Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Deridius
#132112
Ahoj všichni,

už delší dobu si lámu hlavu se smyslem Baro minim, ale možná mi jen něco uniká...:

Selským rozumem mi přijde, že pilot by se měl rozhodovat/zastavovat klesání na přiblížení ve stále stejné skutečné výšce nad terénem. V případě Radio minim tomu tak skutečně je. Ale v případě Baro minim, když mám nastaveno QNH, se rozhoduju podle výšky nad hladinou moře, kterou bych měl, kdyby teplota a tlak byly podle standardní atmosféry. Jde mi o to, že když se výrazně zvýší tlak, tak by se mohlo stát, že tato baro minima, která jsou natvrdo napsaná na přibližovací mapě, budou ve skutečnosti pod úrovní terénu?

Samozřejmě si uvědomuju, že problém radio minim je v členitém terénu, ale stále mi nejde na rozum, proč jsou obě minima v různých výškách nad terénem. Také chápu, že vyšší tlak obvykle nepřináší špatné dohlednosti, takže tam nebývají minima zásadní...

Děkuju za objasnění.

M.
Uživatelský avatar
By prolam
#132113
Neplést QNH a QNE. QNH je nastavení aktualního tlaku vztaženého na hladinu moře, zatímco QNE je nastavení výškoměru vztažené ke hladině moře dle MSA. QNH se tedy mění a QNE je dle definice konstantní. Vzhledem k variacím QNH se tedy výška baro minim mění pouze minimálně. Paradoxně jsou tedy baro minima přes nestálý atmosférický tlak přesnější, neb výška terénu v blízkosti letiště může být ještě mnohem nestálejší.
By Deridius
#132115
Děkuju. Mně osobně nepřijde, že se baro minima mění jen minimálně. Udělal jsem si test a rozdíl na výškoměru, když nastavím QNH na 1005 hPa a na 1025 hPa je celých 590 feetů, což je asi 180 m! A to mi přijde jako zásadní výška v počasí, kdy je mlha a není nic vidět. A přitom QNH ve skutečnosti nabývá ještě extrémnějších hodnot...
Uživatelský avatar
By Pavel
#132116
No vždyť jo - ale proto máš QNH vždy nastavené na výškoměru, aby ten výškoměr ukazoval správně, a tys měl minima v té "skutečné" výšce. To je celý smysl nastavování tlaku na výšoměru...

PB
By Deridius
#132135
Chápu. že by to smysl mít mělo, ale co tedy dělám špatně, když stojím na prahu dráhy 22 v Ostravě, mám nastaveno aktuální QNH 1018 a výškoměr mi ukazuje altitude 880. A právě altitude 880 jsou baro minima pro letadlo C pro CAT II?

Děkuju moc za vyjasnění.
Uživatelský avatar
By Pavel
#132138
Tak máš v simu špatné počasí? Podívej se, jaký tlak ti tvůj weather engine posílá do simulátoru. Máš aktuální počasí z VATSIMu? Na prahu dráhy 22 v LKMT by měl výškoměr ukazovat 808ft.

PB
Uživatelský avatar
By Čondra
#132204
Deridius píše:
16 pro 2018, 18:43
Chápu. že by to smysl mít mělo, ale co tedy dělám špatně, když stojím na prahu dráhy 22 v Ostravě, mám nastaveno aktuální QNH 1018 a výškoměr mi ukazuje altitude 880. A právě altitude 880 jsou baro minima pro letadlo C pro CAT II?

Děkuju moc za vyjasnění.
Při velmi nízkých teplotách se k minimům přidává "rezerva" podle tabulky (nějaká našlá na googlu v příloze). Je to kvůli tomu, že výškoměr je kalibrovaný na podmínky ISA. V momentě, kdy je chladno výškoměr ukazuje větší indikovanou výšku, než je výška skutečná (což je nebezpečný). Ale tohle se řeší jen ve vztahu k nastavení minim v letadle, kvůli OCA. Samozřejmě, že letadlo, který má radiovýškoměr se řídí radiovýškoměrem, ale stále toto musí být kompenzováno.

Kolikrát se v zimě stane (když to neopravíš), že ti EGPWS řekne třeba "one thousand" a baro výškoměr ukazuje třba výšku 1100ft nad prahem dráhy. Tohle je velmi nebezpečný jev v IMC, kdy se řídíš přístroji. Který ti říká, že jsi třeba 1000ft nad letištěm, ale ve skutečnosti jsi třeba jen 850ft.

Snad jsem to vysvětlil srozumitelně,
OK
Přílohy
altimeter_temperature_correction.png
By Deridius
#132209
Moc děkuju za odpověď. U mě to bude způsobené asi spíš tím, že mi FSrealWX Pro tahá mírně odlišné počasí, než by asi měl (ano, mám nastavený zdroj VATSIM).

Budu to monitorovat a snad to odchytám.

M.