta navigace výpočtem je to co jsem se ptal :) Nevím, jak bez pomocí GPS nějak přesně trefit POLOM (poznat, že už jsem na něm). Takže si třeba podle GS spočítám čas od předchozího bodu nebo si pravítkem změřím vzdálenost na nějaký DME? Ani jedno mi nepřijde moc přesný, jelikož GS některý letadla nemusí mít a DME taky neukazuje horizontální vzdálenost.
Jako zhruba to asi člověk trefí, že to je třeba cca těch 15DME OTA, ale zajímalo mě, jakej je teoretickej způsob najít POLOM přesně...
#89841
[quote="Dagger"]POLOM (R222°, DME 16 OTA).

Tos chtěl slyšet?[/quote]

ANO! Už je mi to fakt ale trapný, ale kde jsi to našel? Já do těch map tady čučím, musím být asi slepej jak patrona... Na jedné SID mapě jsem akorát našel že je 16nm od NDB RADA
#109769
Ahoj, vítej na fóru. Prosím o vyplnění skutečného jména v souladu s pravidly.

RNAV: no, podle toho, jestli tam máš nějaké zařízení, do kterého jde naťukat trať pomocí názvů bodů, tratí, popřípadě souřadnic. To jsou typicky GPS navigace, palubní počítače (FMS - často označované jako FMC, CDU, MCDU,...), nebo u historických letadel různé setrvačníkové navigační přístroje. Pokud tam nic takového nemáš a letadlo má pouze přijímače na VORy, ILS, DME, ADF, pak je NON-RNAV.

Pokud budeš chtít s něčím poradit tak napiš o jaký typ letadla se jedná a od jakého je ten konkrétní addon výrobce (defaultní z flightsimulatoru, nějaký volně stažený, nebo koupený,...)

PB
#109770
Letam s defaultnim Bombardier 45 a ten ma tu defaultni navigaci. Do ted jsem letal pouze offline ve fs9 (a myslel jsem si ze uz jsem pilot :-D ) a chtel jsem zkusit online, ale po tom co jsem do toho chtel hloubeji proniknout, jsem zjistil, ze neumim vyplnit ani letovy plan, coz je muj dalsi dotaz. Da se nekde najit nejaky navod, kde by byl prilozen i nejaky priklad?
predem dekuji za odpovedi a trpelivost :-)
#109771
Letové plány: podle toho, jestli používáš Squawkbox, FSinn nebo vPilot najdeš všechny tři popsané na wiki: http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/FSInn http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/Squawkbox http://vacc-cz.org/wiki/index.php/VPilot Wiki obecně doporučuju projít, bude se ti to hodit.

Defaultní Learjet: za RNAV by tam šla považovat GPS, ale bude potřeba aktualizovat databázi: http://www.vacc-cz.org/forum/index.php? ... 117.5;wap2 Ovšem je ta GPS taková nešikovná, spíš bych být tebou se s tím offline naučíl základy NON-RNAV lítání, a až budeš chtít přejít na RNAV a online, tak si sežeň (ideálně kup) nějaký komerční doplněk letadla s FMC (od firem jako PMDG, Wilco Feelthere, apod). Jestli lítáš FS9 a kvůli počítači nejsi schopen provozovat FSX, tak doporučuji zvážit některý z následujících addonů, vše má kvalitní RNAV vybavení a hodně lidí tady na fóru s tím umí a bude schopno poradit:

http://www.flight1.com/products.asp?product=iflyfs9 - klasika, 737mička NG, pěkně udělaný addon, poměrně jednoduchá
http://www.wilcopub.com/catalog/product ... ategory/4/ - 737CL, taky klasika, známý spolehlivý addon
http://secure.simmarket.com/wilco-airbu ... ol.1.phtml - menší Airbusy, kvalita průměrná, ale lítat se s tím dá, docela jednoduché
http://secure.simmarket.com/wilco-airbu ... ol-2.phtml - stejné jako předchozí ale obsahuje větší Airbusy
http://secure.simmarket.com/lsh-fly-the ... tion.phtml - vůbec asi nejlepší addon do FS, ovšem pro začátek docela složítý

Samozřejmě je toho spousta dalšího pěkného (Flight 1 ATR 72, Wilco E-Jets,...), taky můžeš něco z toho zvolit.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 15 srp 2014, 00:27, celkem upraveno 1 x.
#109882
[quote="jizva.vdf"]Ahoj, jeste bych se rad zeptal, jestli pro online letani mam nechat ve fs9 default scenery, protoze kdyz jsem stahnul treba LKPR z http://www.vacc-cz.org tak mi ostatni letadla (ve hre offline) pojizdeli po travniku mimo cesty.[/quote]

Ahoj,
to co máš defaultně ve FS tam nech, nic nemaž, pouze si stáhni a aktivuj scenérie, které chceš. Doporučuji však ve FS vypnout defaultní provoz, protože pokud jsi online, tak vůči ostatnímu provozu tě ATC odřídí, ale na offline provoz nebude brán zřetel.