Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#15571
Mal som dve otazky, ale len dovtedy, kym si (dodatocne) neprecital toto vlakno. Dnes som ziadal \"Praha Radar\" o povolenie letu a on ma odkazal na \"Ruzyne vez\". Samozrejme, ze bez povolenia a bez SQUAWK kodu. Bol som v takom soku, ze som to potvrdil, potom som sa ho po chate opytal, ci sa nepomylil (ale taktnejsie...) a ked odpisal, ze viac pre mna urobit nemoze (doslova:D), tak som sa radsej odpojil, za co sa strasne hanbim a ospravedlnujem... :(. Po precitani tohoto vlakna mi je jasne, ze som mal ziadat vezu (pokial tam je). Chvilu na to sa veza odpojila, ale zostal tam LKAA_CTR a LKPR_APP. Vtedy sa vola pre povolenie APP (?), ak som spravne pochopil. Teraz k dalsej veci, ktora sice nesuvisi s temou prispevku, ale suvisi s tym letom. Po pripojeni na LKAA_CTR sa mi na Unicome okrem ineho objavilo toto: REG QNH 1007. Co znamena to \"REG\" a preco tam nebolo pismeno ATIS-u? Ak sa to niekde riesi, staci odkaz. Diky moc a ospravedlnujem sa Jirimu Dubinovi za svoju hlupost (neznalost).
#15574
no jasně, povolení ti dá Delivery, když není Delivery (to je ostatně jen vyjimečně) tak nejnižší možná stanice, tj obyčejně to bývá TWR, když není TWR tak pak další možná APP a poté CTR. Takže chtít po CTR povolení když je TWR je fakt nesmysl.

REG QNH 1007 je regionální tlak pro nastavení výškoměru.
#15577
[quote="Ace2"]REG QNH 1007 je regionální tlak pro nastavení výškoměru.[/quote]
A to znamena co? Mam zahlasit "REG QNH 1007", alebo len "QNH 1007"? A aky je rozdiel medzi klasickym oznacenim a oznacenim "REG"? Diky
By MarkyParky
#15579
REG QNH označuje oblastní QNH což značí předpověď nejnižšího QNH v celé oblasti na 3 hodiny.
\"Obyčejné\" QNH (značené Q1234) je letištní QNH na letišti jehož metar čteš.
#15580
Bartoš: Tedy v praxi. Když poletíš v letové výšce a ne v letové hladině mezi letišti. Třeba z Prahy do Brna, tak si v Praze nastavíš letištní tlak a po opuštění CTR přenastavíš na oblastní tlak a to až opět do CTR (nebo TMA) Brna.
#15586
Peter Bartoš píše:...Chvilu na to sa veza odpojila, ale zostal tam LKAA_CTR a LKPR_APP. Vtedy sa vola pre povolenie APP (?), ak som spravne pochopil.
Jo.
Po pripojeni na LKAA_CTR sa mi na Unicome okrem ineho objavilo toto: REG QNH 1007.
Co znamená REG Ti vysvětlil kolegové, ale mne by zajímalo, jak se ti objevilo v UNICOMU ? REG QNH se na VATSIMU nepoužívá a je to vymoženost našich simulací pro VFR. REG QNH se vyskytuje v reálných METARECH (metar není ATIS!) ale nenapadá mne, jak se mohl objevit v UNICOMU. Jediné vysvětlení je, že jsi si stáhl METAR pro nějaké letiště, kde v tu chviíli byl i REG QNH.

Jinak pro všechny - regionálním (=oblastním) QNH se na VATSIMU netrapte, nastavujte ho, jen když jej výslovně dostanete od ATC ( prakticky VFR v D, E, G .... ). Úplně stačí nastavit QNH letiště odletu/příletu.
#15596
REG QNH poměrně důležitá informace...pro lety VFR, které pokud jsou na trati mezi dvěma letišti by tento tlak měly mít nastaven.
Jak psal Filip D. je to nejnižší tlak v FIRu Praha. Na základě tohoto údaje bys měl zajišťovat při VFR rozstup od překážek.
Jelikož nemáme zas tak často otevřenou pozici Praha INFO a tu nahrazuje CTR, je dobré tam tuto informaci mít. VFR nemusí s CTR komunikovat,
ale může monitorovat FRQ a tlak si z ATISu přečíst.
#15598
[quote="PavelS"]...ale mne by zajímalo, jak se ti objevilo v UNICOMU ? REG QNH se na VATSIMU nepoužívá a je to vymoženost našich simulací pro VFR...[/quote]
Sorry... Blbo som to napisal, samozrejme sa mi to objavilo na SB3. Diky za vysvetlenie...
#58382
[quote="PavelS"]Základní pravidlo ATC na VASTIMU je, že POKUD NENÍ PŘITOMNA NIŽŠÍ POZICE, PŘEBÍRÁ ŘÍZENÍ VŠECH LETADEL V JEJIM PROSTORU ŘÍDÍCÍ NA VYŠŠÍ POZICI dle následujícího schematu:

_CTR --> _APP --> ( _DIR -->_ARR --> ) _TWR --> _GND --> _DEL

Př.:
Pokud je přítomen XXZZ_TWR a XXXX_CTR, žádáte o letové povolení XXZZ_TWR a hned po vzletu voláte XXXX_CTR, protože CTR přebírá všechny činnosti nepřítomného APProuče.

[/quote]


Jediné co mě trochu mate Pavle, je představa, že při současné přítomnosti TWR i GND bych podle uvedeného popisu žádal o letové povolení GND. Celou dobu jsem si myslel, že věc povolení v takovém případě je v kompetenci TWR.
By DngrsKuzle
#61563
Letim z Brna do Vidne pres MIKOV. V planku mam jenom MIKOV. Deset nm pred MIKOVem kontaktuju LOWW_APP. Ten resil problem s nejakym jinym letadlem a porad se odpojoval a pripojoval. Nekde jsem tu, myslim, cetl, ze se na hranicich nema holdovat, presto jsem zacal nad MIKOVem vyckavat a snazil se dovolat LOVV_CTR. Po par koleckach jsme se domluvili a poslal me uz na waypoint WW818. Jak jsem se mel spravne zachovat? Napadlo me jeste letet z MIKOVu na MABOD, kde je publikovane vyckavani.
#61572
Jo.

Nicméně připomínám, že uvedené procedura je u nás převzata a reálu a nevím, zda to takto je popisováno i v VATSIM učebnicích. Je to ale logické a ověřeno na lidech.

Poopravil bych jen, že to není \"nehodlovat na hranicích\", ale nehodlovat na konci tratě/začátku STARU., s hranicí to nemá nic společného.
By Johny
#61573
A co když letím, letím, blížím se na konečný bod ve flightplanu odkud dejme tomu začíná STAR a řídící by mě měl každou chvíli předat LKAA_CTR a bohužel to jaksi nestihne nebo zapomene a ja doletím k tomu bodu tedy... Tak letět dál stejným kurzem? Nebo hold? Díky
#61575
Poslechneš si ATIS, víš která je dráha v užívání a z toho ti vyjde jaký STAR dostaneš. Takže si ho sám bez povolení letíš a až tě přeladí na LKAA nebo ať tě LKAA osloví contact me tak mu oznámíš nejen letovou hladinu ale i fakt, že \"following HDO2S\". Což je jediný bod kde se to obvykle stává.
#61576
[quote="Johny"]A co když letím, letím, blížím se na konečný bod ve flightplanu odkud dejme tomu začíná STAR a řídící by mě měl každou chvíli předat LKAA_CTR a bohužel to jaksi nestihne nebo zapomene a ja doletím k tomu bodu tedy... Tak letět dál stejným kurzem? Nebo hold? Díky[/quote]

No, ale to je ta situace, o které se mluví. Letí se po nejpravděpodobnějším STARU a volá.

Jinak nerozumím "řídící měl každou chvíli předat LKAA_CTR" ?

Má býti : "... řídící, obvykle Praha Radar (tj. = LKAA_CTR) by mě měl každou chvíli předat na APP, nebo povolit na STAR, ale zapomene..",

...pak platí, že po přeletu posledního bodu trati, se udělá, co píšeme výše a co kolega ve Vídni správně udělal.
#61578
Je vždycky zábava, když člověk očekává na dráhu v užívání transition, podle toho si naplánuje klesání (je vysoko) a dostane podstatně kratší STAR (typicky Düsseldorf, kde mívám poslední bod až skoro u letiště). To má pak co dělat, aby to vyklesal :)
#61579
[quote="Filipos"]Je vždycky zábava, když člověk očekává na dráhu v užívání transition, podle toho si naplánuje klesání (je vysoko) a dostane podstatně kratší STAR (typicky Düsseldorf, kde mívám poslední bod až skoro u letiště). To má pak co dělat, aby to vyklesal :)[/quote]

Od toho máš příposlech na COM2, ve FSInnu dokonce s funkcí prioritního kanálu, takže se COM2 mutuje když se mluví na tom který tě zajímá víc... :P

Jinak sem koukal nedávno na záznam radaru z toho SBS a klesání 4000ft / min s dopravákem tam vidět bývá. Paxové stejně cumlaj nějakou čokoládu tak co...
#61581
S tim descend -4000fts/min sem zažil osobně v kokpitu s B738TVS s pohledu Jump seat, byl to takovej nevšední zážitek pro mě.
Ale tyhle rychlé manévry se spíš dělají z cestovní hladiny plácnu 360 na 240 (zkrátka ve velké výšce) a pak už to musí snížit pač začíná masivně zrychlovat IAS. pro doplnění ve FL240 už začíná být hustší vzduch - větší odpor.
By DngrsKuzle
#61592
[quote="ihrdlicka"]Pokračoval bych příslušný STAR a snažil se spojit[/quote]
Byly v uzivani zrovna dve drahy. Mel jsem si teda asi ten pravdepodobnejsi vybrat. Po tom WW818 me posilal na ILS drahy 11, pak si to zase ale rozmyslel a tocil me zpatky pravou zatackou na ILS drahy 16. :) Pro me "patriota" je ta Viden docela divocina :D
#61594
Tam je to poměrně jednoduchý. Jediný STAR který přichází v úvahu je MIKOV 7W a jestliže bych se neprocpal frekvencí tak hold nad MABOD. Z MABOD navazují všechny TRANSITIONS.
To znamená že po MABOD bych dál nepokračoval...
By DngrsKuzle
#61600
[quote="ihrdlicka"]Tam je to poměrně jednoduchý. Jediný STAR který přichází v úvahu je MIKOV 7W a jestliže bych se neprocpal frekvencí tak hold nad MABOD. Z MABOD navazují všechny TRANSITIONS.
To znamená že po MABOD bych dál nepokračoval...[/quote]
To mi pak taky doslo :) Priste uz budu vedet. Diky