Oficiální fórum Czech Airlines Virtual.
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#61343
[quote="FSPilot"]
Letadla občas střídám jak na běžícím páse :) Momentálně na IVAO lítám asi 10-12typů a když se mi zalíbí něco nového, tak proč to nezkusit, žejo :)[/quote]

Tak to seš dobrej, já bych to nepobral.
Uživatelský avatar
By amalka
#61344
[quote="Filipos"]No, krom toho to třetí místo ani nesimuluje FSka, takže jeho ubrání je myslím na místě.[/quote]

To je záležitost addonu, nikoliv FSky. Oficiálně přelaďovat na 127.575 i přesně toto ladit v letadle lze naprosto bez problémů, protože je to pak stejně interně konvertováno na nejbližší použitelnou, tedy 127.570. Ale jak píše PS, zde je VATSIM a platí pravidla VATSIMU. A jak tu jsme asi preferujeme právě tu kvalitu ATC než takové drobnosti jako 127.575 nebo méně dokonalé modely okolních letadel (to zmiňuji jen bokem, nevím co je nedokonalého na tom vidět nějaké letadlo stojící vedle jako Flight1 ATR CSA nebo Wilco 735 CSA - tím chci říct že kritika modelů a softwaru plyne z neznalosti, nikoliv z faktického stavu)
Uživatelský avatar
By PavelS
#61346
[quote="amalka"][quote="Filipos"]No, krom toho to třetí místo ani nesimuluje FSka, takže jeho ubrání je myslím na místě.[/quote]

To je záležitost addonu, nikoliv FSky. Oficiálně přelaďovat na 127.575 lze naprosto bez problémů, protože je to pak stejně interně konvertováno na nejbližší použitelnou, tedy 127.570. Ale jak píše PS, zde je VATSIM a platí pravidla VATSIMU. [/quote]

Jako k tomudle asi tolik (akademická diskuse, která ale ukazuje, že věci jsou poměrně promyšlené):

a) VATSIM (protoze obecně FSka), podporuje jen a pouze 5i místné frekvence (důvod je třeba mj. zpětná kompatibilita na staré verse FS, tuto celé bylo rozhodnuto po nějaké diskusi "nahoře" a tedy námi neovlivnitelné na lokální úrovni), a proto

b) jsou uvedenému stavu přizpůsobeni všichni procesi, se kterými se setkáváte (list povolených frekvencí pro LKAA FIR, systém tzv. "pof fajlí"), všude tam je důsledně 5 čísel (3 předčárkou a 2 začárkou), což současně

c) znemožňuje zavedení kroku 8,33kHz (s.c. Channel) nebo podobných vymožeností moderní doby a proto

d) platí pro přeladění na novou frekvenci odstavec 2.6.2 a ne 2.6.1, kde cituji
2.6.2 PANS: Ve vzdušném prostoru, kde všechny
kanály radiokomunikačního spojení v pásmu VKV
mají rozestupy 25 nebo více kHz a použití šesti číslic
jako v 2.6.1 není doloženo provozním požadavkem
určeným odpovědnými orgány, mělo by být použito
prvních pět číslic číselného označení vyjma případu,
kdy pátá i šestá číslice jsou nuly. V takovém případě
by měly být použity pouze první čtyři číslice


Současně konstatuji, že poznatky od Pořickýho jsou přínosem, protože tento rozdíl ve frekvencícch není nikde jasně uveden (i na oficiálních VATSIM-mapách je frekvence plná/jiná). Podobně je nutné zmiňovat NOTAMy, zdá se že ani zkušení letci si v SOP nevšimnou odkazu na VATSIM NOTAMY pro česká letiště (vrátit SFO?).
By rc_czech
#61347
Kdyz uz jsem tu tak krasne OT, tak bych se vratil jeste k tomu frazeo.
Již při nekolika zkouskach (a i v "beznem" provozu) jsem zaregistroval instrukci CANCEL TAKE-OFF, I SAY AGAIN CANCEL TAKE-OFF pro letadlo rozjizdejici se pro vzlet, ale radiotelefonni postupy uvadeji:
[quote="RADIOTELEFONNÍ POSTUPY A LETECKÁ FRAZEOLOGIE... strana II-13"]
…to cancel a take-off clearance:
G: HOLD POSITION, CANCEL TAKE-OFF, I SAY AGAIN CANCEL TAKE-OFF (reasons)
A: HOLDING

…to stop a take-off after an aircraft has commenced take-off roll:
G: STOP IMMEDIATELY (repeat of aircraft callsign) STOP IMMEDIATELY
A: STOPPING
[/quote]

Jak to tedy je?
By rc_czech
#61348
[quote="Filipos"]
SB je samozřejmě na houby, o tom žádná.[/quote]
Tak o tom bych polemizoval. Prednost SB je predevsim v jeho jednoduchosti (ovladani), coz je predevsim pro novacky prinosem. Pozdeji se nekdo rozhodne prejit na FSInn, nekdo ne.
Uživatelský avatar
By ardnocz
#61353
Přesně.. SB je jednoduchý, proto jsem u něj zůstal. Je mi putna, jaký to má design, hlavně ať to funguje bez větších zásahů samo.
Uživatelský avatar
By Filipos
#61355
Souhlasím, myslel jsem to spíš ve spojitosti se zobrazováním modelů. Taky ho používám ;)
Uživatelský avatar
By PavelS
#61357
[quote="rc_czech"]Kdyz uz jsem tu tak krasne OT, tak bych se vratil jeste k tomu frazeo.
Již při nekolika zkouskach (a i v "beznem" provozu) jsem zaregistroval instrukci CANCEL TAKE-OFF, I SAY AGAIN CANCEL TAKE-OFF pro letadlo rozjizdejici se pro vzlet, ale radiotelefonni postupy uvadeji:
[quote="RADIOTELEFONNÍ POSTUPY A LETECKÁ FRAZEOLOGIE... strana II-13"]
…to cancel a take-off clearance:
G: HOLD POSITION, CANCEL TAKE-OFF, I SAY AGAIN CANCEL TAKE-OFF (reasons)
A: HOLDING

…to stop a take-off after an aircraft has commenced take-off roll:
G: STOP IMMEDIATELY (repeat of aircraft callsign) STOP IMMEDIATELY
A: STOPPING
[/quote]

Jak to tedy je?[/quote]

V předpisech to takto opravdu je, tedy CTO se dává před zahájením vzletu a STOP IMM. po něm.
Můj komentář k tomu:

a) Ideologie: oni jsou to dvě věci, první je zrušení povolení a druhé je instrukce pilotovi (povolení je to, na co se nemusí nijak reagovat, instrukce naopak to, co vyžaduje od pilota nějakou akci). Povolení je obecnější pojem a na jeho zákaldě pak pilot vykonává jednotlivé činnosti. Pokud ho zrušíte, nemůže pilot provádět žádnou, na tom povolení závislou, činnost. Naopak příkaz znamená provedení nějaké akce , v tomto případě zastavení hned.

b) Na VATSIMU, v doslovné aplikaci reálné komunikace, vidím dva problémy:

ba) instrukce STOP IMM. má smysl pouze od okamžiku, kdy rychlost je cca od 0 do V1, což v reálu lze vidět, ale na radaru ne až tak dobře, resp. vůbec (z pozice CTR). Proto může být intrukce STOP IMM. nesmyslná a matoucí, pokud je dána po V1, nebo později, což ale vůbec nemusí ATC nijak zjistit.

bb) nejsem přesvědčený, že, vzhledem k nestandardnosti intrukce STOP IMM. by pilot skutečně okamžite zastavil (třeba z rychlosti těsně pod V1), zatímco zrušení vzletu, navíc opakované je nějak více zažité.

Proto si myslím, že dávat ke zrušení vzletu vždy zrušení povolení (CANCEL T/O) není zásadně chybné. Pokud je potřeba, aby pilot zastavil, lze samozřejmě dát i instrukci STOP IMM. Zrušení povolení (CANCEL T/O) dává pilotovi na výběr, aby, podle toho v jaké fází vzletu je, což na VATSIMU nemusí ATC vědět, provedl to, co je v dané situaci pro něj možné.
By Norman Ramsey Briggs
#61361
1. NER jsem zahlásil špatně, protože jak již jsem zmínil, mi to popraskávalo a nechtěl jsem vypadat jako hluchý, tak jsem si tipl, že vzhledem k tomu, že jsem u Prahy, se mě ptá APP na OKL a také jsem to reportoval.
2. Tady se krásně aplikuje fráze: ,,Pro dobrotu, na žebrotu\". Ten TWR tam byl na požádání ČSAV, a vůbec nás přes E neposílal, měli jsme D a pak backtrack, který, co si myslím, Ivo vůbec neprovedl. Inital climb jsme dostali před vzeletem, tak nevím, na co si sakra ztěžuje. A fráze ,,departure position\" je možná špatná, i když sám jsem o tom dosud nevěděl, ale Ivo by se měl zamyslet sám nad sebou, jaké dělá chyby on, a pak kritizovat řídícího.
3. To, že tady označuje VATSIM za amatérský, je podle mě BLBOST. Já si také chtěl zkusit IVAO a zaregistroval jsem se na něj. Tady je můj názor: takle: software máte dobrý, ale:
a) to, že jsem se na IVAO zaregistroval, neznamená, že mě zajímají stupidní přání k Vánocům, které IVAO tak štědře zasílá - co tomu asi říkají Ivovi IVAOvští kolegové z Íráku, či Izraele, nebo dokonce příslušníci Jehovistů.
b) to, že oba dva lety, co jsem na IVAO provedl, mě oběžoval jeden nejmenovaný APP, který mne přemlouval, abych zaletěl na jeho letiště - sakra kdybych na něj chtěl, udvedl bych to do FLIGHT PLANU. A přemlouval mě prosím 3x. Před vzletem: ,,Nechceš radši do Brna?\" Za letu: ,,A po BODAL můžeš proceed direct to Brno.\" A po přistání: ,,A poletíš teď do Brna?\"
degradadovává IVAO hluboko pod amtérskou oraganizaci. Takže jestli označuješ VATSIM za amatérký , já označuji IVAO za síť na úrovni tříletých dětí, hrájících si s křiklavými modýlky letadel v ruce, běhajícíh s nimi po pokoji a pouštících si do toho reálné zvuky z rádia - metonimie pro váš software.
Uživatelský avatar
By radarada
#61364
Hi, teda par minut tady clovek neni a hned jdou po nem... :)
Drobnosti z pohledu Mosnov TWR.
PavelS píše:
FSPilot píše:K ATC bych měl ale pár připomínek (že jsem tak smělý :D ) :) Výraz "Departure position" v předpisech není, pokud vím a tudíž by ve frazeo neměl co dělat :)
Pořešíme s TWR, souhlasím.
No to sis dovolil moc ;)
Ale dobra, pravdu diz, toto souslovi se tam nevyskytuje, doladim. Predpokladam ale, ze na ujmu to nebylo.
Pak mě překvapilo, že ATC ani asi neznají NOTAMy (jedná se mi o LKMT, když pouštěli pojíždět po zavřených pojezdovkách)
Jako pozor, VATSIM neužívá reálné NOTAMY, ale jen VATSIM-NOTAMY. Ty jsou derivované z reálu, ale zdaleka tam nejsou užity všechny. Aktuální NOTAMY jsou na hlavní straně VACC CZ a v tuto chvíli tam je jen zavřená E. Pokud jsi dostal E, dojebeme TWR.
Vsichni (oba) dostali taxi via F, D a zmineny backtrack prave pro zavrenou E.
a když mi nedali init. clb., tak by mi věžník moh aspoň říct, že dodá později, nebo ať počkám, že dostanu povolení později :P
Pokud jsi nedostal init climb (LKMT), tak to opět bordel, dojebeme.
Ani tady se bordel nekonal. Init climb nebyl hned, ale byl hned, jak byl zkoordinovan. Prvnich skoro 10 minut nebylo lze komunikovat s CTR, proto nebylo primou soucasti povoleni. Pred vzletem ale obe letadla init climb vcas obdrzela.

Rada
By FSPilot
#61367
[quote="PavelS"]
bb) nejsem přesvědčený, že, vzhledem k nestandardnosti intrukce STOP IMM. by pilot skutečně okamžite zastavil (třeba z rychlosti těsně pod V1), zatímco zrušení vzletu, navíc opakované je nějak více zažité.

Proto si myslím, že dávat ke zrušení vzletu vždy zrušení povolení (CANCEL T/O) není zásadně chybné. Pokud je potřeba, aby pilot zastavil, lze samozřejmě dát i instrukci STOP IMM. Zrušení povolení (CANCEL T/O) dává pilotovi na výběr, aby, podle toho v jaké fází vzletu je, což na VATSIMU nemusí ATC vědět, provedl to, co je v dané situaci pro něj možné.[/quote]

Myslím, že to předpis dává zcela jasně a byť se to v reálu občas porušuje, tak to nemění nic na tom, že je to špatně (z hlediska předpisů) ;)
Jak se píše v L FRAZEO, "Cancel take-off" se použije v případě zrušení povolení (tedy letadlo nejede), ale jakmile se rozjede, tak se má správně použít to "Stop imidiately" (ostatně proto jsem odpovídal na freq. "Stopping") a dle mého názoru, tohle by pilot měl udělat VŽDY, pokud nedosáhnul V1, protože ATC tohle nevydá jen tak a daný velitel letadla by mohl ohrozit nejen své letadlo.
Je to ale takové slovíčkaření :) Důležité je, aby se pochopilo vo co gou :)
By FSPilot
#61368
[quote="Norman Ramsey Briggs"]...pak backtrack, který, co si myslím, Ivo vůbec neprovedl. Inital climb jsme dostali před vzeletem, tak nevím, na co si sakra ztěžuje. [/quote]

Backtrack není povinnost a pokud bych chtěl, moh jsem si vyžádat vzlet třeba z C a ATC mi na tohle nemůže nic říct. Max. mi to nepovolí, protože tam má třeba jiné éro, které jede v opačném směru a blokli bychom se tam ;) ATC se snaží zajistit bezpečný a plynulý tok letového provozu. Za provedení letu plně zodpovídá velitel letadla. Navíc existuje i něco jako rámcové(nebo generální, teď přesně nevím) povolení (u ATC), kde si ATC dohodnou dopředu podmínky, jak budou posílat letadla, pokud nepojedou podle koordinačních dohod (což se na letištích jako LKMT nebo LKTB dělá prakticky pořád). Jinak koordinační dohody mezi LKMT a ACC jsou takové, že po vzletu na TBV se letadlo dává přímo na tento bod (odletovku jsme předpokládám dostali z důvodu zkoušky, jinak se dávají velmi z řídka, resp. v reálu se prakticky vůbec nepoužívají, mimo odletů na BILNA). Ale pořád to jsou jen moje poznatky a názory. Netvrdím, že ATC dělal svou práci špatně, dělal ji dobře. Ale jak mi řek jeden reálný ATC, "neznamená to, že je to špatně, ale že se to dalo udělat líp" ;)

[quote="Norman Ramsey Briggs"]3. To, že tady označuje VATSIM za amatérský, je podle mě BLBOST. [/quote]

Byl to jen můj první dojem (a psal jsem to). Netvrdím, že to tak je. Jen to tak na mě působilo. Časem se to možná změní.

[quote="Norman Ramsey Briggs"]
a) to, že jsem se na IVAO zaregistroval, neznamená, že mě zajímají stupidní přání k Vánocům...
[/quote]

Nevím, na IVAO jsem teprve necelé 4 roky. Zatím mi na mail nepřišlo ani jedno vánoční přání. Možná ses přehlíd při registraci a nechal sis nevědomky něco takového zasílat a i kdyby... jednou za rok to snad není takový strašný problém, ne? Já se na Vatsim registroval v době, kdy jsem se registroval tady u ČSAv, protože tam byla kolonka na ID z Vatsimu a poprvé jsem tam letěl v den zkoušky a Vatsimácké NOTAMy mi chodí na mail každou chvíli a taky si nestěžuju ;)

[quote="Norman Ramsey Briggs"]
b) to, že oba dva lety, co jsem na IVAO provedl, mě oběžoval jeden nejmenovaný APP...[/quote]

Bohužel, takových kdysi bývalo na IVAO dost a podmínky pro ATC na mezinárodních letištích se už docela dost přitvrdily a budou se přitvrzovat dále. Děláme i tréninky, dělají se zkoušky pro zvýšení ATC hodnosti (nejsou asi tak tvrdé, jako na Vatsimu, ale zadarmo to nedostávají a spousta z nich vyletí na prvním pokusu, někteří i na dalších), takže řídících, kteří jsou na nějaké přijatelné úrovni stále přibývá.
Uživatelský avatar
By Filip
#61369
No, IVAO se možná snaží simulovat předpisový provoz; Vatsim, řekl bych, se snaží simulovat reálné letecké zvyklosti.
\"Departure position\" jsem na vlastní uši zažil např. v LKKV. Není to nic neobvyklého, je to fráze velice užitečná.
By FSPilot
#61370
[quote="radarada"]
No to sis dovolil moc ;)
Ale dobra, pravdu diz, toto souslovi se tam nevyskytuje, doladim. Predpokladam ale, ze na ujmu to nebylo.
[/quote]

Žádná újma nebyla :) Já se jen řídím pravidlem - uvidím něco, co vím nebo se domnívám, že není tak úplně ideální, tak upozorním a buď dotyčný zjistí, že dělá někdy chybky a může se pro příště polepšit, nebo já jsem si myslel blbě (a to bývá častěji :D) a tak se dozvím něco nového a zase jsem o něco chytřejší a naopak, raději uslyším, že mi někdo řekne "tyvo*e, tohle jsi udělal blbě, dělej to raději tak nebo nějak jinak", než "super, dobré", ikdyž to potěší :)

[quote="radarada"]
Jako pozor, VATSIM neužívá reálné NOTAMY, ale jen VATSIM-NOTAMY. Ty jsou derivované z reálu, ale zdaleka tam nejsou užity všechny. Aktuální NOTAMY jsou na hlavní straně VACC CZ a v tuto chvíli tam je jen zavřená E. Pokud jsi dostal E, dojebeme TWR.
[/quote]

Jo tohle beru, to se omlouvám, to je právě ta moje neznalost (viz odstavec výš) :) Já vycházím vždy z reálných NOTAMů a pořád (i na IVAO) si nemůžu zvyknout na to, že ve virtuálu se to ořeže :)

[quote="radarada"]
Ani tady se bordel nekonal. Init climb nebyl hned, ale byl hned, jak byl zkoordinovan. Prvnich skoro 10 minut nebylo lze komunikovat s CTR, proto nebylo primou soucasti povoleni. Pred vzletem ale obe letadla init climb vcas obdrzela.
[/quote]

odpověď viz
[quote="FSPilot"]
ad počáteční stoupání... jo, dostal jsem ho, ale až po sléze (ten předemou až na vyčkávacím místě) :). Jako tam nebyla chyba, jen se mi zdálo povolení zbytečně rozkouskované.[/quote]
Taky řídím, takže co potřebuje TWR pro udělení povolení vím ;)

Neber to prosím jako buzeraci, jen přátelské upozornění. Pokud já jsem dělal něco blbě, tak směle do mě! :)
Uživatelský avatar
By Pavel
#62058
Než půjdu spát a na všechno zapomenu (už se těším), tak poznatky ke dnešku.

CSA355 - neskákej mi do řeči. Když s někým mluvím, tak prostě nemůžeš zmáčknout push to talk a začít do mě něco hustit. Počkáš až se frekvence uvolní a pak můžeš. Tohle je pro ATC horší, než blbý report nějakého radiálu. Jinak bez chyb co jsem si stíhal zapisovat.

CSA222 - při procedurálu se hlási všechno - současná hladina, kam klesáme, inbound bod + čas a další bod. Ovšem hlási se i dosažení té hladiny, kam jsem tě povolil. V tom postupném vyklesávání nad OKL to nebylo (všiml si CSAv isntruktor, já přiznávám že jsem tam moc chyby nestihal kontrolovat, bylo toho v jeden moment fakt hodně a hlavně hodně koordinace s ostatními). Jedno hlášení radiál o 180° blbě (letíš kurzem na sever k VORu a hlásíš radial 360, nebo tak něco. Ten radiál se jmenuje podle toho, kam ON vede od VORu, ne tak, jakym kurzem po něm TY letíš - to je taková pomůcka podle které si to já pamatuju).

CSAněconěco, prostě ten třetí - u mě bez výhrad.

Hodnocení nechám na CSAv staffu, tohle jen mé poznámky, co mě nejvíc zaujaly.

Jinak dneska více než dobré, provoz celý večer, holdovalo se skoro všude kde to šlo, zároveň vektorování na 13 i 06, do toho nouzák, low fuel a zahraniční nováčci. Senzace. Jen škoda FFR092 - to se fakt nedalo tohle. Bohužel to píšu takhle veřejně, protože to, že nevíš kam je levá a kam pravá a že prostoupáváš a proklesáváš o několik tisíc stop, to je fakt moc. Několikrát jsem tě vektoroval do ILS, ani jednou se to nepovedlo. Odezva s odpovědí tak minutu a nakonec z tebe vypadle odpověď \"roger\". Tohle fakt nejde, být to pod volačkou CSA tak je to na zváženou - u FFR nebudu řešit. Zlepšit.

Dík pilotům za provoz a vesměs velmi kvalitní výkon a kolegům ATC za špičkovou spolupráci.

G00d nite,
PB
Uživatelský avatar
By ardnocz
#62064
Praktické zkoušky 22.01.2010

Úspěšní:

CSA222 Miloš Král => CPT
CSA355 Norman Briggs => SFO
CSA379 Ondřej Holas => SFO

Tímto gratulace dnešním úspěšným pilotům a díky ATC za řízení. Víceméně Pavel to tu řekl..

355: Je jasný, že celkový výkon nebyl až tolik optimální.. ať už skočení do probíhající relace na APP, na CTR problém s instrukcí točit DOPRAVA na 170, stále jsi točil doleva a při zopakování jsi vypustil instrukci \"doprava\" (případně PS doplní). Trochu problém i v pilotáži.. Viděl jsem tě cpát tam ty holdy do CDU, ty ti pak mizely a pak jsi asi zmatkoval.. Obecně by se dalo říct, že hlavním problémem byla komunikace a to zmatkování.. ač jsme tě tedy pustili, nevylučujeme právo si tě přezkoušet.

379: Tam snad opravdu nebyl žádný problém

222: Ano zde report radiál na CTR dobře, na APP opačně. Procedurál trochu vázl, jak popsal Pavel. Pak jako chybu beru i to, že jsi ATC nehlásil nedostatek paliva (viděno přes čsav tv) a vesele si létal dál. Navíc po MA s EMG se nehlásit TWR, ale APP. Víceméně až na tohle, extra výtky ode mě či ATC nebyly.
By bulik4lg
#62065
[quote="OndraS"]Prý zaujal voice ATIS :) to tam prý nevedou.[/quote]


zatím nevedou.. free utilitky třetích stran se už obejevujou taky..
By DngrsKuzle
#62068
Diky. Byl to fajn vecer. Holdovani jsem si uzil dost :D Diky vsem ridicim, kteri me po nekolik mesicu trpelive opravovali, a vsem aktivnim prispevotatelum mistniho fora. Nejaky tipy kam se vydat a kde zacit sbirat nove zkusenosti? Blizko, dostupna scenerka, obsazenost ATC, neco netradicniho ve srovnani s ceskoslovenskymi letisti?
By rc_czech
#62070
[quote="DngrsKuzle"]Diky. Byl to fajn vecer. Holdovani jsem si uzil dost :D Diky vsem ridicim, kteri me po nekolik mesicu trpelive opravovali, a vsem aktivnim prispevotatelum mistniho fora. Nejaky tipy kam se vydat a kde zacit sbirat nove zkusenosti? Blizko, dostupna scenerka, obsazenost ATC, neco netradicniho ve srovnani s ceskoslovenskymi letisti?[/quote]
Gratulace! Tip? Ja takhle zacinal v EPWA, da se to zavecer otocit tam i zpet, scenerka ujde, ATC je tam skoro kazdej den - a ta polstina lol
Uživatelský avatar
By CSA222
#62072
Ahoj, já taky děkuju za pěkný večer a za perfektní výkon atc. Všechna své pochybení beru na vědomí a snad se už nebudou opakovat.

Zítra konečně poletím dálkovku, tak se moc těším!

Díky také ČSAv staffu za uspořádání zkoušek, které dopodly pro všechny z nás úspěšně :)

Takže se mějte a naslyš !!
By oupa
#62073
Gratujluju všem. Ondro sleduj eventy na webu, v kalendáři je toho spousta. Teď máš možnosti skoro neomezené :)
Uživatelský avatar
By SenorAmigo
#62076
Taky gratuluji. Byli jste vlastně první zkoušení s ČSAv TV a to se cení :).
Ondra předvedl ukázkovou zkoušku a zkušené ovládání ATR.
Norman celkem zmatkoval a proto doufám, že se poučíš z debrieflingů. Za mě ještě doplním, že při přistání je důležité mít nastavený hdg dráhy abys právě při go aroundu neletěl někam do háje.
Miloši-dobrý,ale nezapomeň že kapitáni musí dbát co nejvíc na bezpečnost a proto se rychle rozhodovat ;-) (myslím to palivo...), líbilo se mi tvoje emg přistání.
Uživatelský avatar
By PavelS
#62077
Úvodem.

Gratulace všem ČSA pilotům, myslím, že i dneska jsou výsledky zasloužené.

Obecně k tomu holdování: za to se víceméně omlouvám, ale byl to můj naprosto okamžitý nápad, poslat všechno , co bylo ve FIRu holdovat nad OKl, jako co bude. Nebyla v tom žádná další myšlenka, prostě mi to najednou přišlo celé děsivě nudné a když jsou zkoušky, tak se můžeme odchýlit od běžných postupů. Určitě to přidalo stressu, který se, podle mne, jinak nedostával. Byly tam nějaké náběhy na srážky, které beru na sebe, nějaké stížnosti na poletování kolem LKPR (smeteno), ale vcelku to nakonec vyšlo lépe, než jsem čekal. Doufám, že se nezlobíte.

[quote="Pavel"]
CSA355 - neskákej mi do řeči. Když s někým mluvím, tak prostě nemůžeš zmáčknout push to talk a začít do mě něco hustit. Počkáš až se frekvence uvolní a pak můžeš. Tohle je pro ATC horší, než blbý report nějakého radiálu. Jinak bez chyb co jsem si stíhal zapisovat.[/quote]
Mně do řeči, ani jinam, neskákal. Zaregistroval jsem ale jiné chyby, které popíšu pro další nováčky:

a) Nulová orientace kolem VORU. CSA355 dostalo "intercept radial něco a follow inbound VLM(VOZ, jiné)". Následovala nadvakrát šílená motačka, která svědčí o tom, že nemáte žádnou představu o poloze letadla vůči tomu majáku a jeho správné trati. Je sice hezké, že máte různá FMněco, ale přesto si myslím, že tato prostorová představa, odvozená z přístrojů, je pro pilota základem, bez které nejde nic. Jinými slovy - vy musíte podle polohy přístrojů předem vědět kudy a jak zatočit, přistroje vám to pak už jen potvrdí a doladí. (U 355 došlo k mohutnému přeletění těch daných radiál a následně pak k návrat zpět a letu k majáku. Rovněž tam bylo vidět, že není jasné, jak s tím handlovat, když jste blízko majáku - tam to přestane ukazovat a vy musíte letět "na ruku/na HDG" správným kursem přes VOR, v trati nalétnutého radiálu).

b) Rozhodování pod stresem. Výše uvedené vede ke stressu, tím většímu, čím méně jste si jistí. Pak dojde k situaci, kterou skoro nelze popsat nezúčastněnému divákovi, protože neuvěří. Dal jsem instrukci "turn right, hdg 170, procedd dct ..". tato byla zreadbackována "Turning hdg 170, proceding.." a takto se to opakovalo 4krát, prostě pilot nebyl schopen zůbec zopakovat slovo right, což je podle mne jen a pouze stress. U 355 se toto opakuje často a je potřeba toto hlídat - musíš se soustředit na to, co je Ti předáváno a ne si to nějak domýšlet. 355 dnes zachránilo, že se to postupně stabilisovalo a chyby ubývaly. Je to věc soustředění na okamžitou danou věc, i když je kolem mnoho rušení (rušením myslím různé blbé instrukce, obecný ruch na frekvenci, nejistota ve všem, apod.). Ale právě proto jste piloti nějakých hodnotí, že toto zvládnete. Všichni piloti umí v podstatě to samé, ale kapitáni to zvládají v podmínkách, když ostatní už nejsou schopni vstřebávat další instrukce a rozhodovat se, v tom je ten rozdíl, ne v tom, že "SFO umí jen ILS a CPT k tomu i VOR DME".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16