Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#72175
Ten SquawkBox hned stahuju,ono se bez něj prý nedá zde ani létat:)No já si zatím netroufám na On-Line,ale rozhodně se na to těším.)
Zatím poslouchám živou ATC z Ruzyně přes RadioScanner,ale upřímě-moc toho nenakecaj,tak to nemůže být tak těžký:)
Mimochodem,když tady byl Obama,tak sem to jeho modrý AFO nenaladil vůbec-divný...
#72178
[quote="Alexein"]Ten SquawkBox hned stahuju,ono se bez něj prý nedá zde ani létat:)No já si zatím netroufám na On-Line,ale rozhodně se na to těším.)
Zatím poslouchám živou ATC z Ruzyně přes RadioScanner,ale upřímě-moc toho nenakecaj,tak to nemůže být tak těžký:)
Mimochodem,když tady byl Obama,tak sem to jeho modrý AFO nenaladil vůbec-divný...[/quote]

To kdyžtak řešme ve vlákně o AF1...Pokud chceš poslouchat reál, je lepší naladit to někdy ve špičce. Navečer nebo ráno. To něco uslyšíš. Ty hlavně musíš vědět co chceš říct a pak to reprodukovat ATC. Takhle když je malej provoz není třeba velké koordinace, takže toho "nakecaj málo"
#72181
Já mám FSX a to celkem běhá...i když občas se nějakej brouk objeví.
Ted jsem na nějakym německym letišti v klasickym multiplayeru,ale na VATSIM se mi nedaří připojit podle IP adresy.Asi bych potřeboval funkční SquawkBox.
To mi neřikejte,že budu muset odinstalovat sedmičky a vrátit se k XP :)
#72182
[quote="kopcimek"][quote="Alexein"]Ten SquawkBox hned stahuju,ono se bez něj prý nedá zde ani létat:)No já si zatím netroufám na On-Line,ale rozhodně se na to těším.)
Zatím poslouchám živou ATC z Ruzyně přes RadioScanner,ale upřímě-moc toho nenakecaj,tak to nemůže být tak těžký:)
Mimochodem,když tady byl Obama,tak sem to jeho modrý AFO nenaladil vůbec-divný...[/quote]

To kdyžtak řešme ve vlákně o AF1...Pokud chceš poslouchat reál, je lepší naladit to někdy ve špičce. Navečer nebo ráno. To něco uslyšíš. Ty hlavně musíš vědět co chceš říct a pak to reprodukovat ATC. Takhle když je malej provoz není třeba velké koordinace, takže toho "nakecaj málo"[/quote]


Jj,já pomalu každé ráno sedám do auta,beru dalekohled a přijímač a jedu sledovat k 24ce:)

EDIT:Bývávalo to lepší,když tam ještě nebyl plot.)
#72192
Asi dělám něco špatně,nebo nikdo nelétá:)
Na ruzyni je jen jedno letadlo s označením nedefinované,nebo tak něco a nikde nikdo :/
Přitom postupuji podle návodu,jenom nechápu \"U FSInn zmáčknete \"VATSIM\" v ovládacím menu, tento se zazelení po připojení.\".
Taky nemám po připojení modrej text,ale bílej a po zapnutí FSX mám v pravém okně zelené psaní...nějak to nechápu :/

EDIT:To zelený psaní budou asi připojení piloti,ale jsou jen dva,takže všichni chrápou asi:)
#72803
No určitě se do rádia nevykecávej, máš hodně práce s přerušením vzletu a ATC musí vědět,že zablokuješ runway.
v předpisech L frazeologie je \"CSA389, Aborted take-off\" ale ve světě se používá i Rejected Take-off. Víc v tu chvíli neříkej, postarej se o letadlo a pak teprve říkej něco dalšího.
#72926
Nejsem moc zdatný v angl.jazyce tak se tady chci zeptat na příkaz od jednoho rumunského ATC: Set A 5426 . Nevěděl jsem o co jde. Pak jsem vydedukoval,že je to příkaz k nastavení odpovídače.A také to tak bylo. Otázka zní.Je to jako frazeo dobře? Setkal jsem se s tím poprvé. - J.
#72936
Zdravím,

Alfa 1420 je poměrně běžná fráze, kterou znají a používají v letectví především starší ročníky. Teď už to ve frazeologii není (aspoň co já vím). Ve frazeo se nevyskytuje ani set squawk. Správně je při povolení pouze \"SQUAWK\", pokud chci, aby dotyčný přešel z módu S do módu C, pak je správná fráze \"SQUAWK ON\".

Jak to celé vzniklo? Proč zrovna Alfa? Jak známo odpovídače (transpondery) mají různé módy. My tady na VATSIM známe v podstatě jen mód S a mód C. Paleta je ale mnohem širší viz např.: http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_t ... tion_modes

No a jak je i tam uvedeno, v podstatě ta nejsurovější forma odpovídače, která když dostane radarový signál, odešle nazpět squawk kód (který se na ten odpovídač taky musí našroubovat) je mód A (mód alfa). Proto alfa 5426. Je to prostě obecně zažité označení pro sqwk kód, protože mód alfa vrací pouze sqwk kód. V reálu budou větší letadla (a na VATSIM vždy) při nejmenším sqwk C. ;)

Shrnuto a podtrženo, výraz to rozhodně správný není, setkat se s tím ale dá, a není to zrovna řídký jev. Př. tady v Brně je jeden pan řídící, který tomu bez výjimek neřekne jinak (říká to i v letovém povolení).
#72954
\"Squawk A XXXX\" lze tu a tam slyšet i na Ruzyni. Piloti jen odklývají číslo. Uplně blbě (což je důležitější než tuto debata) je ovšem použití slova \"odpovídač\". Již se neřiká a jediná správná alovo je skvavk (jakkoliv blbě se to vyslovuje). Stejně tak, jako vypušění fráze \"go ahead\". Neříkat. Říct jen svoji volačku (platí jak pro ATC (MZ, ...), tak pro piloty).
#72981
Jako pozor, tímto jsem se kdysi zabýval detailněji a slovo odpovídač se v českém frazeu stále vyskytuje. A to v jediném případě:

9.1 ŽÁDOST O OZNÁMENÍ SCHOPNOSTI ZAŘÍZENÍ SSR

Z: OZNAMTE SCHOPNOST ODPOVÍDAČE G: ADVISE TRANSPONDER CAPABILITY
L: ODPOVÍDAČ (jak je uvedeno v letovém plánu) A: TRANSPONDER (as shown in the flight plan)
L: NEGATIV ODPOVÍDAČ A: NEGATIVE TRANSPONDER


Takže pokud mluvíme cca o té bedně na palubě, je výraz odpovídač stále v české frazeologii. Pokud bychom ale mluvili o odpovídači coby tom samotném čtyřmístném kódu, naopak vždy (i v češtině) squawk.

Např.:

9.3 POKYN K NASTAVENÍ ODPOVÍDAČE

Z: PRO ODLET SQUAWK (kód) G: FOR DEPARTURE SQUAWK (code)
Z: SQUAWK (kód) G: SQUAWK (code)



9.6 ŽÁDOST O POTVRZENÍ KÓDU NASTAVENÉHO NA ODPOVÍDAČI LETADLA

Z: POTVRĎTE SQUAWK (kód) G: CONFIRM SQUAWK (code)
L: SQUAWK (kód) A: SQUAWKING (code)





Lingvisticky je to tedy v češtině rozdíl mezi slovy sqawk x odpovídač (v angličtině squawk x transponder); laicky čtyřmístný kód x bedna na palubě.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13