Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#3923
Pro aktuální informace navštivte wiki, kde je toto vlákno převedeno... zde již je pouze diskuze


Odpovídač - Squawk - Transpoder

Je to zařízení zajišťující komunikaci letadla se sekundárním radarem. Na VATSIMu má jen dva mody a kl8vesnici nastevení 4číselného kodu. Popis činností :

Mody: Standby (Stby) a Charlie (C)

Mody se nastavují se v připojovacím programu - FSInn nebo SquawkBox - nikoliv na panelu letadla.

Pokud je letadlo na RWY nebo ve vzduchu - nastavte mod Charlie (Squawk C).
Pokud je letadlo na zemi (mimo RWY) - nastavte mod Standby (Squawk Stdby).

V modu Stdby je Vaše letadlo je na radaru jako křížek bez detailů.
V žádném případě nastavení Stdby neznamená, že letadlo \"zmizí z obrazovky\" a můžete si vyvádět co chcete!!

Pokud vaše letadlo vůbec nemá odpovídač (Z-526, kluzáci), je možné letět bez něj ale:
- je třeba to oznámit ATC
- dodržovat pravidla pro VFR let bez odpovídače !!!

Kod odpovídače.
Kod odpovídače přiděluje ATC, pokud je přítomen. Vy nastavujete tento kod na panelu - obvykle na Radio-panelu (ukazatel se 4číslicemi vedle sebe od 0 do 7). Správné nastavení kódu způsobí, že informace o vašem letadle jsou automaticky ztotožňovány s vaší volačkou.

Dále platí:

a) V oblasti, kde se nalézáte, je aktivní ATC : kod vám přidělí ATC při povolení.
Pro informaci přidávám odkaz na tabulku VATSIM kodů pro Evropu.

b) V oblasti, kde zrovna není aktivní ATC:
- nastavte kod 2000 pokud letíte IFR
- nastavte kod 7000 pokud letíte VFR
Platí pro Evropu a přilehlé oblasti - pro létání v USA je lepší se řídit tamějšími předpisy,

c) Opouštíte oblast pokrytou službami online ATC (přeladujete na UNICOM) :
- necháte nastavený přidělený kod, pokud vám ATC přímo neřekne jiank ( \"... squawk XXX\" ),

d) Mimořádky :
- stav nouze - nastavte kod 7700,
o průběhu emergency mj. zde.
- ztráta spojení - nastavte kod 7600,
ztráta spojení není, že se neslyšíte s ATC hlasem. V takovém případě přejděte co nejrychleji na text.
Teprve pokud ani tak se nedomluvíte s ATC, uvažujte o vyhlášení 7600 a postupech při ztrátě spojení.
Ztráta spojení rovněž nenastane, pokud řídící \"zmizel\" - tj. odpojil se. V tom případě pokračuje se Vašim původním nastavením.
- únos, resp. protiprávní čin na palubě - nastavte kod 7500.
Použití tohoto kodu je na VATSIMu zakázáno a kod prosím nikdy nenastavujte.
#62958
No, informace o UNICOMu opravdu vypadla z informačního vlákna, doplněno.

IDENT: se v podstatě nepoužije, používá se jen na výzvu ATC a ta se na VATSIMU dává výjimečně.

nezaměňovat s hláškou Identified (=ekviv. Radar contact), kdy Vám ATC oznamuje, že jste identifikováni a toto enní potřeba potvrzovat zmáčknutím tl. IDENT.

Btw.: kde je vlastně tlačítko IDENT ?
Naposledy upravil(a) PavelS dne 14 srp 2014, 21:32, celkem upraveno 1 x.
#62967
[quote="PavelS"]Odpovídač - Squawk - Transpoder

c) Opouštíte oblast pokrytou službami online ATC (přeladujete na UNICOM) :
- necháte nastavený přidělený kod, pokud vám ATC přímo neřekne jiank ( "... squawk XXX" ),
[/quote]

Dobrý den,

k výše uvedenému jen dotaz pro lepší porozumění, jaký má význam po opuštění oblasti pokrytou ATC ponechávat původně přidělený kód na místo jeho změny na 2000 (myslel jsem, že 2200...)?
#62968
No tak ono to je celkem jedno, jestli dostaneš v Praze sq 1430 vzlétneš a Německo je off-line a pak si tě vezme až švédský řídící, nebo jestli to Německo pokryté je. V obou případech máš přiřazený v dané oblasti unikátní sq. Spíš bych se ptal, jaký má význam ho měnit na sq 2000? Tuto žádost jsem zaži při Vancouver tour při letu přes Atlantik, kde nebylo pokrytí a člověk se hlásil až za 4 hodiny na Gander Domestic, jinak nikdy.
#62976
[quote="storry"]
k výše uvedenému jen dotaz pro lepší porozumění, jaký má význam po opuštění oblasti pokrytou ATC ponechávat původně přidělený kód na místo jeho změny na 2000 (myslel jsem, že 2200...)?[/quote]

Protože SQWK 2000 je skupinový a letadlo letící s ním musí být znovu radarově identifikováno - tj. kody 7000 a 2000 (USA=1200 a 2200) může mít nekonečně letadel v oblasti a nelze mezi nimi rozlišit - každé letadlo se musí postupně ohlásit a ohlášením výšky, volačky, polohy nebo i identifikačním manévrem se musí zidentifikovat.

V reálu tato situace u IFR prakticky nenastane, protože odlet IFR bez ATC je skoro neproveditelný, rovněž tak řízený let (IFR) v oblasti bez ATC. Proto je potřeba jednou přidělený individuální sqwk nechat, stejně jako tomu je v 99% v reálu.

Pokud se postupuje podle informací ve vlákně, je to OK, prosím nevymýšlejte nějaká vlastní řešení.

Dále upozorňuju na to, že jde opravdu o SQWK = 2000, chybé je 1200 i 2200. To jsou nějaká původní nastavení FSky a pokud to doporučují návody, jde o sqwky z USA nebo jednoduše z neevropských oblastí.
#62977
[quote="PavelS"]Odpovídač - Squawk - Transpoder
.....Mody se nastavují se v připojovacím programu - FSInn nebo SquawkBox - nikoliv na panelu letadla......
[/quote]
Děkuji za odpověď
Výše ještě citace PS, ke které chci jen dodat následující:
Od té doby, co používám B737-300 od Wilco nejde mi použít panel přepínače SB3, ale musím opravdu použít panel letadla.
Je to trošičku protivné, protože při vstupu na RW mám jiné starosti, než přepínat na zobrazení horního panelu kokpitu nebo točit "hlavou" ve virtuálním zobrazení kokpitu. Přepínač SB3 je proto praktičtější. Lze tuto věc nějak ošetřit například nastavením SB3? Přiznám se, že mě taková možnost doposud ani nenapadla, smířen s osudem...
Jsem s pozdravem
#62978
Airbusy mají v konfigurátoru \"Use FSUIPC for Squawk Box 3 support\", čili bych hledal něco podobného. Je zvláštní, že povolení přepínat v letadle přebije nastavení sb3. Jinak ale nevím jak u B, ale minimálně u A přepnutím z modu stby zároveň zapínáš TCAS, který je do té doby vypnutý, takže pozor, podle mého stejně musíš zapínat v panelu letadla a toto naopak je věc, abys při vstupu na dráhu se nemusel ještě zdržovat zapínáním tlačítka v SB3.
#62988
Storoz> ak som to dobre pochopil, je mozne, ze je prekonfigurovana moznost pouzit SB sqw-okno. Pozriet v menu SB, niekde je > pouzit sb sqw alebo airplane, nejak tak. Mozne je aj to, ze bude treba okno s SB sqwk presunut niekam na viditelne miesto (pouzivam FS v okne alebo Full screen), u mna sa mi to stalo raz, ked som definoval 2 monitory a nechtiac som prepol na 1, okno SB sqwk-u mi ostalo v druhom vypnutom a nevedel som ho najst :)
#68821
[quote="PavelS"]......
IDENT: se v podstatě nepoužije, používá se jen na výzvu ATC a ta se na VATSIMU dává výjimečně.
............[/quote]

Dobrý den,

            navazuji správně odkazem: http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic. ... 792#p68792
(Bezpečnostní postup při oslnění lasery), tedy odkazem od Filipa:
http://www.prg.aero/en/prague-airport/p ... source.pdf ?
V uvedeném dokumentu na str.1 sloupec vlevo, odst. 3) je uvedeno:

"zaznamenat polohu letadla v době oslnění, tj. okamžitě použít squawk IDENT anebo jiné dostupné vybavení pro záznam polohy, jako např. zapisovač (EVENT) nebo přijímač GNSS;"

A u té příležitosti všechny moc a moc zdravím !
Naposledy upravil(a) storry dne 14 srp 2014, 21:34, celkem upraveno 1 x.
#94671
Neni jednodušší použít takové to plovoucí okno, které se tam po připojení vytvoří? Jsou na něm tři tlačítka (odzhora): NORM STDBY IDENT, kde NORM = mode C, STDBY = mode stand by, IDENT = jen na výzvu ATC, využiješ minimálně

PB