Pavel píše:Potřeboval bych ale ujasnit pár detailů: zaprvé - OKRUH: vzlétni, nastoupám a: kdy mám točit 1. zatáčku? Když se mě zachce nebo je to nějak dáno? Zadruhé: kdy mám točit 2. zatáčku(tj. jak má být ten okruh široký?)? A zatřetí a začtvrté: kdy mám točit 3. a 4. zatáčku?
Kdy se točí jednotlivé zatáčky se tu myslím probíralo a vyplynulo z toho, že to záleží na okolnostech , jako ostatně vše, zvláště při VFR. Je potřeba uvažovat a ne slepě kpírovat nějaký návod. Platí pro reál i pro simulaci.
Příklad: chci si poprevé zaletět okruh s letadlem co je nové ( přeškolení ). Udělám ho proto širší a delší, abych měl čas si všechno rozmyslet a nedosatl se do stressu. jediné co bych měl dodržet je víceméně výška, která je daná (okruhová výška).
Příklad: potřebuju si jen "skočit" na daném typu , abych si udržel kvalifikaci - protože za to platím, nebudu dělat okruh co vyjde na 12 minut, ale hned po vzletu to ve 151m ohnu, spojím 1+2 zatáčku ( pročne ? ) u věže dám po větru, dostanu přistání povoleno, 200m za prahem to ohnu a jsem dole - 3 minuty, dvě stovky, hotovo...
Příklad : stejně jako v druhém případě , ale v poloze po větru se na finale objeví odněkud vlečná, co se řítí dolů. Proto automaticky čekám, že dostanu pořadí dvě - protahnu okruh, třeba na 4míle a pak sedám, až je dráha volná.
O tomhle je VFR a okruhy. Každý je jiný a vyžaduje jen a jen "letecky myslet". To je základem.
A ještě jedna věc: je povoleno/používá se/ při VFR autopilot? Např pro výšku - abych letítak po sínusovce, HDG aby okruhy nepřipomínaly osmičky, atd...
Zakázáno to není, ale je to prakticky naprostý protismysl všeho. Okruh je základní výcvikový prvek. Jako se učíte létat vývrtku, učíte se létat okruh. Podobně jako kdybyste měli automat na uvedení a následně vybrání vývrtky, nemá pro vás smysl to cvičit, protože se tím nic nenaučíte, tak stejně nemá smysl použití A/P na okruhu, který slouží k tomu, abyste během okruhu provedl všechny předepsané procedury (ukony), jak je chce příručka.
Takže okruh je i o tom, že udělám motorovku nebo aspoň dojedu na h/p a zkouším magneta, zastavím před vzletem, zkouknu kompas, pustím hodiny, ... a tak postupně v každé fázi letu provádím, co podle příručky letadlo žádá. Čím rychleji a automatizovaněji toto dělám, tím vyjde okruh kratší a může být dosti fofr to všechno stíhat.