Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
Uživatelský avatar
By rob
#86086
Platnou verzi článku najdete zde : http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/LKLT

Z důvodu již rozšiřujícího se VFR provozu na Vatsimu bych rád odpověděl na žádosti pilotů i řídících a upřesnil VFR postupy v okolí Prahy.
Hlavním letištěm sportovního létání je bezesporu letiště Letňany (LKLT). Toto letiště je však blízkým (snad bližším než je zdrávo :) ) sousedem vojenského letiště Kbely (LKKB).
Veškeré dokumenty jsou přiloženy.

--Hlavní vstupní/výstupní body do MCTR Kbely--
Vstupní body
Hlavními vstupními/výstupní body pro VFR provoz do prostoru MCTR Kbely jsou Brandýs (nad Labem) (severovýchod), Říčany a Průhonice (jih). Každé přilétávající letadlo se musí VŽDY před vstupem do CTR Kbely ohlásit na LKKB_TWR, popř. LKPR_TWR, a to 3 minuty před dosažením vstupního bodu.
(Příklad:
L:\"Kbely věž, OK-PRD, dobrý den\"
ATC:\"ORD, Kbely věž, dobrý den,\"
L:\"Kbely věž, OK-PRD, Zlín 43 z Letňan do Letňan, za 3 minuty Brandýs, 2000 stop, QNH 1014, sqwk 7000.\"
ATC:\"OK-PRD, QNH 1014 hPa, vstup do CTR povolen, pokračujte přímo Letňany, v CTR ne výše než 2000 stop, sqwk 1470, oznamte Vinoř.\"
L:\"Vstup do CTR povolen, pokračuji přímo Letňany, v CTR ne výše než 2000 stop, QNH 1014, sqwk 1470, Vinoř oznámím, ORD\"
L:\"Kbely věž, ORD, za minutu Vinoř\"
ATC: \"ORD přejděte na LKLT Info 120,32, sqwk 7000 na slyšenou.\"
L: \"Letnany info 120,32, sqwk 7000, díky naslyšenou, ORD\"


--Co znamená poloha Vinoř?--
Vstupní body
Vinoř, to je taková vesnička, teda, součást hlavního města, pomyslný bod pro vstup/konec ATZ Letňan, vyznačena na mapě v přiložených souborech.

--Co se myslí tím \"Prostor po Brandýs\" ?--
Podle vzájemné dohody mezi LKLT a LKKB se může stát, že AFIS může mít na starosti část nebo dokonce celé CTR na svojí frekvenci. Stane se tak ve chvíli, kdy LKKB nezaznamenává žádný vojenský provoz. Ve většině případů se jedná pouze o prostor \"Po Brandýs\" neboli
LKLT-Brandýs (ATZ se protáhne od Vinoře až do Brandýsa).

--Létání okruhů--
Mapa okruhů
Okruhy v LKLT jsou trochu specifickou záležitostí, protože v okolí je mnoho novostaveb a těm se tam to letiště z roku 1925 prostě nelíbí.
Tvar okruhu je přiložen v dokumentech.
Min. výška na okruhu je 1800ft MSL, maximální 2000ft MSL, běžná 1900Fft AMSL
Po vzletu z dráhy 05 je nutné se z protihlukových důvodů stočit 20° doleva
V případě konfliktního provozu, nebo jiných okolností lze okruh prodloužit až k Vinoři.
V poloze před poslední zatáčkou (base leg) na 05 se snažíme nelétat moc daleko nad město, ideálně přímo na \"OBI\" (V ortofotu takovej oranžovej flek :) )

--Opuštění okruhu a přechod na Kbely (Ruzyně) věž--

AFIS má prostor po Vinoř, letadlo se chce dostat na Brandýs a dále mimo CTR. Dráha v užívání je 05.
Pilot po vzletu z 05 řekne Afis, že je po vzletu a pokračuje Vinoř, přechází na Kbely věž 120.875 , pilot si vyžádá standardně vstup do CTR.
Pokud je dráha v užívání 23, letadlo z polohy po větru/ před poslední zatáčkou pokračuje na Vinoř.....

Letadlo chce letět na Říčany.
Pilot sám po vzletu z 05 řekne Afis, že je po vzletu a pokračuje Vinoř, přechází vždy na Kbely věž 120.875, i když je prostor po Brandýs. Pilot si vyžádá vstup do CTR a křižování dráhy.
Při vzletu z 23 lze ujednat ihned po startu křižování dráhy ve Kbelích a pokračovat směrem na jih, nebo pokračovat po okruhu a ve 3. zatáčce přejít na Kbely věž...

To je snad pro začátek vše, kdybych na něco zapomněl, nebo byly nějaké dotazy, rád odpovím.
Naposledy upravil(a) rob dne 15 srp 2014, 00:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By rob
#86094
Pavel Brodský: Určitě, žádný problém ;)
Uživatelský avatar
By Radizz
#86095
[quote="Pavel"]Mohu převést do wiki? Ať to tu nezapadne v propadlišti fóra...[/quote]

Pavle, než to tam dáš, prosím, o lehkou korekci frazeologie (já to ještě nestihl); autor by určitě nic nenamítal.



Skvělá práce, Roberte. Moc děkuju!
Uživatelský avatar
By rob
#86156
Ano, postupem času taky objevuju nedostatky. :) Až se tento článek přesune na forum, trochu to ještě poupravím, přeci jenom psal jsem to po těžkém dni pozdě v noci ;) Třeba si ještě na něco vzpomenu...
R.
By ASG29
#107707
Mohlo by se do wiki doplnit, že je vstupní/výstupní bod MIKE železniční přejezd (nadjezd) silnice R10 na SV konci města, LIMA most přes Labe na J konci města, ROMEO benzínka Shell na D1 západně Říčan, UNIFORM benzínová stanice na silnici Úvaly - Rostoklaty (jižně od Tuklat).
Přílety: MIKE - sverně od silnice Brandýs - Kbely, na severní okraj obce Kbely a poté na střed LKLT. LIMA - pokračovat přímo na MIKE a poté jako předchozí. ROMEO, UNIFORM - přímo na střed LKKB, poté na střed LKLT. Ostatní přílety dle ATS. V MCTR Kbely minimálně 1900ft., pokud nebude ATS stanoveno jinak.
Odlety: MIKE - RWY 05 přímo MIKE minimálně 1900ft. nebo dle dispozic ATS, RWY 23 pravým okruhem minimálně 1900ft. do třetí zatáčky a dále na MIKE nebo dle dispozic ATS. Ostatní odlety dle dispozic ATS.

Okruhy v minimální výšce 1900ft. Pro vícemotorová letadla lze prodloužit okruh RWY 05 prodloužit podle přerušované čáry v mapě.
Pro ultralehká letadla do MAX IAS 110 KMH je stanoven pravý okruh pro RWY 23 a levý okruh pro RWY 05 (severně RWY). Tvar tohoto okruhu musí umožnit po vysazení pohonné jednotky po dosažení 2. okruhové zatáčky přistání na letiště. Minimální výška tohoto okruhu je 150 m AGL. Pokud výkony ultralehkého letadla neumožní dodržení tohoto požadavku, je velitel letadla povinen provést \"klasický\" okruh.

A dále, že RWY 05L/23R je přednostně pro letadla se zatahovacím podvozkem.
A ještě že okruh RWY 05 je až za Miškovice (mezi první a druhou zatáčkou) a RWY 23 mezi Čakovicemi a Miškovicemi (mezi třetí a čtvrtou zatáčkou).
Vše viz. AIP.
#107711
To video na které odkazuješ jsem natáčel :-). V Letňanech je běžná praxe při příletech od jihu se zařadit na pravý baseleg 05, respektive do 3. zatáčky. Není na tom nic nebezpečného ani nemetodického, je to stejné jako když od Miku pokračuješ na dlouhé finále 23. Samozřejmě musí být na letišti přítomen AFIS a musí k tomu být vhodné podmínky - při 10 žácích na okruhu to asi není dobrý nápad. Když se vleká tak se ani jinak nelétá, protože protostory LT, které nám umožňují alespoň trošku stoupat, jsou všechny východně Letňanské osy a pokud by každé zařazení do okruhu bylo přes střed letiště do povětru, tak by nás plachtaři na zemi ukamenovali :-).