Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Tomáš Cáp
#81188
To, že ICAO kód Vzdušných sil AČR zní \"CEF\", není ve zdejších kruzích žádným tajemstvím. Mnoho zdejších pilotů si sem tam nějaký ten \"vojenský\" let střihne. Víte však, že \"CEF\" volačky jsou pouze jedním ze čtyř možných způsobů označování vojenských letů? Zde je stručný přehled:

1) Volačky ve formátu CEFXXX (čteno Czech Air Force XXX). ICAO kód VzS a kombinace čísel a písmen. Používá se pro lety dle GAT, hlavně pro lety do zahraničí. Lety do Afghanistánu během letu nad afghánským územím mění volačku na ISF (ISAF), číslo zůstává identické. Lety do Kosova během letu nad Kosovem mění volačku na JGS, číslo opět zůstává stejné. Žádný úplnější soupis dle mého neexistuje, z těchto speciálních volaček už si vybavuji pouze volačku OSYXXX, která se používá pro lety v programu Open Skies. Znaky XXX jsou v praxi nahrazeny dvojčíslím a písmenem T (Transport) při příletu/odletu pozorovacího stroje na zájmové území, nebo O (Observation) při plnění vlastní mise.

2) Volačky ve formátu FXXXX (čteno Force XXXX, nebo jen XXXX). Používají se pro lety dle OAT, typicky výcvikové lety a některé další úkoly. Písmeno F, dvojčíslí udávající letiště vzletu (14 - Náměšť, 25 - Čáslav, 26 - Pardubice, 42 - Kbely, 65 - Přerov, 99 - Líně), dvojčíslí udávající typ úkolu a zároveň pořadovou (sudá čísla - přelety, lichá čísla - mimoletištní lety). Používají se při vnitrostátních letech, které však po část letu spadají do kompetence \"cizích\" stanovišť ŘLP - TWR/APP jiné letecké základny, MACC, civilní orgány ŘLP.

3) Volačky ve formátu XXX - tzv. indexy. Každý pilot má přidělen svůj trojčíselný index a ten je použit zároveň jako volací znak. Používají je 211. a 212. taktická letka, a to při letištních letech (čili při letech, které jsou celou dobu řízeny místními, tedy čáslavskými stanovišti ŘLP - tzn. lety v MCTR, MTMA, či přidružených zónách). V Přerově se podobně používají trupová čísla vrtulníků - díky, ZL.

4) Volačky typu BEAR 1 - používají se např. při zakročování a při výcviku řízeném radarovým řídícím bojového použití.



Toť vše, doufám, že to alespoň někomu přijde zajímavé. A pokud byste náhodou ve vzduchu viděli letadlo s volačkou F14XX, budu to pravděpodobně já :)
Naposledy upravil(a) Tomáš Cáp dne 10 srp 2016, 20:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Pavel
#81190
Dobrý, sice mě military nebere, ale dobrý to vědět. Zkus k tomu pls ještě dopsat nějaké příkaldy. Pro nyní to zvýrazním a v budoucnu budu uvažovat o převodu do wiki, kde bych založil vojenskou sekci.

PB
#81204
Zdravím,

TC, zkus z toho udělat nějaký ucelenější paklík a dát v rámci publikační činnosti do Wikipedie. Myslím, že by to bylo pro mnohé dost zajímavé.

Zkusím naznačit kámen úrazu civilních pilotů.

[quote="Tomáš Cáp"]lety dle GAT[/quote]

Co je to GAT?

[quote="Tomáš Cáp"]etu nad afghánským územím mění volačku na ISF (ISAF), číslo zůstává identické. Lety do Kosova během letu nad Kosovem mění volačku na JGS, číslo opět zůstává stejné.[/quote]

Existuje nějaký soupis těchto volaček v rámci misí NATO/ OSN.

[quote="Tomáš Cáp"]lety dle OAT[/quote]

Co je to OAT?

[quote="Tomáš Cáp"]dvojčíslí udávající typ úkolu[/quote]

Lze konkretizovat?

[quote="Tomáš Cáp"]3) Volačky ve formátu XXX - tzv. indexy. Každý pilot má přidělen svůj trojčíselný index a ten je použit zároveň jako volací znak. Typicky používají Gripeny a Alcy při výcviku.[/quote]

Kdy se použije ad 2) a kdy se použije ad 3)?

[quote="Tomáš Cáp"]4) Volačky typu BEAR 1 - používají se např. při zakročování a při výcviku řízeném radarovým řídícím bojového použití.[/quote]

Zvířátka známe z Rhina. :)


Jestli máš jenom trošku čas, zkus z toho, prosím, opravdu udělat nějaký ucelenější dokument a dej to k nahlédnutí veřejnosti. Určitě se vyrojí sada dotazů, které samy napoví, co do materiálu doplnit. :)
#81208
[quote="Tomáš Cáp"]...mění volačku na ISF (ISAF), číslo zůstává identické. Lety do Kosova během letu nad Kosovem mění volačku na JGS, číslo opět zůstává stejné.[/quote]

ISF resp. JGS - toto je cteno jak? India Sierra Foxtrot?
#81210
General Air Traffic (GAT) is defined as:
\"all flights which are conducted in accordance with the rules and procedures of ICAO and/or the national civil aviation regulations and legislation\".

Operational Air Traffic (OAT) is defined as:
\"all flights which do not comply with the provisions stated for GAT and for which rules and procedures have been specified by appropriate national authorities\".
By Tomáš Cáp
#81216
Díky za zpětnou vazbu, mě to napadlo jen tak zničehonic, samozřejmě oceňuji veškeré podněty a pokusím se k tomu přistoupit více vědecky ;) A samozřejmě mám v plánu v podobných \"osvětových\" článcích pokračovat.
#81246
[quote="Tomáš Cáp"]Díky za zpětnou vazbu, mě to napadlo jen tak zničehonic, samozřejmě oceňuji veškeré podněty a pokusím se k tomu přistoupit více vědecky ;) A samozřejmě mám v plánu v podobných "osvětových" článcích pokračovat.[/quote]
Great Tome! Myslím že za celý vacc-cz staff můžu říct, že si této aktivity velmi ceníme. V zahraničí se o nás ví, že máme kvalitní piloty, ATC také na dobré úrovni a teď ještě (doufám) budeme mít kvalitní MIL sektor... :-)
#81259
[quote="Čondra87"]Když budou ty stíhačky, tak si občas asi zahraju na Jirmuse nad Švajcem......[/quote]

No, tohle je přesně ten přístup, ke kterému to směřovat nemá.

Jako vojenská sekce nebude, opakuji nebude, svévolně poletovat po FIR-u a sestřelovat letadla. Je potřeba si uvědomit, že pravidla pro tuto sortu pilotů budou ještě tvrdší, než pro piloty civilní (třeba už jen proto, že budou pod drobnohledem všech okolo). Zásahy proti civilním letům tedy, mimo nějaká cvičení, nepřipadají v úvahu (viz také pravidla VATSIM).

Bude Ti muset stačit, že - pokud vše dobře půjde - Gripeny uvidíš v prostoru nějaké střelnice nebo na přiblížení ve Kbelích.
#81260
[quote="Radizz"][quote="Čondra87"]Když budou ty stíhačky, tak si občas asi zahraju na Jirmuse nad Švajcem......[/quote]

No, tohle je přesně ten přístup, ke kterému to směřovat nemá.

Jako vojenská sekce nebude, opakuji nebude, svévolně poletovat po FIR-u a sestřelovat letadla. Je potřeba si uvědomit, že pravidla pro tuto sortu pilotů budou ještě tvrdší, než pro piloty civilní (třeba už jen proto, že budou pod drobnohledem všech okolo). Zásahy proti civilním letům tedy, mimo nějaká cvičení, nepřipadají v úvahu (viz také pravidla VATSIM).

Bude Ti muset stačit, že - pokud vše dobře půjde - Gripeny uvidíš v prostoru nějaké střelnice nebo na přiblížení ve Kbelích.[/quote]
Jako, já se omlouvám, že jsem to podal takhle špatně. Samozřejmě jsem to myslel v rámci nějákého domluveného celku. Kdysi jsem toto simuloval s PS a nějákými dvěma (159?).. Samozřejmě vím, že protiprávní činy na palubě jsou zakázány (únos).
#81265
[quote="Michal Z."]...jenže to neni taková sranda jak to na první pohled vypadá...[/quote]

Na to přesně narážím. V tuto chvíli, byť i jen o tomto uvažovat, je čiré sci-fi.

Nejdřív je potřeba naučit se základy toho, jak létat po vojensku..., až pak se můžeme bavit o něčem náročnějším. (Rhino je v tomto smyslu jen zábavným večerem pro širokou veřejnost.)

Mimochodem samotné vojenské létání vidím jako jakousi vyšší dívčí. S TC jsme se o tom zatím nijak nebavili, ale já osobně bych určitý VATSIM nálet viděl jako jeden z předpokladů pro zařazení do virtuálních vojenských složek. Podle mého názoru je zapotřebí mít nejdřív perfektně zvládnuté všechny fáze letu (IFR i VFR); a až na to lze plácat nějaké speciality vojenského létání. ...jinak nám z toho vznikne cirkus na kolečkách, který nikam nepovede.
#81267
Dokonce někde je i vojenská frazeo pro začátečníky, různé fáze letu od startu až po přistání, jednu chvíli sem se tomu hodně věnoval jen sem to pak nemohl nikde prosadit pač nikdo nechtěl řídit vojáky... ,civil mě s tim odpálkoval (vůbec se mu nedivim) :D

Jdu hledat snad to mam někde v PC uložený...
Uživatelský avatar
By Gelba
#81283
Tu komunikaci mám, já když to stihnu tak ji ještě dnes případně zítra budu dávat na vacc wiki + ještě nějaké použitelné materiály z Rihna. Kdyby si ještě něco měl tak neváhej a per to tam, nebo mi to pošli a já to tam hodim ;)
#85023
[quote="Tomáš Cáp"]
3) Volačky ve formátu XXX - tzv. indexy. Každý pilot má přidělen svůj trojčíselný index a ten je použit zároveň jako volací znak. Typicky používají Gripeny a Alcy při výcviku.[/quote]

Jednom bych si dovolil doplnit jednu drobnost/zajímavost. Pilotní indexy jako valací znaky (pouze pro místní činnost - nikoliv pro přelety) používají všechny základny AČR mimo Přerova (LKPO). Tam se místní lety létají tzv. na trupovku, t.j. čtyřmístné trupové číslo letadla (konkrétně zde tedy vrtulníku) je zároveď jeho volacím znakem. Konkrétně tedy např: "9781, RWY06, cleared for take off..."
By śumys
#85048
[quote="Michal Z."]Dokonce někde je i vojenská frazeo pro začátečníky, různé fáze letu od startu až po přistání, jednu chvíli sem se tomu hodně věnoval jen sem to pak nemohl nikde prosadit pač nikdo nechtěl řídit vojáky... ,civil mě s tim odpálkoval (vůbec se mu nedivim) :D

Jdu hledat snad to mam někde v PC uložený...[/quote]


Pokud by někdo měl zájem o tzv. military brevity či ukázkovou frazeologii, tak mile rád pošlu či popíšu. Upozorunji, že jsem ale amatér a je to bez záruky, ikdyž z oficiálních zdrojů. Navíc to je dřina na několik měsíců.
Uživatelský avatar
By Pavel
#85051
[quote="śumys"][quote="Michal Z."]Dokonce někde je i vojenská frazeo pro začátečníky, různé fáze letu od startu až po přistání, jednu chvíli sem se tomu hodně věnoval jen sem to pak nemohl nikde prosadit pač nikdo nechtěl řídit vojáky... ,civil mě s tim odpálkoval (vůbec se mu nedivim) :D

Jdu hledat snad to mam někde v PC uložený...[/quote]


Pokud by někdo měl zájem o tzv. military brevity či ukázkovou frazeologii, tak mile rád pošlu či popíšu. Upozorunji, že jsem ale amatér a je to bez záruky, ikdyž z oficiálních zdrojů. Navíc to je dřina na několik měsíců.[/quote]
O to bychom měli veliký zájem, ideálně do wiki. Po registraci můžeš tvořit libovolné články ve vojenské sekci. Pokud by se ti nechtělo patlat s wiki, tak to tam klidně přepíšu, když mi to namailuješ. Vznikající vojenská sekce VACC-CU určitě bude ráda.
#85071
[quote="śumys"]Pokud by někdo měl zájem o tzv. military brevity či ukázkovou frazeologii, tak mile rád pošlu či popíšu. Upozorunji, že jsem ale amatér a je to bez záruky, ikdyž z oficiálních zdrojů. Navíc to je dřina na několik měsíců.[/quote]

Co se "vojenské frazeologie" týče, tak na vojeských letištích se provoz řídí za užití naprosto standatní ICAO frazeologie (i pro MATC platí předpis L Frazeologie). Tzv. brevity codes jsou záležitostí téměř výhradně naváděcího stanoviště ve Staré Boleslavi, a užívají se při řízení/navádění letounů (především JAS-39 a L159) v aktivovaných prostorech TRA, popřípadě samozřejmě při ostrém zásahu proti civilním letounům.
#86415
Ještě jednou otevírám toto téma s prosbou. Bylo by možné uvést nějaké příklady bodu ad 2), zejména pak zpřesnit poslední dvojčíslí volacího znaku?

Dotaz dva, podle čeho se vybírá čtyřmístné číslo ve volačkách ad 1)? Je v tom nějaký systém (třeba právě podle trupového čísla)?
#87035
TCmu jsem o dokonceni techto dvou vlaken psal i e-mail nebo na ICQ. Slibil, ze to doladi, ze na to uplne zapomnel. Je to zhruba tyden. Tak tomu dejme jeste trosku casu.

Idealni by bylo, kdyby se to stihlo cca do poloviny zari. To to budeme potrebovat nejvci. (Proc? To je zatim utajovane :P ).
By Tomáš Cáp
#87591
Téma aktualizováno, předpokládám, že text nyní na otázky zde vznesené odpovídá celkem dobře. Jsou informace, u kterých si nejsem zcela jist, zda mohou ven, takže píšu raději méně než více, ale myslím, že s tímto se dá fungovat.

Jinak se omlouvám jak za to, že mé příspěvky tu zůstávají tak dlouho nedokončené, tak i za mou neaktivitu. Mám teď za sebou konec školy, nastoupil jsem na novém útvaru, navíc se teď i stěhuju do nového a jsem bez internetového připojení. Takže prosím o shovívavost, věřím, že se zase brzy potkáme na síti.
By aldamat1
#116040
Doufám že si tady toho někdo všimne, nechce se mi zakládat nové téma.

Chtěl bych se zeptat jak je to s vojenskou volačkou v případě VFR letu (jako např. Ta jejich Z142). Protože normálně se jako VFR volačka používá registrace letadla, ale např u zmiňované Z142 je registrace jen čtyřčíslí. Tak jak teda na to?