Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#60119
Mám dotaz k VFR, konkrétně v mezinárodnímu VFR. Čet jsem na aerowebu, že nějaký přílet do LKAA měli vstupní bod do FIRu ODNEM. Jak je to s tímto? Jsou vstupní body do FIRů nějak pevně definované (Ústí nad Labem, kostel v Horní Dolní, ODNEM, HDO), nebo si pilot může naplánovat vstup do CTR a vstupní bod, který bude reportovat si může vybrat cokoliv na hranicích (VOR, RNAV FIX, Vesnice, komín)?

Hledám v tom nějakou analogii ke vstupům do CTR, tam jsou vstupní body jednoznačně dány a posádky jsou POVINY přes ně plánovat vstupy. Je toto něco obdobného?

-----------------------------------------------------------------------

2. část otázky - co je to CTA? V ICAOvce je vidět CTA Praha a CTA Ostrava a nějaké vertikální vymezení. Co je to za vzdušný prostor, jaké je třídy, kdo je za něj zodpovědný a jaké služby a požadavky pro lety v něm jsou?

Dík
PB
#60122
a) Nejsou, je to zcela libovolné, resp. mělo by odpovídat to, co je napsáno v FPL se skutečností, ale v FPL může být cokoliv.

b) Je to prostor do FL95 a je za ně odpovědný FIC, čili Praha INFO. Jde o VFR informační službu.
Myslím, že to je tak, že je to rozděleno do dvou informačních oblastí, tedy Praha a Ostrava, jen proto, aby se nedávaly informace o prostoprech na moravě letům v Praze.
#60142
a) Při letu s FPL za hranice LKAA (pozor: i přes všechny vyjimky je umožněno letět do ciziny bez FPL jen na Slovensko a to zatím do 31.12.10, do všech ostatních států se musí podávat i aktivovat FPL, protože naše výjimka nepostačuje-musí platit podobná národní výjimka i v zemi, kam letíte, což v tuto chvíli je jen SR) vyplňujete do FPL:

- kolonka 15. ROUTE: trať , nejlépe ve tvaru letišť nebo význačných bodů mezi nimi (cca 20-30minut letu max mezi uvedenými body). není tedy nutné, aby zde (v kolonce trať) bylo uvedeno přesné místo na hranici nebo i v její těsné blízkosti.

Př.:
DEP: LKKV ROUTE: N - Karl-Marx Stadt - ... , DEST EDDT = let z KV přes N (Ostrov) a dále přes cca Klínovec (přelet hranice) do Karl-Marx Stadtu a dále po trati do Teglu

Mezi Ostrovem (N) a K.-M. Stadtem by nemělo být více než 20-30 minut letu.

- kolonka 18 REMARKS: do poznámky se uvede čas a místo překročení státní hranice, v tomto případě ve tvaru HHMM, Klínovec (mělo by být významné místo, město, jesero, dále možné i VOR nebo fyzické radionavigační zariadenie, není vhodné používat myšlený IFR FIX (KILNU)).

Tuto platí pro real, na VATSIM tuto samé, jen nemáme žádné výjimky, čili FPL na VATSIMu se podává VŽDY!!!!
Ponjal ?
#60161
[quote="PavelS"]b) Je to prostor do FL95 a je za ně odpovědný FIC, čili Praha INFO. Jde o VFR informační službu.
Myslím, že to je tak, že je to rozděleno do dvou informačních oblastí, tedy Praha a Ostrava, jen proto, aby se nedávaly informace o prostoprech na moravě letům v Praze.[/quote]

Pozn.: Existuje i CTA Brno a je docela velký (= cca většina Moravy od zhruba Třebíče po Hodonín, Holešov a od severu skoro od Třebové až po Břeclav); zajišťuje LKTB_APP (v Ostravě tože eprouč).
#60189
a) Takže upřesnění: CTA Brno a CTA Ostrava poskytuje informační službu pro VFR do FL95 (jak výše) ale je to i \"extended\" LKTB_APP a LKMT_APP - řídí tam vše do FL125 (IFR i VFR).

b) Upozorňuji, že v downloadcentru VACC CZ je poměrně velká sekce Flight Planning, kde je i výše odkazovaný soubor realného FPL a vysvětlivek k ním (tam můžete najít formát poznámek, a co se kam vyplňuje). Mimoto je tam mrak dalších souborů, které se mohou hodit.

c) Uvadená poznámka o čase a místě přestupu hranice se pro VFR může napsat jen zjednodušeně, v tom tvaru, jak jsem napsal : HHMM Klinovec.
#60227
To poslední písmenko se čte \"ju\" a to je špatně, má býti cca písmenko \"jo\".

Btw.: někdo z pilotů se mne ptal, odkud umíme v LKAA tak plynně rusky (opravdu tam padlo \"plynně\" - zarazilo ho, že mluvíme naprosto bez přemýšlení, plynule, to, že mnohdy říkáme možné hovadiny, nepostřehl).

Správná odpověď je pochopitelně jediná:

\"Dvacet let u KGB, to se nezapomíná...\" , následovaná hned dotazem : \"...a mohl by pán zopakovat své jméno, prosím .. ?\".

Místo toho jsem mu psal nějakou debilní odpověď, že jsem chodil do školy...
#60241
[quote="PavelS"]To poslední písmenko se čte "ju" a to je špatně, má býti cca písmenko "jo". [/quote]

ю -> ё

Nutno dodat, že znalost azbuky a základů slovní zásoby je nedílným předpokladem pro všechny žadatele o zařazení do výcviku na ATCo. Bez ruských expresiv si de-briefing PS ani neumím představit; horší že to zavádí už i všichni ostatní, mě nevyjímaje.

Tоварищ Cвобода действительно работал как агент КГБ.
#61022
Návod pro správné postupy při letech VFR na území regionu Moraba (CTA Brno a CTA Ostarva) pro VFR je nově z downloadcentru (je to z reálného školení pro VFR). Na VATSIMU je rozdíl jen v tom, že na VATSIMU máme radarové krytí i v oblasti ostrava a máme vše jen s padaným FPL. Tím se řada věcí zjednodušuje, nicméně většina pravidel, uvedených v obouch presentacích je platná i u nás.

Adresa ke stažení : http://www.vacc-cz.org/download/download.php?file=628 (6,9MB)
#64975
Zdravím,
stále jsem se zde nedočetl (nebo nepochopil) jak postupovat když je on-line LKAA_CTR. Pokud letím z neřízeného letiště (LKVP), jestli ho mám volat standartně jako AFIS a nebo jen napsat na UNICOM, nebo koho tedy volat? Rád bych se zůčastnil RtH 2010 a na IFR si netroufám...
#64977
Když v reálu letíš z neřízeného letiště a letíš v neřízeném prostoru, tak voláš opravdu jen AFISe. Na VATSIMu je to v podstatě stejné, akorát před letem jednou zavoláš LKAA_CTR nebo NĚCO_APP a stručně oznámíš v čem bude spočívat tvoje činnost (zkrátka že to není atentát) normálně na frekvenci. Dostaneš oblastní QNH a tím to hasne.

Jiná věc je, pokud letíš na/z řízeného letiště nebo poletíš v řízeném prostoru.

Výše to někde napsané je.
#64979
Jako prosím jdi na začátek vlákna, kde je (barevný) příspěvek o letech VFR a tam je nejméně v kapitole \"Odlišnosti VFR na VATSIMU\" přímo jasně napsané, že pokud je LKAA_CTR voláte LKAA_CTR na jeho frekvenci, určitě to tem je i vícekrát a je tam určitě napsané, že AFIS se na VATSIMU běžně nesimuluje, pokud to není výslovně dohodnuté.

LKAA_CTR voláte ho jeho volačkou - Praha Radar (ale můžete i Praha Info) - a sdělíte jen co jste a co budete dělat.
Jako mnohem podstatnější mi přijde jiná odlišnost a sice podat FPL, aby všichni věděli, co se bude dít a zbytečně jsem vás nevolali - toto prosím se nejčastěji opomíjí a je to velmi podstatné.

Dále se postupuje jako v reálu, tj. je před vstupem do řízeného prostoru voláte odpovídající službu, v Praze není na VATSIMU Ruzyně Info, proto voláte přímo Ruzyně Věž.

Pokud budetet chtít do TMA, voláte Praha Radar (DIR, DEP, ARR - podle sektoru), ale obecně nebudete do TMA povoleni, proto to považuji za zbytečnou námahu a musíte sklesat na 2500ft a volat Věž.

Shodně s reálem očekávajte silné zdržení , vyčkávání za dohlednosti (\"vyčkávejte za dohlednosti nad B\", \"hold visually over Bravo\") a podobné manevri. Ruzyně je ve špičce pro VFR training lety uzavřena - bude platit i zde.
#64987
Noo. Pokud poletíš VFR a nebudeš chtít do TMA, tak před vstupem do CTR voláš jen LKPR_TWR a je jen a jen na něm, jestli ti něco povolí. Rozhodně by ale byla škoda to nezkusit, do Brna to můžeš klidně otočit potom.
#64998
Zkusím nejdřív Brno a pak Prahu. Jinak to tedy znamená že budu volit stejný postup jako při VFR eventu air prague? Tzn. tři minuty před vstupním bodem volám Praha vež.