Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
#55870
Hi all,
ve čtvrtek v 9 hodin jsem se dostavil na Český telekomunikační úřad a stejně tak, jako přibližně dvacet jiných začínajících pilotů, jsem se snažil získat průkaz Všeobecného radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Tuto zkoušku potřebují všichni piloti, kteří hodlají v budoucnu létat letadlem do zahraničí. Všem ostatním stačí Omezený průkaz radiotelefonisty.
Na zkoušku je dobré se přihlásit přibližně jeden až dva měsíce dopředu. Přihlášku a všechny potřebné informace najdete na webu ČTU. Spolu s přihláškou, je také nutné doručit, na ČTU, vaši fotku (pasová), doklad o zaplacení správního poplatku, a pokud Vám ještě nebylo 18 let, tak také potvrzení od rodičů, že se zkoušky smíte zúčastnit.
Pokud jste již přihlášeni, tak nezbývá nic jiného, než čekat, až Vás ke zkouškám pozvou. Dle zákona Vás musí pozvat nejpozději do 90 dní od podání přihlášky, ale většinou to trvá jen tak měsíc. Pozvání ke zkoušce přijde nejprve emailem (cca 3 týdny před zkouškou) a poté i doporučeným dopisem. Pokud byste se z nějakého důvodu zkoušky zúčastnit nemohli v daném termínu, tak je potřeba jim zaslat omluvu. Není s tím žádný problém, pozvou si Vás cca za další tři týdny.
Když už znáte termín Vaší zkoušky, je dobré se na ní připravit. Zkouška se skládá ze dvou částí a to z písemného testu a z praktických dovedností. Otázky do testu se musíte naučit předem, je jich přibližně 160 a všechny jsou publikované na webu ČTU. Otázky jsou ze tří oblastí: Radiokomunikační předpisy, radiokomunikační provoz a elektronika a radiotechnika. Na vyplnění máte na úřadu dvě hodiny, ale nikomu to netrvá déle než 30 minut.
Po příchodu na ČTU se zapíšete na recepci do prezenční listiny a vezmete si jmenovku. Poté Vás, se všemi ostatními piloty, odvedou do velké zasedačky, kde Vám předseda řekne něco o zkušebním řádu a hned na to Vám rozdají testy. Test je dobré dokončit co možná nejdříve, jelikož podle toho, v jakém pořadí jste test odevzdali, si Vás volají k praktické části. Po dokončení už Vám zbývá jen čekat a čekat. Pokud jste napsali dobře test, tak si pro vás dojde jeden ze tří zkušebních komisařů.
Praktická zkouška má několik částí. Hned na začátku Vám zkušební komisař dá anglický text a chce po Vás, abyste ho nejprve přečetli a poté přeložili. Text je dobré si předem přečíst doma, ale pokud umíte trochu anglicky, tak to není nutné. Dále musíte část z textu vyhláskovat v české a v anglické abecedě. Českou hláskovací abecedu většina z nás nikdy neviděla, ale pro tuto zkoušku je nutné se toho Otakara, Karla, Rudolfa, naučit. Dále Vás bude zkoušet z nějakých základních frází, typu: Wilco, standby, affirm, confirm, request, cleared to... Všechny tyto základní slova jsou uvedeny na začátku radiotelefoních předpisů. Dále také rádi zkouší ze stupňů čitelnosti. Ty jsou také v radiotelefonních předpisech. Také Vás zkouší z vyslovování některých čísel, je nutné se naučit, která čísla se čtou po tisících, stovkách a jednotkách, a která se čtou jednotlivě. Poté po Vás chtějí sestavit krátkou zprávu. Nejčastěji to je žádost o povolení letu na řízeném letišti, zkouška spojení na malém letišti, nebo žádost o vstup do CTR. Vše samozřejmě v AJ. Pak následuje simulace tísňové, nebo pilnostní komunikace, nejčastěji asi nouzové klesání z důvodu dekomprese, požár na palubě, nevysunutí podvozku apod. Důležité je, držet se přesně frazeologie. Nakonec Vám ještě pustí do sluchátek ATIS a Vašim úkolem je, zapamatovat, nebo zapsat si, důležité informace, jako je dráha v užívání, vítr a QNH. Také se to dá předem natrénovat, ATIS nahrávek je na internetu plno.
Pokud jste všechny části úspěšně splnili, tak Vám po krátkém čekání vydají, ještě ten den, zasloužený průkaz. Průkaz Vám platí 5 let. Po pěti letech si musíte vyplnit formulář na webu ČTU a zažádat si o jeho prodloužení. Učinit tak můžete ještě do 4 let, od doby propadnutí průkazu. Poté už byste museli na zkoušky znova.
Zkoušek se bát nemusíte, když se na ně připravíte tak je také uděláte.
:)
Filip Shrbený
#55872
[quote="PavelS"]Tak moment.

Tato zkouška (Všeobecný Radiotelefonista Pohyblivé Služby) v sobě zahrnuje i tzv. zkoušku z ICAO Angličtiny , resp. jaký je mezi těmito dvěma vztah ?[/quote]

Nezahrnuje, zkoušku z ICAO angličtiny je poté nutné ještě vykonat na ÚCL.

Edit:

Takže: Zkouška všeobecného radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, nezahrnuje ani ICAO, ani IR zkoušku z angličtiny.

1. ICAO angličtina:
Tuto zkoušku potřebuji VFR piloti, aby mohli létat mimo Čr a Slovensko. Přezkoušení je na ÚCL, nebo je ho možné vykonat v některých leteckých školách. Zkouška se skládá z pohovoru se zkoušejícím a z poslechu letecké komunikace. Celé to trvá cca 2 hodiny. Zkoušku absolvujete na určitý Level- 1,2,3,4,5,6. 3 a méně=neprospěl, a 4,5,6 se liší tím, za jak dloho musíte tuto zkoušku vykonat znovu. Myslím, že Level 6 znamená, že jí máte na doživotí...

2. IR angličtina:
Tato zkouška je určena pro piloty, kteří chtějí létat IFR. Bez úspěšného absolvování této zkoušky, není možné získat IR doložku (pro lety IFR). Na tuto zkoušku je nutné absolvovat nějaký kurz IR angličtiny. Tam po úspěšném absolvování dostanete certifikát, se kterým se jde na ÚCL. Tato zkouška je náročnější a nejsem si jist, jak je to s platností, mohu zjistit..Každopádně, pokud máte zkoušku z IR angličtiny, tak můžete létat i VFR a zkouška ICAO není nutná.
#55878
[quote="PavelS"]Tak moment.

Tato zkouška (Všeobecný Radiotelefonista Pohyblivé Služby) v sobě zahrnuje i tzv. zkoušku z ICAO Angličtiny , resp. jaký je mezi těmito dvěma vztah ?[/quote]

Není to dlouho, co jsme se pokoušeli vztah Všeobecný Radiotelefonista Pohyblivé Služby/ICAO English zjistit, ale nepodařilo se nám to (Ministerstvo dopravy ČR, LAA, ČTÚ).
Rozhodně platí: pro let mimo ČR a Slovensko je nutno úspěšně složit zkoušku z ICAO English min. Level 4. Bavíme-li se o té, která stačí pilotům ULL, pak tu je možno složit v akreditovaných leteckých školách, trvá cca 45 minut a z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že s průpravou "průměrného vatsimisty" není problém ji úspěšně absolvovat.
#55881
Jo díky, dobrá odpověď, nicméně kdyžuž se to tu řeší, prosím osoby, které absolvovaly zkoušku ICAO, aby ji stručně popsaly, podobně , jako to je nahoře o zkoušce na VRPS, děkuji.
#55914
Upozornění na začátek: průběh a obsah zkoušky se může významně lišit (a určitě liší) podle toho, kde je absolvována. Škola si totiž vypracuje vlastní průběh zkoušky (tak, aby splnila základní zadané požadavky) a prezentuje ji na úřadě. Pokud se líbí, může tak zkoušet.
Na letišti Sazená (Fly For Fun) to v dubnu probíhalo plus minus takto:
- Úsměv, zapíná se kamera, od tohoto okamžiku se čeština nepoužívá.
- Základní otázky: kdo jsi? co jsi? proč tu jsi? proč létáš? proč nelétáš? jak to vidíš do budoucna?, ..., ...., ....
- Čtení a překlad dvou odstavců \"obyčejného\" textu z prostředí létání (tady je čeština nutná ;)).
- Poslech ATISu, jeho zápis a interpretace (na stole ležel telefon s vytočeným číslem na LKPR ATIS).
- Popis situace. Na počítači za mnou bylo možno si vybrat z dvanácti ukázek, volím \"bird strike\", dvouminutové video z čehosi podobného MSFS s naprosto zřetelně srozumitelným zvukovým doprovodem. Úkol zní: popiš vlastními slovy co se dělo.
- Komunikace na frekvenci.
- Vypíná se kamera.
Děkujeme, tady máte certifikát, užijte si to za hranicemi :)
#55917
To Speedbird751: Je to plnohodnotná ICAO angličtina, nebo ULL zkouška? (tzn. doplňuji a připojuji se k otázce PS)
- a ještě druhý dotaz, kolik ta legrácka stojí a cca jak dlouho trvá? Já na Sazenou dost často lítám, tak bych si to tam dal někdy v rámci lítání...

Předem díky za info.
#55918
[quote="roadmonster"]To Speedbird751: Je to plnohodnotná ICAO angličtina, nebo ULL zkouška? (tzn. doplňuji a připojuji se k otázce PS)
- a ještě druhý dotaz, kolik ta legrácka stojí a cca jak dlouho trvá? Já na Sazenou dost často lítám, tak bych si to tam dal někdy v rámci lítání...

Předem díky za info.[/quote]

Ad 1) Je to samozřejmě jen "ULL" ICAO. "Plná" se dělá na ÚCL a musí jí předcházet jazykověodborný kurz v ceně kolem 12 000 Kč
Ad 2) cca 45 minut / cca 2 600 Kč (http://www.flyforfun.cz/letecka-anglictina.html)

Sazenou jsem "použil" proto, že ji mám kilometrově nejblíž. Nepojí mě k ní jakýkoliv jiný vztah.
#55919
Není to \"ULL\" ICAO angličtina, je to ICAO angličtina. Jak někde výše píše amalka, je to potřebné k \"létání do zahraničí\", nerozhoduje, zda na ULL nebo PPL. Podstatná je ta ůroveň - aspoň 4.

\"Plná\" je pro IFR, ne pro PPL.

Jinak diky, popis stačí.
#55920
[quote="PavelS"]Není to "ULL" ICAO angličtina, je to ICAO angličtina. Jak někde výše píše amalka, je to potřebné k "létání do zahraničí", nerozhoduje, zda na ULL nebo PPL. Podstatná je ta ůroveň - aspoň 4.

"Plná" je pro IFR, ne pro PPL.

Jinak diky, popis stačí.[/quote]

Je to přesně takhle.
#55928
Ahoj,

Tak jestli to dobře chápu,když chci lítat s PPL do zahraničí stačí mi jenom level 4?a nepotřebuju plnou na UCL?Čili ani nemusím dělat ten kurz,který stojí 12000kč?

Děkuju za odpověd
#55929
Ahoj.

Ano, zhruba tak.

Jen upřesním, že ta level 4 nesouvisí s tím, jestli to je nebo není UCL (všechno jde přes UCL, jen UCL zde delegovala pravomoc přiznávat stupeň znalostí na vybrané (jazykové) školy a ty pak vydajií potvrzení, nicméně tváří se to stejně, jako by to vydalo UCL).

Rozdíl v těch hodnostech je v tom, že:

- nižší stupně (1,2,3) nepostačují pro létání do zahraničí a zkouška je z pohledu pilota \"neúspěšná\" (tj. nemá od UCL potrvzení ni nedostane zpět svoje penize ).

- vyšší stupeň 5 je na déle, a zkouška 6 nemusí se již nikdy opakovat, tj. je trvale platná .

Kurs za 12.000Kč, případně jakýkoliv jiný (dražší) je povinný jen na >=CPL a nebo na >=IR.
#55930
[quote="liskaz"]Ahoj,

Tak jestli to dobře chápu,když chci lítat s PPL do zahraničí stačí mi jenom level 4?a nepotřebuju plnou na UCL?Čili ani nemusím dělat ten kurz,který stojí 12000kč?

Děkuju za odpověd[/quote]

Ahoj, podle informací, které mám, tak je to, tak jak píšeš.
Jen pro úplnost, je to ICAO zkouška z AJ. Kurz nepotřebuješ, a přezkoušení lze dělat například v některé letecké škole. Stačí Ti úroveň 4, ale po 3 letech si budeš muset zkoušku zopakovat. Pokud dostaneš úroveň 5, tak budeš muset zkoušku zopakovat po 6 letech. U úrovně 6 jí máš na doživotí.
Nějaké info, třeba tady: http://www.leteckaanglictina.cz/ICAO_la ... iency.html
#55931
[quote="PavelS"].....- vyšší stupně (5) postačují a navíc se zkouška nemusí již nikdy opakovat, tj. je trvale platná .....[/quote]
Negativ. 5 platí na 6 let. Až stupeň 6, platí neomezeně.