Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
Uživatelský avatar
By Filipos
#69313
Zdravím,

mám jednu otázku, na kterou jsem nedokázal najít nikde odpoveď. Týká se použití Noise abatement departure procedures. Zajímají mě především dvě věci:

1) Kdo určuje, jaká procedura se použije (tj. jestli NADP 1/2 nebo ICAO procedure A/B)? Provozovatel letadla, letiště nebo předpis? Vím, že na Ruzyni je to přímo v SOPech, ale nikde jinde jsem se s ničím podobným nesetkal.

A s tím souvisí:

2) Kde v případě určení typu procedury letištěm/místním postupem/předpisem danou proceduru najdu? V Džeppíkách třeba nic není, na VACCech jsem nikdy nic podobného neviděl a do AIPu státu se ne vždy dá dostat.

Kolik příspěvků v různých fórech jsem našel, tolik odpovědí jsem dostal. Děkuji za případnou odpoveď, snad to třeba rozdmýchá i nějakou diskusi :)

FM
Uživatelský avatar
By Ico
#69315
No myslim si, ze je to akysi konsenzus vsetkych dokopy, nieje to vzdy easy. V podstate si asi aerolinky pripravia svoje procedury k svojim typom lietadiel, tie su prerokovane s moznostami ATC v danej lokalite a predpokladam aj nejakou instituciou (leteckou). Toto by malo zapadnut dokopy, teda byt schvalene, cize z toho vyplyva ze aerolinky to maju ako svoj interny postup,si myslim. Neviem ci som podal nejake vysvetlenie, skor nazor na danu problematiku :)
Uživatelský avatar
By Filipos
#69381
Čau :)

Jako, tohle já znám. Zajímají mě spíš ty věci, co jsem zmínil v původním příspěvku, samotná podoba a průběh procedur je jasná.

[quote="Ico"]No myslim si, ze je to akysi konsenzus vsetkych dokopy, nieje to vzdy easy. V podstate si asi aerolinky pripravia svoje procedury k svojim typom lietadiel, tie su prerokovane s moznostami ATC v danej lokalite a predpokladam aj nejakou instituciou (leteckou). Toto by malo zapadnut dokopy, teda byt schvalene, cize z toho vyplyva ze aerolinky to maju ako svoj interny postup,si myslim. Neviem ci som podal nejake vysvetlenie, skor nazor na danu problematiku[/quote]

Jo, tak nějak jsem si to taky představoval. Díky za názor.
Uživatelský avatar
By Filipos
#77322
Helou,

tak jsem se trochu pídil a zjistil tohle (kdyby to někoho zajímalo):

Protihlukové postupy jsou vytvářeny na základě nějaké studie, bývají uvedené v AIPu země (a pak i v textové části Jeppesenu). Existují oficiálně dva, NADP 1 a 2, viz. výše, ICAO A (a B) se sice používá stále na mnoha letištích (PRG, BTS, AMS, FCO, BRU...), bývá ale uveden v otevřené řeči, neb už oficiálně neexistuje. Kde nikde zmínený takový postup není, může posádka použít postup vlastní (např. na RWY25 v Římě, kde použití ICAO A není podmíněno jako na jiných tamějších drahách, protože se letí nad mořem).

A jaký je ten postup vlastní? Provozovatel aeroplánu si sám ve svých příručkách nějaký standardní stanoví (třeba pro B737 ČSA(v) i prý TVS je to známý postup z PRG), což ovšem - stejně jako jsem psal v nějakém jiném vlákně - nevylučuje jakýkoliv jiný postup, který není v rozporu s příručkou výrobce.

ICAO A (akcelerace až v 3000ft AAL) a podobné (NADP 1) jsou obecně nejlepší z hlediska hlukové zátěže, protože vzlétající letadlo je během chvilky dost vysoko, avšak jsou nejméně ekonomické, protože se při nich letí dost dlouho velmi pomalu. Naopak úplně nejekonomičtější možný postup je asi takový:

v 800 ft AAL se najednou provedou tři věci:
- redukce tahu na stoupací
- akcelerace na optimal climb speed (typicky 250 kts pod FL100)
- na daných rychlostech se během akcelerace zasouvá mechanizace

Tento postup lze obměnit např. tím, že se tyto úkony provedou až v 1500 ft AAL (v FMC B737 je defaultní hodnota pro redukci 1500, takže tato možnost je pro sedmtřisedmičkáře asi nejpohodlnější, protože se nemusí nic přenastavovat).

Takže jsme si de facto odpověděli sami :)