Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#9665
Hlavně dycky psát pro koho to píšeš/aby ten, komu by to mohlo být užitečné, věděl, že mu to užitečné je.
... k tomu bych jeste doplnil, ze krome toho komu pises (kdyz je to konkretne) tak taky se podivat jestli to smysl ma neco vubec psat. Kdyz jses na LKPR sam a podle radaru v nejake rozumne vzdalenosti nikoho nemas (e.g. je evidentni, ze nikdo ani neprileta, ani neodleta, ani neni na letisti) pak nema smysl psat pushback, taxi a pod...
Ja uz jsem videl takove poctivce (cest a slava jim, ale predse... :) ) kteri psali pomalu ze zapinaji taxi svetla a zapinaji Seatbelt signs :D a porad mi to tam na unicomu pipalo... a pak se mrknes na servinfo, a zjistis ze je nekde na severu Finska a 200nm kolem nikdo).

Cheers,
B.
#9667
100% souhlas s BrandonSKem a naopak nesouhlas s Enginem :

skutečně není nutné detailně psát (ani dosažení hladiny, ani hlásit různé body na trati apod.)
Vše se má odvíjet od toho, zda v okolí vidíte nějaký provoz a tento upozornit na vase umysly. Nejde o nějaké řízení provozu jako v přítomnosti ATC a tedy ani o frazeologii.

Když je nejbližší letadlo od vás 20nm stačí třeba jen \"LKPR, app rwy24\" a začínáte teprve klesat...

Dále bych podotkl, že na začátku jakékoliv textové odpovědi se nepíše vaše volačka (dosadí se tam automaticky při odesílání zprávy), ale naopak vždy oblast/letitě, které se zpráva týká (např. LKPR), aby okolní věděli kde se budete pohybovat, což nelze jinak zjistit.

Jinak ale pozor na jinou věc - stav se drasticky změní, když se náhle připojí ATC - pak MUSÍTE být schopni co nejrychleji ho naladit a zahájit normální komunikaci s ním. UNICOM je skutečně jen náhražka, nejde o žádné oficiální řízení. ATC se může připojit kdykoliv a vy na to musíte být připraveni reagovat.
#9672
Samozřejmě se u pilotů předpokládá svéprávnost a soudnost. Těžko chtít po každém psát všechno každých 15 sekund, když nikdo není okolo. Proto uvedený příklad je nejúplnější seznam činností, který lze psát v případě hustého trafficu.

V virtuálním reálu píšu zpravidla jenom taxi, t/o, vzlet, STAR, land a taxi. Výpis byl úplný pro nováčky (... protože potom trvá delší dobu než to ořežou a přestanou psát úplně - jako jeden opět nejmenovaný CSA s několika stovkami nalétaných hodin).

Nepsal jsem nic o hlášení bodů na trati!

Hlášení letových hladin může být důležité, až zase poletíme 3 do LKMT a jeden proti, abychom se nepotkali u HLV (jak už se mi to s jiným CSA stalo) v relativně stejné výšce, kdy já klesám a on stoupá. Opět záleží na situaci a na provozu.
Nebo taky u nováčků, kteří si ji "nastřelí" blbě. Při letu do Anglie hrozba čelního střetu s jiným letadlem mne probrala poměrně solidně. Možná, že kdyby ji tehdy napsal, tak by ho někdo opravil, že má mít lichou a ne sudou...

[quote="BrandonSk"](...) a pak se mrknes na servinfo (...)[/quote]
No já se zeptám - jak?;) Třeba já se za letu z kokpitu nikam ven nepodívám, takže nemám šanci zjistit jestli kolem mě někdo je nebo ne. A co jsem zkoumal, tak nejsem sám ;)
By Gruzic
#9927
Chtěl bych se zeptat ohledně VFR navigace. Včera jsem zkusil VFR z LKPR do Slanýho a dostal jsem start z rnwy 24 potom na Alfa - Bravo - Charli (jestlisi to pamatuji dobře). Problém mám v tom, že nevím jak trefit po startu na Alfu (musel jsem požádat o hdg). Používám C172 default. V mapě jsou GPS souřadnice, ale tyhle nemohu použít. Není na ně přístroj. Podle země bych se orientoval asi jen v reálu (ortofotomapa je dost zhruba :-) ) Z alfy na Bravo už to jde podle kompasu (alespoň směr). Musí se tyto body dodržovat přesně nebo je tam nějaká tolerance.
Díky
By David Přibyla
#9928
[quote="Gruzic"]Včera jsem zkusil VFR z LKPR do Slanýho a dostal jsem start z rnwy 24 potom na Alfa - Bravo - Charli (jestlisi to pamatuji dobře). Problém mám v tom, že nevím jak trefit po startu na Alfu (musel jsem požádat o hdg). Používám C172 default. V mapě jsou GPS souřadnice, ale tyhle nemohu použít. Není na ně přístroj. Podle země bych se orientoval asi jen v reálu (ortofotomapa je dost zhruba :-)[/quote]
Ahoj, první a nutná věc k VFR je mapa pro LKPR je to VFR Arrivals and Departures Chart, je v download centru. Druhá věc je mít nainstalováno něco co zpřesňuje terén resp. silnice, železnice a prostě všechno co vidíš na zemi. Ortofotomapa by měla zcela stačit. Dle mého názoru je ideální Ultimate Terrain od Flight 1 který tak šíleňě zpřesní všechny města, vodní toky, silnice a železnice že VFR létání po celé ČR se dá v pohodě kdekoliv, jedná se ale o payware.

Jak tedy z RWY24 na A? Po vzletu zatočíš doprava jakoby do polohy po větru a hned uvidíš silnici na Slaný viz mapa. Nalítneš na ni a letíš prakticky až na Bravo. na Bravu se kříží železnice s tou silnicí podle které letíš... atd. chce to ale trochu si osahat jak to v FSce vypadá, zkusit si to offline proletět křížem krážem a uvidíš, že po pár letech to bude úplně v pohodě. Nedostatek orientace můžeš kompenzovat GPSkou kde se ti ty VFR body pro LKPR normálně zobrazují a pomůžou ti se zorientovat když se ztratíš.

Btw. v současné době se snažím připravit nějaký VFR skupinový let, ještě nic neslibuju ale pokusím se. Šlo by mi o to aby se piloti naučili VFR a nebáli se ho a abychom se proletěli po místech na které se IFRy nemají šanci dostat (aeroklubové letiště, města, vysílače, rozhledny, hrady a cokoliv co je do FSky zpracováno)... Doufám že do toho půjdete se mnou :)

David Přibyla
VACC-CZ
By Gruzic
#9929
Dík za radu. Mapa mi nedělá problém, v tom se cítím dost silný. Jde o to, že opravdu poznat silnici a řeky je trošičku problém. Používám zatím jen vše freeware. Začal jsem lítat teprve nedávno. Ultimate Terrain je dost drahý na začátek. Lítám zatím jen VFR. Na IFR to bude chtít asi placený éro. Klidně se přidám do klubu VFR letců :) S GPS to půjde, ale to není ono.
Dík
#9930
[quote="Gruzic"]Lítám zatím jen VFR. Na IFR to bude chtít asi placený éro.[/quote]
Ahoj,

nemuzu s Tebou souhlasit. Na IFR nepotrebujes placene ero... to uz bch se priklanel k tvrzeni, ze k RNAV potrebujes placene ero, ale taky to nejni stoprocentni.
Kazdopadne IFR muzes letet i s default Cessnou... vzdyt i samotna FSka ma v sobe moznost letani podle IFR (ze to ma do realu daleko, je vec jina).
Ja osobne mam v oblibe BE58, se kterym obcas letam a je to leckdy zabavnejsi nez naprogramovat FMC, odstartovat, "nedelat nic" a pristat :)
Aneb, pokud zvladas VOR, NDB, DME, ILS a dals podobne zkratky, nemuzes mit problem :)

Rada
#9970
[quote="David Přibyla"]... Druhá věc je mít nainstalováno něco co zpřesňuje terén resp. silnice, železnice a prostě všechno co vidíš na zemi. Ortofotomapa by měla zcela stačit. Dle mého názoru je ideální Ultimate Terrain od Flight 1 který tak šíleňě zpřesní všechny města, vodní toky, silnice a železnice že VFR létání po celé ČR se dá v pohodě kdekoliv, jedná se ale o payware.[/quote]
Myslím, že VFR se dá letět formou jen srovnávací navigace i v jen malinko upravené FS2002.
Je dobré mít nainstalováno co nejvice VFR orientačních bodů ( např. hrad Okoř, nedaleko Alfy ) - volně ke stažení na "českých scenery webech".
Dále jsem nějak upgradnul textury, takže se zvýrazní rozdíl mezi lesem a polem, ale to myslím, že umí def. 2004 . Dále je dobré mít co nejvíce "aeroklubových letišť", které mnohdy obsahují i fototexturu okolí ( Slaný ).
Pokud používáte VFR cells pro 2004, nemůže být problém.

Velmi pomáhá mesh ČR a jeho správné nastavení ( mesh slider v nastaveni FSky cca 95-97% )

Všechny VFR body jsou kontruovány nad výraznými terénimy body ( křižovatka, přehrada, vesnička..) a lze je najít většinou i v FSce.
By Oscar
#11920
[quote="tgurecky"]Souhlas Zdeňku. Neni nic krásnějšího, jak si vzít i def. cessnu a zaletět si třeba Prahu - Ostravu bez GPS, FMC a jiných zhovadilostí. To se pak ukáže kdo je pilot :)[/quote]
Nelze než potvrdit. S defaultními éry Cessna 182S a Beechcraft Baron 58 jsem získal ocenění World Tour. Doznávám sice, že v nouzi nejvyšší jsem si vzal defaultní Learjet 45, např. když jsem na trase nemohl najít pumpu pro dotankování, ale i toho jsem navigoval stejným způsobem - NAV+DME, ADF, kompas a výškoměr.
#12686
Ahojte - tak příští sobotu bych moc rád(pokud windows dá) si zalétal poprvé VFR. Takže v Brně, nejdříve pár okruhů, když zbyde čas tak i přelet na Medlénky a pod...
Potřeboval bych ale ujasnit pár detailů: zaprvé - OKRUH: vzlétni, nastoupám a: kdy mám točit 1. zatáčku? Když se mě zachce nebo je to nějak dáno? Zadruhé: kdy mám točit 2. zatáčku(tj. jak má být ten okruh široký?)? A zatřetí a začtvrté: kdy mám točit 3. a 4. zatáčku?
A ještě jedna věc: je povoleno/používá se/ při VFR autopilot? Např pro výšku - abych letítak po sínusovce, HDG aby okruhy nepřipomínaly osmičky, atd...
Díky a těšim se na sobotu ;)
#12687
Troufnu si odpovedet jakozto ne VFR pilot na tu posledni cast otazky. Neni duvod, proc bys A/P nemohl pouzivat.

Co se tyce zatacek, necham to na fundovanejsi, ale v zasade bys mel delat standardni zatacky, 1&2 nebo 3&4 jde teoreticky spojit do jedne (pri konstantni rychlosti). Taky doba kdyz zacnes 3 zatacku by mohla byt 1 minuta po prekroceni prahu drahy, ale muze byt i driv mozna, ale to mozna zavisi i od vysky. Dulezite (myslim) je abys nestratil vizualni referenci s runway.

Cheers,
B.

PS: Vazne zacinam uvazovat, ze se k vam VFRakum pridam a skocim se taky v sobotu neco naucit.
#12689
No já bych to do jedné moc nespojoval :) opravdu je to tam rozdělené na Croswind a na downwind a to by se mělo letět. To kdy zatočíš by mělo bejt celkem jedno, ale zase abys nelítal nad letištěm :) nějakou separaci bys tam měl mít. Třetí a čtvrtou zatáčku by ti měl dát s ATC s tím že \"pokračujte na finále dráhy 10\" tak ty nejprve zatočíš do Base legu (třetí zatáčkou) a čtvrtou se srovnáš do osy dráhy na finále.
#12693
Pavel píše:Potřeboval bych ale ujasnit pár detailů: zaprvé - OKRUH: vzlétni, nastoupám a: kdy mám točit 1. zatáčku? Když se mě zachce nebo je to nějak dáno? Zadruhé: kdy mám točit 2. zatáčku(tj. jak má být ten okruh široký?)? A zatřetí a začtvrté: kdy mám točit 3. a 4. zatáčku?
Kdy se točí jednotlivé zatáčky se tu myslím probíralo a vyplynulo z toho, že to záleží na okolnostech , jako ostatně vše, zvláště při VFR. Je potřeba uvažovat a ne slepě kpírovat nějaký návod. Platí pro reál i pro simulaci.
Příklad: chci si poprevé zaletět okruh s letadlem co je nové ( přeškolení ). Udělám ho proto širší a delší, abych měl čas si všechno rozmyslet a nedosatl se do stressu. jediné co bych měl dodržet je víceméně výška, která je daná (okruhová výška).
Příklad: potřebuju si jen "skočit" na daném typu , abych si udržel kvalifikaci - protože za to platím, nebudu dělat okruh co vyjde na 12 minut, ale hned po vzletu to ve 151m ohnu, spojím 1+2 zatáčku ( pročne ? ) u věže dám po větru, dostanu přistání povoleno, 200m za prahem to ohnu a jsem dole - 3 minuty, dvě stovky, hotovo...
Příklad : stejně jako v druhém případě , ale v poloze po větru se na finale objeví odněkud vlečná, co se řítí dolů. Proto automaticky čekám, že dostanu pořadí dvě - protahnu okruh, třeba na 4míle a pak sedám, až je dráha volná.

O tomhle je VFR a okruhy. Každý je jiný a vyžaduje jen a jen "letecky myslet". To je základem.
A ještě jedna věc: je povoleno/používá se/ při VFR autopilot? Např pro výšku - abych letítak po sínusovce, HDG aby okruhy nepřipomínaly osmičky, atd...
Zakázáno to není, ale je to prakticky naprostý protismysl všeho. Okruh je základní výcvikový prvek. Jako se učíte létat vývrtku, učíte se létat okruh. Podobně jako kdybyste měli automat na uvedení a následně vybrání vývrtky, nemá pro vás smysl to cvičit, protože se tím nic nenaučíte, tak stejně nemá smysl použití A/P na okruhu, který slouží k tomu, abyste během okruhu provedl všechny předepsané procedury (ukony), jak je chce příručka.
Takže okruh je i o tom, že udělám motorovku nebo aspoň dojedu na h/p a zkouším magneta, zastavím před vzletem, zkouknu kompas, pustím hodiny, ... a tak postupně v každé fázi letu provádím, co podle příručky letadlo žádá. Čím rychleji a automatizovaněji toto dělám, tím vyjde okruh kratší a může být dosti fofr to všechno stíhat.
#12694
[quote="Buritos"]No já bych to do jedné moc nespojoval :) opravdu je to tam rozdělené na Croswind a na downwind a to by se mělo letět. To kdy zatočíš by mělo bejt celkem jedno, ale zase abys nelítal nad letištěm :) nějakou separaci bys tam měl mít. Třetí a čtvrtou zatáčku by ti měl dát s ATC s tím že "pokračujte na finále dráhy 10" tak ty nejprve zatočíš do Base legu (třetí zatáčkou) a čtvrtou se srovnáš do osy dráhy na finále.[/quote]
Spojit se to dá ( 1+2 a 3+4 ), viz můj příspěvek výše.

Nad letištěm se opravdu létat nesmí, ale s vyjímkou nějakého drastického snosu se toto snad ani nemůže vyskytnout.

ATC ti žádnou zatáčku nedá. ATC Tě maximálně povolí do nějaké další polohu na okruhu, ale nechá víceméně na tobě, kde tato poloha bude - viz výše. Mimoto asi 99% okruhů se létá na neřízených letištích, kde ATC vůbec není, takže maximálně AFIS vezme na vědomí, ale vše je na vás jako na veliteli. Určitě to záleží na x-faktorech ( účel okruhu, meteo, provoz, znalost typu, znalost letiště ...) takže není žádný universální návod.

Pozor - pokud vám ATC na řízeném letišti dá při VFR pokračujte do basu leveho dráhy něco, není to příkaz hned zatočit, ale jen povolení, že můžete pokračovat do této plohy, je na vás , kde si ji zvilíte, ale musíte si ji zvolit tak, abyste si psoleze nerozbili hubu.
#51327
Malá, ale šikovná a uživatelsky vcelku přítulná aplikace pro plánování VFR letů je tady: http://www.vztlak.cz/il1/praxe/nav98.html
Databáze letišť, navigačních bodů lze jednoduše editovat, přidávat nové (vzhledem ke stáří databáze JE VHODNÉ poladit některé majáky - např. NER), trať se plánuje klikáním na výběr bodů (i radionavigačních)...
Na konci tisk navigačního štítku včetně větru a výpočtu HDG - pohodička, umí i tisk pseudomapy s vyznačenými vzdálenostmi a traťovými úhly ;)
#57137
Prosím, nekamenujte mne, jestli to už zaznělo nebo to je všeobecně známé! Ale konečně jsem si trochu hrál s FSCommanderem a hledal možnost, jak co nejkorektněji zalítnout VFR vstupní/výstupní body TMA, zvláště pokud nejsou nainstalované ty obsažené ve scenérce LKPR. Nejspíše tohle bude platit pro všechny podobné addony: definuju si vlastní fixy v FSC, potom \"naplánuju\" let (udělám fpl.) a uložím do adresáře FSky. No a potom si ten let načtu v FSkovým planneru. Tím se mi zobrazí v GPS. Ono kdo má jen \"defaultní\" svět, tak by ty body asi nikdy nenašel podle mapy.
By lzap
#57721
Chápu tedy dobře VFR let tak, že pokud budu pod FL100, tak mohu klidně letět podle přístrojů (VOR, GPS) a enroute map s tím, že ale nesmím vstoupit do takových těch \"chráněných\" prostorů. Když je ale takový prostor jen do určité výšky a tato výška je menší než FL100, tak to mohu ale proletět, ne?

Taky si mohu na radaru požádat o průlet.
#57724
Ne, není tomu tak, ze zcela základního důvodu:

VFR je let za viditelnosti země a současně let, kdy za vzdálenost od okolních letadel odpovídá pilot. Proto je základní podmínkou pro VFR let to, že vidím z kabiny a že z ní koukám, abych viděl zemi, nebyl v mraku a mlze a viděl a uhýbal před ostatním provozem. Proto nelze nikdy \"letět VFR podle přístrojů\". Přístroje lze použít pro navigaci, ale neustále muís bez dalšího platit, že vidím zemi, nejsem v mraku, nejsem v mlze, vidím provoz, tj. koukám ven z okna, ne na přístroje. Nemohu nikdy letět podle přístrojů, když je v cestě mrak - musím uhnout a na trať se za mrakem zase vrátit. Tomuto se nelze nikjak vyhnot.

Nelze letět podle enroute map - ty jsou výhradně jen a pouze pro IFR. letí se podle \"ICAO mapy\", kde je vyznačeno vše potřebné, především tedy teren (jako v tustistické mapě), výšky a prostory, o kterých mluvíš.

Reálně je to tak že lety VFR probíhají v malé výšce, protože jinak je problém s oblačností, dohledností, i navigací. Většinou je potřeba se prostorům vyhnout obloukem, ne přeletěním. Jinak máš pravdu, pokud je prostor do 2500ft, mohu ho přeletět ve 2501ft, ale moc takových situací není.

Protory v reálu fungují tak, že ne všechny jsou aktivní, tj. ne všechno co je na mapě, je v danou chvíli nějak omezené. Proto se buď volá na FIC (LKAA_CTR, LKAA_INFO na VATSIMU), kde Ti řeknou zda prostor, který tě zajímá je v daný okamžik aktivní, nebo se lze podívat na web, kde jsou aktivace zobrazeny. Na VATSIMu se toto simuluje omezeně.
By lzap
#57728
[quote="PavelS"]Ne, není tomu tak, ze zcela základního důvodu:

VFR je let za viditelnosti země a současně let, kdy za vzdálenost od okolních letadel odpovídá pilot. Proto je základní podmínkou pro VFR let to, že vidím z kabiny a že z ní koukám, abych viděl zemi, nebyl v mraku a mlze a viděl a uhýbal před ostatním provozem. Proto nelze nikdy "letět VFR podle přístrojů". Přístroje lze použít pro navigaci, ale neustále muís bez dalšího platit, že vidím zemi, nejsem v mraku, nejsem v mlze, vidím provoz, tj. koukám ven z okna, ne na přístroje. Nemohu nikdy letět podle přístrojů, když je v cestě mrak - musím uhnout a na trať se za mrakem zase vrátit. Tomuto se nelze nikjak vyhnot.[/quote]

Ale vždyť je to v tomto fóru napsaný - lze letět i podle navigace (GPS, VOR). Samozřejmě za předpokladu, že dodržím všechny stanovená pravidla - tj. nepoletím do mraku, stále uvidím zemi, výška, koukám z okna. Mě to připadá, jak kdybyste se mi snažil vysvětlit, že u VFR létání nesmím použít přístroje.

O co mi vlastně jde - jsem si jist, že se těžko budu na simulátoru orientovat jen podle vizuálních bodů - pokud tam vůbec některé budou vidět (mám VFR mapu ČR staženou z diskuzních fór). Proto si myslím, že bych klidně mohl použít LOW ENRUTE mapy a letět podle přístrojů za předpokladu, že budu separovat provoz a nevletím někam, kde nemám. Lze to takto?
#57730
Ano, já se snažím vysvětlit, že u VFR nejde o použitím přístrojů, proto také se to zove \"let za viditelnosti\", zatimco IFR se zove \"let podle přístrojů\". :)

Obtížně se to vysvětluje, ale je to tak, VFR se létá opravdu podle mapy, pohledem z okna a GPS, jen zcela vyjimečně pak, jak napsáno ve foru, i po tratích ATS (je tam, v příspěvcích od Markyho (btw., Marky je shodou okolností z toho FICu, co zmiňuji výše, takže o problematice \"trochu něco ví\"), výslovně napsané, že to je možnost, takto letět, ale je velmi vzácná.

Hlavním důvodem je, že kombinace letu podle přístrojů a současně s dodržením pravidel VFR je velmi nebezpečná a vede k chybám. Tj. postupy jsou vymyšleny tak, že buď sleduji přístroje, nebo letím podle oka (head up vs. head down). Kombinace je problém, pilot se nesoustředí ani na jedno a průser je na cestě.

Jinak nerozumím, proč se hodně pilotů tlačí do této, zcela minoritní a zjevně nejproblémovější skupiny letů, která kombinuje prvky VFR a IFR , když pořadně nezvládají ani jedno. V FSce na VATSIMu lze začít bez problému IFR, je to k tomu ostatně určeno. Pak se lze začít pokoušet o VFR poletování. Kdo zvládne, může zkusit tu kombinaci, kterou zmiňujeme výše, ale není pro začátečníka - nenaučí tě totiž návyky ani pro IFR, ani pro VFR.
#57731
[quote="PavelS"]Jak volná ?[/quote]
Prostě OE-FDN dráha 27 pro přistátní volná - jak readbeckovat \'\'Dráha 27 volná\'\' - v angličtině?