Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#49864
Pro aktuální informace navštivte wiki, kde je toto vlákno převedeno... zde již je pouze diskuze



Na HDD jsem našel jeden článek od Davida Černého o plánování paliva, který byl před ztrátou databáze a nepovedlo se jej obnovit do archivu. Zvýraznění topicu žádoucí. Doufám, že se DC nebude zlobit. Takže originál od Davida:

Ahoj,
rád bych zde oprášil téma plánovaní paliva, což je mezi virtuálními piloty povětšinou dost zanedbáváno. V reálu to však patří spolu s užitečným nákladem k základním problémům ovlivňující provedení, bezpečnost a ekonomičnost letu.

Nejprve si musíte ujasnit jaké jednotky budete používat. Záleži to na typu letadla, společnosti, tabulkách a nakonec na nastavení FSky (metrická či imperiální soustava).
Prakticky vždy se u větších letadel používá hmotnost nikoliv objem. Jde o to, že objem se s teplotou mění, takže v teplotních rozdílech v jakých se letadlo pohybuje to už dělá slušný rozdíl a za druhé výkon motoru je zavislý na hmotnosti paliva které do něj teče, nikoliv na jeho objemu.
Čili zřejmě budete používat libry (lbs) nebo kilogramy (kg).

Teď již k samotnému výpočtu. Pokud budou uvedeny příklady, platí pro typ ala A320, B737 a jednotky v kg.

Předpis vyžaduje abyste měli v letadle před zahájením pojíždení:

1) taxi fuel (palivo pro pojíždění) - řekněme že na volnoběh na zemi máte spotřebu celkem 1200 kg/hod a předpokládáte pojíždění 10 min. Z toho výchází palivo pro pojíždění 200 kg.

2) trip fuel (palivo pro let- skládá se z paliva pro:
          vzlet - vysoká spotřeba, jinde nezahrnutá, cca 600 kg
          stoupání - závisí na rozdílu výšky letiště a cestovní hladiny (menší rozdíl -> kratší stoupání -> méně paliva pro stoupání) a vaší hmotnosti (vyšší hmotnost -> pomalejší a delší stoupání)
          let v cestovní hladině - závisí na cestovní hladině (čím výše, tím méně), vzdálenosti mezi TOC a TOD (Top Of Climb/Descend) a předpokládaném větru.
          klesání - opět rozdíl výšek
          přiblížení - vyšší spotřeba (nízké výšky, vysunutá mechanizace), + cca 300 kg paliva.
          go around a další přiblížení -  cca 700 kg paliva

3) contingency fuel (palivo pro nepředvídané události) - jevy jako oblétávání bouřek, vyčkávání na trati, jiný vítr atd. Dle předpisu je to minimálně 5% z trip fuel.

4) holding fuel (palivo pro vyčkávání) - dle předpisu je to palivo pro vyčkávání ve výšce 1500 ft nad letištěm (nízko = vyšší spotřeba) po dobu 30 min pro jety a 45 min pro vrtulová letadla.

5) alternate fuel - palivo pro let na náhradní letiště. Skládá se ze stejných částí jako normální trip fuel, tzn. stoupání, let v hladině, klesání, přiblížení. Toto množství paliva nesmí být nikdy použito na jiné účely (např vyčkávání). Tzn. že pokud potřebuji na diverzi 3 tuny paliva (a 500 kg jako final reserve - viz níže) a přiblížím-li se k 3.5 tunám, musím bez rozmýšlení divertovat a nečekat na nic jiného.

6) final reserve fuel -Minimální množství paliva v nádrži poté co se spotřebovalo všechno predchozí palivo. Musí vždy zůstat palivo pro dalších 45 minutu letu (pístový motor), nebo 30 minut letu (turbínový motor). Neplést s holding fuel - toto je opravdu nouzová zásoba, kterou nelze za letu použít (respektive její použití je nouzovým stavem).

7) tank extra - palivo, které se veze navíc kvůli tomu že např. v home base je mnohem levnější než v destinaci, takže se bere aspoň část i na let zpět. Ale tato hmotnost navíc zvyšuje spotřebu, takže jeho výpočet v reálu je trochu alchymie.

8) commander extra - přídavek kapitána. Např. v destinaci sněží, je problém s odklízením rwy, takže se kapitán rozhodne vzít palivo navíc, aby se mohlo déle vyčkávat než bude nutno divertovat.

Součet těchto všech položek tedy dává hmotnost potřebného paliva na palubě. Všechny konkrétní hodnoty spotřeb jsou uvedeny v manuálu letada.
Samozřejmě pak nesmíte překročit MRW, MTOW, MLW, takže splnit toto všechno a nevyhodit přitom cesťáky nebývá občas jednoduché wink

David
Naposledy upravil(a) Pavel dne 28 led 2016, 15:25, celkem upraveno 1 x.