Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#73815
[quote="Dagger"]A co to má společného s ufouny?[/quote]

Ono to tam vypadá jak šmouha, primár je opravdu primár a není poznat cca jestli je to hejno hus, nebo kluzák.
#73822
Ja mam pocit ze s tym TMA je to tak, IFR mozu do FL70 a VFR po strop, teda FL65. Inak Roman fakt dobry postreh...
#73834
[quote="Pavel"]Dík za reakce. Obrázky jsou odfláknutý........[/quote]
Ale, ale....že tě huba nebolí Pavle.
Naopak, naprostá bomba. Celé. Hodnej chlapec
S dovolením stahuji do svého e-booku k opakování a opakování.
#73925
Zdravím

Víťa už mi stihl odpovědět na e-mail, nestihl ale zatím napsat nic kloudného sem. Jako předstupeň jeho příspěvku tedy zkusím nakopírovat vybrané části jeho odpovědi. Snad se nebude zlobit, že takto zveřejním část soukromé korespondence.

[...]

Fórum jsem zběžně prošel a myslím, že to ± odpovídá laboratornímu prostředí simulátoru. Protože má TMA od západu na RWY10 (díky tlaku všeobecného letectví při vyjednávání o uspořádání vzd. prostoru) dost vysokou spodní hranici, většina letadel to buď musí klesat s vyhozenýma speed brake (vlastní zkušenost z příletu RYR do LKTB - seděl jsem s výhledem na křídlo a speedy vyhodili už před BITSI) nebo prostě vstoupí do E (což je tak 85% případů klesání na RWY10). Dokonce ani RYR se i přes \"sblížení\" s kluzákem v TMA (viz na fóru zmiňovaná zavěrečná zpráva z ÚZPLN) vůbec nebrání klesání do E. Jen v případě, že mu řeknu, že tam opravdu vidím nějaký cíle primáru a dám mu info o neznámém provozu, tak pokud je za VMC a jeví se mu, že mnou popsaný provoz je daleko tak to paří dál dolů jinak vyčká na vykřižování a klesá pak na speed brake-ách. To že tam můžou být i ULL nebo padáčkáři, který nemusím na radaru vidět jim asi ještě nedošlo. Protože ale je nejsilnější glider provoz o víkendu a to shodnou okolností většinou nelítá Náměšť, snažíme se yužívat jejich MTMA pro průběžné klesání.


Na fórum k tomu něco hodím hned jak se k tomu dostanu.

[...]

VN
#73930
Tak jsem to přeci jenom našel. Totiž, 5.5.2010 jsem nechtěně zaspamoval diskuzi "Z denního tisku".
Kromě dalších hříchů, které jsme tam řešili přispěl Radek Ruban komentářem popisujícím obtížnost trasy k prahu RW10 na LKTB.
http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/L ... _na_rwy_10

Cituji:
[quote="Radizz"][quote="PavelS"]Mám dojem , že v Brno na RWY10 se vyskyutují GA jen proto, že jste o něco výše než je minimum, ale uklesatelně, a přesto dáte GA. Pochopitelně to v rámci bezpečnosti lze, ale v rámci plynulosti to není správné - pokud máte rozumnou rychlost, lze to celé uklesat zcela bez potíží.  Opakuji, že rozhodující je správná rychlots , ne přesná výška nad FAF.[/quote]

U VOR-DME se z okýnka v podstatě ani nestihnete dívat, protože pořád hlídat mapu, vzdálenost DME a rychlost klesání v jednom (= v jedné osobě) u strojů typu Boeing 737 nedává moc prostoru pro kochání se krajinou. Z mé zkušenosti se tedy s oroseným čelem z okýnka stihnu pořádně podívat až v OCA.

Pro přiblížení na dráhu 10 je potřeba být velmi pomalý. Nevím, jestli to byl Tvůj případe, ale obecně, kdo má mezi BODAL - BITSI 280 kt v podstatě se už ani nemusí snažit. To klesání je tam kvůli MTMA Náměšť ostřejší, takže je potřeba být opravdu pomalý, abych uklesal.[/quote]
Naposledy upravil(a) storry dne 14 srp 2014, 23:26, celkem upraveno 1 x.
#74182
Dneska jste si to VOR/DME 10 měli dát v rámci CODu. Viditelnost 2200, takže světla dráhy jsem zahlíd opravdu asi vteřinu před tím, než se ozvalo \"minimums\". Fakt challenge. Doporučuju nastavit takhle mizernou viditelnost při offline trénování, při cavok v online už to pak bude hračka.
#74184
[quote="storry"]Tak jsem to přeci jenom našel. Totiž, 5.5.2010 jsem nechtěně zaspamoval diskuzi "Z denního tisku".
Kromě dalších hříchů, které jsme tam řešili přispěl Radek Ruban komentářem popisujícím obtížnost trasy k prahu RW10 na LKTB.[/quote]

Jo-o.

Ono krom již popsaného, podle mých už určitě lehce zastaralých informací, zhruba na úrovni Velké Bíteše (cca na ose Velká Bíteš - Svitávka) vede vojenská trasa pro vstup/ výstup do/ z prostorů TMA Náměšť. A samozřejmě také vede pod TMA Brno. Já osobně, a teď je to čistě můj názor a moje spekulace, přikládám tu výše usazenou dolní hranici TMA Brno i tomuto.

Detaily k tomu snad Tomáš Cáp.
#74186
[quote="Luboš Kučera (LK 154)"]Dneska jste si to VOR/DME 10 měli dát v rámci CODu. Viditelnost 2200, takže světla dráhy jsem zahlíd opravdu asi vteřinu před tím, než se ozvalo "minimums". Fakt challenge. Doporučuju nastavit takhle mizernou viditelnost při offline trénování, při cavok v online už to pak bude hračka.[/quote]
Tak to jsme dostali stejný nápad. Včera to bylo opravdu maso. Absolutní mlha, nebylo nic vidět, ideální podmínky na vyzkoušení umu. Držel jsem se rad a už na BITSI jsem držel 190knt. Už 7,5 NM před prahem jsem viděl nedostatky ve výšce. Nakonec jsem to nezvládl. Letiště jsem přeletěl a tak hned stočil na slzu k uchycení na ILS RW28. Vítr 23003 to umožňoval.
#74187
[quote="Luboš Kučera (LK 154)"]Dneska jste si to VOR/DME 10 měli dát v rámci CODu. Viditelnost 2200, takže světla dráhy jsem zahlíd opravdu asi vteřinu před tím, než se ozvalo "minimums". Fakt challenge. Doporučuju nastavit takhle mizernou viditelnost při offline trénování, při cavok v online už to pak bude hračka.[/quote]

U přístrojového přiblížení (též nesprávně nazývaného nepřesným přiblížením) se "minimums" neozývá. Minimums je, pokud vím, hlášení při dosažení výšky rozhodnutí, která je definována pouze při přesných přiblíženích (ILS, MLS, PAR).
#74190
Budu na facku: Chyba byla ve výpočtu a v rozhodování. To vypilujeme. Opakování matka moudrosti. Hlavně, že pilot přežil a že ho to baví :D. Nicméně přílet na RW10 za snížené viditelnosti je pro mojí psychičku trošičku větší sousto, takže jsem rozhodně uvítal, že mě do toho ještě netrénoval řídící. Promiň mi mojí upřímnost, ale je to můj handicap - brzy poznáš ;)
Nicméně RW10 je fantastická perlička (hned po RW11 LKKV), vím to od počátku co jsem začal létat, takže trasu Praha-Brno mám oblíbenou. Pavel udělal moc dobře, že to téma nadhodil.
#74194
[quote="storry"]...takže jsem rozhodně uvítal, že mě do toho ještě netrénoval řídící. Promiň mi mojí upřímnost, ale je to můj handicap - brzy poznáš ;) ...[/quote]

Řídící je přítel. :-)))) My jsme hodní, i když někdy nadáváme. :)
#74195
[quote="Radizz"]
Řídící je přítel. :-)))) My jsme hodní, i když někdy nadáváme. :)[/quote]
Jsem si toho vědom, máte kluci moji důvěru. Kárat! :D
Ale abych to zase nezaspamoval, tak mám dotaz k tomu co je zde uváděno.
Předpokládejme, že je perfektní viditelnost. Vítr 23003. Letím do Brna ze západu. Nízký provoz. Budu naveden na RW10, nebo na RW28? Teď se zeptám prakticky (nemám představu), je minutí BNO a následná slza k uchycení na ILS RW28 až tolik znatelná na spotřebu, v porovnání se spotřebou při obtížnost navádění na RW10 (spotřeba v souvislosti s menší rychlostí atd.)? Podle toho co dostanu za odpověď bych pak případně tu úvahu rozvinul dál.
#74196
Mno. Když letím do Brna na síti, tak to je první, co si žádám.. rw10.. Samozřejmě s ohledem spíš na dohlednost, než na vítr. To samé do LKMT si žádám rw04 když letím od LKPR s vizualem..
Pro mě nebývá vítr až tak důležitý s mým drobečkem (B767), ale spíš dohlednost.
#74198
Pokud bude nízký provoz, dostaneš RWY 10, protože je blbost to oblítat (zbytečná ztráta času).

Pokud dostaneš RWY 28 s příletem od BODAL a řídící bude mít jenom trošku čas, tu slzu dělat nebudeš. Někde na úrovni BITSI to bude kurzem 100 a ze severu do osy RWY 28. Ta slza se používá (i v reálu) velice výjimečně. 99,9 % příletů od západu jde severní částí TMA (rychlejší).

Všecko ale bude záležet na okolnostech. Když dejme tomu LKAA_CTR nebude stíhat, bude pro něho místo vektorování asi výhodnější, nechat Tě tu slzu udělat.
#74199
[quote="Radizz"]Pokud bude nízký provoz, dostaneš RWY 10, protože je blbost to oblítat.
.....Někde na úrovni BITSI to bude kurzem 100 a ze severu do osy RWY 27.....[/quote]
Děkuji za odpověď. Koresponduje to s mojí zkušeností (tuším s Jáchymem) z jara tohoto roku. Teď si vybavuji, že někde na fóru mi už tento postup vysvětloval.

EDIT: Našel jsem to. Byl to skutečně Jáchym a je to ve fóru "Přiblížení z neočekávané strany":
http://www.vacc-cz.org/forum/http://for ... ic.php?t=9
Cituji Jáchyma:
[quote="JAV"]......Dráha 28 souvisela s počasím (větrem). Severní okruh (severně města Brna) je obvyklý (rodáci snad potvrdí) a navíc řeší konflikt s vojenským letištěm Náměšt a s křižování prodloužené osy dráhy v Brně.[/quote]
Naposledy upravil(a) storry dne 14 srp 2014, 23:28, celkem upraveno 1 x.
#74200
[quote="Pavel"]U přístrojového přiblížení (též nesprávně nazývaného nepřesným přiblížením) se "minimums" neozývá. Minimums je, pokud vím, hlášení při dosažení výšky rozhodnutí, která je definována pouze při přesných přiblíženích (ILS, MLS, PAR).[/quote]

Ještě tyhle věci nemám úplně nastudované a vychytané, zatím jsem rád, když letadlo dělá to, co od něj chci, a ktomu ještě stíhám komunikaci. K těm dalším věcem se lety určitě propracuji.
Faktem je, že letadlo minimums řvalo (zřejmě nějaká default hodnota v FMC).
Faktem taky je, že bez ohledu na to, co to řvalo, byla opravdu mlha jak sviňa, z jednoho konce dráhy nebylo vidět na druhej.
#74202
Luboši, mrkni v té věci přiblížení a dosažení výšky rozhodnutí na fórum zde:
http://www.vacc-cz.org/forum/index.php/topic,161.0.html
Tam se to řešilo. Viz. například i odpovědi Jindry Machalínka z 30.11.2009 ;)
Naposledy upravil(a) storry dne 14 srp 2014, 23:41, celkem upraveno 1 x.