Diskuze sdružující všechny mise Czech Air Force Virtual.
Uživatelský avatar
By Gelba
#117993
Obrázek

CHYBA NA BANNERU, VÝCVIK ZAČÍNÁ AŽ V 1900Z (Avšak rozlétat se můžete klidě dříve)

Dne 17.11. v 1900Z oficiálně zahajujeme základní výcvik na letecké základně v Pardubicích v Centru leteckého výcviku.

Výcvikový večer bude věnován:

- Teoretická a praktický příprava na stroji Z-142 (instruktáž voj. Petr Bílý)
- Okruhy
- Přiblížení Overhead/Flameout
- Navigační let do prostoru BRAVO

K výcviku je nutné mít:
Scenerii LKPD (http://vacc-cz.org/component/phocadownl ... ry-fs9-fsx)
Letoun Z-142 (FS9 - http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=392&menu= ; FSX - http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=737&menu=)
VFR podklad ČR
Teamspeak

Volací znaky:
Pilot použije svůj index jako volací znak v kombinaci s prefixem CEF

K zahájení výcviku jsou povoláni:

Piloti:
voj. Daniel Tuma
prap. Ivo Hrdlicka
voj. Josef Pavol
genmjr. Jachym Vohryzek
voj. Martin Tlolka
por. Michal Zika
por. Ondrej Gelbic
des. Ondrej Plechaty
voj. Petr Bily
por. Petra Ondrackova
kpt. Vladimir Linek
voj. Vojtech Javorsky
voj. Wojciech Przybylski

Řídící
mjr. Jindrich Machalinek

Předletová příprava:
http://uloz.to/xgEaavye/letovy-den-lkpd-17-11-2014-zip

Další event bude zaměřen na skupinové létání a akrobacii, mezitím budou také na webu dostupné volně létatelné výcvikové navigační lety. Třetí večer již bude věnován samotné pilotní zkoušce na pozici student a do hodnosti četař.
Naposledy upravil(a) Gelba dne 17 kvě 2015, 00:01, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Gelba
#117998
Dnes poměrně veliký zmatek, který si myslím že byl do budoucna přínosný. Jen zopakuji dneší chyby.

- Při žádosti o jednotlivá povolení počkat až ho obdrží všichni a nezačít hned pojíždět. Pak tam každý plácá páte přes deváté. (Díky tomu nikdo potom nevěděl co se vlastně létá jestli okruh/flameout/overhead) (CEF828)
- Readbacky - vojenské jsou sice poměrně volné ale nepotvrzovat pouhým roger (případ CEF983, kdy řídící chtěl něco potvrdit a odpovědí bylo 3x roger!!)
- Kunětice, tam jsme tápali jestli tam letět nebo ne. To se vezlo od prvního bodu, kdy jsme se nestlihli domluvit, protože pak už si každý hlídal frekvenci.
- Moje veliká chyba při první overheadu že jsem místo 09 letěl na IP 27
- Flamout (primárně je simulací dokluzu) -> proto úsek mezi high a low netočit jako normální VFR okruh (CEF1DT)
- Overhead, špatně pochopen rozpad skupiny. Na IP letíme všichni jako formace (leader sqw C, wingman sqw Stanby). Na prahu dráhy breakuje leader a za ním v rozestupech další. Při breaku zapínají jednotlivé letouny sqw C a na downwindu hlásí "Downwind 09, Gear down, three greens." (Proč se dnes tak stalo jsme probrali na TS)
- Při přistávání skupiny která se rozpadne Overheadem, prodloužit co nejdéle po dráze a dráhu opouštět pokud možno poslední pojížděčkou - dnes jsme se tam všichni nahňácali na začátku až z toho byl GOAround.
- Navigační let příště jednotlivě a s jednoduší tratí
Naposledy upravil(a) Gelba dne 17 lis 2014, 23:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By Pavel
#117999
+ Při FMA je high key nad letištěm, kde dojde ke stažení na volnoběh a začíná přiblížení - nikoliv v poloze po větru, odkud by se navázalo jen vyklesáním. Podle radaru s pomalou obnovovací frekvencí se to blbě odhaduje, ale rozhodně při FMA nejde o to letět okruh 3NM od letiště celý v konstantní výšce konstantní rychlostí. Podle mého odhadu provedl krásný FMA CEF036, Petr tam pěkně zahučel, protože ta Z142 bez plynu opravdu padá jako cihla...

+ Dneska tam byla pěkná situace kdy z Pardubic odlétala americká Cessna někam do Německa, ale po vzletu mu lehla navigace a IFRově sedal zpátky do Pardubic, takže buďte připraveni i na improvizaci (vyčkávání nad Kuněticemi [Kunovice jsou z Pardubic trochu daleko] ovšem nakonec dopadlo dobře a NXS přistál.

+ Příště by nebylo od věci aby velitel letového dne předložil místnímu řídícímu plán létání dříve než budou jednotlivci volat, nastala pak situace kdy první již měli povolený vzlet kdy OG ještě vysvětloval co že vlastně to jeho ovečky budou chtít (první tuším 828 žádala do prostoru B a před tím okruh s flameoutem a overheadem, druhý pak žádal tuším FMA a Kunětice), takže chaos vznikl již tady - já fakt briefing na teamspeaku neposlouchám a když mě na apronu zavolá letadlo s tím že chce odlet do prostoru B tak mu povolím odlet a basta, nemůžu vědět že před tím chce individuálně FMA a ve formaci overhead, apod.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 17 lis 2014, 23:49, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By POndrej
#118005
Ono u mě byla ta potíž, že pokud na mě mluvil PB, tak jsem mu rozuměl chvilkama 5/5 a chvilkama vůbec. Nevím jestli to u mě něco špatně zahrála zvuková karta a nebo jestli to bylo něco jiného. Ale určitě "rodžra" ve svém slovníku omezím.

Co se týče holdu nad Kuněticemi, nemělo to chybku (asi pro to, že sem dososal ORTO) a let ve formaci... no ... byly momenty, kdy jsem se držel mezi třemi letouny a jemnými pohyby korigoval rychlost a odstup od nich a najednou mi všechny tři letouny zmizely, aby se vzápětí objevily o cca 0,2nm dále.

Ale souhlasím s tím, že to určitě bude chtít tohle zopakovat znovu (aspoň 2-3x) aby to fakt klaplo. Opakování matka moudrosti.
Uživatelský avatar
By Gelba
#118008
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
na downwindu hlásí "Downwind 09, Gear down, three greens."
[/quote]

Na Z142?
[/quote]

Ano, v rámci výcviku. Je to potřeba zautomatizovat, až se přejde na stíhačky, bude mít každý plné ruce práce létání..
Uživatelský avatar
By CSA075
#118010
[quote="Ondřej Gelbič"]
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
na downwindu hlásí "Downwind 09, Gear down, three greens."
[/quote]

Na Z142?
[/quote]

Ano, v rámci výcviku. Je to potřeba zautomatizovat, až se přejde na stíhačky, bude mít každý plné ruce práce létání..
[/quote]

No to docela verim , ze bude mit plne ruce prace, na druhou stranu se uci neco, co ani v tom letadle neni a neni to v zadnych postupech u letadel s pevnym podvozkem, na toto ti Instruktor vzdy rekne , ze mu tedy ukaz ty 3 zelene, je to proste chyba, proto na to upozornuji, je to prave o tom, ucit se postupy tak jak se maji pro dany typ letadla. Nicmene to necham na Vas, jen ti rikam , jak je to ve vycviku.
Uživatelský avatar
By Schindler
#118013
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
na downwindu hlásí "Downwind 09, Gear down, three greens."
[/quote]

Na Z142?
[/quote]

Ano, v rámci výcviku. Je to potřeba zautomatizovat, až se přejde na stíhačky, bude mít každý plné ruce práce létání..
[/quote]

No to docela verim , ze bude mit plne ruce prace, na druhou stranu se uci neco, co ani v tom letadle neni a neni to v zadnych postupech u letadel s pevnym podvozkem, na toto ti Instruktor vzdy rekne , ze mu tedy ukaz ty 3 zelene, je to proste chyba, proto na to upozornuji, je to prave o tom, ucit se postupy tak jak se maji pro dany typ letadla. Nicmene to necham na Vas, jen ti rikam , jak je to ve vycviku.
[/quote]

U větroňů ve výcviku se taky říká podvozek vysunut a zajištěn a přitom tam je napevno. Taky nesouhlasím, ale je to tak ...
#118018
Asi ne. Ale v podstatě v materiálech pro piloty je i nějaké vzorová komunikace, se kterou si civilní řídící během vojenské akce bez problémů vystačí. Takže stačí si to přečíst a booknout se na akci ;-)
Uživatelský avatar
By Gelba
#118020
[quote="Petra Ondráčková"]
Asi ne. Ale v podstatě v materiálech pro piloty je i nějaké vzorová komunikace, se kterou si civilní řídící během vojenské akce bez problémů vystačí. Takže stačí si to přečíst a booknout se na akci ;-)
[/quote]

+ pro řídící asi budou klíčové postupy z MIL AIPu pro jednotlivá letiště a letové pořádky, které si stanovují na každém letišti (Odlety do prosotrů, okruhy, výcvik) ..ty mi snad brzo dorazí na mail..
Uživatelský avatar
By JAV
#118076
Súdrihovia:
bol som 16.-19. novembra odvolaný na velitelské shromáždenie do Polskej ľudovej republiky a výcviku som sa preto nemohol účastnit. Svoje výcvikové povinnosti si vyplním v náhradnom termíne.
generálmajor inženier Vohryzek Jáchym
#118080
Vytvořil jsem finální navigační test, mam to i odzkoušený v offline modu, od spuštění do vypnutí to trvalo 1h05min, jsou v tom zahrnuta obě vojenská přiblížení + další orientační navigace, která se bude do budoucna hodit. ;)

Zaletěl jsem to na poprvé bez větších problémů.

Zveřejním to po Petrovo akci :)

Letu Zdar !
#118085
[quote="Jáchym Vohryzek"]
Súdrihovia:
bol som 16.-19. novembra odvolaný na velitelské shromáždenie do Polskej ľudovej republiky a výcviku som sa preto nemohol účastnit. Svoje výcvikové povinnosti si vyplním v náhradnom termíne.
generálmajor inženier Vohryzek Jáchym
[/quote]

Ano. A za včerejšek si můžeš dát do vitrínky jedno velké plus za odvahu letět na JKho zkoušce pod volačkou CEF IFR s Beechcraftem. Velice lituju, že jsem neměla čas se koukat, jak se MQmu podařilo tě zařadit do sekvence na finále. To muselo být veselo ;)
Uživatelský avatar
By Gelba
#118098
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
na downwindu hlásí "Downwind 09, Gear down, three greens."
[/quote]

Na Z142?
[/quote]

Ano, v rámci výcviku. Je to potřeba zautomatizovat, až se přejde na stíhačky, bude mít každý plné ruce práce létání..
[/quote]

No to docela verim , ze bude mit plne ruce prace, na druhou stranu se uci neco, co ani v tom letadle neni a neni to v zadnych postupech u letadel s pevnym podvozkem, na toto ti Instruktor vzdy rekne , ze mu tedy ukaz ty 3 zelene, je to proste chyba, proto na to upozornuji, je to prave o tom, ucit se postupy tak jak se maji pro dany typ letadla. Nicmene to necham na Vas, jen ti rikam , jak je to ve vycviku.
[/quote]

Prošel jsem si těch pár dostupných textů a dokumentů, které mám k dispozici a závěrem je že fráze "gear down, locked" zaznít musí, "three greens" pouze při zatahovacím podvozku. Takže z toho to pohledu si měl pravdu  ;)

Nicméně v tomto případě šlo o to, že se piloti hlásili až na finále - a proto ten důraz na tuto frázi v poloze po větru.
Uživatelský avatar
By CSA075
#118099
[quote="Ondřej Gelbič"]
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
[quote="Pavel Kubáč"]
[quote="Ondřej Gelbič"]
na downwindu hlásí "Downwind 09, Gear down, three greens."
[/quote]

Na Z142?
[/quote]

Ano, v rámci výcviku. Je to potřeba zautomatizovat, až se přejde na stíhačky, bude mít každý plné ruce práce létání..
[/quote]

No to docela verim , ze bude mit plne ruce prace, na druhou stranu se uci neco, co ani v tom letadle neni a neni to v zadnych postupech u letadel s pevnym podvozkem, na toto ti Instruktor vzdy rekne , ze mu tedy ukaz ty 3 zelene, je to proste chyba, proto na to upozornuji, je to prave o tom, ucit se postupy tak jak se maji pro dany typ letadla. Nicmene to necham na Vas, jen ti rikam , jak je to ve vycviku.
[/quote]

Prošel jsem si těch pár dostupných textů a dokumentů, které mám k dispozici a závěrem je že fráze "gear down, locked" zaznít musí, "three greens" pouze při zatahovacím podvozku. Takže z toho to pohledu si měl pravdu  ;)

Nicméně v tomto případě šlo o to, že se piloti hlásili až na finále - a proto ten důraz na tuto frázi v poloze po větru.
[/quote]

Mne by spise zajimalo, zda toto ma armada primo v postupech na Z142, protoze v normalnim letectvi se u pevnych podvozku, toto nerika, ale nechci se nekoho zase dotknout...
Uživatelský avatar
By Gelba
#118131
[quote="Pavel Kubáč"]
Mne by spise zajimalo, zda toto ma armada primo v postupech na Z142, protoze v normalnim letectvi se u pevnych podvozku, toto nerika, ale nechci se nekoho zase dotknout...
[/quote]

Tak měl si pravdu, dnes jsem se na to ptal a v tomto případě se řiká "right downwind", respektive se během létání na Zlínech používá vesměs civilní frazeo a tahle fráze se používá až v pokračovacím výcviku na L-39 a L-410.

P.S. A tohle byl takový nepatrný bonus po mém dotazu :) Asi 200 navigačních štítků pro MIG-21 a L-39, malé vánoce :)

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Gelba dne 22 lis 2014, 00:13, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
By JAV
#118198
[quote="Petra Ondráčková"]
Ano. A za včerejšek si můžeš dát do vitrínky jedno velké plus za odvahu letět na JKho zkoušce pod volačkou CEF IFR s Beechcraftem. Velice lituju, že jsem neměla čas se koukat, jak se MQmu podařilo tě zařadit do sekvence na finále. To muselo být veselo ;)
[/quote]

Tak BE58, když leti rovně nebo klesá, tak je schopen 170ias, takže cca takto až na 4 míli. Poněkud jíný způsob letu než na okruhu v letecké škole, ale proveditelné. Během manévru jsem se z levého basu dostal s ohledem na prioritnější provoz i cca ke kontrole prostoru Stará Boleslav, ale celkem v pohodě.
Uživatelský avatar
By Gelba
#119616
Zhruba celá pilotní kariéra od roku 1980 až po poslední let v roce 2002...takže je to taková směs.

Ale konkréně na to co se ptáš, jsou devadesátá léta, kdy se postupně přecházelo na západní postupy a nikdo anglicky z pilotů pořádně ještě neuměl - nicméně hotovost musela být zabezpečena, tak si dělali takové taháky. Sám se tomu dotyčný pilot (nyní instruktor uv CLV Pardubice) teď strašně smál :)

[quote="Petr Bílý"]
Krásné obrázky Ondro. Z jakého jsou roku? Všimli jste si tam těch anglických překladů? Kól sajn, ripít :-D

Jste narušitel ;-)

BP
[/quote]