Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#65001
[quote="Gelba"]Zkusím nejdřív Brno a pak Prahu. Jinak to tedy znamená že budu volit stejný postup jako při VFR eventu air prague? Tzn. tři minuty před vstupním bodem volám Praha vež.[/quote]

Bože, RUZYNE VEZ
#79205
Jak se postupuje, když těsně před přistáním za VFR letu dojde ke ztrátě komunikace? Konkrétně při tréninku letu okruhem jsem nedostal povolení k přistání. To znamená, že jsem nepřistál. Situaci jsem řešil první zatáčkou s tím, že na frekvenci jsem hlásil, že točím (doleva,) pro případ, že mě věžník už slyší a po druhé zatáčce stejně tak oznámením věži, že letím po větru dané RW.
Všechny zdravím!

EDIT: šlo o řízené letiště
#79206
Pokud přistáváš na neřízeném letišti, tak pokračuješ v přistání, jen dáváš větší pozor (obvykle víš, proč došlo ke ztrátě komunikace). V případě řízeného letiště bych při nedostání povolení k přistání okruh zopakoval, to znamená plnej knedlík, podvozek, klapky a stoupám a po stabilizaci bych točil do polohy po větru, kde bych buďto spojení obnovil, nebo tam zahájil vyčkávání (na stranu opačnou než točím okruhové zatáčky) a čekal na světlice a pod. (případně, pokud bych nedostal signály a nebylo možné se spojit jinak a byl velice hustý provoz, tak bych po chvíli odletěl standardní odletovkou mimo CTR a přistál mimo na jiném nřízeném letišti, ale toto je dost extrém a záleží opravdu na dané situaci).
Jinak samozřejmě záleží, proč ke ztrátě komunikace došlo a na daných podmínkách. Nedostání povolení k přistání není automaticky ztráta spojení.
#79209
Hlavně nezapomínej, že u VFR není žádná výška rozhodnutí, nic takového... Tedy není nic proti ničemu když v Ruzyni na dlouhé asfaltové dráze ti věžka vzhledem k provozu povolí přistát až když seš dávno za prahem dráhy (a letíš nad tou dráhou). Tak hold sedneš někde v půlce, no (mimochodem, správně bys stejně neměl sedat na touch down zone, ale tak, abys vyjel nějakym inteligentnim výjezdem... né sednout na TDZ a pak jet 2 kilometry po dráze a překážet).
#79210
[quote="Pavel"]Hlavně nezapomínej, že u VFR není žádná výška rozhodnutí, nic takového... Tedy není nic proti ničemu když v Ruzyni na dlouhé asfaltové dráze ti věžka vzhledem k provozu povolí přistát až když seš dávno za prahem dráhy (a letíš nad tou dráhou). Tak hold sedneš někde v půlce, no ......[/quote]

Ano, stejný závěr. Letěl jsem trpělivě až téměř na konec RW.

[quote="Pavel"]
.........(mimochodem, správně bys stejně neměl sedat na touch down zone, ale tak, abys vyjel nějakym inteligentnim výjezdem... né sednout na TDZ a pak jet 2 kilometry po dráze a překážet).[/quote]

Přesně tak jsem to i včera vypočítal. Dostal jsem povolení přistání na RW06 s pouštěním po Lime. Tudíž, jsem zbytečně nepřistával za prahem, ale pružně jsem se ve vzduchu dopravil blíže k lime, odhadl vzdálenost potřebnou k dobrždění a tak rychle uvolnil dráhu po Lime.

Potvrzujete mé úvahy pánové. Začínám se možná přirozeně dostávat do potřebného způsobu přemýšlení. Jsem potěšen a vnímám to jako přínos do simulace řádného provozu. Mám před opravdu ještě co napravovat. Děkuji za příspěvky a trpělivost.
#79211
Trénovat máš to, žee při VFR se nežádá povolení do destinace (včera - \"žádáme za VFR na Točnou\"), ale jen na výstupní bod z CTR. ATC tě nemá co povolovat na Točnou, jelikož Točná není v řízeném provozu. Jednak je to v L phraseo, ale jednak to taky z logiky věci vyplývá, že žádáme na výstuní bod a pak letíš po vlastní \"jak chceš\".

PB
#79212
Je to tak. A není to jediná věc, kterou pletu. Když už jsi to ale nakousl Pavle, tak si vezměme příklad letu opačného. Tj. Točná-Ruzyně. Hlásný (vstupní) bod Echo je v těsné blízkosti letiště Točná. Hraji si s myšlenkou, že v zájmu věci už těsně před vlastním vzletem kontaktuji TWR s žádostí o povolení vstup do Cé-Té-Er (na facku se někdy zapomenu a použiji \"kontrol\"). Jde o to, že už při vzletu jsem na hranici řízené oblasti, tím spíše, pokud vzlétám na západ. Pokud takový postup nelze, jsem nucen vzlétnout směrem na východ a po vzletu při otočce volat TWR s žádostí o vstup na Echo. Možná řešení tohoto praktického problému dobře doplní vlákno.
#104541
Jenom taková malá otázečka: kdo zodpovídá za CTR Vodochody a Kbely? Pokud bude LKAA_CTR, tak to je jasný. Ale jinak? LKPR_APP? A pokud je jen LKPR_TWR, tak jen ohlásit vstup a co provádím na UNICOM?
#104545
Přesně tak, jen doplním, že pokud jsou online PR+VO_TWR tak PR má jen PR, VO má VO + KB, dále pokud je online jen VO tak má VO + KB, a pokud je online jen KB, tak má jen KB. A s těmi TMA - tak jak píše Radim tak je to obvykle, ale může být zkoordinováno jinak, třeba tak že když na VO/KB_TWR sedí člověk s APP/ACC licencí, tak si může příslušné TMAčko vzít (jako v reálu), ale to většinou nemusí pilot řešit, prostě počká, až ho řídící někam předá.

PB
#104550
Takže resumé: letím-li z neřízeného prostoru do Vodochod nebo do Kbel volám příslušnou věžku, pokud není - což obvykle není, volám rovnou Ruzyně věž - ta se o mě postará, případně mě někam předá po interní koordinaci mezi ATC.
#107430
Nedalo mi to a koupil jsem si Databázi letišť. Sice malý organizační zádrhel - objednal jsem si 2012 s icaovkou, ale dostal jsem 2013, kde mapa není; nicméně mi slíbili, že mi mapu zkusí dodat. Ale proč o tom píšu: pro VFR perfektní věc. Jednak informace o letištích a UL plochách CZ+SK, mapa spodního prostoru s praktickým pravítkem pro plánování (i za letu), postupy pro VFR, jak na komunikaci atd. atd.... Považuji \"investici\" 500,-Kč i s poštovným za dobrou, užitečnou.
#107592
Než abych to poslal jen Petře, tak vyvěsím rovnou sem mapku vzdušných prostorů od ŘLP.

Dá se v ní najít sposta důležitých informací, co se týče vzdušných prostorů, jejich omezení, IMC, VMC atd.
#128392
Měl bych na zdejší zkušené osazenstvo (Petru?) menší dotaz.
Při pondělní zkoušce se ozvala Edovi Horákovi Petra Ondráčková, která letěla z Medlánek do Tuřan. Při tomto povolení jsem nezaslechl od Petry ani potvrzení platné informace ATIS, ani QNH. Eda to bez problémů vzal a  povolil let.
Je docela dobře možný, že tam tyhle informace proběhly, ale já je v tom šrumci jenom nezaregistroval.
No a moje otázka zní:
Jsou některé výjimky, za kterých při vstupu do CTR (TMA) nemusím opakovat informaci ATIS+QNH?
#128394
Já jsem Petra a QNH jsem stoprocentně opakovala. Určitě, ptotože si přesně pamatuju, že v ATISu jsem slyšela 1026 a Eda mi na frekvenci řekl 1027, já to potvrdila a ještě jsem si pro sebe říkala, že tam má šrumec a nestíhá ATIS aktualizovat.

A Pavle, info je opravdu potřeba taky readbackovat? Přece když se hlásí letadlo na APP, tak buď pilot sám řekne (aktuální) info a pak už to řídící nemusí sám říkat nebo to pilot neřekne a řídící mu to info oznámí, ale readback infa není potřeba. Neboli info se readbackovat nemusí, zatímco QNH ano.
#128395
Aha, díky za odpovědi.
Tím pádem se omlouvám Petře i Edovi. Vaše komunikace probíhala v době, kdy jsem zrovna zápasil s dcerou o moje sluchátka a vysvětloval ji, že Ovečka Shawn na druhým monitoru dneska fakt nebude:) Takže jsem to musel opravdu přeslechnout.
Já si říkal, jestli to třeba nebyl nějaký speciální VFR let se speciálními podmínkami. Ale už je to jasný.
Díky.
#128396
Nejsem Petra ani Pavel, ale co pise L4444:
4.5.7.5 Opakování povolení
4.5.7.5.1 Letová posádka musí zopakovat řídícímu letového provozu části letového povolení a příkazů související s bezpečností, která jsou vyjadřována hlasovou komunikací. Následující položky musí být vždy zopakovány:
a) traťová povolení;
b) povolení a příkazy pro vstup, přistání, vzlet z/od, vyčkávání v blízkosti křižování a zpětné pojíždění po kterékoli dráze; a
c) dráha v používání, nastavení výškoměru, kódy SSR, příkazy o hladině, kurzu, rychlosti a převodní hladině bez ohledu na to, zda jsou vydány řídícím nebo obsažené ve vysíláních ATIS.
#128400
[quote="Jiří Ráb"]
Já si říkal, jestli to třeba nebyl nějaký speciální VFR let se speciálními podmínkami. Ale už je to jasný.
[/quote]

Speciální let to rozhodně byl. Vzala jsem si pro tuto příležitost speciálně mixér, protože ten se dá za speciálních podmínek (například když je potřeba opětovně nainstalovat dudlík miminu) při visení nenápadně pauzovat  ;)
#128521
Hoj, mam otazku sice o susednom LZBB ale sk forum som nenasiel a mozno budete vedeit poradit aj tu. Chcel som vyskusat VFR nieco som o tom precital otvoril som AIP LZIB. Po precitani tohto vlakna som sa dociatal ze vystupne body su vzdy nad niakym vyraznim objektom a podobne. Ale LZIB ma vystupny bod nariklad Modra 481955N 0171837E co je niaka skolka ktora nie je ani pri hlavnej ceste. Modru trafim ale konkretne s tou skolkou budem mat asi problem. Niake rady?

Skolka : http://goo.gl/gMif3U
Naposledy upravil(a) Hosak dne 06 led 2017, 14:59, celkem upraveno 1 x.
#128522
[quote="Jakub Hostacny"]
Hoj, mam otazku sice o susednom LZBB ale sk forum som nenasiel a mozno budete vedeit poradit aj tu. Chcel som vyskusat VFR nieco som o tom precital otvoril som AIP LZIB. Po precitani tohto vlakna som sa dociatal ze vystupne body su vzdy nad niakym vyraznim objektom a podobne. Ale LZIB ma vystupny bod nariklad Modra 481955N 0171837E co je niaka skolka ktora nie je ani pri hlavnej ceste. Modru trafim ale konkretne s tou skolkou budem mat asi problem. Niake rady?

Skolka : http://goo.gl/gMif3U
[/quote]

Na skolku zapomen a trochu odzoomuj mapu, ber ze vystupni bod je ~stred te dediny Modra, jestli poletis presne nad skolkou nebo kus vedle na Lidlem stejne nikdo nepozna, z letadla ani ty ne.