Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#73898
Kolikrát se mi už na TWR stalo, že mě volal pilot někde nad Maďarskem? Tomu fakt napíšu, že ho zavolám až ho uvidím na radaru. Další si řeknou sami (will call you on final). Jaký pán, takový krám. TWR v realu není radarové stanoviště, ale na VATSIMu to neplatí (vidíme to stejné co ACC). Nevidím důvod, proč si letadlo evidentně v konfliktu nezavolat a neodvektorovat a také to dělám. A to neplatí jen v případě, že dva stroje letí do sebe. Ale i pro to udělat si na finále sekvenci. Nechceš přece na 10 nm final dostat \"Cancel approach\" že ne.. To už totiž můžu udělat zcela legitimně.
#73901
[quote="rc_czech"]OKi, priste pozadam nejakyho SUPa, aby ti to napsal, kdyz chces tak moc vedet ten paragraf.[/quote]
Jako aktivni pilot site VATSIM jsi povinen znat pravidla sam, zadny SUP tam neni od toho, aby Ti prevykladaval pravidla!
Ja pravidla znam a specialne v tomto pripade jsem si je overoval.

[quote="rc_czech"]Tak trochu jsem doufal, ze uzavrem smir...[/quote]
Ja taky.

Ta tabulka kterou popisujes je naprosto v poradku a v souladu s vyse uvedenym dokumentem Code Of Conduct.
To ale neni v nijakem rozporu s tim co tu resime. Hlavne - resime to v uplne jine rovine...

A urazen jsi zde zatim pouze Ty.


Jinak viz ostatni odpovedi (PZ, JF)

Rada

PS: Myslim, ze je nejvyssi cas jit spat... dobrou
#73921
[quote="Pavel"]Pokud nebude LKAA_CTR ani žádnej Eurocontrol, tak očekávej už někde nad BNO. Když jsem samotný APP, tak je blbost si brát přílety někde na VLM, to už je sakra pozdě, a podle toho to pak v tom TMA vypadá. Ale nebo se, to si nemusíš pamatovat, APP si tě většinou vyžádá sám ("contactme").[/quote]
Jirko (Pětíku). Včera jsme se o tom bavili. Je to podobná přístup, když tě TWR pošle do vzduchu, ale tam na tebe už vyšší řídící nečeká, protože prostě není. Dokud neopustíš jeho prostor, tak jsi prostě jeho.

EDIT: Když to čteš pak od toho příspěvku dál, tak to i opravdu vysvětluje všechno co jsme si řekli. To je, že když tě TWR znovu po vzletu požádá o kontakt, tak je to opravdu v dobrém úmyslu být ti nápomocen v blízkosti hranic svého TMA.
#94652
Dobré odpoledne,
měl bych jeden dotaz. Pokud bych odlétal z LKMT, kde by nebyl GND ani TWR, IFR clearence, pushback, taxování i odlet hlásím LKAA? A pak by LKAA fungovalo i jako approach?
V tomhle ještě nemám úplně jasno :)
#94653
[quote="Tadeas01"]
Dobré odpoledne,
měl bych jeden dotaz. Pokud bych odlétal z LKMT, kde by nebyl GND ani TWR, IFR clearence, pushback, taxování i odlet hlásím LKAA? A pak by LKAA fungovalo i jako approach?
V tomhle ještě nemám úplně jasno :)[/quote]

Ano,
Zde ti dám, jak to všeobecně funguje. Pokud není nižší stanice k dispozici, přesouvá se pozici řídícího, která je nad ním a vztahuje se k danému letišti.

DEL [DELIVERY - Služba, která obstarává povolení letadlům (clearance) a spuštění (start up)]
GND [GROUND - Služba, která se stará o vytlačení letadel ze stojánky (pushback) a pojíždění letadel (taxi)]
TWR [TOWER (VĚŽ)- Služba, která je zodpovědná za dráhu a povoluje vzlet (take off) a přistání (land), i provoz VFR v CTR.
DEP/APP [RADAR - Služba, poskytující přibližovací služby, tj. navedení a klesání (descend) na přiblížení (approach). Stoupání (climb) do vrchní hranice TMA ]
CTR [RADAR/CONTROL - Služba, zodpovídající za provoz ve FIRu, tj. v ostatních prostorech, kde není k dispozici ATC]

Pokud to tak není, opravte mě :)
#94654
[quote="Tadeas01"]Dobré odpoledne,
měl bych jeden dotaz. Pokud bych odlétal z LKMT, kde by nebyl GND ani TWR, IFR clearence, pushback, taxování i odlet hlásím LKAA? A pak by LKAA fungovalo i jako approach?
V tomhle ještě nemám úplně jasno :)[/quote]

Ano přesně tak... ve virtuálním létání platí pravidlo že stanice řídí svoji pozici a pokud nejsou obsazeny tak i pozice "pod ním"... tím je myšleno např. že když na LKTB bude jenom APP tak řídí i TWR a GND a když by nebyl ani APP tak všechno řídí LKAA_CTR... ale není to myšleno tak že LKAA ti bude předstírat v Mošnově TWR a pak APP... prostě se zahlásíš (pokud není ATIS tak Praha radar CSA123, at Ostrava Mošnov request clearence to destination Praha Ruzyně)... on ti odpoví QNH a povolení a prostě jsi naladěn na LKAA

Ta "hierarchie" je ve stručnosti
LKAA_CTR
APP
TWR
GND
DEL

Občas se i může stát, v tom případě se jako pilot chováš stejně, že třeba LKTB_APP dostane od LKAA_CTR nastarost i CTA Ostrava a ty tedy komunikuješ stejným způsobem s brnem dokud tě nepřeladí.

Doufám že jsi to odemne pochopil... ;-)
#94655
[quote="Schindler"][quote="Tadeas01"]
Dobré odpoledne,
měl bych jeden dotaz. Pokud bych odlétal z LKMT, kde by nebyl GND ani TWR, IFR clearence, pushback, taxování i odlet hlásím LKAA? A pak by LKAA fungovalo i jako approach?
V tomhle ještě nemám úplně jasno :)[/quote]

Ano,
Zde ti dám, jak to všeobecně funguje. Pokud není nižší stanice k dispozici, přesouvá se pozici řídícího, která je nad ním a vztahuje se k danému letišti.

DEL [DELIVERY - Služba, která obstarává povolení letadlům (clearance) a spuštění (start up)]
GND [GROUND - Služba, která se stará o vytlačení letadel ze stojánky (pushback) a pojíždění letadel (taxi)]
TWR [TOWER (VĚŽ)- Služba, která je zodpovědná za dráhu a povoluje vzlet (take off) a přistání (land), i provoz VFR v CTR.
DEP/APP [RADAR - Služba, poskytující přibližovací služby, tj. navedení a klesání (descend) na přiblížení (approach). Stoupání (climb) do vrchní hranice TMA ]
CTR [RADAR/CONTROL - Služba, zodpovídající za provoz ve FIRu, tj. v ostatních prostorech, kde není k dispozici ATC]

Pokud to tak není, opravte mě :)[/quote]

Grrr... o sekundu jsi mě předběhl... :-D
#94663
A aby v tom byl pořádnej zmatek, tak občas, když třeba není moc provoz, tak brněnský APP může suplovat i ostravský apod. ale to se ti řídící ozve sám, takže jako pilot nad tím nemusíš moc přemejšlet... jenom abys nebyl překvapen, kdyby se ti ozvalo brno a byl jsi v ostravě :)
#94665
[quote="Lapak"]A aby v tom byl pořádnej zmatek, tak občas, když třeba není moc provoz, tak brněnský APP může suplovat i ostravský apod. ale to se ti řídící ozve sám, takže jako pilot nad tím nemusíš moc přemejšlet... jenom abys nebyl překvapen, kdyby se ti ozvalo brno a byl jsi v ostravě :)[/quote]

To jo, ale zas si dávat pozor na to, jestli není online např. LKPR_GND hned po opuštění. Už se mi stalo to, že jsem ještě na FAFu kontroloval, zda není v Praze náhodou někdo online a pospíchal jsem docela, nikdo tam nebyl (ani ATC, ani pilot), tak jsem opustil rychle dráhu, pojížděl jsem ke stojánce, jak nejrychleji to podle pravidel jde a najednou naskočilo asi 10x "please, contact me...", což byla samozdřejmě moje chyba
#94678
[quote="CSA544"]Ano přesně tak. Lkaa je stanoviště suplující všechny stanoviště najednou, takže ať si kdekoli a neni tam tamní stanoviště, volej LKAA.
no kolega BS byl rychlejší, nevíhoda psaní na mobilu :D [/quote]


Hele, nechci být nějaký zlý, ale udělej už něco stou tvou češtinou prosím Tě, protože tohle už je fakt hrozne.
#98953
Zdravím,

Včera jsem zaletěl první let s řídícími (děkuji jim za jejich toleranci a trpělivost) a narazil jsem na jednu věc, která mě překvapila a o které jsem nikde nečetl. Před LKTB se mě LKAA_CTR ptá:

\"OSA ready to copy Tuřany airport information?\"

Pravda chvíli mi trvalo než jsem pochopil co po mě chce. Až to řekl česky, tak mi došlo že chce říct ATIS. Tak mi to tedy odříkal. Co ale pořád nevím ja tuhle zprávu správně readbackovat? Stačí jen zopakovat QNH nebo jen nějak potvrdit?

Dále jsem se setkal s jednou instrukcí (netýká se včerejšího letu):

\"Klesejte do letové hladiny 120 hladinou na VOZ\"

Ta věta mi absolutně nedává smysl. Je to něco jako v angličtině toto?:

\"Descent to flight level 120 reach over VOZ\"

To je mi vcelku jasné, viz začátek tohoto vlákna
Díky za odpovědi
#98954
[quote="Kisa"]Zdravím,

Včera jsem zaletěl první let s řídícími (děkuji jim za jejich toleranci a trpělivost) a narazil jsem na jednu věc, která mě překvapila a o které jsem nikde nečetl. Před LKTB se mě LKAA_CTR ptá:

"OSA ready to copy Tuřany airport information?"

Pravda chvíli mi trvalo než jsem pochopil co po mě chce. Až to řekl česky, tak mi došlo že chce říct ATIS. Tak mi to tedy odříkal. Co ale pořád nevím ja tuhle zprávu správně readbackovat? Stačí jen zopakovat QNH nebo jen nějak potvrdit?[/quote]

Stačí potvrdit QNH a dráhu v používání.

Logika je následující: není ATIS -> pilot neví nic (ani o počasí ani o letišti) -> ATC mu to řekne, protože není ATIS.

[quote="Kisa"]Dále jsem se setkal s jednou instrukcí (netýká se včerejšího letu):

"Klesejte do letové hladiny 120 hladinou na VOZ"

Ta věta mi absolutně nedává smysl. Je to něco jako v angličtině toto?:

"Descent to flight level 120 reach over VOZ"

Díky za odpovědi

To je mi vcelku jasné, viz začátek tohoto vlákna[/quote]

Nevím, kdo z kolegů to kdy řekl, ale toto je zprasená frazeologie.

Správně:
-----------
ABYSTE DOSÁHL (hladina) V / NAD (čas / význačný bod)
TO REACH (level) AT / BY(time or significant point)
#98959
[quote="Kisa"]"Klesejte do letové hladiny 120 hladinou na VOZ" mi nikdo nikde neřekl, viděl jsem to napsané a pravděpodobně se bude jednat o překlep.[/quote]

Napsané - to dost vysvětluje. Kdo má datlit "...abyste byl..."? :P

...pořídit sluchadla (stačí za pár šušňů).
#129718
Ahojte, mam taku blbu otazku. Nedavno sa mi v EKCH stalo toto. Cisla si presne nepametam tak len obrazne. Letel som heading 40. Dispecer ma zacal vektorovat turn right to heading 20. Z turn right som tak nejak vytusil ze chce aby som pravil otocku o 340stupnou nevedel som koli comu ale neriesil som zecal som tocit doprava podla instrukcii. Slovicko turn right som odreadbackoval a ked vydeseny dispecer zacal volat co robim vsak tocim opacne znova to right zopakoval. Ocividne chcekl aby som tocil do lava ale vzdy povedal doprava. Po pristati som uz nemal cas sa ho na to opitat co tym myslel . tak sa pitam teraz tu. Jak to teda je podla coho dispercer udava lava prava?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13