Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#57734
Ujasněme si jedno :

není to pro IFR a pro VFR. To na to nemá vliv. Vliv má, že cleared to land se dává na řízeném letišti, a to jak IFR tak VFR. Žádný \"dráha volná\" se tama neužívá.

Dráha volná je AFIS-výraz a to ještě jen za předpokladu, že AFIS umí i anglicky. Je to :

i) RWY VACATED - hlavně v případě, kdy letadlo blokujivší do té doby RWY už vypadlo, tj. změna RWY occupied --> RWY vacated;

ii) RWY CLEAR - ostatní.

Opakuji : platí na AFIS letištích pro VFR, na řízených, tj. od TWR dostaneš vždy cleared to land ijako VFR
By lzap
#57736
[quote="PavelS"]Jinak nerozumím, proč se hodně pilotů tlačí do této, zcela minoritní a zjevně nejproblémovější skupiny letů, která kombinuje prvky VFR a IFR , když pořadně nezvládají ani jedno. V FSce na VATSIMu lze začít bez problému IFR, je to k tomu určeno a pak se začít pokoušet o VFR poletování. Kdo zvládne , může jít tou kombinací, kterou zmiňujeme výše, ale není pro začátečníka - nenaučí tě totiž návyky ani pro IFR ani pro VFR.[/quote]

No je to jednoduché, proč tomu tak je. Prostě si zatím na IFR netroufám - té komunikace je tam až příliš. Takže když už mě létání okruhů nebaví, logicky inkliminuji k VFR, jenže tam se zase bojím, že nezvládnu vizuálně navigovat jen podle orthomap (případně s autoatlasem v ruce). Já osobně se hned ztratím.

Proto ta kombinace - umožní mi to létat v neřízeném prostoru, ale poměrně přesně (pomocí přístrojů). Takhle to nějak cítím já :-)
#57749
lzap píše:No je to jednoduché, proč tomu tak je. Prostě si zatím na IFR netroufám - té komunikace je tam až příliš.
Jako je možné, že u IFR je komunikace více, ale má jednu výhodu : je přesně popsaná a víceméně furt stejná. Čili vezmu manuál a lze v podstatě prvních 10 letů absolvovat jen podle něj, když to mailčko přeženu, tak aniž bys věděl, co říkáš :)

U VFR je komunikace podle situace a přesto musí obsahovat  frazeologii - to je pro většinu začátečníků smrtící kombinace, protože opravdu nevědí, co maj říkat a hlavně nemají, kde se to dozvědět - neexistuje manual VFR komunikace, který by byl tak universální jao ten IFR - skoro vždycky se něco stane, co posloupnost komunikace rozhodí.

PS: jinak porovnej ukázkové příklady komunikace VFR (od DC třeba) s vzorovým komunikačním manuálem IFR. Já bych řekl, že je to skoro naopak, co se týče obejmu komunikace.
Takže když už mě létání okruhů nebaví, logicky inkliminuji k VFR, jenže tam se zase bojím, že nezvládnu vizuálně navigovat jen podle orthomap (případně s autoatlasem v ruce). Já osobně se hned ztratím.
Toto chápu. Ale cesta z toho je, že se naučím se neztratit a ne že to budu nějak obcházet :) Jinak platí, že v FSce ať jakkoliv dovybavené je visuální navigace podstatně těžší, než v reálu.
Proto ta kombinace - umožní mi to létat v neřízeném prostoru, ale poměrně přesně (pomocí přístrojů). Takhle to nějak cítím já :-)
Jako ano, to oopravdu lze, ale neni to plánování a létání po tratích. je to tak, že si naplánuju čistě VFR, v podstatě po letištích (to je hlavně i kvuli případně poruše, aby bylo kde přistát) a k navigaci použiju čumění ven a když se ztratím tak GPS. Toto je zcela reálné a v pohodě.
Naposledy upravil(a) PavelS dne 14 srp 2014, 23:51, celkem upraveno 1 x.
#57770
Jen doplním, že co se týče realu, tak používání VOR VFR navigace není moc dobré už z toho důvodu, že VFR provoz se většinou pohybuje v malých výškách, kde příjem signálu od VORu je dost špatný.
By lzap
#57835
No dobrá, takže Pavle radíte začít raději s IFR než VFR. No jo! Ale má to zase přeci jen háček! Vždyť v jiném fóru jsem se dočetl, že na VATSIMu se létá přesně podle reálu (STARy, SIDy), a k tomu přeci potřebuji FMC počítač (jinak k těm bodům těžko zanaviguju - určitě ne jako nováček a stejnak je nikdy netrefím přesně).

Takže jsme zase v kaši. Takže jste myslel \"první lety raději s IFR, ale offline\", jo?
#57837
Jo, FMC je nutnost. Můžeš to zkusit s VasFMC, je to bezva věc a freeware. Podporuje databázi AIRAC od Navigraphu a další fíčurky. Ale pokud to myslíš s létáním vážně - a podle příspěvků bych řekl že jo - pořiď si nějaký placený addon letadla, které má FMC.
#57845
Jinak nemyslím, že FMC je sebeméně vhodné pro začátek.
Podle mne je asi optimální naučit se létat VFR offline, tj. ovládat letadlo, pak zkoušet klasickou IFR (NON-RNAV = VOR, NDB, ILS, VORDME, NDBDME,..) podle budíků na FS panelech na VATSIMU (je možnost poletovat po ČR podle majáků na všechna IFR letiště) a až pak zkoušet, jak funguje FMC.

Takto jsme to od nepaměti říkali.

Pro VFR nadšence je pak možnost poletovat v ČR na malých letištích \"při zemi\" a postupně se pouštět blíže k TMA Praha. Tím vzrůstají požadavky na komunikaci a letec se postupně zocelí i na IFR.
#57849
To ano, souhlas s PavlemS. To co píše je rozhodně ta správná cesta. A ovládat letadlo, je základ. Sám jsem lítal skoro půl roku ofline, než jsem se to naučil a dnes vzpomínám na dobu, kdy trefit se do touch down zone na runwayi byl důvod k pochybám, jestli je to vůbec pro mě.

Ale přiznejme si to a když se rozhlédneme po VATSIMu, tak všichni (skoro) co přišli jako nováčci, začali s nějakou default mašinou a právě nemožnost létat RNAV okamžitě přešli k letadlu s FMC. Teprve později se pak vracejí na začátek a jako fajnšmekři poznávají základy NON-RNAV navigace, nebo VFR.

Je zřejmé, že to není úplně správně, ale je to normální; taky jsem chtěl hned hrát na piáno jako můj učitel. V reálu to nejde. Ale tady ta možnost je, případná chyba není fatální a i drobná ostuda je donucovací prvek k učení (třeba pro mě), pro další poučení jak NE a pro ostatní zábava.

Pro mě byla velmi dobrá škola, když jsem zavolal ATC, ten mi dal povolení a po mém readbacku řekl co bylo špatně, kde to najdu a že za pět minut zase zavolá. Pokud to pak bylo zase špatně, další odklad. Nevím jestli je na to dnes čas, ale toto bylo super. A doopravdy to nutilo učit se. Podobně souhlasím s vracením letadel zpět do Prahy, když jejich piloti nejsou schopni správné komunikace. Je jen na pilotovi, aby si uvědomil co mu nejde a nastudoval to.
Uživatelský avatar
By Ico
#57851
Urcite suhlas s PavlomS. Myslim ze slusny zaklad z offline (ovladanie lietadla, navigacia,...) je prave to, co pri vstupe do online lietania je zaklad. Pokial som nelietaval aj realne, vela sanci porozumiet napr. komunikacii nebolo, nebol ani scanner a pod. VFR lietanie je urcite objemovo vacsia zalezitost, i ked to tak nevypada. Ja sosobne som davno pradavno zacinal s divokym IFR, na VATSIM-e som zacal hned s VFR ale po urcitych skusenostiach ako hovorim z realu. Myslim, ze som mal aj stastie, ze par veci som si mohol odskusat ako sa hovori v praxi. Dodnes lutujem, ze som nezacal s online skor... IFR je pre mna naozaj super vec, clovek pokial ma uz ake take skusenosti z VFR a prejde na pristrojovy let, je to ako v reale. Predosle skusenosti len pomozu. Samozrejme VFR a IFR su dve rozdielne veci. Niekto mozno lieta velmi dlhu dobu IFR, je v tom skvely a na VFR si netrufne, a zas naopak... Je to aj individualne a zalezi na pilotovi aku ma chut do seba davat nove informacie a a ko sa s nimi dokaze popasovat. Prax, prax tu rozhodne plati. Ja osobne preferujem znalost VFR a IFR v co najvacsej miere, nie je to jednoduche hehe...
#57853
[quote="Pavel Muroň"]...Sám jsem lítal skoro půl roku ofline...[/quote]
Než jsem si troufl na online, létal jsem offline tři roky a to docela aktivně. Ale takový extrém je asi zbytečný :)

Jinak samozřejmě souhlas. Už to tu bylo napsáno mnohokrát.
#57854
Já jsem začínal s C172 v LKKB na okruhu. Poté jsem létal LKKB-LKPR přes Echo pomocí gps, protože podle default terénu bych to asi netrefil. Ale trať jsem si do gps nezadával, pouze jsem si tam v jednom zákrutu CTR LKPR našel ten bod Echo a na ten jsem +/-letěl.
Po čase jsem přešel na IFR, ale na NON-Rnav IFR, létal jsem klasicky LKPR-LKTB přes VOZ. Při odletu a při příletu bylo většinou vektorování na VOZ/ do ILS 28. Takže co se týče komunikace, tak byla tak na jednu A4 a téměř vždy stejná.
Když jsem se toto naučil, tak jsem si začal, u stejného letu, žádat u příletu do LKPR NON-Rnav STAR via OKL a pak tu slzičku do ILS 24. Také po cestě jsem si občas vyžádal nějaký ten hold třeba na VLM. Dále následovaly lety i na jiná letiště a s jinými druhy přiblížení. Hlavně třeba NDB-DME na RWY 11 v LKKV. Cestou jsem si dal třeba nějaký cvičný hold na NDB RAK.
A až zhruba po roce jsem přešel na letadlo s FMC a naučil jsem se létat Rnav IFR.
Offline jsem téměř nelétal, pouze jsem se naučil ovládat letadlo, ale je fakt, že jsem už v tu dobu měl třeba přečtenou učebnici pilota.
By lzap
#57906
Dobře, takže jsem z vás vytáhnul, co jsme chtěl slyšet - nakonec stejnak do začátků vlastně doporučujete FMC. Trošku se to celé zamotalo. Člověk by se měl naučit nejdřív VFR a nonNAV, ale stejnak to celé vychází na to, že by to mělo být vlastně FMC...

Mimochodem v XPlane má hodně letadel funkční FMC (zdá se mi...). Alespoň tlačítka fungují...
#57908
[quote="lzap"]Mimochodem v XPlane má hodně letadel funkční FMC (zdá se mi...). Alespoň tlačítka fungují...[/quote]

Samozrejme, ze funguje. V X-Plane jsou vsechny veci (tedy napriklad instrumenty, navigacni data, model letadla) samostatne, a proto si s nimi muzes delat, co chces, a libovolne je kombinovat.

Ovsem FMC, kteremu Austin rika FMS, je na urovni zakladni GPS. Tzn. ze nemas moznost vkladat napriklad cele SIDy a STARy jinak, nez po jednotlivych waypointech. Vysku letu muzes ovlivnit pouze pevne danou hodnotou pro kazdy waypoint atd. Take navigacni data vychazi z poslednich volne dostupnych (08/11) a od te doby jsou aktualizovana uzivatelskymi prispevky. To neni zadny problem v rozvinutych castech sveta, nicmene v zaostalych oblastech jako Afrika, Mongolsko a Ceska Republika budes mit problem :-)

Kazdopadne, s aktualizovanymi navigacnimi daty ti mohu pomoci (jen oficialne se to nesmi -- viz navigraph.com). A pokud chces lepsi (mysleno "vic airlinerum podobne") FMC, muzes zkusit UFMC (http://fjcc.ufmc.googlepages.com/ -- placeny software) nebo vasFMC (http://sourceforge.net/projects/vasfmc/ -- zdarma, ale doporucuji dva monitory).

V.
Naposledy upravil(a) vinil dne 14 srp 2014, 23:54, celkem upraveno 1 x.
#57910
[quote="lzap"]No dobrá, takže Pavle radíte začít raději s IFR než VFR. No jo! Ale má to zase přeci jen háček! Vždyť v jiném fóru jsem se dočetl, že na VATSIMu se létá přesně podle reálu (STARy, SIDy), a k tomu přeci potřebuji FMC počítač (jinak k těm bodům těžko zanaviguju - určitě ne jako nováček a stejnak je nikdy netrefím přesně).

Takže jsme zase v kaši. Takže jste myslel "první lety raději s IFR, ale offline", jo?[/quote]
Nevím jestli je to správné, ale já jsem FMC obešel tak, že ručně edituju soubory *.PLN
Pak mi navigace v simulátoru ukazuje ty body a muzu zapnout i autopilota podle GPS.
Mám takhle udělaný lety z LKPR do LKTB a zpět podle SIDU i STARU. Dá to ale práci.
#57914
Jen je v tom malý háček - default GPS neumí overfly. A druhá věc je, když nebudeš moct použít SID/STAR, který máš naprogramovaný.
Poslední dobou si trochu hraju (poznávám) GPS a třeba na VFR bohatě stačí. S RNAV si ale moc nerozumí. Je škoda, že MS nepočítal s možností jednoduchého upgradu dat. To samé třeba o default Beech Baronu: nastavení letového modelu a vlsatností motorů (až na výjimky) si docela pohráli a na učení MEP/IFR je skvělý. 3D model taky docela ujde, ani moc jednoduchý a ani moc zatěžující PC. Ale odfláknutý otexturování.
Já osobně preferuju \"reálný model\" - naučit se ovládat jedno letadlo pořádně (třeba toho Barona), přejít na non-RNAV a po jejím dokonalém zvládnutí si pořídit něco s FMC, nebo Barona na RNAV upravit. Ono když se nějak FMC posere, nebo k tomu \"donutí\" okolnosti či ATC, tak nezvládnutí non-RNAV navigace je průser.
Např. po pořízení si B200 jsem si chtěl zalítnout LKPR-LZPP. Kinga mám upraveného s GNS od ISG. Celý let probíhal perfektně, ale až do příletu k Popradu (od NIT). Tam je už FMC (pokud to umí a pořádně se naprogramuje, tak v pohodě) k ničemu. Sice umím klasickou radionavigaci, ale protože jsem ještě neměl letadlo v ruce, nestíhal jsem všechno nastavovat a nad letištěm totálně zakufroval (byla noc a zataženo). Což v blízkosti Tater není příjemné. Ještě, že to tam (okolí, terén) znám jako svoje boty, nastoupal jsem, okamžitě se protáhnul na západ, pak otočit na VOR a pak už podle mapy. Tímhle chci říct, že je potřeba umět prvně řídit letadlo, klasickou IFR navigaci a FMC brát jako bonbónek navrch.
#57933
Prosím , aby se diskuse o FMC - tedy zjevně a nijak nesouvisející nijak se zákaldy VFR - přenesla buď do threadu o FMC a placených službách k nim, nebo se založilo nové vlákno.

Obecně :

- zakládání nových vláken zde na tomto foru je vítáno, každý diskutující na to má právo a je to zde vítáno,

ale

- vlákna v sekci \"Škola pilotů\" některá jsou zvýrazněná - to je proto, že mají obsahovat co nejstručněji informace pro nové piloty; prosím aby tato vlákna byla rozšiřována především s tématem související problematikou - usnadní to orientaci nováčkům.
#57936
Takový hloupý dotaz - když poletím VFR v řízeném prostoru, teď myslím konkrétně nad FL095, musím taky žádat o vstup do TMA? Já bych logicky vydedukoval, že ne, páč mne ATC na radaru vidí a musím mít odpovídač v módu C...
#57940
Ano.

Upřesnění:

hladina FL95 a TMA nemají ale nic společného.
Jsou to dva různé druhý řízených prostorů: všechna TMA a současně vše nad FL095, bez ohledu na to, zda tam je TMA nebo není.
Čili: cokoliv VFR chce stoupat nad FL095, musí o toto žádat a dostat povolení - nestačí jen oznámení. Odpovídač a spojení je samozřejmostí. Prosím podívejte se na druhou stranu ICAO mapy (i proto ji pro VFR velmi silně doporučujeme mít koupenou), tam toto všechno je textem i v obrazech.
#57945
Ano jak pravi PavelS, jen tak pro upresneni, napr nektere TMA (muze byt IV) muze sahat az treba do FL140 nebo i vys, cili pred vstupem zadat o povoleni ATC, nektere samozrejme lze podlete, ale i tak je jasne ze ATC bude chtit s tebou rozmlouvat...
#57953
Aha. Já měl za to, že když letím v řízeném prostoru, tak už nemusím o vstup do TMA žádat. Takže i nad FL095 zažádat o vstup do TMA (samozřejmostí je žádat o stoupání/klesání). A opuštění TMA tedy taky asi ohlásit, že? Tedy - stejné postupy jako v neřízeném prostoru.
Ono, něco hodně málo napovídá článek ve Flying Revue, kde u příležitosti představení Senecy V je i článek o VFR letu z Benešova na Lošinj. Jen mne tam zaráží, že plánovali FL130, když VFR hladiny jsou od 3500ft po tisícovkách do FL195...
Jinak já mám na objasnění prostorů \"mapy\" (obrázky) ze stránek LAA.
#57955
Tady jde ještě o to, že TMA je oblast prostoru, kterou spravuje jiný řídící, než ten zbylý prostor nad FL095. Čili, pokud jsi nad FL95, jsi na spojení s nějakým \"nízký sever\" a když ve FL120 chceš přes TMA Praha, tak on Ti to nemůže povolit, protože jeho pravomoc v TMA je 0. Takže on Tě přeladí na Prahu Radar Approach, respektive Ruzyně Radar a ten ti to buď povolí nebo zakáže. Ten původní řídící s tím nemůže nic dělat, resp. se Tě zeptá, zda budeš žádat do TMA Praha, pokud jo, koordinuje s Praha Approach.