Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#4775
Pro aktuální informace navštivte wiki, kde je toto vlákno převedeno... zde již je pouze diskuze



Dobrý den vespolek,

studuji seč můžu a našel jsem spoustu příkladů komunikace, ale nějak nemůžu najít příklad komunikace při přechodu z nonATC oblasti do oblasti ATC. Ve Flight planu mám vypsané FIR info i frekvence, např. pro ČR jasné LKAA a 127,10 a vím, že je oslovuji Praha Radar. Ale jak tuto informaci zjistím, kdybych ji nevěděl? Např. u Německa mám EDDF (127,50), ale jak je mám při prvním kontaktu oslovit? \"Echo Delta Delta Foxtrot Radar\"?

Díky za odpověď
#4776
a) Jsi v kontaktu s ATC (přecházíš od jednoho ATC k jinému):
přeladění na další frekvenci není Tvůj problém. ATC Ti dá instrukci k přeladění na dalšího řídícího, kterému Tě předem předá \"v systému\". Vždy se řidíš tím, co řekne ATC. Je třeba zreadbackovat frekvenci i název nového ATC.

ATC: \"Contact Langen Radar, 127 decimal 50, naslyš.\"
Pilot: \"Langen Radar, 127 decimal 50, naslyš.\"

Hned na to přeladíš radio (obv. na panleu) a voláš Langen.

b) Letíš z neobsazeného prostoru:
Ve vzdálenosti cca 10-30nm PŘED vstupem do obsazeného prostoru přeladíš radio z UNICOM na frekvenci řídícího a ohlásíš se.

Pilot : \"Muenchen Radar, CSA9865, guten abend, with you FL310, inbound TGO\"

Druhá varianta je, že letíš normálně dál a počkáš až Tě ATC sám osloví hláškou:

ATC: \"Contact me on 129,10 MHz\".

NA TUTO HLÁŠKU SE NEODPOVÍDÁ CHATEM, ALE ROVNOU SE NALAĎÍ RADIO NA ŽÁDANOU FREKVENCI A KONTAKTUJE SE ATC.

Seznam frekvencí a volaček jednotlivých FIRů ( Langen , Munchen , Berlin, Warsawa, Budapest, ... ) najdeš na webech příslušných VACCů, ale čas od času se toto mění. Orientaci ve FIRech je dobré si udělat před letem na mapě, měl bys mít jasno, přes které FIRy letíš a co se tam dá cca čekat, stejně jako v reálu. Volačka se obvykle skládá z jména hlavního letiště v tom FIRu a slova Radar (též Control nebo Center). Jsou výjimky v důsledku různých a to je třeba právě Langen Radar, který nahrazuje název Frankfurt. Protože je v tom poměrně chaos a mění se to, je lepší se nechat oslovit ATC, než ho volat předem

Většině věcí se lze dobrat v sekci PILOT STUDY, zvl. doporučuju IFR komunikace pro začatečníci .
#4777
[quote="PavelS"]zvl. doporučuju IFR komunikace pro začatečníci .[/quote]
Promiň Pavle, ale tos mě rozesmál. Jeden náš instruktor říká "klucí co lítaj na kluzácí " . To jen tak pro začátek.

ad Volačky=Callsigns

Tak jako každá země má svojí MPZetku a město svojí SPZetku tak i v letectví se používají takovéto značky. Jsou dvě roviny těchto značek.

1. IATA značení
- to se týká zejména leteckých dopravců a obchodních činností s nimi spojenými. Např. to co máš nalepené na kufru (label) když letíš třeba do Prahy - PRG, dále se toto značení užívá v rezervačních systémech atd.

2. ICAO značení
- pro nás důležité. ICAO značky mají 4 písmena. ICAO rozdělilo svět do několika velkých oblastí. Každá takováto oblast se značí určitým písmenem. V Evropě se setkáš s písmenem L a E. Dále následuje písmeno, zpravidla určující stát, př. Německo = Deutschland...čili letiště v Německu začínají na EDxx. Poslední dvě písmena se už týkají daného letiště. Čili Frankfurt EDDF, Hamburg EDDH.
ČR má kódové písmeno K a nachází se v oblasti označené písmenem L. Takže Praha-Ruzyně = LKPR.
Dále český FIR= LKAA
Frankfurt FIR = EDFF
Berlin FIR = EDBB
Vienna FIR = LOVV
Tel Aviv FIR= LLLL
atd. atd. exituje na to publikace ICAO DESIGNATORS.

Ještě praktická rada. Každý řídící na VATSIMu by měl mít v ATISu uveden volací znak. Takže doporučuji ATIS vždy před přeladěním přečíst!
Dále můžeš využít dekodér těchto značek v ServInfu.
#4778
Děkuju za odpověď, ale asi budu ještě chvilku otravovat:(

Ten dokument jsem dočetl celý (o komunikaci FIR), ale informaci jak zjistit název neznámého firu jsem nenašel. Na stránkách už jsem našel všechny (a hned potom zjistil, jak krásně to jde v ServInfu :) ). Přesto mě zarazil třeba FIR v Německu EDFF:

Langen Radar (PSA Sector) EDFF_P_CTR 127.50
Langen Radar (GED Sector) EDFF_G_CTR 127.97
Langen Radar (OSMAX Sector) EDFF_O_CTR 125.57
Langen Radar (ROLIS Sector) EDFF_R_CTR 124.37
Langen Radar (KRH Sector) EDFF_K_CTR 129.67

Ktery z nich je pro mě zajímavý? Hledal jsem třeba rozdělení prostoru, ale asi neumím hledat:( (to už mi napsali i v Anglii, když jsem hledak Gatwick:) ).

Děkuji za reakce
#4779
FIR není sector.

FIR je rozdělen do různých sektorů a to jak laterálně, tak vertikálně. To je v reálu i v simulaci ( i když tyto sektorizace se obecně ne zcela kryjí s reálem ).

Důležité je, že prakticky nikdy nejsou otevřeny všechny sektory najednou ani v simulaci ani v realu. Sektory se různě slučují, takže například v Čechách vykrývá všechno LKAA_CTR na 127,12MHz a teprve kdyby byl hustější provoz, tak bychom na VATSIMU otevřeli i LKAA_E_CTR, čili východní sektor.

Stejně to funguje i s tím Langenem. Langeňáci na VATSIMu zjistili, že provoz v FIRU Langen Radar narostl natolik, že to v jednom nelze zvládnout a proto se dle potřeby otvírají výše uvedené sektory.

Pro pilota je důležité, že všechny se nazývají volačkou \"Langen Radar\" a konkrétní frekvenci Ti sdělí ATC, který Tě předává.

Pokud letíš z neobsazeného prostoru, je možné zjistit v SB, který Langen je práve aktivní ( EDFF_NECO ) naladit tuto frekvenci.
#4781
Přehled rozdělení vzdušného prostoru (tzv. FIRu) na jednotlivé řízené oblasti (tj. TMA a CTR).

Obrázek

Je to vertikální řez vzdušným prostorem v ČR a letištěm LKPR (Ruzyně). Podobné vysvětlení najdete pro reálný svět v článku na AEROWEBU o Systému řízení letového prvozu v ČR.

LEGENDA K OBRAZKU:

ACC, čili tzv. OBLAST (rozdělená na SECTORY) - světle modrá zobrazuje prostor odpovědnosti služby zvanou \"Oblast\" a její možné rozdělení oblasti na jednotlivé sektory.

Na VATSIMu platí:
- oblast řídí radarem a proto má volačku Praha_Radar (jinde: Mnichov Radar, Budapešť Radar, apod.)
- řídící \"na oblasti\" řídí všechen provoz od země do FL660, pokud jí do toho nevleze další řídící na nějakém letišti.

TMA - je oblast, kde řízení může provádět služba APPROACH (přibližovací služba). Kromě Praha_APP se v TMA mohou objevit též služba DEP (Departure - jen pro řízení odletů), ARR (Arrival - pro přílety) a služba DIR (Director - jen vektoruje letadla do ILSu). Prostor zvaný TMA se dále dělí třeba na TMAI, TMAII a TMAIII (viz mapy), ale ve všech řídí jeden APP, případně další jmenované pozice.

CTR neboli cétéerko - je prostor v těsné blízkosti letiště obvykle do výšky 2-5 tisíc feetů (zde 5000ft alt.) o poloměru cca 5 nm se středem na letišti (přesně viz mapy). Leteckou činnost v tomto prostoru koordinuje služba Tower (Ruzyně TWR), včetně pohybu letadel na přistávací a vzletové dráze. Pozor - nezměňujte označení prostoru u letiště (Cotrolled Area = CTR) a označení VATSIm-volačky oblastních řídících CENTER = také CTR. Tyto dvě zkratky spolu nemají NIC SPOLEČNÉHO.

GND - Ground Control - řídí všechny pohyby na ploše letiště kromě pohybů na vzletových a přistávacích drahách .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kde a co je volačka Praha_RADAR ?
Pokud je jakékoliv stanoviště ATC vybaveno radarem, tak se označuje třeba XXXX_Radar bez ohledu na to, zda vykonává činnost APP, ARR, DIR, DEP nebo CTRu.

Na VATSIMU se hraje na to, že všechna pracoviště mají radar, proto se běžně všichni nazývají RADAR, s vyjimkou služeb TWR, GND, DEL.

Pozor, jsou volačky Praha Radar tam, kde ATC obsluhuje více letišť (Ruzyně + Kbely + Vodochodi) a naopak Ruzyně úRadar, kde ATC obsluhuje jen Ruzyni !

Komu se kde mám hlásit ???
Letadlo se hlásí tomu řídícímu, v jehož prostoru odpovědnosti se nachází. Prostor odpovědnosti ATC je vždy uvnitř těch barevných obdélníčku na obrázku. Pokud tedy vaše letadlo je v prostoru ohraničeném červeně - voláte TWR, pokud světle modře - voláte příslušnou oblast.

Jedinou obvyklou výjimkou bývá, že po vzletu jste sice v červené, ale protože rychle stoupáte, voláte po vzletu rovnou APP.

Výše uvedené platí pokud jsou obsazeny všechny pozice - CTR i APP i TWR.

Základní pravidlo ATC na VASTIMU je, že POKUD NENÍ PŘITOMNA NIŽŠÍ POZICE, PŘEBÍRÁ ŘÍZENÍ VŠECH LETADEL V JEJIM PROSTORU ŘÍDÍCÍ NA VYŠŠÍ POZICI dle následujícího schematu:

_CTR --> _APP --> ( _DIR -->_ARR --> ) _TWR --> _GND --> _DEL

Př.:
Pokud je přítomen XXZZ_TWR a XXXX_CTR, žádáte o letové povolení XXZZ_TWR a hned po vzletu voláte XXXX_CTR, protože CTR přebírá všechny činnosti nepřítomného APProuče.

Jak postupovat, pokud je přítomen jen Praha Radar (=LKAA_CTR) ?
Oblast působnosti XXXX_CTR sahá na VATSIMu až na zem a ne jako v reálu do 1000ft AGL. Radar proto dává letová povolení ze všech, službami TWR zrovna neobsazených IFR-letišť. Není to tedy tak, že by si letadla přebíral až po dosažení např. 1000ft alt. Z toho důvodu se oblasti (Radaru) musí před vzletem ohlásit i lety VFR z neřízených letišť (i lety pod 1000ft AGL).

Hlavním důvodem je , že VATSIM není technicky omezen \"radarovou viditelností\" letadel v nízkých altitudách jako v reálu, nýbrž vidí letadlo pořád stejně spolehlivě ať je na zemi nebo ve vzduchu a pak tím, aby si všichni pořádně užili :)


Jak postupovat při naladění ATC ?
a) Na začátku musíte mít představu o tom, kde jste \"na obrázku\" , t.j. jakou pozici máte zavolat ( pokud jste mimo obsazený prostor).
b) V seznamu ATC najdete tuto pozici nebo odpovídající vyšší. Používat Servinfo nemusí být 100%ní, protože Servinfo obecně pracuje se zpožděním, je třeba použít seznam ATC v připojovacím softwaru..
c) Naladíte radio na frekvenci daného ATC, objeví se jeho informace v textové řádce a samočinně naladí jeho zvukový kanál,
d) V jeho textové informaci najdete obvykle i jeho volačku (př. Praha Radar).
e) Zavoláte ATC hlasem nebo textem na jeho frekvenci dle obvyklých pravidel, nikdy nepíšete nic do privátného chatu.

ATIS na VATSIMU.
Smyslem ATISu je sdělit co nejrychleji pilotům informace o letišti: tj. počasí, TL, dráha v užívání.ATIS existuje na VATSIMu na svoji vlastní frekvenci stejné jako v reálu pro každé letiště, kde je tato služba zavedena. ATIS existuje v textové i voice podobě, tj. po naladění uvedené frekvecne si jej lze přečíst a nebo poslechnout. Informace hlasové i textové by mělybýt stejné. ATIS zřizuje zásadně ATC, tj. pokud není ATC, není ani ATIS. V tom případě si informace o letišti musíte definovat sami, podle počasí (tecka METAR ICAO) a provozu tam. Není správné používat ATIS generovaný FSkou !!!!

S ATISEm se pracuje tak, že před prvním kontaktem s TWR si přeladíte na frekvenci ATIS a vyposlechnete jej, resp. zapíšete údaje v něm obsažené. Musíte si zapamatovat jeho název (KILO, SIERRA, LIMA, apod.). Pak přeladíte zpět na TWR a jemu ohlásíte, podle postupů pro komunikaci v manuálu , i označení vyposlechnutého ATISu - pozor, řídící tím automaticky předpokládá, že víte, co ATIS obsahuje!!! Podobně to probíhá na příletu, kdy označení ATISu hlásote při prvním kontaktu se službou APP (ne tedy _CTR).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Výšky a FLs na obrázku.
Na pravé stupnici je na obrázku výškové rozdělení v jednotkách buď feet AMSL (tj. Above Mean sea Level, neboli \"nad mořem\"), čili po letecku ALTITUDE (= s nastavením výškoměru na QNH), nad altitude 5000ft (=TA) pak v letových hladinách. V obrázku je vyznačena i TA (dána pevně AIPem) a TL, která ale není pevně ve FL60, nýbrž se mění s tlakem. Pro pochopení, jak se co hýbe při změně tlaku si představte, že celá oblast, kde se používají FL vlastně plave (proto je přerušená stupnice nad TL) podle aktuálního tlaku. K pochopení tohoto jevu prosím důkladně prostudujte \"Postupy pro nastavení výškoměru\" ve Školičce Offa a zde na foru.
#4826
Engin,

pokud spravne rozumim, Tvuj jediny problem je, ze pokud jses v nerizene oblasti a vidis, ze se blizis k rizene (treba LHCC) ale nevis, jak se jmenuje - tedy jestli rict \"Vysocina Center...\" :) nebo \"Budapest Center...\"

ad 1) nazev \"radaru\" by Ti mohl zobrazit FSInn (me to dela) - nevim jak je na tom SB
ad 2) moc bych si nad tim hlavu nelamal, a klidne bych se jenom na dane frekvenci ohlasil jako \"Center, OK1234....\" -> pak se ridiciho muzes zeptat, kde to vlastne jses :D

Cheers,
B.
#4829
Ahoj,

to je přesně ono co nevím.
Samozřejmě jsem si dle doporučení našel jednotlivé FIRy kterýma jsem prolítával a tak jsem nakonec věděl, jak je nazvat. Ale někdy se může stát, že se člověk dostane do FIRu, jediné co mě napadlo je pak spelovat ten jeho název (pro LKPR Lima Kilo Papa Romeo) a přidat \"radar\" :)

Nicméně pro uživatele SB3 můžu tedy dodat, že jsem zjistil, že většinou to každý má napsané v INFU.

Jenom detail, kterým jsem si nebyl úplně jistný - z obrázku je tedy patrné, že i jako odlétající letadlo z letiště (departure) kontaktuji po vzletu APP.

Díky moc za všechny rady. Hned se ozvu v jiném fóru.

Ahoj
#4831
No,se spelovanim by jsi vypadal jako trubka,pri nejhorsim se staci podivat na ServInfo kde to snadno zjistis. :)

Jinak co se prechodu na APP tyce,je to jak kde.Nekde ladis sam,nekde ti rekne vezka \"contact departure...\"
Jak ale rikas,vetsinou to maji v ATISu.
#4847
Protože se začíná krystalizovat, kde se dělají nejčastější chyby, lehce jsem updatoval legendu pod obrázkem ( o příspěvků výše) , prosím jukněte tam a zkuste pochopit co chci sdělit , myslím, že to pomůže předejít řadě nedorozumění .
Postupně ještě upragraduji, pokud máte konkrétní dotazy nebo návrhy jak legendy i obrázek změnit , napište sem.

děkuji
#4849
Pavle,
tady asi mluvis o TWR, ne CTR ;)

[quote="PavelS"]CTR neboli cétéerko - je prostor v těsné blízkosti letiště obvykle do výšky tisíců feetů ( zde 5000ft alt.) a o poloměru cca 5 nm od letiště ( viz mapy ). Leteckou činnost v tomto prostoru koordinuje služba Tower ( TWR ), včetně pohybu letadel na přistávací a vzletové dráze.[/quote]
Cheers,
B.
#4851
Bohužel ne, mluvím opravdu o věži. Je to takhle :

Prostor v těsném sousedství IFR letiště se nazývá \"Řízený okrsek letiště\" označovaný zkratkou \"CTR\". To, že zkratka je stejná jako ve volačce _CTR ( kde to označuje zkratku slova center ) je náhoda.

Vše toto je na mapách , kde v okolí každého UFR letiště najdete označení jako :
CTR
RUZYNĚ
3000 AMSL
---------------
GND
což je právě označení CéTéeRka letiště Ruzyně ( sahá od země do 3000ft AMSL ).
Pokud jste v něm, patříte ( s uvedenými vyjimkami ) službě TWR.

Myslím, že každý vpilot by měl vědět, že existuje CéTéeR letiště ( řídí věž ), nad ním pak \"Koncová řízená oblast\" , neboli TMA a
pak teprve je \"volný\" prostor , kde řídí oblast - proto můj obrázek.

Tyto prostory nijak nesouvisí se službami řízení letového provozu - jsou to oblasti stanovené pevně v mapách a v každé z nich je definována řada postupů ( například povinnost mít spojení , limitované rychlost apod. ). Protože se toto rozdělení používá všude na světě , myslím, že je dobré tohle názvosloví znát a vědět o co jde.
#6435
Školácký dotaz - když poletím do Bratislavy nebo Košic /zvláště do Košic/, musím se ohlásit ATC v Maďarsku, protože STAR vede přes jejich území, nebo ve Vídni /případ Bratislavy/, ikdyž se letí na Slovensku, ne přes hranice?
#6440
Nemusis... Kdyz se pozorne podivas do mapy, tak TMA prostor Kosickeho letiste zasahuje na uzemi Madarska.
Jinymi slovy, v dane oblasti madarska to ridi Kosicky approach.

Cheers,
B.
#6444
[quote="BrandonSk"]Nemusis... Kdyz se pozorne podivas do mapy, tak TMA prostor Kosickeho letiste zasahuje na uzemi Madarska.
Jinymi slovy, v dane oblasti madarska to ridi Kosicky approach.

Cheers,
B.[/quote]
Díky. Tak se tam zkusím vydat.
#6472
[quote="mezek"]Školácký dotaz - když poletím do Bratislavy nebo Košic /zvláště do Košic/, musím se ohlásit ATC v Maďarsku, protože STAR vede přes jejich území, nebo ve Vídni /případ Bratislavy/, ikdyž se letí na Slovensku, ne přes hranice?[/quote]
LZKZ :
Pozor - jen pokud jsi civilní letadlo můžeš pod vedením Slovenského ( na VATSIMU v důsledku anexe územi i Czeského ) ATC letět "do Maďarska" pod jeho vedením ( v případě , že není ATC na Slovensku vůbec, tak na VATSIMU i bez něj).
Pokud narazíš na ortodoxního ATC a budeš buď vládní speciál nebo přímo voják ( CEFXXX, např. "dopravní" voják (AN-26), (Hercules), apod.) tak dostaneš přiblížení, které nezasahuje do Maďar. Mezivládní dohoda se týká jen "civilních" letů, nebo tak nějak.

Prostě vojáci tam nesměj.

LZIB:
Tam jdou jen cca 2-3 STARy z bodů v MAďarsku, ostatní jsou na hranici a proto Tě rakušák nebo Maďar předá před vstupem na STAR již na Slovenského ATC. Vlastní vektorování a odlety jsou vedeny na Slovenském území a není co řešit ( řeší jen LZIB APP, CTR , apod. ).
U STARu ovšem se povolení musí dávat dříve ( vč. i klesání ) takže povolení k danému STARU ( "... ESK0125, cld to XOMBA1S RWY22..." ) by Ti měl dát s předstihem, třeba i ještě před přeladěním na Slovensko Maďarský CTR. ten tak učiní po koordinaci se Slovákem, resp. měl by tak učinit.
#6524
:D
he he Pavle, jako vzdy naprosto vycerpavajici. Ale myslim ze po tom vykladu bych se do Kosic ted uz bal letet i ja :D
Pro zacatecniky je asi dulezite to, ze pokud LZBB_CTR neni rizeno a LHCC_CTR je (naprosto bezny a casty jev), tak pokud si pilot sam vybral treba DEDIS 1B, muze ho zaletet bez kontaktovani madarskeho CTR.

Ale nic proti Tvemu vykladu. Ja napr. nevedel, ze vojaci tam nesmeji. Hmm... to me napada, jestli ta nehoda toho Hercula byla opravdu nehoda... hmmm :D

Cheers,
B.
By Oscar
#11906
[quote="Ondřej Kulhánek"]... podivat na ServInfo, kde to snadno zjistis. :)[/quote]
Poněkud opožděný dotaz (pro informaci - k příspěvku #9)

Onehdy se mi přihodilo, že jsem letěl z Tuřan do Ruzyně. Na LKTB byli k mání TWR a APP. Po vzletu jsem přeladil na APP, který ATC měl na ServInfu zapsáno Brno Turany Approach. Tak jsem ho také oslovil, ale on odpovídal jako Brno Radar. Pro jistotu jsem se rychle podíval zpět na ServInfo, že jsem se nepřekoukl, ale říkal jsem to správně. Zůstal jsem tedy na oslovení Approach a ATC taky trval na svém. Měl jsem přejít na oslovování Radar nebo vznést dotaz na privátním kanálu, zda je oslovení Radar správné nebo jestli se nepřeřekl?

Oscar
#11909
Je TUŘANY TOWER / TUŘANY VĚŽ.

Je BRNO APPROACH / BRNO APROUČ.

Je BRNO RADAR / BRNO RADAR.

Teorie k tomu - je obecně platná i pro jakékoliv jiné letiště :

BRNO - TUŘANY:
Ve většině měst (všimněte si, že Brno označuji za město) je více než jedno letiště . Ale služba approzch je jen jedna a obsluhuje těchto více letišť (Medlánku-Tuřany). Proto se aprouč nazývá názvem zahrnujícím všechna letiště v daném území ( Brno, Ostrava, Bratislava .. ) ,ale věž se již označuje konkrétním názvem letiště (Tuřany, Kbely, Moschnov).

APPROACH - RADAR:
Pokud služba Approach používá Radar, je možné a běžné ji vždy označovat jako Radar, což spučasně dává na vědomí, co lze čekat (vektorování, není třeba hlůásitio polohu, apod..). Teprve, když radar selžel, tak by se mělo přejít na název Approach. Protože na VATSIMu radar selhává zřídka, je obecně platné volat vše - kromě věže - jako Radar.

Pokud se bude nacvičovat procedurální řízení, nebo spadne připojení a bude se jen na hlase bez obrazu na ASRC/VRC změní se volačka na Brno Aprouč.
#11912
Já bych z toho nedělal žádnou vědu, stačí si dát na SB3 u patřičného ATC pravé tlačítko na myši a kliknout na \"get controller info\" a hned je vidět jak se pozice jmenuje